abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130498160
Na (heel) lang wikken en wegen heb ik mijn eerste spiegelreflex camera aangeschaft, de Sony Alpha 58. Deze camera heb ik gekocht voor mijn reis om steden, gebouwen en landschappen te fotograferen. Hierbij wil ik eigenlijk zoveel mogelijk helder in beeld hebben, fotografisch gezien misschien niet echt uitdagend.

In de fotozaak had de verkoper iets met de flitser gedaan zodat deze niet automatisch zou af gaan ter voorkoming van overbelichting. In de automatische stand gaat ie echter alsnog af maar dat is niet zo'n punt.

Van het weekend heb ik even een aantal testfoto's gemaakt, wat mij op het 1e gezicht hele mooie foto's lijken. Hierbij heb ik eerst 1 van de 2 automatische standen gebruikt, vervolgens de P stand en tot slot de S (sluitertijd zelf bepalen). Graag hoor ik echter jullie mening. Ik zal die flick r links posten om het overzichtelijk te houden.

De foto in 1 van de 2 automatische standen:
www.flickr.com/photos/el_dee_the_hague/9599218503/

De foto in de P-stand:
www.flickr.com/photos/el_dee_the_hague/9599217689/

De foto in de S-stand:
www.flickr.com/photos/el_dee_the_hague/9599216597/

Dezelfde compositie dus, alleen in andere standen, puur om de camera te leren kennen. Zelf vind ik ze alle 3 van hoge kwaliteit, maar de 1e foto genomen met de automatische stand levert nog het mooiste plaatje op vind ik zelf.

Vervolgens heb ik er nog 2 vanuit een ander perspectief gemaakt in de automatische stand met en zonder flitser om het verschil te ontdekken.

Met flits:
www.flickr.com/photos/el_dee_the_hague/9599215771/

Zonder flits:
www.flickr.com/photos/el_dee_the_hague/9602451468/

Ik snap dat het geen spannende fotografie is, maar mijn doel is gewoon om heel simpel zo scherp mogelijk alles in beeld te brengen. Graag hoor ik tips van jullie wat ik beter kan doen. En ook wat evt. de verschillen zijn voor het verschil in kwaliteit tussen de foto in de automatische stand en de foto's gemaakt met de P en S-stand.
pi_130500400
zonder lullig te zijn... met zo weinig kennis.
gewoon lekker vol auto schieten.

je zal met prutsen het juist slechter maken dan de camera zelf.
wil je toch andere standen gaan gebruiken en meer uit je camera halen?
volg en leer deze lijst uit je hoofd plus betekenis.

compositie
iso
diafragma
sluitertijd
dof (depth of field) (scherpte diepte)
focale lengte (focal length)
raw vs jpg
flitsertechnieken

genoeg op google te vinden over deze onderwerpen.
pi_130500490
Ik had de S-stand gebruikt, omdat ik eigenlijk wel vanaf 1/50s wil gaan fotograferen (m'n handen trillen namelijk altijd een klein beetje). Hierbij zocht ie dan automatisch het diafragma en de ISO heb ik ingesteld op 800 (hoger wil ik liever niet i.v.m. evt ruis). ISO stapje lager zou wel kunnen, eventueel, maar zo kan ik de sluitertijd kort houden zonder dat de diafragma groter wordt.

Maar het verschil tussen bijvoorbeeld de automatische stand en de P-stand zie ik alleen terug in de kwaliteit.
Als ik de details van de 2 foto's kijk zie ik de volgende eigenschappen:

Automatisch:
f7.1
1/80s
ISO 100

P-stand:
f8
1/500s
ISO 800

Zou die ISO 800 dan het verschil in kwaliteit veroorzaken?
pi_130500743
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 00:14 schreef LUFC het volgende:
Ik had de S-stand gebruikt, omdat ik eigenlijk wel vanaf 1/50s wil gaan fotograferen (m'n handen trillen namelijk altijd een klein beetje). Hierbij zocht ie dan automatisch het diafragma en de ISO heb ik ingesteld op 800 (hoger wil ik liever niet i.v.m. evt ruis). ISO stapje lager zou wel kunnen, eventueel, maar zo kan ik de sluitertijd kort houden zonder dat de diafragma groter wordt.

Maar het verschil tussen bijvoorbeeld de automatische stand en de P-stand zie ik alleen terug in de kwaliteit.

Automatisch:
f7.1
1/80s
ISO 100

P-stand:
f8
1/500s
ISO 800

euhm dude... jij kan niet onder de 1/500s schieten met een korte lens?
heb je soms parkinson ofzo?

en om je uit de droom te helpen... die ideale settings zal je never nooit gebruiken
tenzij je altijd dezelfde locatie en belichting gebruikt.

verder snap ik wel wat je zegt, veel termen enzo.
waarom heb ik dan het gevoel dat je geen flauw idee hebt wat deze termen nou
daadwerkelijk in je camera doen?
  FOK!Fotograaf dinsdag 27 augustus 2013 @ 01:42:02 #5
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130502078
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 00:23 schreef mentalpower het volgende:
euhm dude... jij kan niet onder de 1/500s schieten met een korte lens?
heb je soms parkinson ofzo?
Hij heeft het over 1/50ste, niet 1/500ste.

En TS, het is maar net wat je wilt. Ik heb toevallig ook een a58 in de collectie en gebruik hem volledig manueel (net als mijn andere camera's). Op ISO 6400 is de foto nog best redelijk te maken hoor, zelfs met alleen flauw schijnsel van een lantaarn.

Auto by Sporingerdam, on Flickr
1/8e van een seconde, enige scherptediepte behouden door mijn diafragma niet helemaal open te zetten (kan naar 1.4), maar op 3.5 te houden. 't Was een uurtje of 11 's avonds. Niet helemaal eerlijk, hierop zit een prime van 50mm f/1.4, maargoed, ik vind de a58 met de SAL50F1.4 een gouden combinatie. En ik ben niet de enige trouwens die hem gebruikt in plaats van een high end body, dus zeker naar mijn mening heb je een goede keuze gemaakt.

Ik zou, persoonlijk, met de a58 rustig ISO1600 gebruiken en ISO3200 durf ik ook nog wel aan.

1/400ste, ISO 800 en f/7.1. Zie jij ruis?

Meuk in het zonnetje by Sporingerdam, on Flickr

Overigens, om even op je fotos terug te komen. Een reden dat foto 1 sterker is dan foto 2, is het feit dat foto 1 geen auto op de voorgrond heeft. Verder ga je het verschil tussen flits en niet flits foto's buiten in het zonlicht echt niet zien. Je zult al naar binnen moeten of tegenzon iemand willen portretteren wil je het verschil zien, zo buiten in de buitenlucht doet het helemaal niets, zo'n pop up flash.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_130502634
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 01:42 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

echt heel goed in lezen ben je niet he?
en zo te horen heb je de techniek ook niet onder de knie maar dat terzijde.

waarom,.... zou iemand IN GODSNAAM!!!!! 1/50S willen schieten met trillende handen????
tot dusver klopt het nog steeds omdat hij ook aangeeft later op p stand gaat schieten
zodat hij op die 1/500s komt. dus ik mag ervan uitgaan dat die eerste 1/50s een typo is.

goed volgende punt, met een korte lens en 1/500s toch nog beweging erin krijgen??
hoe de fuck krijg je het voor elkaar? lijkt mij van niet dus.

en daarom dat ik zeg ts snapt het nog niet.. klepel en klokken enzo.
tenzij hij echt parkinson heeft oid.
pi_130502790
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 02:52 schreef mentalpower het volgende:

[..]

waarom,.... zou iemand IN GODSNAAM!!!!! 1/50S willen schieten met trillende handen????
tot dusver klopt het nog steeds omdat hij ook aangeeft later op p stand gaat schieten
zodat hij op die 1/500s komt. dus ik mag ervan uitgaan dat die eerste 1/50s een typo is.

goed volgende punt, met een korte lens en 1/500s toch nog beweging erin krijgen??
hoe de fuck krijg je het voor elkaar? lijkt mij van niet dus.

en daarom dat ik zeg ts snapt het nog niet.. klepel en klokken enzo.
tenzij hij echt parkinson heeft oid.
zo.. ook goede morgen :')

Toch prima als TS gelijk de manuele standen wil gebruiken.. leert ie alleen maar van.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 00:14 schreef LUFC het volgende:

Automatisch:
f7.1
1/80s
ISO 100

P-stand:
f8
1/500s
ISO 800

Als er meer ruis/korreligheid in je beeld zit is dat de oorzaak inderdaad. De automatische stand speelt vrijwel altijd op safe, daarom zit hij aan zo'n hoog iso getal, zodat er voldoende sluitertijd is (zodat beginners die de automatische stand gebruiken altijd scherpe foto's krijgen).

