abonnement Unibet Coolblue
pi_130876021


'Tamu Massif is 's werelds grootste vulkaan', lieten de geologen optekenen in Nature Geoscience. In oppervlakte is deze ontdekking vergelijkbaar met 'Olympus Mons' op Mars, die beschouwd wordt als de grootste vulkaan van ons zonnestelsel. Bovendien kruipt Tamu Massif met zijn onderste 'tentakels' ook nog eens tot zo'n 30 km onder de aardkorst.

Wetenschappers gingen er in het verleden van uit dat Tamu Massif uit een systeem van meerdere vulkanen bestond en zo zijn er wel een dozijn op aarde te vinden. Het besef dat het om een monstervulkaan ging, kwam er pas toen de geologen de zeebodem gedetailleerd in kaart konden brengen met behulp seismologische scanningapparatuur.

'Uiteindelijk weten we nog steeds te weinig over onze aarde omdat zulke monsters een betere plaats gevonden hebben om zich te verstoppen, onder de zeebodem', aldus William Sagar van de universiteit van Texas. Volgens de geologoog is het trouwens onwaarschijnlijk dat Tamu Massif nog actief is

http://www.nature.com/new(...)th-s-biggest-1.13680

Tamu Massif has been long known as one of three large mountains that make up an underwater range called the Shatsky Rise. The rise, about 1,500 kilometres east of Japan, formed near a junction where three plates of Earth’s crust once pulled apart.

Shallow rock cores from Tamu had previously revealed that it was made of lava. But geologists thought that the mountain, which rises 4 kilometres from the sea floor, might have built up from several volcanoes erupting such that their lava merged into one pile. The islands of Hawaii and Iceland were built this way.

Sager and his colleagues were startled by findings they made after sailing the research vessel Marcus G. Langseth over Tamu in 2010 and 2012. They used air guns to send seismic waves through the mountain, and monitored the reflections. The seismic waves penetrated several kilometres into the massif — and showed that all of its lava flows dipped away from the volcano’s summit, implying a central magma vent. “From whatever angle you look at it, the lava flows appear to come from the centre of this thing,” says Sager.

fascinerend!

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 06-09-2013 13:57:15 ]
pi_130876216
In welke BNW-context moeten we dit lezen? :@
Ja doei.
pi_130876266
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 10:49 schreef motorbloempje het volgende:
In welke BNW-context moeten we dit lezen? :@
Oude onbekende wereld.
In hetzelfde kader als bijv De Holle Aarde en dat soort zaken.
pi_130876294
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 10:49 schreef motorbloempje het volgende:
In welke BNW-context moeten we dit lezen? :@
pi_130876319
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 10:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oude onbekende wereld.
In hetzelfde kader als bijv De Holle Aarde en dat soort zaken.
Oud? Net zo oud als de rest van de wereld. We konden er alleen nog niet kijken.
Ze wisten ook dat het er was zoals er in het artikel staat maar nu weten ze dat het er eentje is en niet 10 bij elkaar. Weinig BNW aan lijkt mij.
pi_130876387
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 10:53 schreef Godtje het volgende:

[..]

Oud? Net zo oud als de rest van de wereld. We konden er alleen nog niet kijken.
Ze wisten ook dat het er was zoals er in het artikel staat maar nu weten ze dat het er eentje is en niet 10 bij elkaar. Weinig BNW aan lijkt mij.
En nu wel.
pi_130876411
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 10:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oude onbekende wereld.
In hetzelfde kader als bijv De Holle Aarde en dat soort zaken.
De Holle Aarde is bullshit die op geen enkel bewijs gebaseerd is, dit gaat over geologen die metingen verrichten. Lijkt me niet echt vergelijkbaar _O-
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_130881200
Verhuisd naar WKN.

Hoi Frutsel O+
pi_130881293
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:54 schreef Lavenderr het volgende:
Verhuisd naar WKN.

Hoi Frutsel O+
Thx _O_
pi_130881832
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:57 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Thx _O_
Geen dank :*

Hoe bepaalt men eigenlijk of een vulkaan nog actief is? Dat gaat toch in intervallen, wat nou als deze zo groot zijn dat ze nog niet gemeten zijn?
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  vrijdag 6 september 2013 @ 15:30:06 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_130884348
Grootste van het zonnestelsel zelfs las ik. Bizar.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_130884373
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 15:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Grootste van het zonnestelsel zelfs las ik. Bizar.
Fascinerend he?
Zo groot!
pi_130894014
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 10:53 schreef Godtje het volgende:

[..]

Oud? Net zo oud als de rest van de wereld. We konden er alleen nog niet kijken.
Ze wisten ook dat het er was zoals er in het artikel staat maar nu weten ze dat het er eentje is en niet 10 bij elkaar. Weinig BNW aan lijkt mij.
Betere technologie
Betere metingen

quote:
10s.gif Op vrijdag 6 september 2013 10:57 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

De Holle Aarde is bullshit die op geen enkel bewijs gebaseerd is, dit gaat over geologen die metingen verrichten. Lijkt me niet echt vergelijkbaar _O-
^O^
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_130894285
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:11 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Geen dank :*

Hoe bepaalt men eigenlijk of een vulkaan nog actief is? Dat gaat toch in intervallen, wat nou als deze zo groot zijn dat ze nog niet gemeten zijn?
Erosie rondom vulkaan...
Aan het sediment (modder voor deze) wat over de vulkaan ligt.
Hoe dikker de laag des te langer is ie niet actief geweest.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')