Moogwai10 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:40 |
Hi all, Stel je hebt een baan waarbij je voor je woon-werk verkeer ¤ 0,19/km onbelast vergoed krijgt, wat maandelijks op een bedrag neer komt van netto ¤ 400,-. Stel dat je bij je baas wil aankaarten dat je een leaseauto wil (puur voor woon-werk verkeer) met een leasebedrag van ¤ 1.000,- per maand (berekend via de website Directlease). Hoe logisch is het dan dat je baas ¤ 600,- minder bruto loon zal willen geven? Of is de berekening leaseauto vs. bruto salaris niet zo eenvoudig. Grtz, Moogwai | |
Mike4Ever | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:44 |
1000 euro is al een mooi leasebedrag. Kun je een 435i voor leasen ![]() | |
WeerWachtwoordVergeten | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:46 |
Natuurlijk is die niet zo eenvoudig. Je moet ook je de bijtelling erbij doen. Bij een lease-auto van 1000 euro is dit als snel een euro'tje of 300-500. Die gaat ook direct van je salaris af. Ahh puur voor woon-werk verkeer. Dan komt er niks bij maar ik zou dat niet doen. Met de huidige regering is dat ook weer iets dat waarschijnlijk snel op de schop gaat. | |
Leandra | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:49 |
Waarom zou je in hemelsnaam een auto voor woon-werkverkeer nodig hebben die in de lease ¤ 1.000 per maand kost, en waarom zou je werkgever die kosten op zich moeten nemen? | |
johanmulder | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:53 |
En die 600,- verschil is dan uiteraard netto en niet bruto. Trouwens, 20k woon-werk per jaar en dan een leaseauto van 1000,- ? Wil je een 3-serie of een A4 leasen ofzo? | |
Leandra | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:56 |
Ik snap die ¤ 600 bruto van de werkgever wel trouwens, dat is gewoon wat je dan meer kost. Nu: 2.500 + 400 = 2.900 Dan: 2.500 + 1.000 = 3.500 Wat doe je precies dat je vindt dat je zo'n stijging waard bent? Ja, er komen nog andere loonkosten bij voor de werkgever, maar dat maakt in de berekening niet uit. | |
Knakker | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:58 |
Bruto salaris kost de werkgever meer, omdat hij daarover ook werkgeverslasten, vakantiegeld en pensioen afdraagt. Ik zou zeggen dat 600 euro leasebudget ongeveer 400 euro brutosalaris is. Wat ik er persoonlijk nooit voor over zou hebben ![]() | |
QuiCk01 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:04 |
1000 euro klinkt leuk en veel, maar leaseprijzen zijn van zo ontzettend veel dingen afhankelijk. Stel dat het bijv een diesel moet zijn voor 50.000 per jaar met een looptijd van 3 jaar inclusief benzine dan krijg je voor 1000 euro echt een VW Golf of Skoda Octavia ipv BMW 435i Leaseprijs is dus afhankelijk van o.a.: - Looptijd -Kilometrage - Afschrijving - Brandstof inclusief of exclusief (kan echt heel veel zijn!) - Grootte van leasemaatschappij enz enz. In het gunstigste geval lease je zoals hierboven beschreven wordt een BMW 435i, maar een normale middenklasser is realistischer aangezien vaak benzine bij leaseprijs in moet worden berekend. | |
Moogwai10 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:05 |
Die ¤ 1.000,- lease is voor een BMW 3 serie ja incl. brandstofkosten op basis van 40.000 km per jaar. Maximum leasebedrag is trouwens ¤ 975,- en dat mag dan nog 20% worden overschreden. Momenteel rij ik privé een auto die me ¤ 1.100,- in de maand kost en met de ¤ 400,- reiskostenvergoeding meegerekend ¤ 700,-. Ben nu even aan het kijken wat een leaseauto me eventueel zou gaan kosten. Puur op basis van leasebedrag ¤ 1.000,- en eigen bijdrage privé zou ik dan rond de ¤ 400,- netto uitkomen, maar ik vermoed dat mijn baas minder bruto salaris zal willen geven aangezien hij van ¤ 400,- naar ¤ 1.000,- zal gaan qua woon-werk verkeer kosten. Dus uiteindelijk schiet ik daar dan niet veel me op qua maandelijkse vervoerskosten. | |
johanmulder | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:12 |
Mja, tenzij je je baas kan overtuigen om 600,- p.m. meer aan je te moeten uitgeven wordt 't een moeilijk verhaal. Zulke verhogingen lukt je alleen als je van werkgever wisselt ben ik bang. Wat rij je trouwens op dit moment, want 1100,- per maand is best wel een hoop als zeg ik t zelf. | |
