abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 augustus 2013 @ 16:04:07 #1
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_130598739
De badkamerdeur draait op paumelles die in de metalen sponning vastzitten met een inbusbout.
Probleem is echter dat er ín de sponning iets gebroken is waardoor ik de bout wel kan aandraaien maar de paumelle niet vast komt te zitten.

Gevolg: deur hangt scheef en wil niet sluiten...

Is hier nog iets aan te redden zonder de hele sponning te vervangen?

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

zo'n ding dus, al heeft bol hem ondersteboven op het plaatje gezet...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_130600350
De moer is dus los gebroken in je kozijn.

Oplossing, moer moet dus weer vast..... Tja. Wordt lassen.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 29 augustus 2013 @ 23:16:32 #3
206640 Beelzebufo
pi_130617997
quote:
0s.gif
Op donderdag 29 augustus 2013 16:49 schreef Gieliovd het volgende:
De moer is dus los gebroken in je kozijn.

Oplossing, moer moet dus weer vast..... Tja. Wordt lassen.
hmmmm....

1) Lassen door een gaatje van ca 10 mm...
2) Ik heb geen lasapparaat
3) Ik kán helemaal niet lassen...

Het vreemde is overigens dat als ik de bout er helemaal uitdraai dat de moer dan wel min-of-meer op zijn plaatst blijft zitten.

Ik denk dat ik ga proberen om met 'kneedbaar staal' die moer weer te fixeren, probleem is echter dat ik totaal niet kan zien hoe dat van binnen in elkaar zit...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 23:29:19 #4
206640 Beelzebufo
pi_130618649
Op een andere site stond dat de moeren in de sponning geklemd zitten en dat het te proberen is om er een stuk draadeind in te draaien met daarop een ring en een moer, en dan flink naar buiten te spannen zodat de moer (hopelijk) weer klem komt te zitten in de sponning.

Iemand dáár ervaring mee?

[ Bericht 0% gewijzigd door Beelzebufo op 30-08-2013 09:47:48 ]
pi_130618914
Is hij niet dol?
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:47:32 #6
206640 Beelzebufo
pi_130625821
quote:
0s.gif
Op donderdag 29 augustus 2013 23:33 schreef Gieliovd het volgende:
Is hij niet dol?
Nee, want ik kan de bout wél vastdraaien. Alleen zit het scharnier dan niet vast in de sponning (kan voldoende heen-en-weer bewegen om de deur in de praktijk onbruikbaar te maken)

Maar goed: vanmiddag op weg naar huis pik ik even een stuk draadeind en een paar flinke ringen op, dan ga ik de aantrek-truc proberen.
pi_130625988
Succes!
  dinsdag 3 september 2013 @ 10:36:12 #8
206640 Beelzebufo
pi_130771106
Uiteindelijk zat het allemaal toch weer anders in elkaar dan beschreven. Er zit een metalen plaatje in de sponning met daarin een getapt gat (dus geen lossen moer). Dit plaatje zit vermoedelijk gelast en vermoedelijk is die las gebroken (maar dat kan ik niet zien en ik heb geen zin om de sponning te demonteren.

De oplossing zat in het indraaien van een langere bout die de paumelle op het plaatje klemt en vervolgens (gok ik) tegen de muur aankomt en zo plaatje en paumelle tegen de binnenkant van de sponning klemdrukt.

Niet de meest fraaie oplossing, maar voor nu voeldoet het.
pi_130772108
Ik snap je niet maar ben blij dat het opgelost is :)
  dinsdag 3 september 2013 @ 16:24:55 #10
206640 Beelzebufo
pi_130780052
quote:
0s.gif
Op dinsdag 3 september 2013 11:23 schreef Gieliovd het volgende:
Ik snap je niet maar ben blij dat het opgelost is :)
Er zit een deels losgeraakt plaatje in de sponning. Normaal gesproken wordt de paumelle met een boutje aan dit plaatje vastgemaakt. Omdat het plaatje echter niet meer vastzat bewoog de deur alle kanten op terwijl het scharnier wél vastzat.

Oplossing: lange bout er ingedraaid die de paumelle op het plaatje klemt, maar door zijn lengte de muur (de buitenkant van de sponning) raakt en daarmee plaatje en paumelle samen tegen de binnenkant van de sponning klemdrukt.

Als ik me er toe kan zetten dan zal ik mijn paintskilllzzzzz er op loslaten. Houd echter niet je adem in tot die tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop