abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130703774
Deeltje 2.

OP:

quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 16:08 schreef MrMath het volgende:
Beste allemaal,

Dit wordt mijn eerste topic op FOK! Mocht ik iets niet goed doen, niet goed reageren of iets anders hoor ik het graag :)

Als ik neerbuigend over het geloof praat, zoals, de bijbel is net een sprookjesboek, wordt dit vaak als disrespectvol bestempeld. Met disrespectvol bedoel ik in deze context dus niet schelden, als in; "je bent een vuile christenhond want je gelooft in sprookjes". Hier ben ik zelf ook op tegen.

Wat ik me wel afvraag is waarom we zo nodig 'respect' moeten hebben voor het geloof? Dat kan eigenlijk vandaag de dag niet meer vind ik. De bijbel kan allang niet meer letterlijk geļnterpreteerd worden, want dan zou je geloven dat de aarde 5000 jaar oud is, mensen vroeger 900 jaar werden, dat slangen praatten, dat mensen 3 dagen in een walvis kunnen wonen, dat mensen opstaan uit de dood en maagden kunnen bevallen.

Dus... Waarom zouden we nog respect hebben voor de mening van mensen die verkondigen dat alles wat in de bijbel staat echt is? Laat wat horen
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_130703950
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 13:02 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Betreffende de exacte wetenschappen (of gewoon inderdaad "wetenschap" ) ben ik het met je eens.

Maar empirische wetenschap mogen ze van mij part naar een HBO+ veranderen want dat is gewoon geen wetenschap en met de juist gekozen variabelen heb je een maakbare waarheid. Deze gemaakte waarheid wordt vervolgens gebruikt in argumenten en ondersteund met: "Het is wetenschappelijk bewezen" Vandaar dat ik het gelijkstel aan religie.
Kun jij eens een definitie van 'wetenschap' geven? Liefst 1 waarvan je zelf denkt dat academici zich erin kunnen vinden.
  zondag 1 september 2013 @ 14:42:15 #3
16305 Jappie
parttime reverend
pi_130703951
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verantwoordelijkheid neem en draag je tijdens dit leven, niet daarna. Verantwoording leg je af aan je medemensen, niet aan je eigen fantasieen.
De enige aan wie ik verantwoording schuldig ben is aan de man in de spiegel.
  zondag 1 september 2013 @ 14:43:05 #4
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_130703995
Elke christen weet ook wel dat die dingen in de bijbel niet echt gebeurd zijn. Kom op, een zee die splitst? Enzenz.
Het zijn allemaal metaforen om je het goede pad op te sturen volgens mij.

Ontopic:
Ik vertoon zelf wel enigzins respect voor mensen die geloven. Maar ik moedig het al helemaal niet aan, want eerlijk gezegd kan ik het gewoon niet begrijpen. Ik vertoon die respect omdat ik een goede jongen ben. Maar daar blijft het ook bij. Zodra ik alleen ben maak ik soms wel duidelijk hoe belachelijk ik religie vind :9

Respect voor gelovigen is niet nodig vind ik, maar je moet ze niet uit gaan schelden oid. Dat kan niet.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_130704005
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:42 schreef Jappie het volgende:

[..]

De enige aan wie ik verantwoording schuldig ben is aan de man in de spiegel.
Dan vraag ik me werkelijk af waarom je nog een poging doet om deel te nemen aan een rechtsstaat en een sociale gemeenschap.

Geen van beide zit te wachten op iemand voor wie alleen zijn eigen regels tellen.
pi_130704149
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kun jij eens een definitie van 'wetenschap' geven? Liefst 1 waarvan je zelf denkt dat academici zich erin kunnen vinden.
Zo dit is wel een lastige omdat ik niet de tijd heb me helemaal in te dekken maar oke. Wetenschap is in mijn ogen onweerlegbare feiten, de waarheid, dit gaat dus op voor natuurwetten en wiskunde en de die exacte materie. (ik weet dat hier bepaalde axioma's ten grondslag liggen die nooit bewezen zijn)

Modellen van een dynamische situatie wat de empirische wetenschappen doen, zijn niet waterdicht en kan niet op voortgeborduurd worden als zijnde: waarheid. De studie: "het is economisch beter om te investeren in tandenborstels" kan morgen alweer weerlegd zijn.

