abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:12:21 #1
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_130265871
Ik ben aan het kijken naar een appartement en de makelaar vertelde mij dat de VVE ingeschreven is bij de KVK en dat het daar dan wel mee gezegd is. Er is verder niets geregeld. Al is vorig jaar wel de gehele dakbedekking vervangen. Nieuwe pannen ed. Het betreft één pand van vier etages met 3 gesplitste adressen.

Nou kan je zelf een VVE opstarten in overleg met de overige bewoners van het pand om een VVE op te starten. Maar als je dat nou niet zou doen. Ik dacht dat het sinds een paar jaar verplicht is om een actieve VVE te hebben. Wie heeft al eens met een dergelijk bijltje gehakt?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_130265998
In hoeverre zitten ze te slapen als vorig jaar de als vorig jaar wel de gehele dakbedekking is vervangen. Die makelaar lult maar wat.

Om op je vraag in te gaan, zelf ook deels meegemaakt met het schilderwerk hier. Door te participeren en vergaderingen bij te wonen kun je vaak eenvoudig de zaken regelen en afdwingen.
blablablabla
pi_130266081
Deze had je neem ik aan al gevonden: http://www.eigenhuis.nl/vve/vve/slapende-vve/
Ik heb nog nooit gehoord dat er actie is ondernomen tegen een slapende VvE. Het risico is natuurlijk (en die verhalen heb ik wel gehoord) dat iedereen flink moet lappen als er een grote ingreep gedaan moet worden (riolering vervangen oid), als er geen pot is.
Kan ook weer een onderhandelingsitem zijn, geen pot van de VvE zorgt voor een lagere prijs van het appartement.
Ik zou in jouw geval in ieder geval even uitzoeken welk deel van de VvE jouw appartement zou zijn, qua kostenverdeling, maar ook qua stemrecht.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_130266133
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:18 schreef Elan het volgende:
In hoeverre zitten ze te slapen als vorig jaar de als vorig jaar wel de gehele dakbedekking is vervangen. Die makelaar lult maar wat.

Om op je vraag in te gaan, zelf ook deels meegemaakt met het schilderwerk hier. Door te participeren en vergaderingen bij te wonen kun je vaak eenvoudig de zaken regelen en afdwingen.
Ze zitten niet te slapen :D Een slapende VVE betekent een VVE die geen begroting heeft en vaak geen maandelijkse bijdrage. Dat betekent dat als er iets moet gebeuren, dit door de eigenaars moet worden betaald en er geen spaargeld voor is.
Er zijn derhalve ook geen vergaderingen, want ze zijn slapende.

TS, je zou zelf kunnen opstarten, maar geen idee hoe de andere eigenaars er in staan. Ik weet niet of je voor je het appartement koopt al een balletje op kunt (laten) werpen hierover. Misschien kan de huidige eigenaar nog eens vragen of men dat wel wil?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:32:51 #5
Toezicht is gezond!
pi_130266313
quote:

Het dak is toen vervangen omdat ze geen keus hadden. :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:33:55 #6
Toezicht is gezond!
pi_130266338
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Deze had je neem ik aan al gevonden: http://www.eigenhuis.nl/vve/vve/slapende-vve/
Ik heb nog nooit gehoord dat er actie is ondernomen tegen een slapende VvE. Het risico is natuurlijk (en die verhalen heb ik wel gehoord) dat iedereen flink moet lappen als er een grote ingreep gedaan moet worden (riolering vervangen oid), als er geen pot is.
Kan ook weer een onderhandelingsitem zijn, geen pot van de VvE zorgt voor een lagere prijs van het appartement.
Ik zou in jouw geval in ieder geval even uitzoeken welk deel van de VvE jouw appartement zou zijn, qua kostenverdeling, maar ook qua stemrecht.
Klopt, die had ik al gevonden. Ik zou het best op willen starten, maar als dat nou niet lukt. Daar gaat het een beetje om. De splitsingsakte heb ik nog niet gezien. Moet ik nog even om vragen.
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:37:40 #7
Toezicht is gezond!
pi_130266429
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ze zitten niet te slapen :D Een slapende VVE betekent een VVE die geen begroting heeft en vaak geen maandelijkse bijdrage. Dat betekent dat als er iets moet gebeuren, dit door de eigenaars moet worden betaald en er geen spaargeld voor is.
Er zijn derhalve ook geen vergaderingen, want ze zijn slapende.

