abonnement Unibet Coolblue
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:11:04 #276
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131942859
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:04 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Ik wil deze wel oppakken. Hoeveel ik squat is irrelevant, maar mijn pauzes bedragen minimaal 3 minuten(bij een 5RM). Echter is rust niet afgeleid van de hoeveelheid gewicht maar de intensiteit. Tussen een 5RM en een 12RM zit een wezenlijk verschil, aangezien je dichter tegen je maximale kracht aan zit. Voor een 5RM is er over het algemeen 3-5 minuten rust nodig om weer hersteld te zijn. Voor een 12RM is dit echter 1-3 minuten.

Ook al squat je 170kg blijven deze richtlijnen overeind. Dus als je wilt pochen kan je dat beter ergens anders doen.
Hoe bedoel je dat? 5RM is 5 repetities per set, neem ik aan, en 12RM dus 12 repetities per set. Dan moet je toch meer rust nemen als je 12x170Kg hebt gedaan dan bij 5x170Kg
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:15:16 #277
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_131942981
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? 5RM is 5 repetities per set, neem ik aan, en 12RM dus 12 repetities per set. Dan moet je toch meer rust nemen als je 12x170Kg hebt gedaan dan bij 5x170Kg
Een RM is repetition maximum. Dus een 1RM is het gewicht wat je maximaal 1x kunt tillen bijvoorbeeld 170 kilo. Een 5RM is het gewicht wat je maximaal 5x kunt tillen bijvoorbeeld; 145kilo. De 12RM zal ongeveer 115kg voor 12 herhalingen zijn.

Bij de 115kgx12 reps heb je minder rust nodig om te herstellen dan de 145kg voor 5 herhalingen.
Op vrijdag 27 januari 2017 17:02 schreef fathank het volgende:
Verbo is terug?
Hier moet ik gepost hebben.
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:17:59 #278
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131943056
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:15 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Een RM is repetition maximum. Dus een 1RM is het gewicht wat je maximaal 1x kunt tillen bijvoorbeeld 170 kilo. Een 5RM is het gewicht wat je maximaal 5x kunt tillen bijvoorbeeld; 145kilo. De 12RM zal ongeveer 115kg voor 12 herhalingen zijn.

Bij de 115kgx12 reps heb je minder rust nodig om te herstellen dan de 145kg voor 5 herhalingen.
Ach, zo. Ik dacht dat 5RM uitgedrukt werd als 0.2RM, vandaar de verwarring. Thanks voor de uitleg. ^O^
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:12:41 #279
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132014287
Dag mede Fitnessers oO< . Hierbij mijn schema waar jullie iets over kunnen zeggen of misschien wat aan hebben ;)

Training: How bad do you want it ?

Maandag: Borst, tricep, buik Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.
Dinsdag: Benen, bicep, buik Benen = 3 bovenbenen 1 'achterkant' en 2 kuiten
Woensdag, Rug, buik Rug = 6/7 oefeningen 4 sets 10 reps
Donderdag, Schouders bicep, buik = 6/7 oefeningen 3 a 4 sets, 10 reps.
Vrijdag, Borst, tricep, buik = Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.

Je ziet dat ik ten eerste elke dag buik meepak omdat dit gewoon sexy wil zijn zonder shirt, en mijn aanleg niet optimaal is. Heb wat rare buikspieren :). Train buik met 4 oefeningen. 1 zijkant, 2 crunch en een willekeurige. Ten tweede pak ik borst 2 keer, omdat dit mijn zwakke punt is van mijn lichaam. Hij is een beetje ingevallen, en zal dus nooit echt een huge chest krijgen. ( zonder spuiten etc. )

Voeding:

O = 3 a 4 Bth met pindakaas en/of kipfilet ( whey shake )

T = Banaan

L = Kip met rijst/ kip met pasta ( whey shake )

T = Blik tonijn ( 250 G ) en/of Ananas/fruitachtig iets :P

Avond = Groente, vlees, aardappeltjes. Wat de pot schaft.. altijd wel gezond!