Moogwai10 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:12 |
Kijk dat bedoel ik. ¤ 600,- minder bruto salaris zou dus niet helemaal fair zijn vanuit de werkgever. | |
Mike4Ever | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:13 |
Wat rijd je nu dan? Dit ben je niet eens kwijt voor een E92 335d met afschrijving meegerekend (tenzij je hem nieuw gekocht hebt). | |
QuiCk01 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:16 |
Ja dat zou je evt kunnen opvangen door te kijken naar een auto met 20,14 of zelfs 7% bijtelling. Bij een auto van 14 of 7% bijtelling. Dan is 400 euro extreem veel. Bij 400 euro bijtelling zit je bij 14% uit m'n hoofd met een auto van 60.000 euro. Als je auto van 30.000 euro neemt met 14% zit je op 200 euro, oftewel 200 euro netto "loonsverhoging". | |
Moogwai10 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:16 |
Momenteel rij ik een E60 535d ... alleen aardig wat prijzig onderhoud aan gehad de laatste tijd. Wil hem eigenlijk wegdoen en dan wellicht dus toch aan een leasert gaan. | |
Moogwai10 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:19 |
Maar hoe je het ook wendt of keert ... als ik echt wil besparen, moet ik toch echt overstappen op een wat kleinere/zuinigere wagen vrees ik. | |
Mike4Ever | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:23 |
Hoeveel km's op die E60? Want als je net prijzig onderhoud hebt gehad dan zou hij er weer een hele tijd tegen moeten kunnen. En x35d is gewoon een bazenblok ![]() Als hij echt op is dan zou ik nog altijd liever privé een 2dehands een E9x 335/330d halen dan een F30 leasen, ben je uiteindelijk voordeliger mee uit. | |
Moogwai10 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:33 |
220.000 km Toevallig is die E9X 335/330d trouwens precies de 3e optie die ik momenteel aan het bekijken ben. ![]() Opties: 1) E60 535d houden 2) E9x 335d kopen (met wat minder km's, zal alleen nog duurder gaan worden dan voor me i.v.m met hogere afschrijving ) 3) Leasert F30 320d ED -> voordelen: zekerheid over kosten (die wellicht lager uitvallen), nieuwe auto rijden. nadeel is alleen het mindere vermogen | |
Mike4Ever | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:42 |
320d gaat zo ontzettend tegenvallen als je x35d gewend bent, zou ik nooit doen. E90 schijnt beter te sturen dan de F30 (zelf nog geen F30 mogen rijden), F30 is meer op comfort gericht en ziet er gewoon dikker en frisser uit. E90 ben ik nooit fan van geweest qua looks, facelift gaat nog. E92 vind ik dan wel weer een tijdloos design ![]() | |
QuiCk01 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:53 |
E60 met 220.000 op de teller of een hagelnieuwe 320 EDE met veel minder kosten per maand? Voor mij echt een makkelijke keuze. Tuurlijk rijdt zo'n x35d heerlijk, maar die nieuwe F30 is echt wel prima in het verkeer. 8 seconde naar 100 is niet extreem snel, maar zeker rap genoeg om 80% van het Nederlandse wagenpark er uit te rijden. Zo'n 320D EDE is gewoon een prima keuze. Je hebt wel een leuke sportieve auto, maar ook minder kosten per maand. | |
Mike4Ever | zaterdag 31 augustus 2013 @ 00:09 |
Even afgezien van die E60, is zo'n 320d F30 leasen echt voordeliger dan bv een 2dehands E9x 330d halen met 100k op de teller? Zou de berekening weleens willen zien, heb zelf geen ervaring met leasekosten. Overigens kan hij ook nog een E9x 320d halen, maar ik zou het zonde vinden als je van een x35d afkomt. Wordt echt afkicken. | |
QuiCk01 | zaterdag 31 augustus 2013 @ 00:29 |
Ik denk het wel. Met een 330d rijd je 1/12? Dan ben je met een prijs van 1,55 per liter al 13 cent per kilometer kwijt aan diesel. Dan heb je nog 6 cent per kilometer over voor belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Anders ga je per kilometer ook nog toeleggen over zakelijke kilometers. Opzich wel een leuke om eens echt helemaal uit te rekenen, misschien doe ik dat morgenmiddag nog even. | |
Mike4Ever | zaterdag 31 augustus 2013 @ 00:32 |
Tof, doe het dan ook meteen voor de E90 320d vs F30 320d lease voor een eerlijkere vergelijking. | |
