FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Poll: Welk topmodel compacte middenklasse?
Herfstwoensdag 25 september 2002 @ 13:27
Het valt me op dat veel merken een echt racemonster aan de compacte middenklasse toevoegen. Ze zijn snel en opgeleukt,
maar door de forse prijs zul je ze niet al te vaak tegenkomen. De modellen hebben allemaal een ongeveer vergelijkbare prijs
en acceleratie tijd (behalve de 206 RC die valt er qua prijs en prestatie wat onder, maar hij hoort er vind ik wel bij)
Als jij mocht kiezen uit dit segment, welke zou jij dan kiezen, en waarom?

Ford Focus RS
2.0 liter 16V turbo, 215 pk
0-100 in 6,7 sec

Alfa 147 GTA
3,2 liter V6, 250 pk
0-100 in sec 6,4 sec

Audi S3
1.8 turbo quattro, 225 pk
0-100 in 6,6 sec

Honda Civic Type-R
2.0 liter i-VTEC, 200 pk
0-100 in 6,8 sec

Peugeot 206 RC (GTI 180)
2.0 liter 16V, 180 pk
0-100 in 7,5 sec

Volkswagen Golf R32[b]
3,2 liter V6, 241 pk
0-100 in 6,4 sec

[b]Renault Clio Sport
3.0 liter V6, 230 pk
0-100 in 6,4 sec

Persoonlijk zou ik de Audi S3 nemen omdat hij niet alleen bloedsnel is, maar er ook nog stijlvol uitziet. M'n tweede keus zou de 206 RC zijn.

Poll: Welk topmodel compactie middenklasse?

  • Ford Focus RS
  • Alfa 147 GTA
  • Audi S3
  • Honda Civic Type-R
  • Peugeot 206 RC
  • Volkswagen Golf R32
  • Renault Clio Sport
  • Ander model, namelijk..

  • Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen

    Wil je ook een poll creëren, kom dan langs op DubbelF.com

    kroegtijgerwoensdag 25 september 2002 @ 13:32
    Maar dat is toch ook totaal geen enkele fatsoenlijke vergelijking?? tuurlijk die S3...hoe durf je alleen al een Ford Focus met een Audi S3 te vergelijken???? schandelijk.......de S3, met kop en schouders.......

    --edit--

    quote:
    als je dan toch een golf in je lijstje wilt opnemen, neem dan de golf R32........(dan is de keus nog steeds S3, maar lang niet meer zo overtuigend)
    damn, niet goed gelezen
    Atreidezwoensdag 25 september 2002 @ 13:34
    Doe mij die audi maar, mooie relaxte bak, goeie kwaliteit en tja, quatro is een bekend fenomeen bij audi kenners.. Nog beter voor de veiligheid ook, 4 wheel drive
    imriyrwoensdag 25 september 2002 @ 14:00
    Je mist wel een aantal auto's, namelijk o.a.:
    - Mitsubishi Lancer Evo VII
    - Seat Leon Cupra R
    - Subaru Impreza WRX

    Bovendien verschillen de prijzen nogal tussen de auto's die je genoemd hebt. Beetje een vreemde poll wat dat betreft.

    Scalle--woensdag 25 september 2002 @ 14:04
    En je gegevens kloppen ook al niet, de Clio doet 6.1 sec over 0-100 en de Alfa zou er minder dan 6 sec over doen.
    Kreatorwoensdag 25 september 2002 @ 14:05
    Uit dit lijstje zou ik de alfa 147 kiezen. Het is gewoon de mooiste van het stel qua uiterlijk, interieur en detail. Snel zijn ze allemaal.
    GTI_GSI_CRX_Suckswoensdag 25 september 2002 @ 14:07
    Wat is er nou in hemelsnaam mooi aan de S3? lijkt teveel op de rest. (Behalve 147)
    Audi is zo gevoeloos...maar ieder z'n eigen smaak natuurlijk.
    Threepiowoensdag 25 september 2002 @ 14:07
    De Renault Clio en de Peug 206 zijn trouwens geen middenklassers maar gewoon compacte auto's (B segment ipv C).

