Ik ben er hartstikke blij mee dat er weer eens op een goede manier met elkaar gesproken wordt, ik lees alles met grote interesse en heb bewondering voor de mensen die alles zo goed onder woorden kunnen brengen.
Ik wilde dat ik zelf zo welbespraakt was.
Iedereen is waardevol, ook jou reacties getuigen van menselijkheid en zijn van belang!
Het gaat om meningen, en hoe je die onder woorden of op schrift zet, is daarbij niet van belang Yvonne, dat mag never een belemmering zijn om je mening te ventileren.
* Llewella pinkt een traantje weg van intens geluk.
quote:
Van Zusje (Forumleider) - 03 Juli 2000 @ 01:18.
<snip>
Dat sommige discussies in de kiem gesmoord worden omdat men mensen wil beschermen en om te voorkomen dat deze groep gekwetst wordt vind ik, hoewel erg edelmoedig, niet de juiste manier. Ik denk dat je veel mensen hierbij niet in hun waarde laat en de kans ontneemt om te zijn zoals ze zijn.
Hoezeer ik het ook eens ben met oa. Borgia's lovende woorden over Quenda's praktische invulling van het moderatorschap, heb ik toch net als Ali Salami in Deel I van deze topic veel bewondering voor Quenda's beslissing. M.a.w., ware de praktijk van het modereren op FOK! anders geweest/gegroeid, dan zou ik net zo tegen Quenda's beslissing gestemd hebben en vóór haar aanblijven als moderator.
En wel om redenen die Zusje hierboven duidelijk schetst. In de meeste gevallen waarin topics vroegtijdig worden gesloten gaat het om persoonlijke of groeps-aanvallen/discriminatie/onheuse bejegening. En het sluiten van de topic zoals tot nu toe gebruikelijk verhindert met name bij het 'slachtoffer' de mogelijkheid om zich afdoende te verweren cq. rehabiliteren, al of niet dmv. excuses. Dat zaken dan onnatuurlijk lang blijven hangen moge duidelijk worden geïllustreerd door de controversiële actie "genoeg is genoeg" aan het begin van dit jaar, die velen nog zal heugen.
Eén van de 'slachtoffers' van de categorische 'sluitingen' destijds heeft nog maanden nadien "no clue" gehad over wat er aan de hand was, evenmin als een mogelijkheid om daar alsnog vragen over te stellen.
Mijn punt : zoals Zusje duidelijk stelt, ontneemt de 'slotjes-praktijk' zoals tot nu toe gebezigd op FOK! aan alle betrokkenen het recht van zelfbeschikking, zonder in feite te bereiken wat het beoogt, nl. een 'kalmeren van de gemoederen'.
Wat dan wél ? Een voorzichtig voorstel mijnerzijds: de moderator die bij zich-/haarzelf een 'slotjes-neiging' voelt opkomen zou zelf in discussie kunnen gaan meedoen in de betreffende topic, er vanuit gaande dat hij/zij zelf voldoende afstandelijkheid heeft tav. het onderwerp.
Zoniet, stelt zich de vraag of hij/zij wel voor het moderatorschap geschikt is.
De door Ulx in deel I geplaatste definities van 'flamen', trollen, flame-war, etc. zouden daarbij verplichte leerstof moeten zijn voor ieder aankomend moderator. Aangevuld met een flinke dosis kalmte en mensenkennis en bovenal: 'je pappenheimers kennen' door veelvuldig aanwezig te zijn. Niets is erger dan een verhitte discussie afgebroken te zien door een 'net wakker wordende moderator' die op grond van de laatste (verhitte) post zonder verdere uitleg een slotje plaatst.
My 2 cents.
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 03 Juli 2000).]
quote:
op 07-03-2000 om 10:03 AM schreef Moor het volgende:
Wat dan wél ? Een voorzichtig voorstel mijnerzijds: de moderator die bij zich-/haarzelf een 'slotjes-neiging' voelt opkomen zou zelf in discussie kunnen gaan meedoen in de betreffende topic, er vanuit gaande dat hij/zij zelf voldoende afstandelijkheid heeft tav. het onderwerp.
Zoniet, stelt zich de vraag of hij/zij wel voor het moderatorschap geschikt is.De door Ulx in deel I geplaatste definities van 'flamen', trollen, flame-war, etc. zouden daarbij verplichte leerstof moeten zijn voor ieder aankomend moderator. Aangevuld met een flinke dosis kalmte en mensenkennis en bovenal: 'je pappenheimers kennen' door veelvuldig aanwezig te zijn. Niets is erger dan een verhitte discussie afgebroken te zien door een 'net wakker wordende moderator' die op grond van de laatste (verhitte) post zonder verdere uitleg een slotje plaatst.
My 2 cents.
En een beginnercursus begrijpend lezen
Zelfkritiek leidt tot zelfkennis, werkt bevrijdend en behoedt voor desillusies.Maar zelfkritiek is zo moeilijk...
[Dit bericht is gewijzigd door Quenda® (Datum 03 Juli 2000).]