T = 500gr magere kwark met kaneel en wat noten

Soms neem ik ergens tussendoor nog een boterham met pindakaas of kipfilet als ik honger heb.

En dit doe ik elke dag

*O*

Edit: Waarop ik in het weekend een cheat day heb natuurlijk :) zowel eten als alcohol! Wel een beetje blijven leven he.

Op dit moment 1,82m met 78 kilo bonkig vlees schoon aan de haak en een vetpercentage van ongeveer 13% ( lang niet gemeten )

Succes met trainen!
En altijd het laatste woord.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:54:58 #280
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_132024404
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:12 schreef BlauweTijger het volgende:
Dag mede Fitnessers oO< . Hierbij mijn schema waar jullie iets over kunnen zeggen of misschien wat aan hebben ;)

Training: How bad do you want it ?

Maandag: Borst, tricep, buik Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.
Dinsdag: Benen, bicep, buik Benen = 3 bovenbenen 1 'achterkant' en 2 kuiten
Woensdag, Rug, buik Rug = 6/7 oefeningen 4 sets 10 reps
Donderdag, Schouders bicep, buik = 6/7 oefeningen 3 a 4 sets, 10 reps.
Vrijdag, Borst, tricep, buik = Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.

Je ziet dat ik ten eerste elke dag buik meepak omdat dit gewoon sexy wil zijn zonder shirt, en mijn aanleg niet optimaal is. Heb wat rare buikspieren :). Train buik met 4 oefeningen. 1 zijkant, 2 crunch en een willekeurige. Ten tweede pak ik borst 2 keer, omdat dit mijn zwakke punt is van mijn lichaam. Hij is een beetje ingevallen, en zal dus nooit echt een huge chest krijgen. ( zonder spuiten etc. )

Voeding:

O = 3 a 4 Bth met pindakaas en/of kipfilet ( whey shake )

T = Banaan

L = Kip met rijst/ kip met pasta ( whey shake )

T = Blik tonijn ( 250 G ) en/of Ananas/fruitachtig iets :P

Avond = Groente, vlees, aardappeltjes. Wat de pot schaft.. altijd wel gezond!

T = 500gr magere kwark met kaneel en wat noten

Soms neem ik ergens tussendoor nog een boterham met pindakaas of kipfilet als ik honger heb.

En dit doe ik elke dag

*O*

Edit: Waarop ik in het weekend een cheat day heb natuurlijk :) zowel eten als alcohol! Wel een beetje blijven leven he.

Op dit moment 1,82m met 78 kilo bonkig vlees schoon aan de haak en een vetpercentage van ongeveer 13% ( lang niet gemeten )

Succes met trainen!
en wat denk/hoop je hiermee te bereiken?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:57:21 #281
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132024508
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:54 schreef stinkie het volgende:
en wat denk/hoop je hiermee te bereiken?
Doel voor nu is om de 80kg droge spiermassa te bereiken. Dus nog 2 kilo spier aankomen. Daarna zien we wel verder. Zo snel gaat het allemaal niet ;)
En altijd het laatste woord.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:57:24 #282
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132024512
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:12 schreef BlauweTijger het volgende:
Dag mede Fitnessers oO< . Hierbij mijn schema waar jullie iets over kunnen zeggen of misschien wat aan hebben ;)

Training: How bad do you want it ?

Maandag: Borst, tricep, buik Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.
Dinsdag: Benen, bicep, buik Benen = 3 bovenbenen 1 'achterkant' en 2 kuiten
Woensdag, Rug, buik Rug = 6/7 oefeningen 4 sets 10 reps
Donderdag, Schouders bicep, buik = 6/7 oefeningen 3 a 4 sets, 10 reps.
Vrijdag, Borst, tricep, buik = Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.

