#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:30 |
Ik heb een Astra 1.9cdti gekocht (200k op de klok). Tijdens de proefrit was er niets aan de hand. Nu hebben ze hem een beurt gegeven en de roetfilter schoon gemaakt en neem ik hem vandaag mee, vooral in zijn 2 en 3 stottert de auto als ik rond de 2000-2500 toeren rijd (bij langzaam optrekken). Als ik er 'vandoor scheur' merk ik niets aan de auto. Ik ben natuurlijk direct terug gegaan (heb ook 6 maanden bovag garantie) en ze hebben zelf een rondje gereden en dit ook geconstateerd. daarna de computer uitgelezen maar daar stonden geen meldingen in. Ze hebben gezegd dat het misschien iets met het schoonmaken te maken kan hebben en dat het er waarschijnlijk vanzelf uit zal gaan na een paar flinke ritjes. a. kan het wat de garage zegt over dat stotteren en schoonmaken (of kan het iets anders zijn) b. moet ik alvast iets doen om dit probleem ergens kenbaar te maken? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2013 17:32:17 ] | |
Hyman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:33 |
Klinkt als een vieze EGR klep. Maar ik heb niet zoveel verstand van auto's onder de klep ![]() | |
Catch22- | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:35 |
Je hebt t gemeldt. Rij even 500km en kijk of t dan weg is. Als het er dan nog is, dan zou ik opnieuw heen gaan. | |
blup | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:50 |
EGR of slechte injector gok ik zo. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:52 |
Eerste idee is een slechte injector | |
blup | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:53 |
Overigens normaal geeft hij al voor je iets merkt al een foutmelding als je injector slecht is. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:59 |
nee hoor als de rail druk in het bereik blijft ziet de ecu geen foutb | |
Fer | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:27 |
Geen misfire detectie op de krukassensor? | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:32 |
Een diesel kan niet missfiren | |
Fer | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:37 |
Hoe heet het dan als de diesel niet ontbrand in de cylinder? | |
blup | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:33 |
Uitgeschakelde motor. | |
TC_Artemis | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:35 |
Klinkt als EGR of roetfilter | |
dylanrr | zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:23 |
Ik heb exact hetzelfde probleem, met dezelfde auto en hetzelfde blok. Ook hier heeft de dealer de auto uitgelezen en kan niks vinden. Morgen ga ik de EGR afkoppelen, kijken of dat helpt. Zal hier wel even posten of het geholpen heeft. | |
#ANONIEM | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:38 |
Thanks! Ik ga een weekje doorrijden, als het er dan nog in zit ga ik natuurlijk terug naar de leverancier | |
dylanrr | maandag 26 augustus 2013 @ 01:33 |
Egr moet uitgeschakeld worden via de Opcom. Ik merk wel dat als hij gaat regeneren het een stuk verbeterd. Ik weet niet of je de auto uitzet als hij opeens slecht begint te lopen en veel gaat zuipen? | |
#ANONIEM | maandag 26 augustus 2013 @ 15:59 |
Ik heb de auto net 4 dagen, heb nog niet gemerkt dat hij ineens veel gaat zuipen. Ik zet de auto niet stil als hij slecht gaat lopen, iets meer toeren of opschakelen haalt het probleem weg. Ik lees trouwens op internet dat de egr klep uitschakelen niet heel verstandig is (waarom weet ik niet) | |
dylanrr | dinsdag 27 augustus 2013 @ 01:53 |
Ja, om de 700-1000km gaat 'ie regeneren, dan gaat 'ie opeens veel zuipen en stotteren. Dit moet je gewoon even aanzien, hoort er allemaal bij. Kan zijn dat de vorige eigenaar de auto uitzette als hij dat deed. Dan stopt hij ermee, maar blijft je roetfilter vol zooi zitten, waardoor hij steeds slechter gaat lopen. Volgende keer dat ie dat dus doet, even laten gaan, kan wat langer duren, maar het verschil is duidelijk aanwezig als 'ie klaar is. | |
#ANONIEM | vrijdag 6 september 2013 @ 01:22 |
EGR hebben ze schoongemaakt, stotteren is nu weg.... dacht ik 100km naar huis gereden, geen last van gehad, rij ik net een klein stukkie... heb 2 haperingen gevoeld (niet langdurig, maar wel af en toe). het is beter maar nog niet opgelost, morgen maar weer bellen. | |
tennisbal8594 | zondag 8 september 2013 @ 23:09 |
Ik rij ook regelmatig met een 1.9 cdti van mijn ouders, hij heeft in het begin ook verschillende keren stotteringen gehad. (Het betreft trouwens de 150pk versie, ik weet niet of dat iets uitmaakt). Sindsdien haalt mijn vader regelmatig flink uit met de motor (warm), even doorhalen naar de 4000 toeren en dan het toerental vasthouden voor 15 seconden. Daarna is het probleem weggebleven, hoe het kan; dat weet ik niet, daar heb ik te weinig verstand van... [ Bericht 2% gewijzigd door tennisbal8594 op 10-09-2013 16:14:52 ] | |
#ANONIEM | zondag 8 september 2013 @ 23:40 |
Het lijkt weer erger te worden, vandaag zo'n 200km gereden en hij stottert weer wat vaker *zucht* | |
Chuck-N0rr1s | maandag 9 september 2013 @ 19:44 |
De 1.9 CDTi is er in 2 uitvoering. Een echte opel motor, en de F9Q van Renault. Zowel beide motoren zijn met een een continental, siemens of een delphi systeem geleverd. Afhankelijk van het type ECM, heb je een van de mogelijke combi, enkel een luchtmassa meter, enkel een MAP of beide. Indien je een luchtmassameter hebt, moet gecontroleerd worden als dit een 5 polige bosch luchtmassa meter is, blijkt dit het geval, dan deze afdoppen, en met aangesloten stekker en op het contact de spanning op de singaaldraad meten. Is dit meer of minderdan 1V +/- 0.01V dan dien je de luchtmassameter vervangen, en de adaptie waardes te reseten ![]() | |
M5 | maandag 9 september 2013 @ 20:27 |
Ehm... de 1.9 CDTi bij niet-bedrijfswagen Opels is eigenlijk een Fiat/Alfa 1.9 JTD. Het is geen 'echte' Opel motor. De Vivaro heeft bijvoorbeeld wel de F9Q van Renault. Aangezien TS een Astra heeft -> Fiat JTD. | |
ArnosL | maandag 9 september 2013 @ 21:13 |
Zelfde gehad maar dan met een 1.7DTI. Luchtmassameter vervangen en het was weg. Bij mij knalde hij ook in een motorstoring overigens. | |
Fendy | maandag 16 september 2013 @ 11:11 |
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Vectra 3.0 V6 diesel (Isuzu Z30DT blok). Regenereren deed ie elke 800 - 1000 kilometer, EGR was gereinigd en de uiteindelijke conclusie van een Bosch service center was dat 1 of meer verstuivers rot zouden zijn. Als ik jou was zou ik ze zo snel mogelijk naar de verstuivers laten kijken, is nogal een duur grapje als dat buiten de garantie moet namelijk. |