Dat deze zaken op een academische manier benaderd zijn, maakt het voor mij nog geen wetenschap.

Zo voldoende?
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_130704193
Met als resultaat dat een echte wetenschapper voor geen honder miljard om te kopen is om resultaten te manipuleren omdat het gewoon niet kan.
pi_130704218
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:47 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Zo dit is wel een lastige omdat ik niet de tijd heb me helemaal in te dekken maar oke. Wetenschap is in mijn ogen onweerlegbare feiten, de waarheid, dit gaat dus op voor natuurwetten en wiskunde en de die exacte materie. (ik weet dat hier bepaalde axioma's ten grondslag liggen die nooit bewezen zijn)
Laat me je dan maar vast uit die droom helpen... : geen enkele wetenschapper beschouwt wetenschap als een verzameling onweerlegbare feiten.

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:47 schreef b4kl4p het volgende:

Modellen van een dynamische situatie wat de empirische wetenschappen doen, zijn niet waterdicht en kan niet op voortgeborduurd worden als zijnde: waarheid. De studie: "het is economisch beter om te investeren in tandenborstels" kan morgen alweer weerlegd zijn.

Dat deze zaken op een academische manier benaderd zijn, maakt het voor mij nog geen wetenschap.

Zo voldoende?
Verhelderend in elk geval.

Ik raad je aan om de OP hiervan eens te bestuderen:

F&L / De wetenschappelijke methode
pi_130704262
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:48 schreef b4kl4p het volgende:
Met als resultaat dat een echte wetenschapper voor geen honder miljard om te kopen is om resultaten te manipuleren omdat het gewoon niet kan.
Peer-review is niet waterdicht. Maar het is een stuk lastiger dan in de politiek (en in religie) om een bepaald standpunt erdoor te drukken.
pi_130704334
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laat me je dan maar vast uit die droom helpen... : geen enkele wetenschapper beschouwt wetenschap als een verzameling onweerlegbare feiten.

[..]

Verhelderend in elk geval.

Ik raad je aan om de OP hiervan eens te bestuderen:

F&L / De wetenschappelijke methode
Ik ken de wetenschappelijke methode wel.

En weet ook dat

P1 waar
P2 waar
C waar

niet betekent dat C ook waar is. Als je P1 en P2 selectief uitkiest, kan het de schijn wekken dat C ook waar is.

En dat is waar ik de grens trek tussen de echte wetenschap en HBO+ :)

Maargoed er kan me iets ontschoten zijn, ik zal je artikel even doorlezen zo.
  zondag 1 september 2013 @ 14:53:42 #11
16305 Jappie
parttime reverend
pi_130704352
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan vraag ik me werkelijk af waarom je nog een poging doet om deel te nemen aan een rechtsstaat en een sociale gemeenschap.

Geen van beide zit te wachten op iemand voor wie alleen zijn eigen regels tellen.
Het is en blijft mijn eigen verantwoording aan welke regels ik mij wel of niet wens te conformeren.
Als ik om mij heen kijk kan ik niet anders dan concluderen dat mijn eigen morele wetten een stuk hoger liggen dan degeen volgens welke ik zou moeten leven maar zelfs als ze lager zouden liggen dan zou het nog steeds mijn verantwoording zijn. Er is geen andere manier...voor niemand niet overigens.
pi_130704480
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:53 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het is en blijft mijn eigen verantwoording aan welke regels ik mij wel of niet wens te conformeren.
Als ik om mij heen kijk kan ik niet anders dan concluderen dat mijn eigen morele wetten een stuk hoger liggen dan degeen volgens welke ik zou moeten leven maar zelfs als ze lager zouden liggen dan zou het nog steeds mijn verantwoording zijn. Er is geen andere manier...voor niemand niet overigens.
Als je je niet houdt aan de regels van de gemeenschap - om wat voor reden dan ook - dan heb je daarover verantwoording af te leggen aan die gemeenschap.

Mensen die hun eigen normen en waarden (of die van hun religie) hoger achten dan die van de samenleving waarin ze leven zijn wat mij betreft een regelrecht gevaar voor die samenleving.