Over het plaatsen van slotjes hoeft overigens ook niet echt dramatisch gedaan te worden. Als er voldoende Fokkers zijn die een mening over een onderwerp hebben, en die weten te uiten zonder al te grof op de man/vrouw te spelen, dan opent een van hen wel een nieuw topic waarin de discussie voortgezet wordt. Een zinvolle discussie kan niet gestopt worden door slotjes... En soms kan een slotje handig zijn als (korte) time-out...
quote:
op 07-03-2000 om 10:35 AM schreef Doc het volgende:
Het mooist zou naturlijk de situatie zijn waarin de Moderater de discussie vlot trekt aan de hand van een flame-vrije samenvattende post, die vervolgens de richting aan kan geven voor de rest van de discussie. Maar het maken van een dergelijke post kost meer tijd en inspanning dan het zetten van een slotje...Over het plaatsen van slotjes hoeft overigens ook niet echt dramatisch gedaan te worden. Als er voldoende Fokkers zijn die een mening over een onderwerp hebben, en die weten te uiten zonder al te grof op de man/vrouw te spelen, dan opent een van hen wel een nieuw topic waarin de discussie voortgezet wordt. Een zinvolle discussie kan niet gestopt worden door slotjes... En soms kan een slotje handig zijn als (korte) time-out...
En wat te denken van : "Keep the customer satisfied" als je een forum-site runt als je dagelijks inkomen ?
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 03 Juli 2000).]
Weet je wat ik nu zo jammer vind? Dat psychologen en psychiaters de diagnose Borderliner stellen na slechts één intakegesprek...
dat doen ze niet.
waarom oordeel jij toch telkens over mijn intakes??? er zijn several intakes gedaan en men is tot de duidelijke conclusie gekomen dat ik borderline heb. problemen mee of zo?
quote:
op 07-03-2000 om 10:54 AM schreef De Parasiet het volgende:
Zoals er nu geschreven wordt over borderline getuigt van geen enkel respect t.o. welke borderliner dan ook.
Moet je dan respect hebben voor borderliners???
Sorry hoor, maar dat vindt ik echt krom!
Lees ook eens http://www.halcyon.com/jmashmun/npd/traits.html
misschien begrijp je dan waar zij op doelt.
Verder graag ON-Topic blijven allemaal, ook Ludo
Het probleem is echter dat "the costumer" op Fok een veelkoppig dier is met zeer veel verschillende meningen etcetera. Wat de een 'satisfied', schrikt de ander af. Dat blijft dus schipperen voor moderaters. Wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat ik persoonlijk geen enkel probleem heb met slotjes: ze kunnen een echt interessante discussie toch niet stoppen, en wellicht worden er andere costomers mee ge-satisfied...
quote:
op 07-03-2000 om 11:19 AM schreef Ludo het volgende:
Moet je dan respect hebben voor borderliners???Sorry hoor, maar dat vindt ik echt krom!
je oogst wat je zaait was het spreekwoord geloof ik
Disclaimer: Al het bovenstaande is de MENING en ZIENSWIJZE van speedcore en hoeft niet perse de waarheid te zijn. ik spreek VOOR MEZELF en niet voor een ander. dankuwel
Ik blijf het niet uitleggen
*zucht*
quote:
op 07-03-2000 om 11:37 AM schreef buzzer het volgende:
*zucht*Ik blijf het niet uitleggen
*zucht*
quote:
op 07-03-2000 om 11:23 AM schreef De Parasiet het volgende:
Respect voor elk dier, ding en mens maakt van jezelf ook een beter mens. Dat zul je wel ontdekken.
ja, later als ik groot ben zeker.
Ik vindt niet dat je per definitie respect voor iedereen moet hebben. Ik heb ook niet zomaar respect voor alle groenteboeren o.i.d., dus ook niet voor alle borderliners.
Ik vind "iemand respecteren" iets anders dan "respect voor iemand hebben".
en..sorry Quenda.....tja, als je nu nog moderator was....
Eigenlijk bordeline HET taboe woord moeten worden hier op Fok.
quote:
op 07-03-2000 om 11:41 AM schreef Ludo het volgende:
ja, later als ik groot ben zeker.Ik vindt niet dat je per definitie respect voor iedereen moet hebben. .
Ik vind "iemand respecteren" iets anders dan "respect voor iemand hebben".
en..sorry Quenda.....tja, als je nu nog moderator was....
Neen, ik bedank voor de eer, ik heb een eigen mening
[Dit bericht is gewijzigd door Quenda® (Datum 03 Juli 2000).]
quote:
op 07-03-2000 om 11:23 AM schreef De Parasiet het volgende:
Respect voor elk dier, ding en mens maakt van jezelf ook een beter mens. Dat zul je wel ontdekken.
Ik bemoei me er toch maar even mee sorry hoor.
Parasiet : Waarom begin je nu weer en gooi je nu weer ales op Borderline?
Het neemt net een andere wending als ik de laatste post allemaal lees en nu wil je weer aandacht hebben met je borderline.
Respect voor alles wat leeft ? no way. Ken several mensen waar ik totaal geen respect voor heb. Voor de duidelijkheid daar zit geen fokker/ster tussen want die ken ik geen van een persoonlijk. Ja op paar na.
Ik vindt ook dat er teveel met slotjes wordt gegooid. Laat iedereen nou es discusieren en evt. een keer zijn gal spugen.
Praten lucht op toch ? nou laat het dan toe op een discussie forum, kap niet alles af. Dit leidt rechtstreeks naar frustratie's en hatelijke gevoelens naar andere fokkers omdat je nooit je verhaal/mening hebt kwijt gekunt tegen diegene.
Maar ben het wel eens met een uitspraak. Er zijn opvangcentra's voor Borderliners en fok is er NIET een. 5000mensen zich aanpassen voor 1 iemand ? dit is in de echte maatschappij toch ook niet. Je moet je aanpassen aan je leef omgeving. Wij zeuren dat buitenlanders zich hier aan moeten passen aan ons. Nou dat moeten niet alleen buitenlanders/alochtonen etc.
Misschien een apart forum/topic openen genaamd DISCUSSIE. waar iedereen zijn zegje kan doen en van zijn/haar hart geen moordkuil maakt.
Ok redelijk ontopic dit keer..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |