abonnement Unibet Coolblue
pi_131031242
Mane, dank je voor je post! Heb er veel van opgestoken. Ik dacht er ook aan om meteen mijn regels uit te leggen, maar ja, hoe doe je dat als je eerst een lesdeel overneemt? Ik weet uit ervaring dat leerlingen een stagair die de halve les doet niet echt serieus nemen. Moet ik dan meteen aangeven van "nu doe ik dit lesdeel, maar laten we eerst ook alweer doornemen wat docent X met jullie besproken heeft"?
pi_131032166
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 17:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dit een heel interessant punt. Kun je daar meer over vertellen, hoe je daar tegenaan kijkt en hoe je het toepast? Het hoort ook sterk bij mij en in het ouderschap gaat het me goed af; ik hoef m'n kinderen niet te straffen. Maar een cruciaal verschil is wel dat ik met hen veel meer één-op-ééncontact heb. Ik ben benieuwd hoe ik straks met groepsdynamiek omga.
je vraag was niet aan mij gericht, maar wat ik er zelf van merk in mijn lessen, is dat de band met een klas heel vaak de noodzaak tot straffen ondervangt.

wat ik bedoel: ik heb met de meeste klassen en leerlingen een goede band, ze weten dat ik ze wil helpen als ze hulp nodig hebben, dat ik eerlijk ben, en rechtvaardig probeer te zijn, dat ik respect voor ze heb en zij hebben dat ook voor mij. Meestal is straf niet nodig omdat het gedrag stopt na een kleine interventie (een blik, een naam, eventueel benoemen wat je wilt zien voor gedrag als voorgaande niet genoeg is). Soms is gedrag hardnekkiger, kletsen bijvoorbeeld, en dan zet ik een leerling wel eens op een andere plek. Uitsturen gebeurt me nog zelden... Het eerste jaar waren het er nog wel eens meerdere per les, het jaar erna toch wel elke twee weken iemand, vorig jaar misschien 5 keer in het hele jaar - en ik ben echt niet soepeler geworden in wat er wel en niet mag.

hoe die band dan gegroeid is vind ik moeilijk te zeggen, ik ben vooral heel erg bij mezelf gebleven. het eerste jaar lukte dat nog niet, daarna steeds beter... maar het kan ook zijn dat ik geluk heb met de groepen dit jaar, voorheen had ik altijd wel 1 klas die me tot mijn uiterste krachtsinspanning testte, dit jaar vooralsnog niet.
Kwak
pi_131032410
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:52 schreef Fairybell het volgende:
Mane, dank je voor je post! Heb er veel van opgestoken. Ik dacht er ook aan om meteen mijn regels uit te leggen, maar ja, hoe doe je dat als je eerst een lesdeel overneemt? Ik weet uit ervaring dat leerlingen een stagair die de halve les doet niet echt serieus nemen. Moet ik dan meteen aangeven van "nu doe ik dit lesdeel, maar laten we eerst ook alweer doornemen wat docent X met jullie besproken heeft"?
ik kies er juist voor om mijn regels niet uit te leggen - niet direct in elk geval. maar dat is persoonlijk, ik vind dat niet bij mij passen, beginnen met "mijn" regels.

wat ik wel doe is de eerste lessen heel duidelijk en ostentatief aangeven wat ik voor gedrag wil zien als er iets gebeurt wat ik niet wil. Bijvoorbeeld, een leerling staat op om iets weg te gooien - dan leg ik de les even stil als ze nog niet stil zijn, en zeg dan iets als "Wacht even Pietje, ik wil even iets tegen de klas zeggen. Ik wil graag dat jullie afval bewaren tot het einde van de les, of in elk geval even je hand op steken om te vragen of je iets weg mag gooien, en niet zomaar door de klas lopen. Dat stoort de les, en dan wordt het een rommeltje, dat vind ik niet prettig en onrustig, ok?"

Heel overdreven voor zoiets kleins, maar ik heb ooit geleerd "als je de kleine dingen groot maakt, laten ze de grote dingen wel zitten..."