Als ik jou was zou ik me inderdaad inlezen op bovenstaande begrippen genoemd door mentalpower en dan van zowel jouw foto's als foto's die je mooi vind op internet de exif (gebruikte instellingen bij betreffende foto) uitlezen. Daar heb ik nog het meeste van geleerd. Dan leer je ook vrij snel welke instellingen wat voor resultaten geven bij bepaalde omstandigheden.

Tevens zie ik nauwelijks ruis in je foto's .. ? En die laatste 2 vind ik wel tof :Y
pi_130503906
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 01:42 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

En TS, het is maar net wat je wilt. Ik heb toevallig ook een a58 in de collectie en gebruik hem volledig manueel (net als mijn andere camera's). Op ISO 6400 is de foto nog best redelijk te maken hoor, zelfs met alleen flauw schijnsel van een lantaarn.

[ link | afbeelding ]
Auto by Sporingerdam, on Flickr
1/8e van een seconde, enige scherptediepte behouden door mijn diafragma niet helemaal open te zetten (kan naar 1.4), maar op 3.5 te houden. 't Was een uurtje of 11 's avonds. Niet helemaal eerlijk, hierop zit een prime van 50mm f/1.4, maargoed, ik vind de a58 met de SAL50F1.4 een gouden combinatie. En ik ben niet de enige trouwens die hem gebruikt in plaats van een high end body, dus zeker naar mijn mening heb je een goede keuze gemaakt.

Ik zou, persoonlijk, met de a58 rustig ISO1600 gebruiken en ISO3200 durf ik ook nog wel aan.

1/400ste, ISO 800 en f/7.1. Zie jij ruis?
[ link | afbeelding ]
Meuk in het zonnetje by Sporingerdam, on Flickr

Overigens, om even op je fotos terug te komen. Een reden dat foto 1 sterker is dan foto 2, is het feit dat foto 1 geen auto op de voorgrond heeft. Verder ga je het verschil tussen flits en niet flits foto's buiten in het zonlicht echt niet zien. Je zult al naar binnen moeten of tegenzon iemand willen portretteren wil je het verschil zien, zo buiten in de buitenlucht doet het helemaal niets, zo'n pop up flash.
Bedankt voor je reactie. Die flits is verder ook niet zo relevant.
Toch blijf ik het verschil in kwaliteit tussen foto 1 en 2 niet zo snappen dan eerlijk gezegd, zeker omdat de diafragma's ongeveer even groot zijn.
pi_130503916
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 03:43 schreef andreas612 het volgende:

[..]

zo.. ook goede morgen :')

Toch prima als TS gelijk de manuele standen wil gebruiken.. leert ie alleen maar van.

[..]

Als er meer ruis/korreligheid in je beeld zit is dat de oorzaak inderdaad. De automatische stand speelt vrijwel altijd op safe, daarom zit hij aan zo'n hoog iso getal, zodat er voldoende sluitertijd is (zodat beginners die de automatische stand gebruiken altijd scherpe foto's krijgen).

Als ik jou was zou ik me inderdaad inlezen op bovenstaande begrippen genoemd door mentalpower en dan van zowel jouw foto's als foto's die je mooi vind op internet de exif (gebruikte instellingen bij betreffende foto) uitlezen. Daar heb ik nog het meeste van geleerd. Dan leer je ook vrij snel welke instellingen wat voor resultaten geven bij bepaalde omstandigheden.

Tevens zie ik nauwelijks ruis in je foto's .. ? En die laatste 2 vind ik wel tof :Y
Bedankt voor je reactie. Maar in de automatische stand pakte hij juist de ISO laag (100) en zelf had ik de ISO op 800 ingesteld om een wat kortere sluitertijd te pakken.
  FOK!Fotograaf dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:15:25 #10
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130507439
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 02:52 schreef mentalpower het volgende:

1/50e is behoorlijk rap. Verder, voor zover ik begreep heeft hij in de P stand zijn (in de P stand bij dit ding worden diafragma en sluitertijd automatisch ingesteld en de rest mag je zelf doen) ISO naar 800 gezet. Vandaar ook dat de camera naar 1/500e gaat als hij buiten in de volle zon staat. En ja, ik heb net de camera moeten pakken om dat verhaal van het programma te ontdekken, ik gebruik het nooit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:51 schreef LUFC het volgende:
Toch blijf ik het verschil in kwaliteit tussen foto 1 en 2 niet zo snappen dan eerlijk gezegd, zeker omdat de diafragma's ongeveer even groot zijn.
Er is, behalve de reflectie van de flitser in de kentekenplaten en lampen van de auto's, geen verschil. De instellingen van de camera zijn identiek. Als je in je EXIF kijkt, zie je Flash on, return not detected staan. Oftewel, de camera ziet niet wat er ingeflitst wordt, omdat een flitser zo buiten simpelweg geen effect heeft, en daarom doet de camera er niets mee.
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_130509095
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:52 schreef LUFC het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Maar in de automatische stand pakte hij juist de ISO laag (100) en zelf had ik de ISO op 800 ingesteld om een wat kortere sluitertijd te pakken.
oh, dan vond ie 1/80e genoeg blijkbaar :P
pi_130509160
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:15 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