TS, je zou zelf kunnen opstarten, maar geen idee hoe de andere eigenaars er in staan. Ik weet niet of je voor je het appartement koopt al een balletje op kunt (laten) werpen hierover. Misschien kan de huidige eigenaar nog eens vragen of men dat wel wil?
De eigenaar zit in Noorwegen, die krijg ik niet te pakken vrees ik. :') Een van de andere bewoners is een huurder die het weer huurt van de eigenaar. Geen idee hoe die iets geregeld hebben. Is er ook al een tijd niet geweest. De lading post in de gang sprak boekdelen... Dan is er nog een benedenwoning die wel gewoon bewoond is. Daar zou ik het wel kunnen vragen. :Y
pi_130266439
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Klopt, die had ik al gevonden. Ik zou het best op willen starten, maar als dat nou niet lukt. Daar gaat het een beetje om. De splitsingsakte heb ik nog niet gezien. Moet ik nog even om vragen.
Dat risico moet je zelf afwegen. Afhankelijk van jouw deel van de VvE moet je bij calamiteiten dokken. Je zou een bouwkundige keuring uit kunnen laten voeren voor het hele pand (als dat mag), dan heb je iets beter zicht op wat er aan zou kunnen komen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:42:36 #9
Toezicht is gezond!
pi_130266584
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:37 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Dat risico moet je zelf afwegen. Afhankelijk van jouw deel van de VvE moet je bij calamiteiten dokken. Je zou een bouwkundige keuring uit kunnen laten voeren voor het hele pand (als dat mag), dan heb je iets beter zicht op wat er aan zou kunnen komen.
Ik heb de kozijnen gezien en die moeten allemaal vervangen worden. Nu zou ik dat sowieso laten doen als ik het zou kopen. Het mag natuurlijk ook gewoon want de VVE slaapt toch.... Maar wat dan wijsheid is.
pi_130266828
Je kunt natuurlijk altijd je eigen schilderwerk en kozijnen regelen, dat is je goed recht. Zeker als de VVE niet spaart en slapende is.

Je zou kunnen proberen te achterhalen wie de eigenaar van het huurappartement is. Hou er wel rekening mee dat een dergelijke eigenaar niet zal zitten te wachten op extra kosten. Ze zullen er ook niet happig op zijn om een maandelijkse bijdrage te storten, maar als de VVE dat besluit, zullen ze dat doorgaans ook doen. Afhankelijk van de eigenaar (beleggingsbedrijf, woningstichting) zijn ze in staat in een keer een groot bedrag neer te leggen.
pi_130266830
Ook dit is trouwens wel belangrijk om na te gaan:

http://www.consumentenbon(...)n-opstalverzekering/

quote:
Opstalverzekering bij appartement.
Als je een appartement hebt, is het gebruikelijk dat de Vereniging van Eigenaren het hele gebouw verzekert. Je hoeft dan dus niet zelf je appartement te verzekeren. Is er sprake van een 'slapende' Vereniging van Eigenaren, dan moet je wel zelf een verzekering afsluiten. Dit komt vooral voor bij kleine, oude appartementencomplexen.

Koop je een appartement, controleer dan altijd bij de Vereniging van Eigenaren hoe het met de opstalverzekering zit. Is de vereniging niet actief, dan kan het de moeite lonen deze weer nieuw leven in te blazen.