Het is dat je niet het soort religie aanhangt dat meent dat mensen zoals Theo van Gogh vermoord moeten worden, anders zou ik me echt zorgen maken.
  zondag 1 september 2013 @ 15:05:35 #13
16305 Jappie
parttime reverend
pi_130704761
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je je niet houdt aan de regels van de gemeenschap - om wat voor reden dan ook - dan heb je daarover verantwoording af te leggen aan die gemeenschap.

Mensen die hun eigen normen en waarden (of die van hun religie) hoger achten dan die van de samenleving waarin ze leven zijn wat mij betreft een regelrecht gevaar voor die samenleving.
Je snap het niet maar dat is okay; het is onderdeel van jouw denken om te kunnen beargumenteren dat uiteindelijk het individu een ander belang heeft dan de samenleving. Er schieten mij 2 dingen te boven om te illustreren wat ik bedoel.

De eerste is een reclameslogan: "De samenleving dat ben jij!"
De 2e is de filosofische uitspraak dat jij niet de druppel bent in de oceaan maar de volheid van de oceaan in de druppel. :)
pi_130704929
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:05 schreef Jappie het volgende:

[..]

Je snap het niet maar dat is okay
Zoals gezegd... mensen die niet begrijpen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen handelen en daarover verantwoording moeten afleggen aan de samenleving waarin ze leven baren mij grote zorgen.

Zolang dat onschuldig blijft, geen probleem. Zo gauw er serieuze conflicten bestaan tussen de regels van de samenleving en de regels die jij zelf maakt hebben zowel jijzelf als die samenleving een serieus probleem.

Als ik dan moet kiezen kies ik voor de samenleving, en niet voor een op individuele moraliteit gebaseerde anarchie.

quote:
"De samenleving dat ben jij!"
Die regels maken we inderdaad met zijn allen. Dat wil echter niet zeggen dat je geen verantwoording hebt af te leggen aan de samenleving wanneer je besluit je niet aan die regels te houden. "Volgens mijn normen en waarden....." is dan geen al te sterk verweer.

Het is niet aan de man in de spiegel of een God na de dood waar je verantwoording aan aflegt. Verantwoording leg je af tijdens dit leven aan de mensen waarmee je samenleeft. Ongeacht of je het eens bent met hun normen en waarden.

En als je het mij vraagt begrijpen atheisten dat over het algemeen veel beter dan gelovigen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Molurus op 01-09-2013 15:23:04 ]
pi_130705463
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 13:37 schreef UltraR het volgende:
En aangezien dit leven zeker wel bestaat en het leven na de dood hoogstwaarschijnlijk niet is je verantwoordelijkheid nemen in dit leven dus oneindig veel meer waard.
Je verantwoordelijkheid waardig weten te dragen in dit leven heeft, op een voor jou mogelijk onbegonnen terrein, ook zo zijn voordelen voor je uiteindelijke bestemming.

quote:
0s.gif Alles wat ik stel is dat christenen kwaad kunnen doen, zoveel als ze willen, omdat ze toch wel vergeven menen te worden als ze maar in het offer van jezus geloven.
Zonder op aarde je leven proberen te beteren, je best te doen om je eerdere fouten zover mogelijk te corrigeren. Dat is toch doodzonde, zo een simpele visualisatie van vergeving, is ook jou geweten het daarmee eens ?
pi_130705618
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:22 schreef Natural-Cool het volgende:

Zonder op aarde je leven proberen te beteren, je best te doen om je eerdere fouten zover mogelijk te corrigeren. Dat is toch doodzonde, zo een simpele visualisatie van vergeving, is ook jou geweten het daarmee eens ?
Het hele idee dat mensen zich goed gedragen in dit leven vanwege een soort gerechtelijk proces na de dood vind ik zelf een nogal pessimistische kijk op menselijke moraliteit.

Ik denk toch graag dat mensen betere redenen hebben om hun best te doen tijdens dit leven. En dat denk ik niet alleen graag, daar ben ik ook van overtuigd.