Als richtlijn voor wat ik wel of niet wil neem ik als gedachte "wat als elke les 15 kinderen dit doen?"
Kwak
pi_131032647
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 17:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dit een heel interessant punt. Kun je daar meer over vertellen, hoe je daar tegenaan kijkt en hoe je het toepast? Het hoort ook sterk bij mij en in het ouderschap gaat het me goed af; ik hoef m'n kinderen niet te straffen. Maar een cruciaal verschil is wel dat ik met hen veel meer één-op-ééncontact heb. Ik ben benieuwd hoe ik straks met groepsdynamiek omga.
Ja, wat ik heb gelezen over hoe jij met opvoeding bezig bent, zie ik ook overeenkomsten. Ik denk dat je dit ook in een groep kunt toepassen, zeker als je lange tijd met dezelfde groep werkt en de leerlingen goed leert kennen. In het begin zal het wat lastiger zijn, omdat je dan nog een band moet opbouwen en soms kun je er - vanwege de doorgang van een les of de situatie - niet om heen om wel een strafmaatregel te nemen. Maar ook dan kun je op een later moment alsnog met de leerling daarover praten. Baba-O-Riley werkt volgens mij ook op deze manier.

Het gaat er heel erg om dat je zonder al teveel poespas of gepsychologiseer de leerling wel zo weet aan te spreken dat de leerling zich serieus genomen voelt en zich niet gekleineerd voelt, maar toch begrijpt dat hij zijn gedrag moet aanpassen. Straffen geeft namelijk snel zo'n gevoel van kleinering. Leerlingen die erg boos of verdrietig zijn over een straf of reprimande geven dit vaak ook aan.

Ik kan wel een voorbeeld geven van een situatie vandaag in de klas (waar ik overigens wel over nadenk later, of ik dit goed gedaan heb zo). Even in spoilers, is waarschijnlijk beter.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 10 september 2013 @ 19:28:56 #280
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131032783
Alles wat je aandacht geeft, groeit.
Of dat nu iets negatiefs is, of iets positiefs.

Ik hecht daarom ook heel erg aan een goeie band met je klassen. Ik ben het daarom ook helemaal met Kwakz0r eens. Wanneer jij de klik met de klas hebt, omdat je goed lesgeeft, je laat zien dat je enthousiast bent en je er ook bént voor je leerlingen buiten de klas, zul je merken dat de leerlingen je les niet eens wíllen verzieken!
Als ik dan zogenaamde tips hoor als "never smile till Christmas" of "alles en overal meteen de kop indrukken", dan veroorzaak je toch al een tegenreactie uit de klas?!

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:15 schreef kwakz0r het volgende:
hoe die band dan gegroeid is vind ik moeilijk te zeggen, ik ben vooral heel erg bij mezelf gebleven.
Dit. Ga geen toneelstukjes voor de klas opvoeren. Je komt jezelf vroeg of laat tegen. En de leerlingen prikken daar sowieso doorheen. Daarbij: je gaat toch het onderwijs in voor je eigen plezier? (Ik wel, tenminste).

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:20 schreef kwakz0r het volgende:
ik kies er juist voor om mijn regels niet uit te leggen - niet direct in elk geval. maar dat is persoonlijk, ik vind dat niet bij mij passen, beginnen met "mijn" regels.
Ik heb daar een aantal jaren geleden wel eens mee geëxperimenteerd. Ik weet dat heel veel collega's meteen zo'n klas bombarderen met hun regels. En wat zijn die regels dan? Iets in de geest van: "Zitten blijven als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", "Niet in de gordijnen kruipen". Ik denk bij mezelf: dat horen die leerlingen dan al tig keer in de week, dat weten ze ondertussen wel.

Ik begin daarom elk jaar mijn lessen gewoon met uitgebreide kennismaking, zónder een bombardement aan regels. Nergens last van.
.
pi_131033020
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:52 schreef Fairybell het volgende:
Mane, dank je voor je post! Heb er veel van opgestoken. Ik dacht er ook aan om meteen mijn regels uit te leggen, maar ja, hoe doe je dat als je eerst een lesdeel overneemt? Ik weet uit ervaring dat leerlingen een stagair die de halve les doet niet echt serieus nemen. Moet ik dan meteen aangeven van "nu doe ik dit lesdeel, maar laten we eerst ook alweer doornemen wat docent X met jullie besproken heeft"?
Ik doe het ook niet meteen, maar in de tweede of derde les en dan maak ik er ook een beetje een grappig verhaal van, met tegelijkertijd een serieuze ondertoon. Ik doe het omdat de leerlingen dan gewoon heel duidelijk weten wat ze aan mij hebben, en wat ik verwacht.