Je ziet dat ik ten eerste elke dag buik meepak omdat dit gewoon sexy wil zijn zonder shirt, en mijn aanleg niet optimaal is. Heb wat rare buikspieren :). Train buik met 4 oefeningen. 1 zijkant, 2 crunch en een willekeurige. Ten tweede pak ik borst 2 keer, omdat dit mijn zwakke punt is van mijn lichaam. Hij is een beetje ingevallen, en zal dus nooit echt een huge chest krijgen. ( zonder spuiten etc. )

Voeding:

O = 3 a 4 Bth met pindakaas en/of kipfilet ( whey shake )

T = Banaan

L = Kip met rijst/ kip met pasta ( whey shake )

T = Blik tonijn ( 250 G ) en/of Ananas/fruitachtig iets :P

Avond = Groente, vlees, aardappeltjes. Wat de pot schaft.. altijd wel gezond!

T = 500gr magere kwark met kaneel en wat noten

Soms neem ik ergens tussendoor nog een boterham met pindakaas of kipfilet als ik honger heb.

En dit doe ik elke dag

*O*

Edit: Waarop ik in het weekend een cheat day heb natuurlijk :) zowel eten als alcohol! Wel een beetje blijven leven he.

Op dit moment 1,82m met 78 kilo bonkig vlees schoon aan de haak en een vetpercentage van ongeveer 13% ( lang niet gemeten )

Succes met trainen!
Je doet veel te veel compound oefeningen. Dat kan je makkelijk halveren en daarmee de intensiteit van die oefeningen opvoeren.

En voeding zo neerzetten heeft ook niet zo veel nut. Kom je aan je calorieen, zijn je macro's in orde? Dat kun je je beter afvragen.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:58:15 #283
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132024548
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:57 schreef Snakey het volgende:
Je doet veel te veel compound oefeningen. Dat kan je makkelijk halveren en daarmee de intensiteit van die oefeningen opvoeren.
Kan je dat iets toelichten/uitleggen? Voorbeeldje ofzo? thx
En altijd het laatste woord.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 23:00:40 #284
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_132024664
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:57 schreef BlauweTijger het volgende:

[..]

Doel voor nu is om de 80kg droge spiermassa te bereiken. Dus nog 2 kilo spier aankomen. Daarna zien we wel verder. Zo snel gaat het allemaal niet ;)
natte vinger rekenwerk betwijfel ik of ie voldoende eet.

Daarnaast is je buik een spier met als elke andere, dus die heeft zijn rust nodig.
Geen idee wat voor oefeningen je doet, maar skip het biceps/triceps werk en doe de grote compounds, dat zet ,meer zoden aan de dijk.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 9 oktober 2013 @ 23:04:49 #285
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132024840
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 23:00 schreef stinkie het volgende:
maar skip het biceps/triceps werk en doe de grote compounds, dat zet ,meer zoden aan de dijk.
Armen skippen? :o En buik pak ik jackknife, benen 90 graden met gestrekte armen hangen aan optrekrek en bijv. schijf van 20 kg naast mijn heup brengen 20x beide kanten.
En altijd het laatste woord.
pi_132028689
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:12 schreef BlauweTijger het volgende:
Dag mede Fitnessers oO< . Hierbij mijn schema waar jullie iets over kunnen zeggen of misschien wat aan hebben ;)

Training: How bad do you want it ?

Maandag: Borst, tricep, buik Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.
Dinsdag: Benen, bicep, buik Benen = 3 bovenbenen 1 'achterkant' en 2 kuiten
Woensdag, Rug, buik Rug = 6/7 oefeningen 4 sets 10 reps
Donderdag, Schouders bicep, buik = 6/7 oefeningen 3 a 4 sets, 10 reps.
Vrijdag, Borst, tricep, buik = Borst = 5 oefeningen 4 sets 10 reps.

Je ziet dat ik ten eerste elke dag buik meepak omdat dit gewoon sexy wil zijn zonder shirt, en mijn aanleg niet optimaal is. Heb wat rare buikspieren :). Train buik met 4 oefeningen. 1 zijkant, 2 crunch en een willekeurige. Ten tweede pak ik borst 2 keer, omdat dit mijn zwakke punt is van mijn lichaam. Hij is een beetje ingevallen, en zal dus nooit echt een huge chest krijgen. ( zonder spuiten etc. )

Voeding:

O = 3 a 4 Bth met pindakaas en/of kipfilet ( whey shake )

T = Banaan

L = Kip met rijst/ kip met pasta ( whey shake )

T = Blik tonijn ( 250 G ) en/of Ananas/fruitachtig iets :P

Avond = Groente, vlees, aardappeltjes. Wat de pot schaft.. altijd wel gezond!