Wat overigens niets afdoet aan het feit dat de meeste mensen geen flauw idee hebben waarom ze moreel zijn en waarom ze de normen en waarden hebben die ze hebben. Dat laatste is een buitengewoon lastig vraagstuk. 1 ding is echter zo klaar als een klontje: die verklaring staat niet in de Bijbel.

Is het nodig voor moraliteit dat mensen weten waarom ze moreel zijn? Nee, dat denk ik niet. Waarom zou dat?
pi_130705705
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Misschien heb ik het verkeerd verwoord maar dit bedoel ik niet. Het verschil zit hem erin dat je met de echte wetenschap probeert de echte waarheid te achterhalen. Dat wil niet zeggen dat alle theorieėn per definitie waar zijn die worden gebruikt. Maar je werkt wel met zn alleen aan een model van de waarheid.

Dit werkt in de empirische wetenschappen gewoon niet. Vandaar.

Wel jammer dat je me een link naar een OP geeft, maar verder geen mening geeft.
  zondag 1 september 2013 @ 15:29:49 #18
16305 Jappie
parttime reverend
pi_130705725
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd... mensen die niet begrijpen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen handelen en daarover verantwoording moeten afleggen aan de samenleving waarin ze leven baren mij grote zorgen.

Zolang dat onschuldig blijft, geen probleem. Zo gauw er serieuze conflicten bestaan tussen de regels van de samenleving en de regels die jij zelf maakt hebben zowel jijzelf als die samenleving een serieus probleem.

Als ik dan moet kiezen kies ik voor de samenleving, en niet voor een op individuele moraliteit gebaseerde anarchie.
Laat ik het op een andere manier proberen duidelijk te maken daar er mij veel aan gelegen is om harmonie in mijn wereld te creeren.

De perfecte samenleving bestaat uit een verzameling individuen welke de hoogst mogelijke vrijheid dienen te genieten. Dit wordt niet bereikt door een aantal gulden regels op te stellen waar iedereen zich aan conformeert. Dit wordt bereikt door het besef dat de samenleving in elk individu zit. Het is uiteindelijk in ieders individueel belang om op een nette manier vorm te geven aan zijn/haar samenleving.

Wanneer ik nu uitga van jouw houding waarbij je de samenleving ziet als een verzameling individuen met tegengestelde individuele belangen dan kan het niet anders dan dat deze samenleving zichzelf vernietigd door het individuele karakter van die samenleving tenzij er een machtsmechanisme zou bestaan welke elk individu weet te knechten. Maar zelfs als deze zou bestaan dan zou het dat mechanisme zijn waar het samenwerken vandaan komt en niet het gevoelde belang om samen te werken. Als mensen niet de innerlijke drang voelen om die samenleving vorm te geven dan kun je het shaken. Er is gewoon niemand die het belang van de ander voorop stelt tenzij hij die ander een plek(dat belang) heeft gegeven in zijn/haar samenleving.

Overigens zou ik zeggen: "kijk om je heen", er is niemand die zich conformeert aan de belangen van de samenleving anders dan daar waar de belangen van de samenleving en zijn/haar eigen belangen samenkomen. Zelfs de barmhartige Samaritaan leeft nog vanuit zijn eigen belang. Mensen met een uiterst sociaal karakter dienen nog steeds zichzelf.

Daarom; verantwoording dien je eerst en vooral aan jezelf af te leggen en niemand anders!
pi_130705812
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:29 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Misschien heb ik het verkeerd verwoord maar dit bedoel ik niet. Het verschil zit hem erin dat je met de echte wetenschap probeert de echte waarheid te achterhalen. Dat wil niet zeggen dat alle theorieėn per definitie waar zijn die worden gebruikt. Maar je werkt wel met zn alleen aan een model van de waarheid.

Dit werkt in de empirische wetenschappen gewoon niet. Vandaar.
Als je het mij vraagt is de empirische wetenschap tot zover de enige discipline die erin geslaagd is de waarneembare werkelijkheid betrouwbaar nauwkeurig te beschrijven.

Wat is precies je probleem met empirische wetenschap? Wat denk je eigenlijk dat het woord 'empirisch' betekent? (Om maar zeker te weten dat we hier niet langs elkaar heen praten.)