In jouw geval zou ik me aanpassen aan de regels van de docent van wie je de les overneemt. Wat bij hem/haar niet mag, mag bij jou ook niet. Zo kom je er goed achter in hoeverre die regels ook bij jou passen. Verder is het inderdaad goed om even terug te komen op wat de docent behandeld heeft en daar goed op in te haken. Hoe vloeiender de overgang gaat, hoe beter.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131033382
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik heb daar een aantal jaren geleden wel eens mee geëxperimenteerd. Ik weet dat heel veel collega's meteen zo'n klas bombarderen met hun regels. En wat zijn die regels dan? Iets in de geest van: "Zitten blijven als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", "Niet in de gordijnen kruipen". Ik denk bij mezelf: dat horen die leerlingen dan al tig keer in de week, dat weten ze ondertussen wel.

Ik begin daarom elk jaar mijn lessen gewoon met uitgebreide kennismaking, zónder een bombardement aan regels. Nergens last van.
Een collega van mij deelde begin van het jaar een A4tje met AL haar regels uit. Denk aan het getal 30... :X
Kwak
pi_131033604
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:40 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Een collega van mij deelde begin van het jaar een A4tje met AL haar regels uit. Denk aan het getal 30... :X
Ik zou mijn leerlingen aan het getal 42 laten denken. Of aan 1729, afhankelijk van m'n bui.
pi_131033625
Zou ik ook niet doen, maar iedereen doet wat voor hem/haar werkt. Er zijn ook leerlingen van wie ik weet dat ze uit faalangst/perfectionisme of (licht) autisme, of ADHD of om andere redenen het heel prettig vinden als zeer duidelijk en concreet wordt gemaakt wat ze moeten doen en waar de grenzen liggen en wat een docent verwacht. Die kunnen minder goed uit de voeten met subtiele aanwijzingen. Dus wat 'het beste' is, weet ik niet.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131033630
En als je samen met ze bespreekt van:
"Mijn doel is hier om jullie zo goed mogelijk les te geven. Maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Dus laten we even samen nadenken in wat voor gevallen het voor mij moeilijk is om les te geven, Wanneer kan ik niet verder met de les?"
  dinsdag 10 september 2013 @ 20:02:15 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131034662
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:45 schreef Fairybell het volgende:
En als je samen met ze bespreekt van:
"Mijn doel is hier om jullie zo goed mogelijk les te geven. Maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Dus laten we even samen nadenken in wat voor gevallen het voor mij moeilijk is om les te geven, Wanneer kan ik niet verder met de les?"
Ik krijg hier wel een beetje een 'basisschool-idee' bij. 'Laten we samen nadenken wanneer ik geen les kan geven'... Jij moet in staat zijn om te allen tijde les te geven. Ook al is de klas vervelend of moeilijk. Maar wáárom is de klas vervelend? Dan heb je je antwoord.
.
pi_131035136
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:45 schreef Fairybell het volgende:
En als je samen met ze bespreekt van:
"Mijn doel is hier om jullie zo goed mogelijk les te geven. Maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Dus laten we even samen nadenken in wat voor gevallen het voor mij moeilijk is om les te geven, Wanneer kan ik niet verder met de les?"
wat ik met mijn mentorklas wel heb gedaan was een les omtrent omgangsregels, maar daar ging het meer om dat ze erover nadachten dan dat er een eindproduct of contract uitkwam bijvoorbeeld. Ik had 10 voorbeeldregels/omgangsregels, en zij bespraken in een groepje welke er wat hen betreft uit moesten en wat er bij zou moeten, dat werd klassikaal besproken: ze moesten wel met argumenten komen. het ging dan meer om het bevorderen van een normingsproces in de goeie richting binnen de klas.

maar het hele "vinger opsteken" "niet door de docent heenpraten" "huiswerk maken" etc, dat weten ze wel in de bovenbouw. daar zeg ik wat van als het fout gaat. alleen over mobieltjes heb ik dit jaar wel even iets gezegd in klassen die me nog niet kennen.

en idd. er is geen goed of fout, doe vooral wat bij jou past en niet wat je denkt dat "moet".
Kwak
pi_131035590
Als ik een les overneem neem ik meestal gewoon de regels over van de docent. Je kan dan gelijk kijken of die regels ook bij jouw eigen manier van lesgeven passen. Zo niet zou ik bespreken hoe je het anders wil doen.
Dat kleine dingen groot maken vind ik een hele goede. Dat wil ik dit jaar ook gaan doen. Straffen en aanspreken op gedrag vind ik lastig, dus daar ga ik erg op letten de komende tijd.
pi_131036804
Dat vind ik een rare gedachte, dat je ten alle tijden les moet kunnen geven. Dat klopt namelijk NIET. Je bent toch ook gewoon mens? En als een hele klas door je uitleg heen praat, steken ze daar niets van op. Natuurlijk wil je weten waarom ze dat doen, maar zijn horen zich aan de docent aan te passen. Ik vind het een vreemde gedachte dat ik me in allerlei bochten moet wringen in plaats van duidelijk te maken dat ik het gewoon niet ok vind als zij door de uitleg heenkletsen en daarna niks van de stof snappen.
pi_131036873
Dat bespreken van kwakz0r lijkt me een hele goeie, zo denken ze er over na. Maar dat kan alleen als je je eigen klas hebt.
pi_131036962
Mijn vraag is dus eigenlijk op te delen in drie delen:

1. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een klas moeilijk is?
2. Hoe krijg je een moeilijke klas stil?
3. Hoe geef je dan les als ze er doorheen kletsen?
pi_131037053
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:38 schreef Fairybell het volgende:
Dat vind ik een rare gedachte, dat je ten alle tijden les moet kunnen geven. Dat klopt namelijk NIET. Je bent toch ook gewoon mens? En als een hele klas door je uitleg heen praat, steken ze daar niets van op. Natuurlijk wil je weten waarom ze dat doen, maar zijn horen zich aan de docent aan te passen. Ik vind het een vreemde gedachte dat ik me in allerlei bochten moet wringen in plaats van duidelijk te maken dat ik het gewoon niet ok vind als zij door de uitleg heenkletsen en daarna niks van de stof snappen.
Als een hele klas door je uitleg heen praat, dan gaat er toch iets fout. Als het in het begin heel onrustig is, wil ik wel eens gewoon beginnen met mijn verhaal af te steken/dingen op het bord te schrijven en dan raakt het meestal toch vrij stil bvb...

De leraar moet de leider, regisseur, van de groep zijn, in mijn optiek.
pi_131037165
Ja, dan gaat er iets fout, maar wat gaat er dan precies fout? Want ik had ook weleens dat de hele klas gewoon niet oplette toen ik op school zat, maar waarom we dat niet deden weet ik niet meer. We hadden denk ik weinig respect voor die docent, of de les was saai, maar een goede docent kan zelfs droge stof onderwijzen...
  dinsdag 10 september 2013 @ 20:46:48 #294
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131037351
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:38 schreef Fairybell het volgende:
Dat vind ik een rare gedachte, dat je ten alle tijden les moet kunnen geven. Dat klopt namelijk NIET. Je bent toch ook gewoon mens? En als een hele klas door je uitleg heen praat, steken ze daar niets van op. Natuurlijk wil je weten waarom ze dat doen, maar zijn horen zich aan de docent aan te passen.
En zo werkt het vaak niet. Op papier zou dat moeten ja, maar in de realiteit is 't anders. In mijn optiek is er steeds een wisselwerking tussen jou als docent en de klas. Je krijgt als het ware gewoon een spiegel voor gehouden. Is je les saai/onduidelijk/te moeilijk, krijg je dat terug uit de klas. Als ze door je uitleg heen zitten te kletsen, dan is er dus iets niet in orde. Uitleg niet goed/lang, etc. Confronterend ja, ik weet 't.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:44 schreef Fairybell het volgende:
We hadden denk ik weinig respect voor die docent, of de les was saai, maar een goede docent kan zelfs droge stof onderwijzen...
En dan voeg ik aan jouw quote toe: een goede docent kan aan ELKE klas lesgeven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:41 schreef Fairybell het volgende:
Mijn vraag is dus eigenlijk op te delen in drie delen:
1. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een klas moeilijk is?
2. Hoe krijg je een moeilijke klas stil?
3. Hoe geef je dan les als ze er doorheen kletsen?
1. Uitleg is niet in orde. Manier van lesgeven spreekt niet aan. Geen goed contact met de leerlingen. Leraar speelt overdreven de baas, waar de klas op ageert.

2. Een band opbouwen met de leerlingen. De klas niet als de vijand zien, want dan gaan ze zich zo gedragen. You get what you give. Simpel.

3. Niet.
.
pi_131037476
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:41 schreef Fairybell het volgende:
Mijn vraag is dus eigenlijk op te delen in drie delen:

1. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een klas moeilijk is?
2. Hoe krijg je een moeilijke klas stil?
3. Hoe geef je dan les als ze er doorheen kletsen?
-O- dat is natuurlijk leuk in theorie zo'n vraag, maar er is geen 100% antwoord op alle drie. dat is toch echt iets dat je in de praktijk moet leren en ontdekken.

