abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130309675
Hallo,

Na het vervangen van mijn oude mengkraan voor een nieuwe thermostaatkraan in de keuken heb ik last van bonkende leidingen bij het aanzetten van een willekeurige kraan in huis. Het komt vrijwel alleen voor bij niet-koud water. De leidingen hoor je door het hele huis bonken, het water komt dan ook stotterend uit de kraan die aan staat.

Heeft iemand een idee wat er (met de kraan) mis kan zijn?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 12:56:47 #2
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_130309714
aanvoer en retour verkeerd om:

je hebt de kraan aansloten op de retourleiding, hebben wij ook, dan klapt ie...lang verhaal, maar dat is het 9denk ik)

-edit- https://www.google.nl/sea(...)ozilla:nl%3Aofficial
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:03:44 #3
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_130309922
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 12:56 schreef dribbel79 het volgende:
aanvoer en retour verkeerd om:

je hebt de kraan aansloten op de retourleiding, hebben wij ook, dan klapt ie...lang verhaal, maar dat is het 9denk ik)

-edit- https://www.google.nl/sea(...)ozilla:nl%3Aofficial
Mengkraan op een verwarming?
pi_130310697
Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat echter om een keukenkraan en niet om een radiatorknop.
pi_130318404
Een thermostaatkraan in de keuken, die moet ik nog zien.

Klinkt gewoon als lucht in je leidingen. Heb ik zo vaak als ik weer loop te klooien met water hier.

Paar minuten gepruttel en gestoot.
Laat die handjes wapperen!
pi_130323357
Ik heb ook even moeten zoeken, we hebben een thermostaatkraan van Venlo.
Lucht zou er toch vrij snel uit moeten gaan, ik heb nog even ontlucht. Het gebonk blijft flink aanwezig, zeker na aanzetten van de douche.

Als ik de oude mengkraan weer aansluit is het gebonk totaal niet aanwezig...
pi_130323957
Het gebonk heet 'waterslag', en wordt veroorzaakt doordat je de kraan erg snel dicht doet. De vorige kraan deed je waarschijnlijk rustiger dicht, of kon alleen maar rustig dicht gedaan worden.

Oplossing: kraan rustig dicht doen, of een waterslagdemper bij je kraan plaatsen. Bij wasmachines of vaatwassers heb je ook vaak waterslag, daar zijn die dempers voor uitgevonden.
pi_130332622
Zoals ik het begrijp verschijnt het gebonk bij ALLE kranen in huis , zougauw je de nieuwe kraan hebt aangesloten?
Als je de oude terug monteert heeft de douche etc. het ook niet meer?
pi_130338728
@hb64: het gebonk begint juist bij het opendraaien van een kraan

Ik heb deze thermostaatkraan eerder gemonteerd gehad waarbij deze problemen ook plaats vonden. Ik dacht dat de problemen werden veroorzaakt door de ketel. Na ketelinspectie en vervanging van enkele onderdelen bleven de problemen bestaan.

Na installatie van de oude mengkraan waren de problemen op slag verdwenen.

Na weer een ketelinspectie en vervangen onderdeel heb ik laatst de thermostaatkraan dus weer gemonteerd waarbij de problemen zich wederom voordeden/doen. Het moet dus haast wel aan de kraan liggen zou je zeggen aangezien we voorheen tijdens gebruik van de mengkraan in de keuken en thermostaatkranen in de badkamer geen problemen hadden...
pi_130338961
Apart dat het fenomeen zich dan voordoet bij het openen van alle kranen in huis.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_130341872
Heel bijzonder dit verschijnsel, zeker als je het hebt bij het openen van een willekeurige kraan in huis hebt. Ik neem aan dat de lucht wel uit de waterleiding is na het klussen? Even de kraan open totdat het water er zonder horten en stoten uitstroomt.

Het wordt anders toch een klusje voor een loodgieter ben ik bang...

Meer info staat hier nog.
pi_130342109
Klinkt alsof er stroming verkeerd om door de mengkraan is. Wordt de koudwateraansluiting van de mengkraan ook warm als je dit gebonk hebt? (Ik heb ook een Venlo thermostatische mengkraan en ken het probleem niet)
pi_130343014
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga er vanuit dat de lucht er na een aantal weken inclusief ontluchten van de ketel wel uit is. Ik begrijp dat er na het afsluiten van het water de eerste tiental seconden bij het openen van de kraan ook lucht uit komt maar dat is hier niet meer het geval.

Ik zal als ik weer thuis ben wel even voelen of de koudwaterleiding warm wordt tijdens het 'bonken'
pi_130343592
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:10 schreef Hendrikjannetje het volgende:

Ik zal als ik weer thuis ben wel even voelen of de koudwaterleiding warm wordt tijdens het 'bonken'
Wel eerst even de thermostatische mengkraan gebruiken, zodat de koude leiding goed koud is en de heetwaterleiding ook inderdaad heet is.
pi_130365948
Hoeveel leverd je warmwater toestel aan water?
pi_130366619
Nogmaals - thermostaatkraan - keuken - ketel - ik ben de weg kwijt.
Laat die handjes wapperen!
pi_130775265
De koudwaterleiding wordt niet warm tijdens het bonken... Het probleem blijft helaas bestaan. Ik denk dat het aan de kraan zelf ligt. De verkoper had in ieder geval nooit van de problemen gehoord of wilde ze niet horen. Helaas is het een niet veel voorkomende kraan.
pi_130786816
Je zou een keerklep kunnen proberen. Want ik vermoed dat het bonken veroorzaakt wordt door terugloop via de kraan. Die keerklepjes zijn eenvoudig in te bouwen en ook niet gek duur.

http://www.praxis.nl/gere(...)eerklep/1878610.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')