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:29 schreef b4kl4p het volgende:

Wel jammer dat je me een link naar een OP geeft, maar verder geen mening geeft.
Mijn mening ten aanzien van empirische wetenschap staat toch vrij duidelijk in die OP:

"de wetenschappelijke methode is de enige methode die kan leiden tot kennis en begrip van het bestaan."
pi_130706080
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:26 schreef Molurus het volgende:
Ik denk toch graag dat mensen betere redenen hebben om hun best te doen tijdens dit leven. En dat denk ik niet alleen graag, daar ben ik ook van overtuigd.
Betere redenen voor in dit leven zijn gekoppeld aan een betere bestemming of positieverbetering, en vanuit jou oogpunt enkel voor dit leven waardoor je af en toe naast de boot kan grijpen.
pi_130706116
Ik vind snap iets niet Molurus (en Ultra R) :

Jullie pleite voor bescherming van het kind als er sprake is van de besnijdenis
Besnijdenis is in jullie ogen ontoelaatbaar , want, dat is schending van het menselijk lichaam, correct? Jullie pleitten voor afschaffing hiervan , juist? Jullie zien besnijdenis als mishandeling ,want een kind heeft hier niks over zijn velletje te vertellen en dat kan niet. Right?

Maar aan de andere kant keur je het wel goed , zoals de neoliberalisten , dat (vooral) zwarte vrouwen, of vrouwen in arme landen verplicht gestelleriseerd worden omdat 'zij gevaar zijn voor de overbevolking'
Ook zijn jullie (nouja Ultra-R) voor een anti-conceptie 'verplichting. Ook vindt jij , zoals de extreem rechts groepen (de Tien miljoen?)Of de wetenschapper James lovelock de gedachte dat 7 miljard mensen teveel zijn. Jullie willen terug naar 1 miljard (deze gedachten zijn van de extreem ultra rechtse partijen ook het streven) evenals de neohumalitianen. Ook vinden jullie het prima dat er bijv duizenden meisjesbaby's worden vermoord want 'tja er is nou eenmaal overbevolking'

Dat vind ik dan tegenstrijdig. Ene kant: besnijdenis : NEE
Reden: bescherming van het kind en intergriteit van zijn lichaam

Baby meisjes doden in het verre oosten en anderen landen : geen probleem
Reden: overbevolking

Maar waar is dan de rechten van het kind waar je zo voor stond? Of ben je dan selectief in waar het kind geboren wordt? Of zie je verplichte stellerisatie en het vermooden van baby's e.d niet als ernstig omdat dit 'helpt'in jouw ogen de overbevolking in te beperken?

Zo krom. En natuurlijk is de wetenschap je held maar het is wel gevaarlijk.

Maarja nu ga ik offtopic
pi_130706144
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:32 schreef Molurus het volgende:
Als je het mij vraagt is de empirische wetenschap tot zover de enige discipline die erin geslaagd is de waarneembare werkelijkheid betrouwbaar nauwkeurig te beschrijven.
Het conclusies trekken aan de hand van waarneembare gedragingen in plaats van het willen begrijpen vanaf het fundament. De statistiek-cursussen.

Ik vind deze wetenschappen nutteloos omdat ze over 100 jaar compleet anders kunnen zijn, en weg is je bijdrage aan de wetenschap. Vandaar dat ik het als HBO+ stel.

Wat ik dan wel wetenschappelijk eraan vindt is dat je een soort van methode kunt ontwikkelen om snel te meten hoe de dynamiek op dit moment in elkaar steekt, en het resultaat daar van de waarheid is op tijdstip T. HBO+ dus.
pi_130706283
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:40 schreef b4kl4p het volgende:

Ik vind deze wetenschappen nutteloos omdat ze over 100 jaar compleet anders kunnen zijn, en weg is je bijdrage aan de wetenschap. Vandaar dat ik het als HBO+ stel.
Als je stelt dat omdat elke wetenschappelijke theorie over 100 jaar weerlegd kan zijn zo'n theorie nutteloos is dan is dat een grote denkfout. Zo'n theorie beschrijft de werkelijkheid op een praktisch bruikbare manier ongeacht of die theorie correct is. Denk bijvoorbeeld aan de retrograde beweging van planeten, voordat we wisten dat de zon het middelpunt vormt van dit stelsel.