IDONTWANNAKNOW | zaterdag 31 augustus 2013 @ 01:21 |
wow de bijtelling zal zo een 10.000 per jaar zijn? dus als je een inkomen hebt van 40.000 wordt dit 50.000 waar je 42%(?) belasting over moet betalen.. even ruw gerekend, dit klopt toch? | |
Leandra | zaterdag 31 augustus 2013 @ 07:39 |
Hij wil hem alleen voor woon-werkverkeer, en dus bijtellingsvrij. Maar op basis van z'n huidige km-vergoeding zou dat woon-werkverkeer zo'n 25.000 km per jaar moeten zijn, dus het is me een raadsel waarom er bij de leaseauto van 40.000 km moet worden uitgegaan. TS zal gewoon een goedkopere auto moeten kopen. | |
IDONTWANNAKNOW | zaterdag 31 augustus 2013 @ 07:56 |
Dus minder dan 500km per jaar prive? dan moet hij dat kunnen aantonen met registraties. wat ik heb gehoord is dat het een heel opgave is.. | |
ender_xenocide | zaterdag 31 augustus 2013 @ 08:27 |
Maar waarom zou een werkgever jou zo'n grote loonsverhoging willen geven? Want dat is het eigenlijk, nu kost jouw reisgedrag hem ong ¤ 400,- per maand, daarna ong 1.000,- per maand. | |
ShaoliN | zaterdag 31 augustus 2013 @ 08:37 |
Daar gaat dit topic toch niet over. ![]() | |
Dunnevandale | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:37 |
| |
joepvd | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:51 |
Wat ga je trouwens doen als je ontslag neemt of ontslagen wordt voor het leasecontract is afgelopen? | |
Moogwai10 | zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:29 |
Om misverstanden te voorkomen: ik denk niet dat ik ineens ¤ 600,- bruto meer waard ben voor mijn baas! Ik weet alleen dat ik momenteel een vrij dure wagen rij met een vrij hoge km-stand en ben me aan het oriënteren wat wijsheid is voor de komende 3 jaar (en ca. 100.000 km, aangezien ik momenteel ca. 33.000 per jaar rij). Opties zijn: - huidige auto blijven doorrijden - huidige auto inruilen voor een jonger exemplaar met minder km's - overstappen op een leasert En ik ben dus even de kosten en de voor- en nadelen van de opties voor mezelf op een rijtje aan het zetten. Heb zelf geen ervaring met leasen dus vandaar dat ik me daar vooral in aan het verdiepen ben. | |
Moogwai10 | zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:41 |
Voor wat betreft lease zijn dit trouwens de randvoorwaarden van mijn baas: - energielabel A of B - leasebedrag benzine/hybride (incl. brandstof) ¤ 875,- , dit mag nog max 20% overschreden worden - leasebedrag diesel (incl. brandstof) ¤ 975,- , dit mag nog max. 20% overschreden worden - geen coupe's, klassiekers, cabrio's - geen 2 of 3 deurs - kleur zwart, grijs, blauw - stickers toestaan - max. 15.000 km per jaar prive - > 40.000 km per jaar verplicht dieselen - eigen bijdrage privégebruik netto ¤ 95,- Verder belastingtarief 42% (bijna 52%). Ik zal eens kijken wat zo'n F30 320 ED me gaat kosten. | |
Mike4Ever | zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:05 |
Waarom mag je geen coupé leasen? | |
Moogwai10 | zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:20 |
Geen idee. Denk dat daar een relatief kleine markt voor is, dus dat de wagen na afloop van het leasecontract of na tussentijdse ontbinding lastig te verkopen zal zijn of aan de man te brengen als 'poolauto'. | |
Moogwai10 | zondag 1 september 2013 @ 19:56 |
Om dit topic een beetje af te sluiten: Heb besloten de lease toch maar te laten voor wat het is en voorlopig lekker door te rijden met mijn huidige wagen. Op zich geen straf. ![]() Wil, verwend als ik ben ![]() Leaseauto gaat me sowieso niet zoveel kosten besparen aangezien ik verwacht dat mijn baas de kosten toch zal gaan doorbereken in de vorm van minder bruto loon. Een jongere auto met minder km's zal me met name weer flink wat afschrijving gaan opleveren, plus dat ik eigenlijk al maanden aan het rondkijken ben naar een geschikte opvolger (E92 335d) maar die gewoon niet heb kunnen vinden in de juiste uitvoering. Over ca. 2 jaar, als mijn wagen echt naar de 3 ton gaat qua km's, kijk ik wel weer eens hoe de vlag er dan bij staat qua werk/prive e.d. [ Bericht 30% gewijzigd door Moogwai10 op 01-09-2013 20:01:46 ] | |
Mike4Ever | maandag 2 september 2013 @ 17:43 |
ZEG! Waar blijft die berekening nou? ![]() |