junkiexp | zondag 1 september 2013 @ 21:20 |
1ste vraag: Wij wilden vanmiddag nog ff een stuk gaan varen met onze boot met oude dieselmotor maar we kregen deze voor de eerste keer niet aan de praat. Bij het starten kwam er grijze rook uit de uitlaat maar hij sloeg niet aan. Nu hebben we alleen nog maar met warmer weer gevaren en vanmiddag was het hier maar 15 graden. De eerste gedachte is dat het voorgloeisysteem niet werkt, ik heb even een schema gemaakt hoe het eea nu zit aangesloten: ![]() Ik ben gaan testen en heb een multimeter gepakt en die op gelijkstroom gezet. Min aan een goede massa en dan meten, mijn bevindingen: Contact uit = 30 altijd spanning. Contact stand 1= 30+15 spanning Contact stand 2= 30+50a spanning 15 valt dan weg, dat lijkt me zo te horen om maximaal startstroom te krijgen. (Volgens mij moet 17 hier ook spanning krijgen maar dat is niet het geval) Contact indrukken 30+15 spanning. En daar gaat het mis, hier moet 19 ook spanning krijgen en dat gebeurt niet. Als het contact aanstaat staat hier 0.3 volt op, en dit blijft ook zo bij het indrukken van de sleutel. De gloeibougies zitten zoals te zien direct op het contact zonder relais. Zou het contactslot kunnen zijn doorgebrand omdat er best veel stroom doorheen gaat? 2de vraag: De voltmeter op het instrumentenpaneel geeft met de motor uit 13-14 volt. Als de motor aan staat gaat dat richting de 17 volt, dit is natuurlijk veel te veel. Is dan mijn spanningsregelaar kapot? Dit is een oude regelaar en die zijn niet meer te krijgen, kan ik daar gewoon een andere aan hangen? 3de vraag: Dat lampje is volgens mij een laadcontrole lampje. Dat zit met een zwarte draad aangesloten aan vermoedelijk de dynamo (vermoedelijk vandaar de ? in het schema) De groene draad zit op 19 van het contactslot, dit is de voorgloeistand. Volgens mij hoort deze op 15 toch? Het lijkt wel of ze een soort voorgloeilampje hebben proberen te maken ofzo? Ik heb gelezen dat het lampje aan moet gaan bij het aanzetten van het contact, als de motor aangaat moet het lampje na enkele seconden uitgaan, dat betekend dat de dynamo de accu op dat moment laadt. Het lampje triggert volgens mij de dynamo om op te starten, als dat is gebeurt gaat de dynamo over de zwarte draad zelf een + leveren en gaat het lampje dan uit omdat hij een + krijgt. Als je dit lampje niet hebt of als het kapot is zou je dynamo je accu dus niet laden. Heb ik dat zo goed begrepen? Bij ons gaat het lampje aan als je het contact aanzet, als je de motor start blijft het aan en als je de motor uitzet blijft het ook aan. Het is aan zodra het contact wordt aangezet. Maar ik snap 2 dingen niet: 1: het lampje brandt terwijl het maar 0.3 volt krijgt? ( het brandt ook gewoon fel en wordt zelfs warm) 2: de dynamo laadt de accu prima, we varen zo heel de zomer al met gebruik van radio en koelbox e.d. Wie heeft er suggesties of antwoorden voor mijn 3 vragen ? De bedrading is allemaal redelijk origineel maar er is denk ik ooit wel een andere motor in de boot gegaan. Zou het kunnen dat er nu een motor inzit met een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar? En hebben die ook nog zo'n lampje nodig? En hoe kom ik daar achter? Alvast heel erg bedankt! ( en sorry voor de lap tekst ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door junkiexp op 01-09-2013 21:40:34 ] | |
junkiexp | zondag 1 september 2013 @ 21:26 |
Nog een paar extra foto's voor de duidelijkheid:![]() Spanningsregelaar ![]() Onderzijde contactslot ![]() Overzicht (draad vanaf 15 naar de spanningsregelaar hangt hier even los) | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 september 2013 @ 21:40 |
Het laadstroomlampje krijgt voeding van +15, en maakt massa via de Dynamo, zolang de dynamo spanning gelijk of hoger is dan +15 blijft het lampje uit. De 17V is zeer waarschijnlijk de spanningsregelaar. Ja ik zou een zwaar relais tussen het contact slot en de gloeibougies monteren, bij bepaalde merken kan 1 gloeibougie 15A trekken * 4 = 60 ampere, dat vind ie niet leuk ![]() | |
junkiexp | zondag 1 september 2013 @ 21:44 |
Ja maar hij krijgt hier 0.3 volt voeding van 19 maar brandt toch fel, hoe kan dat dan? Relais moet ik even kijken idd, ze sloten het vroeger wel zonder relais aan en zoals je ziet is het contactslot zwaar uitgevoerd. iig bedankt voor je reactie! | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 september 2013 @ 21:46 |
lijkt mij 2.5MM2 koper, daar zou ik geen 60A over laten trekken ![]() Dan is of je contactslot door gebrand, of er ligt een zekering er uit ![]() ![]() | |
junkiexp | zondag 1 september 2013 @ 21:52 |
Valt mee, volgens mij is het 4mm. Maar zijn trage gloeibougies, je moet volgens mij iets van 50 seconden voorgloeien, deze trekken denk ik geen 60a totaal. Foto 2, dat groene draadje krijg 0.3 volt en daar zit een lampje op wat fel brandt. Dat vind ik raar ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 september 2013 @ 21:57 |
Waar heb je gemeten ? | |
junkiexp | zondag 1 september 2013 @ 22:02 |
Op contact 19, op de kabel zelf en op het contact zelf. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 september 2013 @ 22:33 |
heb je wel spanning op die rode draad, die naar pin 19 gaat ? | |
junkiexp | zondag 1 september 2013 @ 22:35 |
Ja, 0.3 volt. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 september 2013 @ 22:42 |
stekker weggebrand, kabelbreuk of zekering defect | |
T42 | maandag 2 september 2013 @ 00:13 |
als je langer doorstart moet een diesel ook een keer gaan lopen. voorgloeien is om het sneller te laten gaan. maar je zou de + draad van de gloeiers ook aan de accu kunnen hangen. dan weet je het meteen. | |
Fendy | maandag 2 september 2013 @ 12:41 |
Ik zou even met een multimeter aan de voltmeter gaan testen, mijn dieseltje geeft effe meer dan 14 als ie draait, en op de accu's staat 12,7 ofzo als de motor uit staat. | |
junkiexp | maandag 2 september 2013 @ 21:39 |
Zekeringen heeft deze boot niet ![]() Maar ik denk het contactslot dan. | |
junkiexp | maandag 2 september 2013 @ 21:40 |
Ik heb niet teveel geprobeerd want ik wil niet alle teveel belasten, maar morgenavond ga ik weer verder. Die plus draad is een goede, maar ik had alleen 1.5 mm liggen dus dat leek me niet zo'n goed plan. | |
junkiexp | maandag 2 september 2013 @ 21:41 |
Ja misschien is de boordmeter wel niet zo betrouwbaar, ik zal eens rechtstreeks aan de accu meten met draaiende motor. | |
junkiexp | maandag 2 september 2013 @ 21:42 |
Ik heb vanmiddag bij Drinkwaard een nieuw contactslot van Bosch met voorgloeistand besteld, die komt morgen op de zaak binnen en daar kan ik dan mee aan de slag. Ik houdt jullie op de hoogte! | |
Chuck-N0rr1s | maandag 2 september 2013 @ 21:48 |
meet eens aan het andere uit einde van het snoer? Daar wel accu spanning, kabelbreuk en of spul weg gesmolten. ![]() | |
junkiexp | maandag 2 september 2013 @ 21:59 |
Ga morgenavond kijken, dan sluit ik het gelijk goed aan. | |
Ou-Tannu | maandag 2 september 2013 @ 22:36 |
precies gewoon door starten die hap ![]() een goede accu is dan wel aanbevolen ![]() | |
Fendy | maandag 2 september 2013 @ 23:01 |
Kijk voor de grap, als je de boel toch open hebt wat voor bekabeling er van en naar je accu(s?) loopt. Verder...bklopijkg en bhtrgftg dus anders rfhujpplok Trouwens. Welk bootje hebben we het over junk? [ Bericht 15% gewijzigd door Fendy op 02-09-2013 23:25:30 ] | |
junkiexp | maandag 2 september 2013 @ 23:16 |
Heb je het 2de deel van je eerste zin gelezen? ![]() Bekabeling van de accu is prima in orde, dikke kabels met flinke klemmen. Ten Broeke kruiser met een Peugot Indenor diesel motor van 50 Pk (of wat er nog van over is) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Fendy | maandag 2 september 2013 @ 23:17 |
Ja, ipad doet maf met spaties zo af en toe. | |
junkiexp | maandag 2 september 2013 @ 23:18 |
Ja ik kreeg al grijze rook dus dat is goed. Maar ik heb er niks aan als ik in de Parksluis lig en er uit moet varen ![]() | |
Fendy | maandag 2 september 2013 @ 23:20 |
Leuk ding trouwens. Mooi laagje verf erop, achtervlondertje vervangen door teak, mooi afkitten en eventueel even nieuwe sprayhood maken, kan ie jaren mee, tof, ik voel een project aankomen. | |
Clicks_nl | dinsdag 3 september 2013 @ 10:48 |
Doe dan ook gelijk even iets aan die bom op je zwemplatform... Enige voordeel dat ik hierbij kan bedenken is dat je altijd voldoende ventilatie hebt ![]() | |
Fendy | dinsdag 3 september 2013 @ 11:06 |
Moet ie een speciale bun gaan maken die buiten de kajuit is. Best ingrijpend denk ik zo. | |
Clicks_nl | dinsdag 3 september 2013 @ 11:12 |
Minder ingrijpend dan de gevolgen als het mis gaat. Persoonlijk zou ik lekker die fles en het gasstel dumpen en een Origo oid monteren. Maar goed, ik heb gewoon een hekel aan gas aan boord ook. | |
junkiexp | dinsdag 3 september 2013 @ 12:02 |
Die gasfles is al weg. We hebben een koelkast op gas maar die kan ook op 12volt en 230 volt. Dus als we in de haven liggen draait hij op walstroom en bij het varen op de accu. Daar gaan we binnenkort een tweede accu bijplaatsen met een scheidingsrelais zodat de startaccu niet kan worden leeg getrokken. We hebben een 2 pits inbouwplaatje, die zit nu met een slang en koperen leiding door de hele boot heen. Die leiding gaat eruit en we willen gewoon een klein gas flesje in het keukenkastje zetten en daar de slang op aansluiten. We bakken misschien 3 x per jaar een eitje aan boord, thats it. Dus gewoon een flesje van een liter wat we alleen aansluiten als het nodig is. Ik ben verder ook niet zo'n fan van gas aan boord, benzine overigens ook niet. Daarom hebben we ook een diesel gekocht ![]() | |
junkiexp | dinsdag 3 september 2013 @ 12:51 |
Nieuwe contactslot binnen gekregen en gelijk even doorgemeten: Contact uit = 30 altijd spanning. Contact stand 1= 30+15 spanning Contact stand 2= 30+15+19 spanning (voorgloeien) Sleutel naar rechts draaien en vasthouden Contact stand 3= 30+19+50a+17 spanning Sleutel indrukken en naar rechts draaien Opzicht een duidelijk verhaal, bij het starten blijft de motor ook voorgloeien en dat lijkt me prima. Echter wat niet helemaal duidelijk is, ik heb aansluiting 17 & 50a Hier komt allebei spanning op als ik stand 3 bedien. Achter op het contactblok is 50a een kleine schroefterminal en 17 een grote schroefterminal. Ik heb een startmotor met solenoid dus er loopt maar een klein draadje en die ga ik dan maar aansluiten op 50a. Waar zou 17 dan voor zijn? Voor startmotoren die direct over het contact starten? | |
Clicks_nl | dinsdag 3 september 2013 @ 14:03 |
Gasfles binnen, nu maak je me echt verdrietig... http://www.georgekniest.n(...)toestel/product.aspx | |
junkiexp | dinsdag 3 september 2013 @ 14:13 |
En daar zit geen gasfles in? | |
Clicks_nl | dinsdag 3 september 2013 @ 14:32 |
Nee spiritusbrander | |
junkiexp | dinsdag 3 september 2013 @ 14:53 |
Ah ok. Ik las dat het voor boten verplicht is dat er een overdrukventiel op de installatie moeten zitten. Dan is binnen idd geen optie. Maar ik heb nu een inbouwplaat en dat is wel weer erg handig. Volgende zomer zal ik mij er eens verdiepen, dit jaar wordt er toch nog niet gekookt. | |
T42 | dinsdag 3 september 2013 @ 20:17 |
mooi ding ![]() | |
junkiexp | dinsdag 3 september 2013 @ 23:35 |
Thanks! Alles nu goed aangesloten met een nieuw contactslot en ik kan nu voorgloeien en starten. De motor loopt iig weer! Alleen de dynamo wil niet laden, ik ga morgen verder kijken naar de spanningsregelaar. Of misschien wel een nieuwe wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar, dan zijn we gelijk overal vanaf! | |
junkiexp | woensdag 4 september 2013 @ 07:42 |
Ik heb nog even lopen brainstormen. Er zat een amperemeter op mijn dashboard maar die zat dusdanig onveilig aangesloten dat ik die er tussenuit heb gehaald. Volgens mij liep de B+ van de dynamo rechtstreeks naar de amperemeter en vanaf de amperemeter ging de kabel naar klem 30 op het contactslot. 30 zit in principe weer verbonden met de plus van de accu maar wel via een hoofdschakelaar. Al met al is het best een rommeltje met de bedrading. Ik ga straks even een goede dynamo met ingebouwde spanningsregelaar halen en dan ga ik de B+ aansluiten op het pluscontact van de startmotor. De massa zit automatisch aangesloten als ik de dynamo monteer. De D+ gaat dan naar het laadstroomlampje die andere kant weer verbonden zit met klem 15 van het contactslot. Dan moet alles weer werken ![]() Alleen dan kijken of ze er een W aansluiting op kunnen maken want de toerenteller zit bij mij ook op de dynamo aangesloten. | |
junkiexp | donderdag 5 september 2013 @ 08:40 |
Gisteren tot 23:30 bezig geweest met de dynamo inbouwen ![]() De nieuwe is een Valeo 70 ampere met ingebouwde spanningsregelaar maar deze is dus net iets langer en het uitlaatspruitstuk loopt boven de dynamo dus er was maar weinig ruimte. De man van het bedrijf waar ik de dynamo heb gekocht heeft er ook een W aansluiting op gesoldeerd zodat ik de toerenteller weer kon aansluiten. Ik heb 1 stukje draadeind waar de dynamo delen op elkaar zitten moeten afzagen. Lijkt me voor de werking verder niet zo'n probleem. Uitlaatspruitstuk is watergekoeld dus wordt gelukkig niet zo heel warm. Alles is nu aangesloten zoals het hoort, de plus zit netjes op de accu, de W aansluiting naar de toerenteller en de andere aansluiting gaat naar het laadstroomlampje. Gisteren de motor gestart en ik heb weer dik 14 volt bij draaiende motor. Laadstroomlampje blijft bij stationair branden maar bij de eerste keer gasgeven gaat dat uit en blijft het uit, mogelijk is het lampje te licht voor de dynamo. Nu van het weekend het gloeirelais inbouwen de dan is dat ook weer klaar, dan weer op naar het volgende project ![]() Ik zal eens een project topic aanmaken wat ik heb nog zat te klussen aan de boot, het is wel leuk om het zo bij te houden ![]() |