T = 500gr magere kwark met kaneel en wat noten

Soms neem ik ergens tussendoor nog een boterham met pindakaas of kipfilet als ik honger heb.

En dit doe ik elke dag

*O*

Edit: Waarop ik in het weekend een cheat day heb natuurlijk :) zowel eten als alcohol! Wel een beetje blijven leven he.

Op dit moment 1,82m met 78 kilo bonkig vlees schoon aan de haak en een vetpercentage van ongeveer 13% ( lang niet gemeten )

Succes met trainen!
Over het eten heb ik geen mening, maar over je trainingsschema heb ik wel een vraag - en die kan misschien beantwoord worden door de experts :)

Is het niet een beetje overdreven om 5 dagen te trainen, en dan ook nog 5 dagen op rij? Heb je tussendoor geen rust nodig? Raak je op deze manier het plezier in je trainingen niet kwijt? En vooral: kun je die oefeningen niet zo indelen dat je uitkomt op 3 trainingen per week, wat volgens mij voldoende moet zijn, en waarschijnlijk ook effectiever (want: meer rust)?

Ik heb nooit aparte lichaamsdelen getraind (split, heet dat geloof ik) maar het lijkt me sowieso niet fijn om met zware, vermoeide armen en schouders naar de sportschool te gaan om je benen en rug te gaan trainen - ik denk, of in elk geval lijkt het me logisch, dat je meer gewicht kunt verstouwen als je helemaal fit en uitgerust bent.

Ik stel deze vraag ook voor mezelf, omdat ik altijd wel geïnteresseerd ben in de manier waarop mensen variëren met oefeningen, en ook: hoe vaak ze trainen. Vijf keer lijkt mij killing, en ik vind 3 dagen spierpijn (of vermoeide spieren) wel genoeg :X
  donderdag 10 oktober 2013 @ 09:12:17 #287
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132030383
Ik heb eigenlijk alleen nog maar spierpijn in mijn borst, tricep en benen. De rest train ik wel zo hard als ik kan maar zal ik nooit écht spierpijn in hebben. Misschien wel als ik mijn sets/reps etc. verander.

En ik train elke dag op een vast tijdstip, omdat ik dit goed kan combineren met werk. Mijn lichaam zit in een vaste routine van slaap/eten/trainen. Ik ga niet later dan 23:30 slapen en sta ook 4 van de 5 dagen om 6:30/7:00 op om te werken. Rond 12:30 trainen tot 14:00 en daarna goed eten en inderdaad rust pakken. Zolang je ( ik ) na de training goed eet en niet veel fysieke inspanning vertoon en daarbij redelijk optijd naar bed ga, is het voor mijn lichaam niet erg om morgen rug te trainen als ik vandaag mijn schouders heb gedaan. Is een hele andere spiergroep, die je natuurlijk ongemerkt wel meepakt maar toch voldoende is uitgerust. Ik heb nooit gehad dat mijn borstspierpijn zo erg was dat het mijn benen beperkte ;) Ik sloop niet mijn lichaam en luister er juist goed naar. Zodra ik pijn heb stop ik, want dat is een signaal van je lichaam en blessures moet je niet hebben ;) No pain no gain slaat meer op mentale pijn :)
En altijd het laatste woord.
pi_132032981
Damn motivatie te kort. Ik krijg geen gains niet. Ik had altijd een sport maatje, maar die is er mee gekapt. Nu moet ik het zelf allemaal doen, opzich niks mis mee. Maar je mist wel hulp tijdens oefeningen als het te zwaar is zeg maar.
pi_132070800
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 02:12 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Over het eten heb ik geen mening, maar over je trainingsschema heb ik wel een vraag - en die kan misschien beantwoord worden door de experts :)

Is het niet een beetje overdreven om 5 dagen te trainen, en dan ook nog 5 dagen op rij? Heb je tussendoor geen rust nodig? Raak je op deze manier het plezier in je trainingen niet kwijt? En vooral: kun je die oefeningen niet zo indelen dat je uitkomt op 3 trainingen per week, wat volgens mij voldoende moet zijn, en waarschijnlijk ook effectiever (want: meer rust)?

Ik heb nooit aparte lichaamsdelen getraind (split, heet dat geloof ik) maar het lijkt me sowieso niet fijn om met zware, vermoeide armen en schouders naar de sportschool te gaan om je benen en rug te gaan trainen - ik denk, of in elk geval lijkt het me logisch, dat je meer gewicht kunt verstouwen als je helemaal fit en uitgerust bent.

Ik stel deze vraag ook voor mezelf, omdat ik altijd wel geïnteresseerd ben in de manier waarop mensen variëren met oefeningen, en ook: hoe vaak ze trainen. Vijf keer lijkt mij killing, en ik vind 3 dagen spierpijn (of vermoeide spieren) wel genoeg :X
Speciaal voor jou!
Maandag-woensdag-vrijdag-(eventueel)Zondag
Squats
Pullups
bench press
Deadlifts(afwisselen dus 1-2x per week)
Dips
Eventueel nog wat biceps/triceps als je dat wilt
Doe dit en probeer steeds meer reps/gewicht te doen voor 6 maanden
pi_132089746
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 02:12 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Over het eten heb ik geen mening, maar over je trainingsschema heb ik wel een vraag - en die kan misschien beantwoord worden door de experts :)

Is het niet een beetje overdreven om 5 dagen te trainen, en dan ook nog 5 dagen op rij? Heb je tussendoor geen rust nodig? Raak je op deze manier het plezier in je trainingen niet kwijt? En vooral: kun je die oefeningen niet zo indelen dat je uitkomt op 3 trainingen per week, wat volgens mij voldoende moet zijn, en waarschijnlijk ook effectiever (want: meer rust)?

Ik heb nooit aparte lichaamsdelen getraind (split, heet dat geloof ik) maar het lijkt me sowieso niet fijn om met zware, vermoeide armen en schouders naar de sportschool te gaan om je benen en rug te gaan trainen - ik denk, of in elk geval lijkt het me logisch, dat je meer gewicht kunt verstouwen als je helemaal fit en uitgerust bent.

Ik stel deze vraag ook voor mezelf, omdat ik altijd wel geïnteresseerd ben in de manier waarop mensen variëren met oefeningen, en ook: hoe vaak ze trainen. Vijf keer lijkt mij killing, en ik vind 3 dagen spierpijn (of vermoeide spieren) wel genoeg :X
Ik ga zelf ook vijf dagen per week naar de sportschool, plezier en motivatie heb ik geen problemen mee. Ik heb mijn schema zo samengesteld dat de spiergroepen minimaal 48 uur rust hebben, ik doe een zogenoemd push/pull/legs schema. Als ik benen train op woensdag dan kan ik best spierpijn in mijn borst hebben, echter heb ik hier tot noch toe geen last van gehad.
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_132092477
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 15:48 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Speciaal voor jou!
Maandag-woensdag-vrijdag-(eventueel)Zondag
Squats
Pullups
bench press
Deadlifts(afwisselen dus 1-2x per week)
Dips
Eventueel nog wat biceps/triceps als je dat wilt
Doe dit en probeer steeds meer reps/gewicht te doen voor 6 maanden
Thanks ^O^

Ik doe al ongeveer dit (dinsdag/donderdag/zondag) maar ik werk alleen toe naar meer gewicht, en niet speciaal naar meer reps (12 is het maximum, ik weet niet waarom, maar zo heb ik het geleerd en ik wijk niet graag af van de vertrouwde formule). Dus: eerst met 3x8 herhalingen beginnen, en als het na een week of zes een beetje soepel gaat, stap ik over naar 2x12.