    Maar doe mij toch maar die Clio, anders de Alfa

    -En4Cer-woensdag 25 september 2002 @ 14:08
    Ik wil de Subaru Impreza GT , en dan het oude type mmmmh
    kroegtijgerwoensdag 25 september 2002 @ 14:08
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 14:05 schreef Kreator het volgende:
    Uit dit lijstje zou ik de alfa 147 kiezen. Het is gewoon de mooiste van het stel qua uiterlijk, interieur en detail. Snel zijn ze allemaal.
    mwoch, ben ik t niet mee eens. Ik vind het design van die alfa helemaal niet mooi zelfs.....van audi wel
    Daarbij ben ik ook liefhebber van de deutsche grundlichheid

    Niet dat slappe zooitje van de fransen en italianen.....maar een solide auto....Als je de deur van de auto dicht gooit moet je een kluisdeur dicht horen gaan...dan is ie pas goed.....niet dat je nog een half uur het plastic hoort natrillen

    Threepiowoensdag 25 september 2002 @ 14:10
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 14:08 schreef kroegtijger het volgende:

    [..]

    mwoch, ben ik t niet mee eens. Ik vind het design van die alfa helemaal niet mooi zelfs.....van audi wel
    Daarbij ben ik ook liefhebber van de deutsche grundlichheid

    Niet dat slappe zooitje van de fransen en italianen.....maar een solide auto....Als je de deur van de auto dicht gooit moet je een kluisdeur dicht horen gaan...dan is ie pas goed.....niet dat je nog een half uur het plastic hoort natrillen


    Ook in frankrijk en italie hebben ze inmiddels wel door hoe je een beetje degelijke auto maakt hoor
    LordLynxwoensdag 25 september 2002 @ 19:31
    Die S3, tenminste, als ik niet hoefde te betalen, ik heb in een 1.8T A3 gereden, lekkere bak, alleen audi vind ik veeels te duur voor wat je krijgt, die 1.8T was 36 mille, en die S3 is geloof ik 50K. Voor dat geld zou ik zelf alleen geen klein auto'tje meer rijden. Als ik uit dit lijstje moest kiezen en het van mijn rekening af moest (dan zou ik dus niets kiezen hiervan, maar in theorie) die Civic R.

    Owww, en absoluut niet die 147, OMFG, wat is dat ding LELIJK.

    Quasar_de_Duifwoensdag 25 september 2002 @ 19:35

    Omdat ik Honda liefhebber ben.

    Masswoensdag 25 september 2002 @ 22:01
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 14:10 schreef Threepio het volgende:

    [..]

    Ook in frankrijk en italie hebben ze inmiddels wel door hoe je een beetje degelijke auto maakt hoor


    Mwah...moet je eens met een goed oog naar de spleten tussen de verschillende plaatdelen kijken...sluiten ze goed op elkaar aan, is de afstand constant en klein?

    Duitse auto's zijn daar in het algemeen beter in dan Franse...dat kost overigens wel een aardige bak met geld om dat zo tiptop te krijgen

    Dr_Croutonwoensdag 25 september 2002 @ 23:09
    Voor mij is design het belangrijkste en dan kies ik voor de Alfa Romeo 147 GTA. De vorm van de carosserie en het dashboard...

    Tweede zou de Peugeot 206RC worden, al is dat een auto uit het B-segment en niet de compacte middenklasse C. Kortere schakelweg pook, aangename rij-eigenschappen die ik inmiddels ken van m'n huidige 206 XS en gewoon omdat ie mooi is. (Alleen zou ik de kleinere, mooiere Ouragan 16" velgen nemen ipv van deze 17" monsters.)

    Doixwoensdag 25 september 2002 @ 23:44
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:01 schreef Mass het volgende:

    [..]

    Mwah...moet je eens met een goed oog naar de spleten tussen de verschillende plaatdelen kijken...sluiten ze goed op elkaar aan, is de afstand constant en klein?

    Duitse auto's zijn daar in het algemeen beter in dan Franse...dat kost overigens wel een aardige bak met geld om dat zo tiptop te krijgen


    In het algemeen ja, maar ik heb een aantal Audi's A4 gekend waarbij binnen 5.000km het dashboard op je knien lag....ik heb enkele VW Golfs flink verneukt zien raken in de wasstraat omdat de electrische ramen automatisch opengingen als je de centrale deurvergrendeling inschakelde......en zo zijn er voor ieder merk specifieke gevallen bekend.

    Zelf rijd ik nu mijn tweede Italiaan, eerst een Fiat Punto en nu een Alfa 145. De Punto naar volle tevredenheid en na 72.000km ingeruild voor een mooie prijs (hoezo vette afschrijving bij niet duitse auto's?) en nu staat mijn Alfaatje op bijna 100.000km. En tuurlijk, ik heb best wel wat onderhoud gehad aan dit wagentje, maar electrisch is het nog allemaal origineel en de auto heeft me nog nooit laten staan en ik moet zeggen dat de naden tussen de plaatwerkdelen er best strak uitzien (al zijn de naden groter dan bijvoorbeeld BMW, maar dat is andere prijsklasse).