1/50e is behoorlijk rap. Verder, voor zover ik begreep heeft hij in de P stand zijn (in de P stand bij dit ding worden diafragma en sluitertijd automatisch ingesteld en de rest mag je zelf doen) ISO naar 800 gezet. Vandaar ook dat de camera naar 1/500e gaat als hij buiten in de volle zon staat. En ja, ik heb net de camera moeten pakken om dat verhaal van het programma te ontdekken, ik gebruik het nooit.

[..]

Er is, behalve de reflectie van de flitser in de kentekenplaten en lampen van de auto's, geen verschil. De instellingen van de camera zijn identiek. Als je in je EXIF kijkt, zie je Flash on, return not detected staan. Oftewel, de camera ziet niet wat er ingeflitst wordt, omdat een flitser zo buiten simpelweg geen effect heeft, en daarom doet de camera er niets mee.
1/50s op een 50mm lens is de ondergrens van wat men als vuistregel gebruikt in sluitertijden
om trilling te voorkomen.
dus hoe jij erbij komt dat dit rap is vraag ik me ernstig af?
zelf zit ik altijd tussen de 100 en 300 reeksen en pas daar mijn iso en diafragma op aan.
en ga ik met tele zitten wil ik het liefste nog hoger zitten en anders word het statief werk.

nogmaals ts weet best heel tof te doen met moeilijke termen maar heeft verder
werkelijk waar geen flauw benul wat er nou exact gebeurd als hij het knopje indrukt.
buttonbashen noemden we dit vroeger op de snes ook wel eens.
als iemand idd parkinson oid heeft is iso800 f7.1 1/500s een prima instelling.
en als het echt moet kan ik rustig tot 1/30s gaan op een korte lens afhankelijk
van de staat van het lichaam, na een avond zuipen lukt dit bv dus niet.

als ts nu op vakantie gaat en prestatie word een eis ga aub op de auto stand
schieten want anders komt je alleen maar met lucky shots thuis.
en als ts tijd heeft om te leren moet hij al de begrippen en betekenis maar uit het
hoofd leren, en trek daar rustig maar een half jaar voor uit.
pi_130510099
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:20 schreef mentalpower het volgende:

[..]

1/50s op een 50mm lens is de ondergrens van wat men als vuistregel gebruikt in sluitertijden
zelf zit ik altijd tussen de 100 en 300 reeksen en pas daar mijn iso en diafragma op aan.
en ga ik met tele zitten wil ik het liefste nog hoger zitten en anders word het statief werk.

werkelijk waar geen flauw benul wat er nou exact gebeurd als hij het knopje indrukt.

en als ts tijd heeft om te leren moet hij al de begrippen en betekenis maar uit het
Man man man, wat een agressie.

@TS: Prima dat je niet alleen de auto stand wil gebruiken ^O^ Mijn advies is gewoon heel veel aanrommelen en dingen uitproberen. De P stand is daarin het veiligst. Maak veel foto's en wijzig instellingen om te kijken wat voor effect het heeft. Daarbij is het misschien handig om de handleiding er bij te pakken of een boek te halen waarin de basis van je camera wordt doorgenomen. Zijn veel boeken van te vinden. Ook wel voor jouw camera denk ik :)