Maar nu toch een vraag. Ik bouw het gewicht dus langzaam op. Squatten doe ik met 2 dumbells van 18 kilo (dus 36), om een voorbeeld te geven. Anderhalf jaar geleden begon ik met 2x8 kilo, dus er zit progressie in, zoals dat heet. Misschien kan ik over een halfjaar 46 kilo aan, we zullen het afwachten, maar wat ik me afvraag, is of dit het dan is. (Het lijkt wel een midlifecrisis: "Is dit het nou?" -O- ) Ik bedoel: draait het bij fitness inderdaad alléén om het verzwaren/opbouwen van het gewicht? En stopt dat ooit op natuurlijke wijze? En zijn er hier mensen die deze routine al, zeg, tien of twintig jaar volhouden en zo ja: waar haal je dan de motivatie nog vandaan? Het wordt natuurlijk wel een beetje eentonig, op den duur. Gaat het dan alléén om ijdelheid (als ik dat zo mag zeggen) of is er ook sprake van een sportieve uitdaging?

Ik vind ijdelheid (een getraind lichaam, dus) best een goede reden om te trainen. Waarom niet? Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik dat héél lang ga volhouden, want zo ijdel ben ik gewoon niet. Tot nu toe breng ik het gemakkelijk op, drie keer per week fitnessen, omdat ik de oefeningen nog wel zwaar/moeilijk genoeg vind en ik me na afloop op een aangename manier moe/voldaan voel. Het belangrijkste is natuurlijk dat krachttrainen écht iets met je lichaam doet, en dat alleen al is een fascinerend proces - om dat bij jezelf te constateren, en om er achter te komen dat het lichaam op een bepaalde manier dus inderdaad maakbaar is.

Hoe zit dat bij jullie? Is het vooral ijdelheid, of de discipline om 'fit' te zijn (en dat komt op hetzelfde neer), of is fitness ook een sportieve uitdaging? En zo ja: waaruit bestaat die dan?
pi_132094509
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 02:25 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Thanks ^O^

Ik doe al ongeveer dit (dinsdag/donderdag/zondag) maar ik werk alleen toe naar meer gewicht, en niet speciaal naar meer reps (12 is het maximum, ik weet niet waarom, maar zo heb ik het geleerd en ik wijk niet graag af van de vertrouwde formule). Dus: eerst met 3x8 herhalingen beginnen, en als het na een week of zes een beetje soepel gaat, stap ik over naar 2x12.

Maar nu toch een vraag. Ik bouw het gewicht dus langzaam op. Squatten doe ik met 2 dumbells van 18 kilo (dus 36), om een voorbeeld te geven. Anderhalf jaar geleden begon ik met 2x8 kilo, dus er zit progressie in, zoals dat heet. Misschien kan ik over een halfjaar 46 kilo aan, we zullen het afwachten, maar wat ik me afvraag, is of dit het dan is. (Het lijkt wel een midlifecrisis: "Is dit het nou?" -O- ) Ik bedoel: draait het bij fitness inderdaad alléén om het verzwaren/opbouwen van het gewicht? En stopt dat ooit op natuurlijke wijze? En zijn er hier mensen die deze routine al, zeg, tien of twintig jaar volhouden en zo ja: waar haal je dan de motivatie nog vandaan? Het wordt natuurlijk wel een beetje eentonig, op den duur. Gaat het dan alléén om ijdelheid (als ik dat zo mag zeggen) of is er ook sprake van een sportieve uitdaging?

Ik vind ijdelheid (een getraind lichaam, dus) best een goede reden om te trainen. Waarom niet? Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik dat héél lang ga volhouden, want zo ijdel ben ik gewoon niet. Tot nu toe breng ik het gemakkelijk op, drie keer per week fitnessen, omdat ik de oefeningen nog wel zwaar/moeilijk genoeg vind en ik me na afloop op een aangename manier moe/voldaan voel. Het belangrijkste is natuurlijk dat krachttrainen écht iets met je lichaam doet, en dat alleen al is een fascinerend proces - om dat bij jezelf te constateren, en om er achter te komen dat het lichaam op een bepaalde manier dus inderdaad maakbaar is.