    In ieder geval ga ik voor de 147, want het design straalt passie en gepaste agressie uit. De motor klinkt hitsiger dan Michelle Pfeiffer tijdens een goeie beurt, heeft iets meer vermogen dan de VW met vergelijkbare motor, het onderstel is zelfs nog van een iets hoger plan dan de 156 en de GTA versie van deze werd al de hemel ingeprezen voor roadhandling en tja, als een fabrikant begrepen heeft hoe je een anti-slip systeem moet maken dan is het Alfa Romeo, er is nog ruimte zat voor een lekkere vierwieldrift voordat er allerlei veiligheidssytemen ingrijpen.....funfactor ligt dus erg hoog bij de Alfa Romeo!

    Doix

    kroegtijgerdonderdag 26 september 2002 @ 00:14
    Sorry, maar ik blijf bij de duitse auto....dan maar wat meer stuivers, maar je hebt wel het idee dat je in een veilige degelijke auto zit.....dat heb ik nog bij geeneen frans kreng gehad (italianen zijn wat dat betreft wel wat beter.....motorisch meestal erg goed.....maar de electrische problemen zijn er een beetje erg vaak vinnik. Plus dat t allemaal nog steeds van die lichte dunne materialen is.....vinnik skraal aandoen)
    Dr_Croutondonderdag 26 september 2002 @ 01:12
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 23:44 schreef Doix het volgende:
    Verhaal met Michelle Pfeiffer en iets met fun factor
    Helemaal gelijk. Degelijkheid? Natuurlijk is dat belangrijk, maar er moet ook fun zijn. En design om je vingers bij af te likken en om in gezien te worden. De 147 is op zichzelf al bijzonder stijlvol en de sportieve versie is als een atleet met designersoutfit. Dat heb ik bij een Audi S3, Golf R32 weer niet; het is meer een sportief aangeklede gezinsauto. Ze zullen allemaal wel lekker rijden, daar zal geen twijfel mogelijk zijn, maar Design weegt hier meer.

    En Michelle Pfeiffer is ook om

    astradonderdag 26 september 2002 @ 07:10
    Zeg... je mist er nog een paar geloof ik...

    Onder andere de Opel Astra OPC-II. Met z'n 192 Pk turbomotor toch ook niet verkeerd dacht ik zo?

    kroegtijgerdonderdag 26 september 2002 @ 08:28
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 01:12 schreef Dr_Crouton het volgende:

    [..]

    Helemaal gelijk. Degelijkheid? Natuurlijk is dat belangrijk, maar er moet ook fun zijn. En design om je vingers bij af te likken en om in gezien te worden. De 147 is op zichzelf al bijzonder stijlvol en de sportieve versie is als een atleet met designersoutfit. Dat heb ik bij een Audi S3, Golf R32 weer niet; het is meer een sportief aangeklede gezinsauto. Ze zullen allemaal wel lekker rijden, daar zal geen twijfel mogelijk zijn, maar Design weegt hier meer.

    En Michelle Pfeiffer is ook om


    Ik wil niet als heel grote zeikerd overkomen, maar het design van die R32 is toch wel zo verschrikkelijk bruut........als je die auto ziet staan krijg je er al meteen respect voor....1 brok kracht........schitterend (alleen jammer van die wat kleinere rechter buitenspiegel.....standaard op de golf. Je kunt natuurlijk als optie een engelse spiegel nemen, dan heb je weer 2 gelijke spiegels)








    Genieten geblazen dus

    Dr_Croutondonderdag 26 september 2002 @ 09:56
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 08:28 schreef kroegtijger het volgende:

    [..]

    Ik wil niet als heel grote zeikerd overkomen, maar het design van die R32 is toch wel zo verschrikkelijk bruut........als je die auto ziet staan krijg je er al meteen respect voor....1 brok kracht........schitterend (alleen jammer van die wat kleinere rechter buitenspiegel.....standaard op de golf. Je kunt natuurlijk als optie een engelse spiegel nemen, dan heb je weer 2 gelijke spiegels)

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    Genieten geblazen dus


    Gewoon een aangeklede gezinsauto dus, mijlenver te herkennen... Klassieke vorm, nu lekker dik aangekleed. Terwijl de normale versie van de Alfa 147 al snelheid uitstraalt als ie stilstaat: de kracht van een goede styling. Maar dat is slechts mijn mening.
    Kreatordonderdag 26 september 2002 @ 10:57
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 09:56 schreef Dr_Crouton het volgende:

    Maar dat is slechts mijn & Kreator's mening.


    Idd. En wat ik een groot nadeel van die duitse wagens vind is dat er standaard gewoon nix op zit. Ik heb zelfs de electrische ramen nog moeten bijbestellen. Dat vind ik echt schandalig. Zelfs een simpele bekerhouder kost dan 25 euro. Maar goed, degelijk is het wel...
    Threepiodonderdag 26 september 2002 @ 11:09
    offtopic: De eerste auto die ooit een 5-sterren score heeft gehaald voor de Euro NCAP botsproeven is anders wel een Fransoos (Nieuwe Renault Laguna). Het is natuurlijk wel een andere klasse, maar het zegt toch wel wat over de 'degelijkheid' van Franse auto's.

    Wat wel waar is, is dat de Alfa 147 wel weer slecht scoort bij de botsproeven dus helemaal onwaar is het niet natuurlijk

    kroegtijgerdonderdag 26 september 2002 @ 11:10
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 10:57 schreef Kreator het volgende:

    [..]

    Idd. En wat ik een groot nadeel van die duitse wagens vind is dat er standaard gewoon nix op zit. Ik heb zelfs de electrische ramen nog moeten bijbestellen. Dat vind ik echt schandalig. Zelfs een simpele bekerhouder kost dan 25 euro. Maar goed, degelijk is het wel...


    ja, dat is zeker waar....helaas.....
    Maar dat is iets wat ik voor lief neem. Dan maar extratjes bij bestellen....hoop doekoe, maar wel goed ten minste
    Doixdonderdag 26 september 2002 @ 16:54
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 11:09 schreef Threepio het volgende:
    offtopic: De eerste auto die ooit een 5-sterren score heeft gehaald voor de Euro NCAP botsproeven is anders wel een Fransoos (Nieuwe Renault Laguna). Het is natuurlijk wel een andere klasse, maar het zegt toch wel wat over de 'degelijkheid' van Franse auto's.

    Wat wel waar is, is dat de Alfa 147 wel weer slecht scoort bij de botsproeven dus helemaal onwaar is het niet natuurlijk


    Hahahaha, ik bedacht me ineens dat ze bij Renault er eigenlijk al vanuit gaan dat hun clientele niet eens KAN rijden en tja, we leven nog steeds in een samenleving waarin we de zwakkeren zonodig dienen te beschermen...een Alfist kan WEL rijden en heeft die 5 sterren dus helemaal niet nodig (de 147 scoorde namelijk alleen slecht bij de frontale botsproef, bij de overige proeven scoorde de 147 gewoon normaal, conform de regels) en tja, zeg nou zelf, hoe vaak heb jij een Alfist zijn of haar eigen auto in hun voorganger zien parkeren? Ik nog nooit in ieder geval...
    Ultimoradonderdag 26 september 2002 @ 17:48
    sjit hij staat er niet bij.. mijn favoriet is nl het beest van HARTGE.. namelijk een 3serie (E46) Compact met de 5.0 V8 dr in.. dat wil vooruit, duitse grundlich heit, en het heeft stijl... lijkt me namelijk wel vreeeeeeeselijk lollig om es ff flink achter een Ferrari of een Porsche of een kweet niet wat voor monster te gaan hangen om dr vervolgens nog voorbij te kunnen (en gaaaaaaan) ook..

    Threepiodonderdag 26 september 2002 @ 17:53
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 17:48 schreef Ultimora het volgende:
    sjit hij staat er niet bij.. mijn favoriet is nl het beest van HARTGE.. namelijk een 3serie (E46) Compact met de 5.0 V8 dr in.. dat wil vooruit, duitse grundlich heit, en het heeft stijl... lijkt me namelijk wel vreeeeeeeselijk lollig om es ff flink achter een Ferrari of een Porsche of een kweet niet wat voor monster te gaan hangen om dr vervolgens nog voorbij te kunnen (en gaaaaaaan) ook..
    [afbeelding]
    [afbeelding]
    een 3 compact stijl
    Massdonderdag 26 september 2002 @ 20:31
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 11:09 schreef Threepio het volgende:
    offtopic: De eerste auto die ooit een 5-sterren score heeft gehaald voor de Euro NCAP botsproeven is anders wel een Fransoos (Nieuwe Renault Laguna). Het is natuurlijk wel een andere klasse, maar het zegt toch wel wat over de 'degelijkheid' van Franse auto's.
    En wie stonden er op 1 en 3 in de kleine-auto-klasse bij botsveiligheidstesten in de VS: Golf en Polo

    dus ja...alles is relatief...

    -En4Cer-zaterdag 28 september 2002 @ 20:07
    quote:
    Gewoon een aangeklede gezinsauto dus
    (dat ging dus over de VW R32)
    Dat is juist mooi.. een snelle auto die niet heel erg opvalt. Wel onder de kenners uiteraard.. net als de Audi RS6, supervette bak maar niet TE opvallend.. das het beste wat je kan hebben vind ik
    KidPaddlemaandag 30 september 2002 @ 10:55
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 13:27 schreef Herfst het volgende:

    Als jij mocht kiezen uit dit segment, welke zou jij dan kiezen, en waarom?


    ik ben geen VW fan, maar hier zou ik dus echt voor de Golf R32 gaan.. die A3 is ook wel leuk, maar ik vind het uiterlijk niet echt wow.. en de golf heeft ook 4WD.. het geluid van een V6 is ook

    PS: why the hell heeft VW.nl geen R32 op de site?? wordt'ie hier niet verkocht dan?

    Doixmaandag 30 september 2002 @ 20:49
    quote:
    Op maandag 30 september 2002 10:55 schreef KidPaddle het volgende:

    [..]

    ik ben geen VW fan, maar hier zou ik dus echt voor de Golf R32 gaan.. die A3 is ook wel leuk, maar ik vind het uiterlijk niet echt wow.. en de golf heeft ook 4WD.. het geluid van een V6 is ook

    PS: why the hell heeft VW.nl geen R32 op de site?? wordt'ie hier niet verkocht dan?


    Volgens mij wel, want ik heb 'm zaterdag gewoon zien rijden in de buurt van Rotterdam, nederlands kenteken als ik me goed herinner .....
    Threepiomaandag 30 september 2002 @ 23:21
    quote:
    Op zaterdag 28 september 2002 20:07 schreef -En4Cer- het volgende:

    [..]

    (dat ging dus over de VW R32)
    Dat is juist mooi.. een snelle auto die niet heel erg opvalt. Wel onder de kenners uiteraard.. net als de Audi RS6, supervette bak maar niet TE opvallend.. das het beste wat je kan hebben vind ik


    Jaguar S-type R.. op de grille na niet anders, maar toch net zo snel als een BMW M5

    De RS6 is sneller, maar wel dik uitgeklopt enzo, te opvallend imo.

    kroegtijgerdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:03
    quote:
    Op maandag 30 september 2002 23:21 schreef Threepio het volgende:

    [..]

    Jaguar S-type R.. op de grille na niet anders, maar toch net zo snel als een BMW M5

    De RS6 is sneller, maar wel dik uitgeklopt enzo, te opvallend imo.


    Die RS6 is een supergeile bak zeg......maar ook wel wat stuivers. maar dan kan je ook naar iedereen als je ze steeds kleiner ziet worden in je spiegeltjes
    mistraldkdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:32
    quote:
    Op maandag 30 september 2002 10:55 schreef KidPaddle het volgende:

    [..]

    ik ben geen VW fan, maar hier zou ik dus echt voor de Golf R32 gaan.. die A3 is ook wel leuk, maar ik vind het uiterlijk niet echt wow.. en de golf heeft ook 4WD.. het geluid van een V6 is ook

    ?


    maar niet quattro, een ander (inferieur) systeem.

    (pa heeft s3 )

    ToXiCitYdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:36
    Audi S3

    ben zowiezo al Audi-gek

    Threepiodinsdag 1 oktober 2002 @ 12:26
    quote:
    Op dinsdag 1 oktober 2002 11:03 schreef kroegtijger het volgende:

    [..]

    Die RS6 is een supergeile bak zeg......maar ook wel wat stuivers. maar dan kan je ook naar iedereen als je ze steeds kleiner ziet worden in je spiegeltjes


    btw: de nieuwe Mercedes E55 AMG is nog sneller dan de RS6 met zijn 500 pk
    kroegtijgerdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:38
    quote:
    Op dinsdag 1 oktober 2002 12:26 schreef Threepio het volgende:

    [..]

    btw: de nieuwe Mercedes E55 AMG is nog sneller dan de RS6 met zijn 500 pk


    da's inderdaad ook smullen geblazen maar ik vind het design van de RS6 mooier om te zien....

    is trouwens niet echt on topic allemaal

    heijxdinsdag 1 oktober 2002 @ 16:23
    Ach, ik zou nog ff wachten en dan voor de Golf V TDi 5 cylinder gaan. "slechts" 180 pk maar wel tegen de 400 Nm, 6 bak en 4Motion aandrijving.

    michadinsdag 1 oktober 2002 @ 16:24
    Clio Sport met een heerlijk rauwe V6 of de Focus RS, lijkt me ook leuk ding.