abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130885389
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 15:53 schreef Festa94 het volgende:
De selectie is wel extreem streng. Ik denk dat alleen de 'enige echte toptalenten' worden toegelaten dus volgens mij is het voor een gemiddelde havo/vwo scholier vrijwel kansloos.
Als havo-leerling mag je de selectieronde niet eens doen.
Ik heb me vwo-diploma moeten opsturen (verplicht natuurkunde wiskunde voldoende).

Maarja, je hebt er niks aan. Degenen die deze studie MOGEN doen en die ook HALEN zijn intelligente mensen die een capaciteit/uithoudingsvermogen/reactiesnelheid/enz van 100% hebben.

En ook al leer je je suf, voor deze selectierondes kun je niks oefenen. Zoals ik zei, je hebt het of je hebt het niet. En 99,99% heeft het niet.
pi_130886676
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 15:30 schreef kimm2013 het volgende:

Er werd ons verteld dat er ongeveer 1200/1300 aanmeldingen per jaar zijn (meerdere selecties worden op meerdere data en in verschillende steden gehouden). Van dat aantal blijven er na alle 6 rondes 40 over. Wanneer je dan uiteindelijk met je studie mag beginnen, moet je in het begin van het jaar WEER 2 examens afleggen. Van deze 40 blijven er uiteindelijk 20 over. En in totaal halen ongeveer 10 mensen de studie. Van deze twintig vallen er dus ook de helft af ( ook al ben je voor 99 procent geschikt voor deze baan gooien ze je eruit omdat ze gewoon echt de volle honderd procent willen, je hebt het of je hebt het niet).
Het is ongeveer net zo selectief als de opleiding voor straaljagerpiloot. Je moet met zulke zaken geluk hebben de juiste combinatie van eigenschappen te hebben.
Stel dat je een kans van 50% hebt op eigenschap 1, een kans van 25% op eigenschap 2 en een kans van 10% op eigenschap 3 en eigenschap 4 dan heb je al 1/2 * 1/4* 1/10 * 1/10 = 1/800
Op zich is geen van de kwaliteiten echt bijzonder maar de combinatie van alles maakt dat je een hele kleine kans hebt.

quote:
Echt een hele leuke studie heb ik gehoord, en (persoonlijk gezien) de beste baan van Nederland omdat :
1) ze je een contract geven waarmee je serieus je leven lang van werk bent verzekert
2) je verdient tonnen per jaar (zels tijdens je studie het eerste jaar krijg je al tussen de 2500 - 3000 netto per maand, en dit wordt gedurende de studie opgebouwd, laat staan dus als je begint met werken !)
3) Hele korte werkdagen ( om de anderhalf uur uur heb je pauzes en je werkt ongeveer maar vijf uur per dag)
4) Daarbij komt nog bij dat het leuk en afwisselend werk is. Geen kantoorbaantje waar je heel de dag achter je bureau zit.
Het is zeker een hele goede deal. Ik denk alleen niet dat ik het werk zelf na jaren nog interessant zal vinden. Het speelde ook mee dat het niet bepaald in de buurt is van waar ik vandaan kom, als het bij wijze van spreken naast de deur zou zijn dan had ik zeker wel voor de grap eens meegedaan. Maar inderdaad, qua arbeidsvoorwaarden is het een fantastische baan. En dan ook nog steeds kunnen poolen bijv. tijdens je pauzes.

quote:
De Europese capaciteitentest van vandaag was moeilijk (in totaal rond de 500 vragen), heb je deze gehaald moest je de Radartest doen. Van de hele groep van 22 had niemand het gehaald.
Leg alsjeblieft eens uit wat je moest doen voor die Europese capaciteitentest? Wat het een IQ-testje? Zo ja, wat voor onderdelen? Getallenreeksen, ruimtelijke oriëntatie, matrices (behang), ...?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130886771
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 15:53 schreef Festa94 het volgende:
De selectie is wel extreem streng. Ik denk dat alleen de 'enige echte toptalenten' worden toegelaten dus volgens mij is het voor een gemiddelde havo/vwo scholier vrijwel kansloos.
Definieer toptalent. Zie mijn vorige reactie. Je hoeft niet 1 iets extreem goed te kunnen, het gaat om de juiste combinatie van kwaliteiten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130886958
Maa
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Definieer toptalent. Zie mijn vorige reactie. Je hoeft niet 1 iets extreem goed te kunnen, het gaat om de juiste combinatie van kwaliteiten.
Maar juist een honderdprocent-bezit van die juiste combinatie van kwaliteiten maken jou een toptalent.
pi_130887084
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 16:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is ongeveer net zo selectief als de opleiding voor straaljagerpiloot. Je moet met zulke zaken geluk hebben de juiste combinatie van eigenschappen te hebben.
Stel dat je een kans van 50% hebt op eigenschap 1, een kans van 25% op eigenschap 2 en een kans van 10% op eigenschap 3 en eigenschap 4 dan heb je al 1/2 * 1/4* 1/10 * 1/10 = 1/800
Op zich is geen van de kwaliteiten echt bijzonder maar de combinatie van alles maakt dat je een hele kleine kans hebt.

[..]

Het is zeker een hele goede deal. Ik denk alleen niet dat ik het werk zelf na jaren nog interessant zal vinden. Het speelde ook mee dat het niet bepaald in de buurt is van waar ik vandaan kom, als het bij wijze van spreken naast de deur zou zijn dan had ik zeker wel voor de grap eens meegedaan. Maar inderdaad, qua arbeidsvoorwaarden is het een fantastische baan. En dan ook nog steeds kunnen poolen bijv. tijdens je pauzes.

[..]

Leg alsjeblieft eens uit wat je moest doen voor die Europese capaciteitentest? Wat het een IQ-testje? Zo ja, wat voor onderdelen? Getallenreeksen, ruimtelijke oriëntatie, matrices (behang), ...?
Nee, geen IQ geen getallenreeks, geen matrices.

Je concentratie werd flink op de proef gesteld, zo erg dat het bijna niet te doen is. Je moest meerdere opdrachten tegelijkertijd uitvoeren. Zo was je iets op de computer aan het doen, terwijl je luisterend met iets anders bezig was.

En ruimtelijke oriëntatie zat er ook in. En nee, geen wiskundige meetkunde... was dat maar zo.
pi_130887114
.

[ Bericht 99% gewijzigd door kimm2013 op 06-09-2013 16:44:30 ]
pi_130887266
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 16:39 schreef kimm2013 het volgende:
Maa

[..]

Maar juist een honderdprocent-bezit van die juiste combinatie van kwaliteiten maken jou een toptalent.
Net als het extreem goed zijn in 1 iets. Hoe dan ook, het is als het winnen van de loterij met het verschil dat je het nog een klein beetje in de hand hebt aangezien van alles tot op zekere hoogte te trainen is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130890505
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 15:46 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Als je wordt toegelaten tot de opleiding ben je er nog niet. Een vriend van me was door de selectie heen en al enkele maanden bezig met de opleiding, maar halverwege krijg je nog een keer een test van iets dat ze niet van tevoren kunnen testen omdat je daar een basiskennis voor nodig hebt en daarbij was hij afgevallen.
Dan was hij dus totaal niet geschikt, verbaast me eigenlijk dat hij niet in de eerdere selectierondes is afgevallen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  vrijdag 6 september 2013 @ 19:07:06 #34
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130891606
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:31 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dan was hij dus totaal niet geschikt, verbaast me eigenlijk dat hij niet in de eerdere selectierondes is afgevallen.
Want jij weet het natuurlijk beter dan een zeer strenge selectieprocedure begeleid door ervaringsdeskundigen? :')
Don't let my username fool you...
pi_130891644
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:07 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Want jij weet het natuurlijk beter dan een zeer strenge selectieprocedure begeleid door ervaringsdeskundigen? :')
Bijna iedereen die toegelaten wordt tot de opleiding maakt hem ook af. Slechts een enkeling komt halverwege de opleiding niet meer door de test heen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_130906439
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:07 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Bijna iedereen die toegelaten wordt tot de opleiding maakt hem ook af. Slechts een enkeling komt halverwege de opleiding niet meer door de test heen.
Metalfreak zal het over de AAPRO hebben. Dat was voorheen 3 maanden 'opleiding' en daarna testmoment. Valt allemaal nog onder selectieprocedure en niet opleiding. Daarbij vallen er nog veel af (van de 40 per jaar die het doen). Kom je er wel door, dan is de kans redelijk aanwezig dat je geschikt bent.
Inmiddels is het traject wel iets veranderd volgens mij.
pi_130907724
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:07 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Bijna iedereen die toegelaten wordt tot de opleiding maakt hem ook af. Slechts een enkeling komt halverwege de opleiding niet meer door de test heen.
Nee dat klopt niet. Tijdens de studie vallen er in het eerste jaar ongeveer de helft af. (maar tien studenten die hem volledig afronden)
pi_130924220
Het is ook niet raar dat er zo een strenge procedure is. Je heb als luchtverkeersleider een grote hoeveelheid verantwoordelijkheid die maar weinigen kunnen dragen.
#freefrederike
pi_130924679
Weinigen? Het kan dat minder dan 10% van de mensen hiervoor geschikt is of zelfs minder dan 5% van de mensen maar daarnaast zijn ze extra streng omdat het in de luchtvaart de cultuur is om heel erg streng te zijn (wat nu door de budgetvliegers zoals Ryanair onder druk wordt gezet). Ik denk dan ook dat heel veel mensen die afvallen best geschikt zijn maar ze hebben er maar een paar nodig en dus kiezen ze mensen die nog net wat geschikter zijn. En terecht gezien de extreem hoge beloning. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130926062
Ik zou het echt super saai vinden. Dag in, dag uit, precies hetzelfde doen. Nauwelijks doorgroei mogelijkheden. Geen intellectueel stimulans - niets nieuws. Ik word liever straaljagerpiloot, als ik zo'n moeilijke selectie zou kunnen halen.

Okay, luchtverkeersleider zijn verdient erg lekker, vooral als je terug rekent naar ¤/uur, maar daarmee eindigt een carrière niet, voor mij niet iig.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_130926858
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 20:10 schreef miro86 het volgende:
Ik zou het echt super saai vinden. Dag in, dag uit, precies hetzelfde doen. Nauwelijks doorgroei mogelijkheden. Geen intellectueel stimulans - niets nieuws.
Precies de reden waarom ik ondanks het veel lagere toekomstige salaris (als het goed is) en de veel hogere werkdruk tevreden ben met het pad wat ik heb gekozen. Niet dat ik genoegen neem met 1500 Euro netto of iets dergeiljks zo gauw ik iets te eisen krijgt. ;)

quote:
Ik word liever straaljagerpiloot, als ik zo'n moeilijke selectie zou kunnen halen.
Dat was ook voor mij een jongensdroom maar ik haakte af omdat ik hiervoor te pacifistisch ben en omdat ik toch geen schijn van kans had bij de selectie (het 'medische' deel ;)). Het lijkt me wel een fantastisch avontuur. De PO heeft een serie gemaakt over de selectie en opleiding. Het viel me op dat iemand die al zweefvliegervaring had de eindstreep haalde. Andere kandidaten die tot de laatste selctiecronde mee mochten spelen haakten af op de vliegtest. Nu zal ik niet stellen dat je niet geselecteerd kan worden als je geen vliegervaring hebt maar de kans is volgens mij wel veel kleiner. Best een dure hobby voor een puber of een student (minstens 800 Euro per jaar als je X uur per jaar werkt voor de vereniging), je moet ook nog een auto met aanhangwagen regelen per keer dat je gaat vliegen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130933892
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Weinigen? Het kan dat minder dan 10% van de mensen hiervoor geschikt is of zelfs minder dan 5% van de mensen maar daarnaast zijn ze extra streng omdat het in de luchtvaart de cultuur is om heel erg streng te zijn (wat nu door de budgetvliegers zoals Ryanair onder druk wordt gezet). Ik denk dan ook dat heel veel mensen die afvallen best geschikt zijn maar ze hebben er maar een paar nodig en dus kiezen ze mensen die nog net wat geschikter zijn. En terecht gezien de extreem hoge beloning. :)
Ik geef enkel aan dat een strenge procedure niet raar is bij een opleiding waarin mensen veel verantwoordelijkheid dragen. Niet of de afvalligen allemaal (on)geschikt zijn. Hoeveel mensen er geschikt zijn, daar weet ik niets vanaf.
#freefrederike
pi_130952769
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2013 00:13 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik geef enkel aan dat een strenge procedure niet raar is bij een opleiding waarin mensen veel verantwoordelijkheid dragen. Niet of de afvalligen allemaal (on)geschikt zijn. Hoeveel mensen er geschikt zijn, daar weet ik niets vanaf.
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 19:04 schreef PizzaMizza het volgende:
Je heb als luchtverkeersleider een grote hoeveelheid verantwoordelijkheid die maar weinigenkunnen dragen.
Misschien verstaan wij in deze context iets anders onder weinigen. Ik denk dan eerder aan 1 op de 1000 of minder dan aan 1 op de 10 of 1 op de 20. Ik interpreteerde jouw zin dus als dat jij van mening zou zijn dat de meeste afvallers ook ongeschikt zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')