abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130616263
Hallo,

Afgelopen week heb ik een 2e hands Bosch PKS 55A Cirkelzaag gekocht van steigerhout een bed te maken. Tijdens het eerste gebruikt bleek het onmogelijk om met de bijgeleverde geleiding een rechte zaagsnede te maken. Alle afgezaagde planken waren scheef. Per 20cm zagen zat er een afwijking op van ongeveer 2mm. Zonder geleiding, maar uit de losse pols ging een stuk beter. Nu is mijn vraag, wat gaat er fout? Doe ik iets waardoor het scheef gaat, is de meegeleverde geleider niet 90 graden of heb ik een krom apparaat gekocht? Wie kan me helpen?

Gr. Bart
pi_130617155
Ik zou zeggen dat de geleider hoofdverdachte is in deze kwestie. Verder valt daar zo weinig over te zeggen. Check de geleider met iets dat zeker haaks is.
pi_130617798
Volgens mij heb ik deze ook, of hij lijkt er heel erg op, maar dat verschijnsel heb ik ook.
Het ding is niet erg nauwkeurig...
pi_130625375
Ik heb ook een bosch groen cirkelzaag, die zaagt verre van nauwkeurig. Ooit koop ik een festool invalzaag met een lange lineaal, dan kan je pas mooie zaagsnedes maken! Zit wel aan de prijs...
pi_130626214
Die geleider is toch gewoon zo`n ding wat "in" de zool van de cirkelzaag zit en wat je met een schroefje vastzet, of niet ?
Daar moet je je niet teveel van voorstellen, voel maar eens hoeveel speling erop zit als je het schroefje los draait.
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:45:07 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_130633957
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 10:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Die geleider is toch gewoon zo`n ding wat "in" de zool van de cirkelzaag zit en wat je met een schroefje vastzet, of niet ?
Daar moet je je niet teveel van voorstellen, voel maar eens hoeveel speling erop zit als je het schroefje los draait.
Zit er dik in dat dat het is. Als je dus de geleider haaks stelt met een blokhaak ofzo en dan goed vast draait, kom je een heel eind. Al blijven die geleiders die je op de zool schroeft waardeloos :{ .
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:13:39 #7
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_130639318
Heb je dit geprobeerd met een nieuw zaagblad, of een zachter soort hout?
zo goed..?
pi_130657536
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zit er dik in dat dat het is. Als je dus de geleider haaks stelt met een blokhaak ofzo en dan goed vast draait, kom je een heel eind. Al blijven die geleiders die je op de zool schroeft waardeloos :{ .
Die geleider heb je niks aan, je kunt ze gebruiken als rugkrabber of een enkeltje kliko gunnen. Monteer een houten lat op je werkstuk en gebruik dat als geleiding.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_130738556
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb een andere zaag geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. Ik denk zelf ook aan de geleider, maar nameten gaf niet de gewenste uitkomst. Een andere geleider proberen lijkt dan de beste optie, alleen hoe kom ik daar aan? Uit andere recencies leek de Bosch aardig goed?!
pi_130738614
Bosch Groen is ook rommel. Wellicht dat de as er scheef in zit.
pi_130738636
Hoe controleer ik dat?
pi_130738777
Hij kan ook al gevallen zijn en dardoor krom. Kijk hoe het blad staat ten opzicht van de vaste delen. Beweeg het blad handmatig en kijk of hij slingert.
  maandag 2 september 2013 @ 12:49:54 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_130738849
Probeer de tip van cvboer, pak een rechte houten lat of aluminium profiel, klem die vast met lijmklemmen en gebruik die als geleider.
pi_130739171
quote:
Probeer de tip van cvboer, pak een rechte houten lat of aluminium profiel, klem die vast met lijmklemmen en gebruik die als geleider.
ik zal het eens proberen. controleer ik meteen of het blad wiebelt, wat denk ik niet gebeurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')