Alleen op nr 3: ik geef geen les als ze er doorheen kletsen. de truc van yourasset werkt bij mij echt niet, gewoon beginnen, niet bij een moeilijke klas althans. maar als een hele klas de hele tijd door me heen kletst dan volgt er wel een maatregel. desnoods tafels uit elkaar, in je eentje werken, wie praat gaat eruit... gelukkig komt het bij de meeste klassen echt niet zo ver (juist doordat ik een zodanige band met ze heb dat ze de les niet helemaal wíllen verstieren).

Wat ik wel eens doe: als ik merk dat de concentratie echt afneemt bij een klas en ze zijn moeilijk aan het werk te houden, dan verander ik mijn programma, even een energizer tussendoor, of iets praktisch ipv stil werken, etc. Dat benoem ik ook, helpt ook bij het goed houden van de relatie.
Kwak
pi_131037618
Oke, daar heb ik wat aan. Ik vind het wel eng hoor. Stel ik geef straks les en mijn uitleg is niet in orde, dan nemen ze me daarna niet meer serieus. Dan heb ik het, als beginner, al meteen verprutst.

Hoe red je dat dan? Kan je ze ook vragen van: " jongens, ik merk dat jullie erg druk zijn, is er misschien iets wat jullie anders zouden willen zien"? Maar dan ben ik weer bang dat ze met antwoorden komen als "we willen gewoon niet op school zijn".
pi_131037660
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 19:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik zou mijn leerlingen aan het getal 42 laten denken. Of aan 1729, afhankelijk van m'n bui.
ik zie m nu pas :P

1337 kan ook nog...
Kwak
pi_131037827
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:50 schreef Fairybell het volgende:
Oke, daar heb ik wat aan. Ik vind het wel eng hoor. Stel ik geef straks les en mijn uitleg is niet in orde, dan nemen ze me daarna niet meer serieus. Dan heb ik het, als beginner, al meteen verprutst.
Nou, dat is ook wel wat dramatisch gesteld hoor. 't Is ook gewoon een kwestie van oefenen en niet bang zijn om op je bek te gaan in het begin.
pi_131038325
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:50 schreef Fairybell het volgende:
Oke, daar heb ik wat aan. Ik vind het wel eng hoor. Stel ik geef straks les en mijn uitleg is niet in orde, dan nemen ze me daarna niet meer serieus. Dan heb ik het, als beginner, al meteen verprutst.

Hoe red je dat dan? Kan je ze ook vragen van: " jongens, ik merk dat jullie erg druk zijn, is er misschien iets wat jullie anders zouden willen zien"? Maar dan ben ik weer bang dat ze met antwoorden komen als "we willen gewoon niet op school zijn".
je hebt het nooit meteen verprutst. elke les weer een kans.

ik zou die vraag dan ook niet stellen, maar zelf nadenken over wat er kan zijn - en dan nog is het iets dat met vallen en opstaan gaat.

eventueel als je een rondje door de klas loopt checken of leerlingen iets niet snappen, evt 1-op-1 kun je best een leerling vragen "hej, ik zag dat je net erg met andere dingen bezig was tijdens mijn uitleg, hoe kwam dat?" en dan evt. doorvragen of andersom "kun je me uitleggen hoe die som/vraag moet?" en als het dan niet lukt vragen of ze de uitleg snapten, en wat dan wel of niet.

Ik denk dat je er het meeste aan hebt als je nu kunt loslaten dat alles van te voren te leren is en meteen perfect moet en zal gaan. je werkt met mensen, dat is altijd grillig en er kan altijd iets misgaan, maar er kan óók altijd iets ineens magisch goed gaan en fantastisch zijn. Het kost je zeker 5 jaar om een volledig bekwame docent te worden, en dan nog ben je nooit uitgeleerd
Kwak
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:00:59 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131038506
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 20:58 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk dat je er het meeste aan hebt als je nu kunt loslaten dat alles van te voren te leren is en meteen perfect moet en zal gaan. je werkt met mensen, dat is altijd grillig en er kan altijd iets misgaan, maar er kan óók altijd iets ineens magisch goed gaan en fantastisch zijn. Het kost je zeker 5 jaar om een volledig bekwame docent te worden, en dan nog ben je nooit uitgeleerd
Dat.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')