Dit, en ze het ook niet laten opeisen. In bepaalde gevallen heeft een school een meldplicht.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
Vandaag liet ik leerlingen de kieskompas en de stemwijzer doen. Om een beetje te kijken hoe het werkt, wat eruit komt en wat je er nu eigenlijk aan hebt. Leerling roept op een gegeven moment gefrustreerd door het lokaal: "Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Ik leg mijn leerlingen op dit gebied niet bepaalde inzichten op en ik leid ze ook niet naar bepaalde conclusies.quote:Op woensdag 11 september 2013 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.
Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb gezegd dat ik het zeer verstandig vond als hij dit aan de teamleider ging vertellen (contact met mentor is niet zo goed). Dat begreep hij en leek hem ook beter. Ik heb daarna gezegd dat ik aan de teamleider zou vragen of hij langs geweest was. Dat bleek naderhand zo te zijn.
Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Dit. Ik snap wel dat het voor een kind heel moeilijk is om zoiets te vertellen - zeker als je niet zo'n goede band hebt met je mentor, die daar toch de eerst aangewezen persoon voor is. Maar ouders moeten m.i. dit soort grote dingen (net als een scheiding bijv.) toch even doorgeven aan de school.quote:Op donderdag 12 september 2013 07:19 schreef mane het volgende:
[..]
Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.
Gaaf Claudia!quote:Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.
Volgende week mag ik al zelf een les geven.
Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in!quote:Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.
Nou, poeh! M'n hoofd zit boordevol. Het hielp ook niet mee dat m'n kinderen al vanaf vier uur 's nachts zaten te spoken. Als je voor jezelf werkt, kun je dan een dagje rustig aan doen, maar in het onderwijs gaat alles gewoon door.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in!
Ik zeg liever niet precies welke school, maar het is een school net ten noorden van Amsterdam. En het gaat om een groep 7. De klas is heel gemengd en de kinderen hebben uiteenlopende achtergronden, soms heel schrijnend zelfs. Het is precies de doelgroep waarmee ik later zou willen werken. De leerkracht zei dat hij dat nog steeds een van de grootste uitdagingen vindt, om de enorme verschillen in het tempo waarmee leerlingen werken te ondervangen.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:52 schreef Bleie het volgende:
Leuk Claudia! En t klinkt als een begeleider waar je veel van kunt leren, dat is fijn, heb ik indertijd gemist (hoewel dat zeker ook voor een deel aan mezelf lag). Waar loop je stage? En welke groep?
Ja, kan ik me voorstellen. In het voortgezet onderwijs heb je die verschillen natuurlijk ook nog wel en in het basisonderwijs hoeven ze niet groot te zijn; sommige scholen trekken een vrij homogene groep leerlingen aan.quote:Op donderdag 12 september 2013 21:06 schreef Bleie het volgende:
Snap ik, dat je de school niet wilt noemen. Spannend zo'n gemengde klas. Ik vind t ook super bij ons, al die verschillende achtergronden. Als zijn de intellectuele verschillen natuurlijk wel kleiner, want ze hebben t allemaal tot t hbo geschopt. Maar toch is er best verschil tussen de havo'ers en de mbo'ers.
De begeleider klinkt fijn. Als hij/zij ook uitstraalt dat jij er helemaal bij hoort, en de kinderen je nu zo benaderen dan kun je denk ik wel een potje breken. Je hoort en leest altijd veel zogenaamde horrorverhalen over hoe je als beginnend docent het heel zwaar kunt hebben met een klas, maar andersom heb ik me ook vaak verbaasd over hoe 'vergevingsgezind' kinderen/leerlingen zijn. Soms vind ik dat ik enorm heb lopen klungelen, maar dan blijven zij lief en aardig en meewerkend.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden om te zien hoe open en ontvankelijk leerlingen zijn. Ze hebben me vandaag voor de eerste keer gezien en ik ben al meteen "juffie" en "komt u gauw weer?" en "hoe heet uw man?". Maar ik heb ook al voorbodes gezien van lastige situaties. De docent die me begeleidt is ontzettend geroutineerd, gaat heel gestructureerd te werk en houdt de leerlingen strak maar is duidelijk ook dol op hen. Dat gaat me natuurlijk nooit zo goed lukken en ik ben benieuwd hoe de klas daarop gaat reageren (en hoe ik daar weer op reageer).
Dan is nu vooral zaak om te gaan werken aan de klassensfeer en een band op te bouwen met je klassen, denk ik. Vooral op vmbo extreem belangrijk. In gesprek gaan met die vier, zorgen dat daar de angel uitgetrokken wordt, anders blijft dat doorsudderen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 19:08 schreef Buitendam het volgende:
Mij lukte het vandaag echt weer voor geen meter. Vier leerlingen eruit gezet, eentje smeet met de deur, er werd gescholden, de overige 10 helemaal in een deuk.
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:09 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor het zoveelste maal vergeten van het werkboek).
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:12 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...
Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |