abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130771349
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 23:20 schreef Fendy het volgende:
Leuk ding trouwens. Mooi laagje verf erop, achtervlondertje vervangen door teak, mooi afkitten en eventueel even nieuwe sprayhood maken, kan ie jaren mee, tof, ik voel een project aankomen.
Doe dan ook gelijk even iets aan die bom op je zwemplatform...
Enige voordeel dat ik hierbij kan bedenken is dat je altijd voldoende ventilatie hebt :(
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  dinsdag 3 september 2013 @ 11:06:13 #27
19529 Fendy
True Spirit
pi_130771675
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 10:48 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Doe dan ook gelijk even iets aan die bom op je zwemplatform...
Enige voordeel dat ik hierbij kan bedenken is dat je altijd voldoende ventilatie hebt :(
Moet ie een speciale bun gaan maken die buiten de kajuit is. Best ingrijpend denk ik zo.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_130771803
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2013 11:06 schreef Fendy het volgende:

[..]

Moet ie een speciale bun gaan maken die buiten de kajuit is. Best ingrijpend denk ik zo.
Minder ingrijpend dan de gevolgen als het mis gaat.
Persoonlijk zou ik lekker die fles en het gasstel dumpen en een Origo oid monteren. Maar goed, ik heb gewoon een hekel aan gas aan boord ook.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_130773031
Die gasfles is al weg.
We hebben een koelkast op gas maar die kan ook op 12volt en 230 volt.
Dus als we in de haven liggen draait hij op walstroom en bij het varen op de accu.
Daar gaan we binnenkort een tweede accu bijplaatsen met een scheidingsrelais zodat de startaccu niet kan worden leeg getrokken.
We hebben een 2 pits inbouwplaatje, die zit nu met een slang en koperen leiding door de hele boot heen.
Die leiding gaat eruit en we willen gewoon een klein gas flesje in het keukenkastje zetten en daar de slang op aansluiten.

We bakken misschien 3 x per jaar een eitje aan boord, thats it.
Dus gewoon een flesje van een liter wat we alleen aansluiten als het nodig is.

Ik ben verder ook niet zo'n fan van gas aan boord, benzine overigens ook niet.
Daarom hebben we ook een diesel gekocht :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130774454
Nieuwe contactslot binnen gekregen en gelijk even doorgemeten:

Contact uit = 30 altijd spanning.
Contact stand 1= 30+15 spanning
Contact stand 2= 30+15+19 spanning (voorgloeien) Sleutel naar rechts draaien en vasthouden
Contact stand 3= 30+19+50a+17 spanning Sleutel indrukken en naar rechts draaien

Opzicht een duidelijk verhaal, bij het starten blijft de motor ook voorgloeien en dat lijkt me prima.
Echter wat niet helemaal duidelijk is, ik heb aansluiting 17 & 50a

Hier komt allebei spanning op als ik stand 3 bedien.
Achter op het contactblok is 50a een kleine schroefterminal en 17 een grote schroefterminal.
Ik heb een startmotor met solenoid dus er loopt maar een klein draadje en die ga ik dan maar aansluiten op 50a.

Waar zou 17 dan voor zijn?
Voor startmotoren die direct over het contact starten?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130776307
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2013 12:02 schreef junkiexp het volgende:
Die gasfles is al weg.
We hebben een koelkast op gas maar die kan ook op 12volt en 230 volt.
Dus als we in de haven liggen draait hij op walstroom en bij het varen op de accu.
Daar gaan we binnenkort een tweede accu bijplaatsen met een scheidingsrelais zodat de startaccu niet kan worden leeg getrokken.
We hebben een 2 pits inbouwplaatje, die zit nu met een slang en koperen leiding door de hele boot heen.
Die leiding gaat eruit en we willen gewoon een klein gas flesje in het keukenkastje zetten en daar de slang op aansluiten.

We bakken misschien 3 x per jaar een eitje aan boord, thats it.
Dus gewoon een flesje van een liter wat we alleen aansluiten als het nodig is.

Ik ben verder ook niet zo'n fan van gas aan boord, benzine overigens ook niet.
Daarom hebben we ook een diesel gekocht :)
Gasfles binnen, nu maak je me echt verdrietig...
http://www.georgekniest.n(...)toestel/product.aspx
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_130776570
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:03 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Gasfles binnen, nu maak je me echt verdrietig...
http://www.georgekniest.n(...)toestel/product.aspx
En daar zit geen gasfles in?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130777033
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:13 schreef junkiexp het volgende:

[..]

En daar zit geen gasfles in?
Nee
spiritusbrander
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_130777559
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:32 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Nee
spiritusbrander
Ah ok.

Ik las dat het voor boten verplicht is dat er een overdrukventiel op de installatie moeten zitten.
Dan is binnen idd geen optie.
Maar ik heb nu een inbouwplaat en dat is wel weer erg handig.
Volgende zomer zal ik mij er eens verdiepen, dit jaar wordt er toch nog niet gekookt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 3 september 2013 @ 20:17:55 #35
53151 T42
Pinball Wizard
pi_130788506
mooi ding :P
pi_130799517
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 20:17 schreef T42 het volgende:
mooi ding :P
Thanks!

Alles nu goed aangesloten met een nieuw contactslot en ik kan nu voorgloeien en starten.
De motor loopt iig weer!

Alleen de dynamo wil niet laden, ik ga morgen verder kijken naar de spanningsregelaar.
Of misschien wel een nieuwe wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar, dan zijn we gelijk overal vanaf!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130802928
Ik heb nog even lopen brainstormen.
Er zat een amperemeter op mijn dashboard maar die zat dusdanig onveilig aangesloten dat ik die er tussenuit heb gehaald.
Volgens mij liep de B+ van de dynamo rechtstreeks naar de amperemeter en vanaf de amperemeter ging de kabel naar klem 30 op het contactslot.
30 zit in principe weer verbonden met de plus van de accu maar wel via een hoofdschakelaar.

Al met al is het best een rommeltje met de bedrading.

Ik ga straks even een goede dynamo met ingebouwde spanningsregelaar halen en dan ga ik de B+ aansluiten op het pluscontact van de startmotor.
De massa zit automatisch aangesloten als ik de dynamo monteer.
De D+ gaat dan naar het laadstroomlampje die andere kant weer verbonden zit met klem 15 van het contactslot.

Dan moet alles weer werken :)
Alleen dan kijken of ze er een W aansluiting op kunnen maken want de toerenteller zit bij mij ook op de dynamo aangesloten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130838941
Gisteren tot 23:30 bezig geweest met de dynamo inbouwen :)
De nieuwe is een Valeo 70 ampere met ingebouwde spanningsregelaar maar deze is dus net iets langer en het uitlaatspruitstuk loopt boven de dynamo dus er was maar weinig ruimte.
De man van het bedrijf waar ik de dynamo heb gekocht heeft er ook een W aansluiting op gesoldeerd zodat ik de toerenteller weer kon aansluiten.

Ik heb 1 stukje draadeind waar de dynamo delen op elkaar zitten moeten afzagen.
Lijkt me voor de werking verder niet zo'n probleem.
Uitlaatspruitstuk is watergekoeld dus wordt gelukkig niet zo heel warm.

Alles is nu aangesloten zoals het hoort, de plus zit netjes op de accu, de W aansluiting naar de toerenteller en de andere aansluiting gaat naar het laadstroomlampje.
Gisteren de motor gestart en ik heb weer dik 14 volt bij draaiende motor.

Laadstroomlampje blijft bij stationair branden maar bij de eerste keer gasgeven gaat dat uit en blijft het uit, mogelijk is het lampje te licht voor de dynamo.

Nu van het weekend het gloeirelais inbouwen de dan is dat ook weer klaar, dan weer op naar het volgende project :)
Ik zal eens een project topic aanmaken wat ik heb nog zat te klussen aan de boot, het is wel leuk om het zo bij te houden :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')