Is er wel een gezamenlijke opstalverzekering, maar is de afwerking van jouw appartement veel beter of duurder, dan kan het verstandig zijn een aanvullende verzekering af te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld aan te raden zijn als jij een veel duurdere badkamer of keuken hebt dan de andere eigenaren. In dat geval kun je het zogenaamde 'eigenaarbelang' bijverzekeren.
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:04:28 #12
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_130267149
Hoe is de staat van dat hele pand dan? Daaraan kun je best tot op zekere hoogte zien (mits niet splinternieuw dan) hoe of die VVE functioneert en wat voor volk er woont (hoe ze het op hebben met het pand) en in hoeverre die makelaar maar wat zegt.

Idd. ff met wat bewoners gaan praten.

't zou overigens wel dom zijn van die makelaar als hij het verder niet zou hebben uitgezocht, en dit maar gewoon zegt...
pi_130268552
quote:

hmm behalve als alle andere mensen een groot belang hebben om niet bij te dragen

hier was het best een gedoe
onze vve was niet slapend maar wel euhm lui :P ze waren aan het snoozen :P en alle bewoners vonden dat prima want de maandelijkse bijdrage bleef lekker laag etc
de meeste huizen waren huur dus er was geen belang bij groot onderhoud etc
maar nu is het wel echt nodig en moest de bijdrage flink omhoog om het te kunnen betalen en er moest een prioriteitenlijst komen
dat was erg lastig omdat de belangen van de meeste bewoners niet bij investeren lagen
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:02:19 #14
Toezicht is gezond!
pi_130268731
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:50 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt natuurlijk altijd je eigen schilderwerk en kozijnen regelen, dat is je goed recht. Zeker als de VVE niet spaart en slapende is.

Je zou kunnen proberen te achterhalen wie de eigenaar van het huurappartement is. Hou er wel rekening mee dat een dergelijke eigenaar niet zal zitten te wachten op extra kosten. Ze zullen er ook niet happig op zijn om een maandelijkse bijdrage te storten, maar als de VVE dat besluit, zullen ze dat doorgaans ook doen. Afhankelijk van de eigenaar (beleggingsbedrijf, woningstichting) zijn ze in staat in een keer een groot bedrag neer te leggen.
Mja, het feit dat ze wel betaald hebben voor het dak geeft aan dat ze in ieder geval wel geld hadden. De algehele staat van het pand is mwahhhh. De koper op de begane grond ziet er goed uit. Deuren netjes in de verf. Het huurappartement kan wel wat onderhoud gebruiken. :X
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:02:54 #15
Toezicht is gezond!
pi_130268756
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:51 schreef KillerBee4ever het volgende:
Ook dit is trouwens wel belangrijk om na te gaan:

http://www.consumentenbon(...)n-opstalverzekering/

[..]

die sluit ik sowieso zelf wel af... Net als een goede inboedelverzekering. En een aansprakelijkheidsverzekering. :D
pi_130268786
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:02 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Mja, het feit dat ze wel betaald hebben voor het dak geeft aan dat ze in ieder geval wel geld hadden. De algehele staat van het pand is mwahhhh. De koper op de begane grond ziet er goed uit. Deuren netjes in de verf. Het huurappartement kan wel wat onderhoud gebruiken. :X
Ja, dat kun je verwachten. Tenminste, in veel gevallen is het in een dergelijk pand een kwestie van een overgehouden huurwoning waar de huurder niet uit weg wil. Verkopen zal de voorkeur hebben, maar dan moet de huurder weg. Waarschijnlijk is het sociale huur, dus heeft de eigenaar er weinig belang bij te investeren, want de huur verhogen kan ook niet. Dus laten zoals het is tot de huurder vertrekt en het kan worden gerenoveerd en verkocht.
pi_130268817
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:02 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

die sluit ik sowieso zelf wel af... Net als een goede inboedelverzekering. En een aansprakelijkheidsverzekering. :D
Hier moet je mee uitkijken. Jij kunt jouw deel wel verzekeren, maar je bent onderdeel van een geheel. Dat geheel dient verzekerd te worden! Alle eigenaren dienen daar conform splitsingsakte aan mee te betalen.
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:10:05 #18
Toezicht is gezond!
pi_130269009
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hier moet je mee uitkijken. Jij kunt jouw deel wel verzekeren, maar je bent onderdeel van een geheel. Dat geheel dient verzekerd te worden! Alle eigenaren dienen daar conform splitsingsakte aan mee te betalen.
Ja precies, zal eens bij de makelaar informeren naar de papierwinkel.
pi_130269079
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:10 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ja precies, zal eens bij de makelaar informeren naar de papierwinkel.
De makelaar zou hier informatie over moeten hebben, inderdaad. Vraag een kopie van de polis op, die zou er moeten zijn. Zo niet, moet je echt het geheel gaan verzekeren en de bijdragen gaan incasseren bij de overige eigenaren.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:20:07 #20
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_130269359
Veel banken verstrekken geen hypotheek voor appartementen met een slapende VVE.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:50:42 #21
Toezicht is gezond!
pi_130270535
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:20 schreef Blue-eyes het volgende:
Veel banken verstrekken geen hypotheek voor appartementen met een slapende VVE.
ook nog eens ja... hmmm
pi_130271016
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:50 schreef miss_sly het volgende:
...
Niet helemaal. In mijn splitsingsakte is bepaald dat kozijnen aan de straatkant gezamenlijk zijn. Nou kan je wel zonder toestemming (dus op eigen houtje en kosten) die kozijnen laten vervangen, maar als de rest van de leden dit daarna ook wil doen, mag je alsnog meebetalen aan hun kozijnen..
pi_130271449
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 13:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Niet helemaal. In mijn splitsingsakte is bepaald dat kozijnen aan de straatkant gezamenlijk zijn. Nou kan je wel zonder toestemming (dus op eigen houtje en kosten) die kozijnen laten vervangen, maar als de rest van de leden dit daarna ook wil doen, mag je alsnog meebetalen aan hun kozijnen..
En dan stuur jij alsnog de rekening van jouw kozijnen naar de andere eigenaren.

Over het algemeen wordt een VVE gezien als een vijand die geld kost. Je kunt het ook anders bekijken: als er 3 eigenaren van het pand zijn, zul jij voor zo'n 33% de VVE zijn. Dan heb jij dus voor een derde invloed op wat er allemaal wel en niet met het pand gebeurt en hou het onderhouden wordt.
Een VVE is niet meer dan het vastleggen van afspraken hoe jullie het gemeenschappelijk bezit (kapitaal) onderhouden.
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:07:47 #24
Toezicht is gezond!
pi_130275298
De makelaar gaat mij de splitsingsakte en dergelijke toesturen per post.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:20:58 #25
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_130280016
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 13:16 schreef flappy het volgende:

[..]

En dan stuur jij alsnog de rekening van jouw kozijnen naar de andere eigenaren.

Over het algemeen wordt een VVE gezien als een vijand die geld kost. Je kunt het ook anders bekijken: als er 3 eigenaren van het pand zijn, zul jij voor zo'n 33% de VVE zijn. Dan heb jij dus voor een derde invloed op wat er allemaal wel en niet met het pand gebeurt en hou het onderhouden wordt.
Een VVE is niet meer dan het vastleggen van afspraken hoe jullie het gemeenschappelijk bezit (kapitaal) onderhouden.
Zo werkt dat niet :') .
Met een beetje mazzel kan je één derde van de kosten die het vervangen van de overige kozijnen gekost hebben terug krijgen, maar ik zou als VvE op zo een moment zeggen "dikke middelvinger, had je je kozijnen maar met de rest moeten vervangen".

De rest klopt wel.
Als er geen VvE zou zijn die maandelijks geld int en de rest geen zin heeft om er aan mee te werken kan je denk niet heel veel meer dan zelf gewoon 100 euro per maand opzij zetten voor onvoorzien onderhoud aan het gezamelijke deel. Dan bouw je zelf de buffer op die de VvE anders op zou bouwen.

En alles wat moet gebeuren, zoals kozijnen vervangen, buiten schilderwerk, etc. bespreken met de overige bewoners. Met een beetje geluk snappen ze dan zelf wel dat onderhoud wel handig is voor onroerend goed :P .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')