'Ophalen'? Je bedoelt denk ik langsbrengen?quote:Op maandag 9 september 2013 15:53 schreef danos het volgende:
Ik denk niet dat ophalen een optie is, dan heeft bol.com geen controle over het proces en is het risico op welles/nietes dramas rondom leveren erg groot.
Dat laatste lijkt me de beste optie.quote:Op maandag 9 september 2013 15:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
'Ophalen'? Je bedoelt denk ik langsbrengen?
Die ontvangstbevestiging is ook een goed punt. Bedoelen jullie dat je bij pakketpost kan 'bewijzen' dat hij is bezorgd, en bij zelf bezorgen dat niet kan bewijzen?
Of zal ik de koper een mailtje sturen en vragen of hij akkoord gaat met eigen bezorging?
Je hebt je verzendkosten al betaald als je voor de DHL-optie hebt gekozen. Dan houdt Bol namelijk 4,50 in op het aan jou uit te keren bedrag.quote:Op maandag 9 september 2013 15:50 schreef Postbus100 het volgende:
Beste Fokkers,
Enige tijd geleden had ik wat studieboeken te koop aangeboden via bol.com. Ik had er tot dan toe geen enkele ervaring mee dus alles was nieuw voor me.
Bij het aanbieden van mijn boeken zag ik dat bol.com een bepaald bedrag rekent voor het verkopen. Je moest je boek dus voor flink meer aanbieden om onder de streep nog wat over te houden. Ik heb toen een bedrag ingevoerd wat ik wilde overhouden en heb er verder niet meer zo over nagedacht.
Nu krijg ik een bericht dat er een koper is voor een boek. Ik kan de pakbon uitprinten en het via DHL opsturen. Maar de koper woont een paar straten verder dan het DHL-servicepunt. Ik kan het dus net zo goed zelf even in de brievenbus gooien en me de verzendkosten besparen.
Mijn vraag: kan dit zomaar of spreekt bol.com met de koper af dat het pakketje per post wordt verzonden? (daar betaalt hij immers voor). En zie ik nog meer zaken over het hoofd?
Is er iemand anders die dit ook eens bij de kop heeft gehad?
Ja, als je dat niet had gedaan dan had je zelf je verzendkosten moeten betalen bij PostNL en had je em dus eventueel wel langs kunnen brengen. Maar als je eenmaal voor de DHL-optie hebt gekozen dan heb je die verzendkosten dus al betaald, ongeacht of je em nou opstuurt of niet.quote:Op maandag 9 september 2013 16:24 schreef Postbus100 het volgende:
Serieus?! Pff, nou, dan ga ik ook geen moeite meer doen om het te bezorgen.
Het was ook al te lang geleden dat ik alles had doorgelezen hoe het werkte (en ik snapte het ook maar voor de helft).
Voor de volgende keer wordt dat het denk ik ook. Maar ik heb nog een paar andere boeken op Bol.com staan. Kan je daar de verzendkosten nog van wijzigen, denk je?quote:Op maandag 9 september 2013 17:57 schreef Ballys het volgende:
Ik verkoop ook boeken via bol.com en koop nooit de dhl erbij. Regelmatig komt het voor dat ze in de zelfde stad wonen, dan breng ik het gewoon even langs. Ook kunnen ze soms door de brievenbus terwijl je toch die 1,95¤ krijgt van bol.com, dan gaan ze gewoon goed verpakt in de brievenbus. Als dat niet kan breng ik ze naar een dhl service punt.
Als je die bovenstaande berekening ziet betaal je 6,99 bemiddelingskosten aan bol.com, maar krijg je 2,95 weer terug die door de koper als verzendkosten worden betaald. Dus netto betaal je 4,05 om dat boek te verkopen. Ik neem aan dat het met cd's / dvd's vergelijkbaar gaat.quote:Op maandag 9 september 2013 22:36 schreef Platina het volgende:
Bol houdt inderdaad aardig wat geld in, maar dat weet je. Wat echter wel ronduit schandalig is, is dat Bol een koper (van een spel bijvoorbeeld) 2 euro verzendkosten rekent, alleen de verkoper ziet hier dus helemaal niks van.
Dus als ik een spel te koop aanbied voor 15 euro, dan krijg ik een bepaald percentage van die 15 euro. Maar Bol vraagt vervolgens 15 + 2 euro verzendkosten aan de koper. Terwijl ik als verkoper de verzendkosten voor mijn rekening neem.
Lekkere manier van omgaan met je klanten
Ik had het dus specifiek over een spel (computerspel bedoel ik ermee). Want daar gaat de vlieger met de bijdrage in verzendkosten dus niet op.quote:Op maandag 9 september 2013 22:53 schreef Nenaunir het volgende:
[..]
Als je die bovenstaande berekening ziet betaal je 6,99 bemiddelingskosten aan bol.com, maar krijg je 2,95 weer terug die door de koper als verzendkosten worden betaald. Dus netto betaal je 4,05 om dat boek te verkopen. Ik neem aan dat het met cd's / dvd's vergelijkbaar gaat.
En als je het te duur vind om via bol.com te verkopen dan doe je het gewoon niet. Ze leveren een dienst tegen een bepaalde vergoeding en je vind het dat waard of niet.
Heel strikt genomen heb je geen gelijk. Bol rekent namelijk gaan 1,99 aan verzendkosten, maar aan servicekosten. Maar goed, ja, ze verdienen dus sowieso al 2,98 op elke tweedehands verkoop, plus 15% over de vraagprijs.quote:Op maandag 9 september 2013 23:03 schreef Platina het volgende:
[..]
Ik had het dus specifiek over een spel (computerspel bedoel ik ermee). Want daar gaat de vlieger met de bijdrage in verzendkosten dus niet op.
Kopers van 2de hands artikelen weten niet dat Bol 2 euro opstrijkt voor verzendkosten, die ze feitelijk niet eens hebben. Dus ze kunnen moeilijk bepalen of ze dat het waard vinden of niet. Als verkoper heb je inderdaad een andere keuze, maarja via Marktplaats verkopen wordt ook niemand vrolijk van.
En in ruil daarvoor heb je volledige bemiddeling en reclame voor je item bij iedereen die in de grootste webshop van Nederland naar dat item zoekt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 01:25 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Heel strikt genomen heb je geen gelijk. Bol rekent namelijk gaan 1,99 aan verzendkosten, maar aan servicekosten. Maar goed, ja, ze verdienen dus sowieso al 2,98 op elke tweedehands verkoop, plus 15% over de vraagprijs.
Als je ze dan alsnog naar DHL brengt, zonder die barcode via Bol, hoeveel ben je dan kwijt? Meer dan die 4,50 toch?quote:Op maandag 9 september 2013 17:57 schreef Ballys het volgende:
Ik verkoop ook boeken via bol.com en koop nooit de dhl erbij. Regelmatig komt het voor dat ze in de zelfde stad wonen, dan breng ik het gewoon even langs. Ook kunnen ze soms door de brievenbus terwijl je toch die 1,95¤ krijgt van bol.com, dan gaan ze gewoon goed verpakt in de brievenbus. Als dat niet kan breng ik ze naar een dhl service punt.
Ligt aan het formaat:quote:Op dinsdag 10 september 2013 02:10 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Als je ze dan alsnog naar DHL brengt, zonder die barcode via Bol, hoeveel ben je dan kwijt? Meer dan die 4,50 toch?
quote:Lengte
max 38 cm Breedte
max 26.5 cm Hoogte
max 3.2 cm
Gewicht
max 10 kg
Pakje moet door brievenbus kunnen!
Prijs
¤ 5,00
----------------
Lengte
max 80 cm Volume