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:40 schreef b4kl4p het volgende:

Wat ik dan wel wetenschappelijk eraan vindt is dat je een soort van methode kunt ontwikkelen om snel te meten hoe de dynamiek op dit moment in elkaar steekt, en het resultaat daar van de waarheid is op tijdstip T. HBO+ dus.
Laten we het eens omdraaien dan... wat voor soort 'wetenschap' ontstijgt in jouw ogen HBO niveau? Wat is nu eigenlijk je alternatief?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 01-09-2013 16:22:22 ]
pi_130706413
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:44 schreef Molurus het volgende:
ls je stelt dat omdat elke wetenschappelijke theorie over 100 jaar weerlegd kan zijn zo'n theorie nutteloos is is een grote denkfout. Zo'n theorie beschrijft de werkelijkheid op een praktisch bruikbare manier ongeacht of die theorie correct is. Denk bijvoorbeeld aan de retrograde beweging van planeten, voordat we wisten dat de zon het middelpunt vormt van dit stelsel.
exacte wetenschap. wiskunde (papa), natuurkunde, filososfie ook trouwens (mama), de wetenschappen waarvoor je ook daadwerkelijk moet nadenken, begrijpen en bewijzen ipv verslagen te tikken en een spss tabel in moet vullen om daar je conclusie uit te trekken.
pi_130706449
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:39 schreef Skillsy het volgende:
Ik vind snap iets niet Molurus (en Ultra R) :

Jullie pleite voor bescherming van het kind als er sprake is van de besnijdenis
Besnijdenis is in jullie ogen ontoelaatbaar , want, dat is schending van het menselijk lichaam, correct? Jullie pleitten voor afschaffing hiervan , juist? Jullie zien besnijdenis als mishandeling ,want een kind heeft hier niks over zijn velletje te vertellen en dat kan niet. Right?
Correct.

quote:
Maar aan de andere kant keur je het wel goed , zoals de neoliberalisten , dat (vooral) zwarte vrouwen, of vrouwen in arme landen verplicht gestelleriseerd worden omdat 'zij gevaar zijn voor de overbevolking'
Waar heb ik dat gezegd? Zelf ben ik van mening dat ik moreel / ethisch niets te zeggen heb over wat men doet in andere landen en culturen. Zij mogen hun eigen regels bepalen, en daar doen ze het maar mee.

quote:

Ook zijn jullie (nouja Ultra-R) voor een anti-conceptie 'verplichting. Ook vindt jij , zoals de extreem rechts groepen (de Tien miljoen?)Of de wetenschapper James lovelock de gedachte dat 7 miljard mensen teveel zijn. Jullie willen terug naar 1 miljard (deze gedachten zijn van de extreem ultra rechtse partijen ook het streven) evenals de neohumalitianen. Ook vinden jullie het prima dat er bijv duizenden meisjesbaby's worden vermoord want 'tja er is nou eenmaal overbevolking'
Ook dat heb ik nergens 'prima' genoemd. Ik heb alleen geconstateerd:

a) dat er een echt probleem is
b) dat elke plausibele oplossing daarvoor alhaast per definitie onethisch is. Dus ook naar mijn persoonlijke mening onethisch, en
c) dat dat laatste geen reden is om te doen alsof we geen probleem hebben. Willens en wetens dit probleem negeren is als je het mij vraagt nog het meest onethische wat je kunt doen. Puur om dat de gevolgen ervan zowel vreselijk als zeer voorspelbaar zijn.

quote:

Maar waar is dan de rechten van het kind waar je zo voor stond? Of ben je dan selectief in waar het kind geboren wordt? Of zie je verplichte stellerisatie en het vermooden van baby's e.d niet als ernstig omdat dit 'helpt'in jouw ogen de overbevolking in te beperken?

Zo krom. En natuurlijk is de wetenschap je held maar het is wel gevaarlijk.

Maarja nu ga ik offtopic
Als je het mij vraagt verzuip je een beetje in een vermoedelijk onbewust opgeworpen stroman.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')