Hoe zit dat bij jullie? Is het vooral ijdelheid, of de discipline om 'fit' te zijn (en dat komt op hetzelfde neer), of is fitness ook een sportieve uitdaging? En zo ja: waaruit bestaat die dan?
Als eerste: Neem alsjeblieft een barbell voordat je een blessure oploopt tijdens het squatten. En over dat motivatie stukje. Ik train niet voor ijdelheid maar vind het 'powerlifting' gedeelte het leukste. Het zware squatten,deadliften,OHPen en benchen blijft leuk omdat je progressie kan zien in de loop van de maanden/jaren. Ook is het tof om misschien een trainingspartner te vinden die dezelfde doelen heeft.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:15:23 #293
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132095128
Nadine kom een keer samen sporten dan!! Gaan we samen ijdel trainen
En altijd het laatste woord.
pi_132095215
Ik train op dit moment 4x in de week volgens een vrij basic A/B schema en dat 2x (dus zondag A, Dinsdag B, Donderdag A, Zaterdag B).

Ik wil graag 2 schema's hebben, zodat ik om de 2/3 maanden kan wisselen. Wat is nog meer een goed schema voor als je 4x p/w traint?
pi_132101209
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 10:32 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Als eerste: Neem alsjeblieft een barbell voordat je een blessure oploopt tijdens het squatten. En over dat motivatie stukje. Ik train niet voor ijdelheid maar vind het 'powerlifting' gedeelte het leukste. Het zware squatten,deadliften,OHPen en benchen blijft leuk omdat je progressie kan zien in de loop van de maanden/jaren. Ook is het tof om misschien een trainingspartner te vinden die dezelfde doelen heeft.
Hoe loop je dan blessures op met dumbells? Ik zorg dat mijn rug recht is, en dan gaat het prima. Zo'n staaf in mijn nek vind ik een beetje too much; ik heb het idee dat je dan minder controle hebt: wat doe je als het ineens toch veel te zwaar is? Dat probleem heb ik bijvoorbeeld wel met de borstoefening, liggend op zo'n bench en dan twee dumbells van 14 kilo - ik ben steeds bang dat ik ze per ongeluk uit mijn handen laat glippen en dan gebeuren er inderdaad ongelukkig die ik waarschijnlijk niet meer kan navertellen :O

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 11:15 schreef BlauweTijger het volgende:
Nadine kom een keer samen sporten dan!! Gaan we samen ijdel trainen
Deal. Ik kan toevallig wel heel goed ijdel trainen, om niet te zeggen dat daar mijn grootste talent ligt, dus weet waar je aan begint 8-)
pi_132101820
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:59 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Hoe loop je dan blessures op met dumbells? Ik zorg dat mijn rug recht is, en dan gaat het prima. Zo'n staaf in mijn nek vind ik een beetje too much; ik heb het idee dat je dan minder controle hebt: wat doe je als het ineens toch veel te zwaar is? Dat probleem heb ik bijvoorbeeld wel met de borstoefening, liggend op zo'n bench en dan twee dumbells van 14 kilo - ik ben steeds bang dat ik ze per ongeluk uit mijn handen laat glippen en dan gebeuren er inderdaad ongelukkig die ik waarschijnlijk niet meer kan navertellen :O

[..]

Deal. Ik kan toevallig wel heel goed ijdel trainen, om niet te zeggen dat daar mijn grootste talent ligt, dus weet waar je aan begint 8-)
Als je straks bij een redelijk zwaar gewicht komt is het onmogelijk om met dumbells te blijven squatten. Dan wordt het eerder een grip training dan een benen training
pi_132101964
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 11:20 schreef nickhguitar het volgende:
Ik train op dit moment 4x in de week volgens een vrij basic A/B schema en dat 2x (dus zondag A, Dinsdag B, Donderdag A, Zaterdag B).

Ik wil graag 2 schema's hebben, zodat ik om de 2/3 maanden kan wisselen. Wat is nog meer een goed schema voor als je 4x p/w traint?
Waarom wil je 2 schema's? boek gewoon progressie met 1 schema. Een ander schema voor 4x per week is een Upper/lower schema. Maar pepper your angus voor de Lower dagen
pi_132114295
3
pi_132114299
2
pi_132114309
1
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')