Maar een boek is niet noodzakelijk hoor. Heb zelf ook al doende geleerd hoe je instellingen kan gebruiken. Dus vooral veel foto's schieten ^O^
Meh
pi_130511809
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:54 schreef NorgeT het volgende:
Prima dat je niet alleen de auto stand wil gebruiken Mijn advies is gewoon heel veel aanrommelen en dingen uitproberen. De P stand is daarin het veiligst. Maak veel foto's en wijzig instellingen om te kijken wat voor effect het heeft
Bedankt voor de reactie. Ik ga morgen even naar de bibliotheek, wat ik sowieso al van plan was. Zal vanavond nog wat foto's schieten, waarbij ik de ISO ook op auto zet dus kijken wat de verschillen dan zullen zijn tussen de auto, P en de S stand.
  FOK!Fotograaf dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:49:34 #15
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130511896
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:46 schreef LUFC het volgende:
Bedankt voor de reactie. Ik ga morgen even naar de bibliotheek, wat ik sowieso al van plan was. Zal vanavond nog wat foto's schieten, waarbij ik de ISO ook op auto zet dus kijken wat de verschillen dan zullen zijn tussen de auto, P en de S stand.
Ik denk niet dat de bieb een boek specifiek over de a58 heeft. Heb je trouwens het vraagtekentje al eens geprobeerd?
The summer is magic!

pi_130511930
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:49 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de bieb een boek specifiek over de a58 heeft. Heb je trouwens het vraagtekentje al eens geprobeerd?
Nee, maar ging meer om algemene informatie. Over de A58 zal ik specifiek nog wat info opzoeken, de handleiding vind ik erg beperkt.
  FOK!Fotograaf dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:51:44 #17
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130511957
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:50 schreef LUFC het volgende:

[..]

Nee, maar ging meer om algemene informatie. Over de A58 zal ik specifiek nog wat info opzoeken, de handleiding vind ik erg beperkt.
Wat wil je nog specifiek over de a58 weten? Ik heb hem al flink op zijn kloten gegeven en ben al jaren Sony gebruiker, dus wellicht kan ik je wijzer maken dan je nu bent?
The summer is magic!

pi_130512000
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:51 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Wat wil je nog specifiek over de a58 weten? Ik heb hem al flink op zijn kloten gegeven en ben al jaren Sony gebruiker, dus wellicht kan ik je wijzer maken dan je nu bent?
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:51 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik zal je vanavond even een pm sturen, bedankt voor de hulp :)
  FOK!Fotograaf dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:56:05 #19
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130512114
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 13:53 schreef LUFC het volgende:

[..]

[..]

Ik zal je vanavond even een pm sturen, bedankt voor de hulp :)
Prima, ik wacht het af.
The summer is magic!

pi_130516508
Doe hier eens klikken en lezen :)

Items als diafragma, sluitertijd, iso e.d. worden daar helder een duidelijk uitgelegd, zodat je ook een idee krijgt wat een S, P, A stand doet op je camera. Heb je meer aan dan domweg wat settings instellen en kijken wat het doet. (Ook leuk hoor, daar niet van :P)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_130518998
quote:

[..]

Jij met je parkinson :') doe verder eens normaal man, denk eerst na voordat je het toetsenbord aanraakt. En d'r is niks mis met lucky shots, mijn beste foto's zijn deels lucky shots, zonder geluk maak je zelden een memorabele foto.
pi_130520340
Wrong. Op een Sony 1.5x crop camera moet je met een 50mm lens eerder 1/75 aan houden ipv 1/50. Then again, kan je ook de in-body stabilisatie aanzetten. Of een statief gebruiken :p
En als het iets bewegends is (mens/hond e.d.) zou ik eerder 1/125 of nog sneller aanhouden.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_130520720
quote:

[..]

Relax man, je jaagt mensen weg met je reactie :D!

TS: mocht je een ebook specifiek voor de A58 willen hebben, dan moet je maar eens hier kijken: http://www.friedmanarchives.com/alpha58/index.htm. Ik heb zelf destijds het ebook voor de NEX-7 gekocht van dezelfde auteur. Hier heb ik erg veel info en tips uit kunnen halen. Als je dit e-book voor de NEX-7 wil hebben, dan stuur me maar een PM ^O^ .
pi_130523244
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 17:57 schreef Ener-G het volgende:
Wrong. Op een Sony 1.5x crop camera moet je met een 50mm lens eerder 1/75 aan houden ipv 1/50. Then again, kan je ook de in-body stabilisatie aanzetten. Of een statief gebruiken :p
En als het iets bewegends is (mens/hond e.d.) zou ik eerder 1/125 of nog sneller aanhouden.
Ik heb een 18-55mm lens, maar zal voornamelijk op 18mm gaan fotograferen. Wat voor sluitertijd zou je daarbij minimaal aanraden? Ik gebruik inderdaad de beeldstabilisatie. Ik ga dalijk eens op die link klikken.

@ Nalbandian: bedankt, zal vanavond even kijken hopelijk.
pi_130526696
Hangt vooral af van wat je wil gaan fotograferen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')