abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130231058
Hallo allemaal,

ik heb een probleem met onze condensdroger.
Ik heb de droger een tijd lang gewoon op een stopcontact in de badkamer gehad :s
Maar heb deze nu op een keuzetrekschakelaar aangesloten.

Het probleem wat ik nu heb is dat de trommel maar 1x ronddraait als ik de droger aanzet. Daarna hoor ik een klik en gebeurt er niks meer.
De motor hoor ik wel aangaan.

De deksel heb ik losgehaald om te kijken wat er nou precies gebeurt.
Vaak moest ik de trommel een zetje meegeven na het starten, maar na 1 slag stopt ie er helemaal mee. Ik krijg geen piepjes zoals ik dat wel kreeg als de trommel te zwaar beladen was.
Hij stopt er gewoon mee... :(
Ik heb er ff snel een filmpje van gemaakt en op youtube gezet, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.

Ik heb het internet al afgezocht maar geen oplossing kunnen vinden. Sommige zeggen dat het misschien een aanloopcondensator is? Of de motor zelf die stuk is?
Ik hoop dat jullie een idee hebben voor me.

Alvast bedankt voor de hulp!
pi_130231524
Klinkt alsof de motor het zwaar heeft met aanlopen, Draait de trommel met de hand ook zwaarder als voorheen?
Misschien de lagers stuk?

Heb je trouwens de mogelijheid om er weer even een stekker aan te schroeven?
Om maar even de trekschakelaar uit te sluiten, hoewel daar eigenlijk maar weinig mee kan zijn, en het dan vooral wel / niet werkend is
pi_130231724
Nee, als ik hem een licht zetje geef, draait ie soepel door, en stopt dan na 1 slag.
Het klinkt inderdaad alsof de motor het zwaar heeft (de trommel is leeg), kan het dan niet inderdaad die aanloopcondensator(s) zijn?
Als ik een nieuwe motor moet kopen, kan ik denk ik beter een nieuwe droger kopen... Die dingen zijn aardig aan de prijs en ik moet hem er nog in zien te krijgen natuurlijk, wat ook een behoorlijke klus gaat zijn denk ik.
pi_130231924
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:14 schreef Imationation het volgende:
Nee, als ik hem een licht zetje geef, draait ie soepel door, en stopt dan na 1 slag.
Het klinkt inderdaad alsof de motor het zwaar heeft (de trommel is leeg), kan het dan niet inderdaad die aanloopcondensator(s) zijn?
Als ik een nieuwe motor moet kopen, kan ik denk ik beter een nieuwe droger kopen... Die dingen zijn aardig aan de prijs en ik moet hem er nog in zien te krijgen natuurlijk, wat ook een behoorlijke klus gaat zijn denk ik.
Als een elektrisch apparaat naar de klote gaat kan je meestal beter een nieuwe kopen. Want als een apparaat eenmaal een probleem heeft komen er meer. Printers hetzelfde. Koop een nieuwe als de inkt op is want een nieuwe printer (incl inkt) is goedkoper als de inkt zelf.
'krak'
pi_130231984
Stel deze vraag eens op http://www.circuitsonline.net
Vermeld wel merk en typenummer. Je kunt ook even zoeken daar; dit soort vragen komt vaker langs.
pi_130232051
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:14 schreef Imationation het volgende:
Hmm okee, dan zou het idd ook in de aanloop condensators kunnen zitten, maar zover is mijn elektrische kennis niet dat ik weet hoe dat allemaal wordt aangestuurd.
nieuwe motor monteren hoeft geen hels karwei te zijn, afhankelijk van de plaats + montage van de motor.
Ben wel benieuwd of je de mogelijkheid hebt om hem even op het oude stopcontact te monteren... aangezien het daarmee eigenlijk pas begonnen is :$
Zo sluit je productiefouten in de schakelaar iig uit (zover er al iets mee mee kan zijn zoals ik al zei)

wat voor merk / type is het eigenlijk?
pi_130232266
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:23 schreef madco het volgende:

[..]

Hmm okee, dan zou het idd ook in de aanloop condensators kunnen zitten, maar zover is mijn elektrische kennis niet dat ik weet hoe dat allemaal wordt aangestuurd.
nieuwe motor monteren hoeft geen hels karwei te zijn, afhankelijk van de plaats + montage van de motor.
Ben wel benieuwd of je de mogelijkheid hebt om hem even op het oude stopcontact te monteren... aangezien het daarmee eigenlijk pas begonnen is :$
Zo sluit je productiefouten in de schakelaar iig uit (zover er al iets mee mee kan zijn zoals ik al zei)

wat voor merk / type is het eigenlijk?
Ik zal vanavond als ik weer thuis ben van me werk, de droger ff op de wasmachinecontacten zetten. De wasmachine doet het wel gewoon.

Het is een AEG Lavatherm 55400
  maandag 19 augustus 2013 @ 12:30:53 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_130232347
Je hebt dus de stekker verwijderd en er zelf iets aangerommeld, sindsdien komt de droger kennelijk vermogen tekort om de trommel te laten draaien.

Heb je er al aan gedacht dat er iets mis is met de geleiding, d.w.z. slecht contact / slechte montage / geoxideerde aansluitingen?

Motor kan natuurlijk ook kapot zijn, net als instrumentenpaneel of converters; moet je allemaal niet vervangen, drogers koop je al nieuw voor 200 euro tegenwoordig (of betaal meer en koop er een die veel langer meegaat), voorrijkosten buiten garantie kosten je ongetwijfeld al meer dan de helft.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_130232784
ik heb precies hetzelfde gehad als jij nu beschrijft met het verschil dat onze condensdroger wel rond bleef draaien nadat ik hem zelf een zetje gaf.

bij ons was het inderdaad de aanloopcondensator die we moesten vervangen. Makkelijk te vervangen en kost slechts ¤ 9,-. Is toch nog steeds ongeveer ¤ 191,- minder dan een nieuwe, dus wellicht de poging waard ;-).
Live to ride, ride with your heart
  maandag 19 augustus 2013 @ 12:45:57 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_130232847
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:20 schreef afstandbediening het volgende:

[..]

Printers hetzelfde. Koop een nieuwe als de inkt op is want een nieuwe printer (incl inkt) is goedkoper als de inkt zelf.
Dat is een klein fabeltje, de cartridges van een nieuwe printer zijn namelijk maar halfvol doe je dus ook minder lang mee dan met een volle cartridge.
Het is wel zo dat printers vaak met verlies worden verkocht.
pi_130240116
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:20 schreef afstandbediening het volgende:
Koop een nieuwe als de inkt op is want een nieuwe printer (incl inkt) is goedkoper als de inkt zelf.
Even offtopic:
Dit klopt niet helemaal, bij nieuwe printers worden de cartridges/toners maar voor 1/3 gevuld. Cardridges zijn veel te duur voor wat je krijgt en daarom is het verstandig om een laserprinter te kopen tenzij je ook kleur wil printen. De inkt droogt dan ook niet meer uit in tegenstelling tot inktjetprinters.

@TS, het direct aanstrippen en vastschroeven van de draden is niet goed, de aders worden kapot gedraaid door het schroefje wat zorgt voor verminderd contact wat uiteindelijk zelfs voor brand kan zorgen. Zorg ervoor dat je de aders van de wasmachine en droger voorziet van eindaderhulzen, deze pers je aan met een bijpassende tang. Wellicht doet de droger het dan ook weer goed.

[ Bericht 18% gewijzigd door usernaamvergeten op 19-08-2013 16:09:52 ]
  maandag 19 augustus 2013 @ 16:22:59 #12
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_130240875
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:43 schreef Boost het volgende:
ik heb precies hetzelfde gehad als jij nu beschrijft met het verschil dat onze condensdroger wel rond bleef draaien nadat ik hem zelf een zetje gaf.

bij ons was het inderdaad de aanloopcondensator die we moesten vervangen. Makkelijk te vervangen en kost slechts ¤ 9,-. Is toch nog steeds ongeveer ¤ 191,- minder dan een nieuwe, dus wellicht de poging waard ;-).
Zelfde euvel gehad met wasmachine: koolborstels versleten. Met eem beetje handigheid zelf te vervangen. (niet van toepassing als je een inductiemotor in het ding hebt zitten!!)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_130245365
EEN poging op Google, top 5 resultaten:

http://www.klusidee.nl/Forum/about61473.html

Wat is de leeftijd van de machine? Kunnen heel goed de koolborstel zijn. Heb ik van de wasmachine ook vervangen 3 jaar geleden.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 19 augustus 2013 @ 19:04:34 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130245958
Zou nog het lagertje kunnen zijn waarop je trommel hangt. Klein k*t onderdeeltje van een paar euro, was bij mijn droger en wasmachine op een gegeven moment bij beide het euvel.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_130258023
http://www.hetonderdelenm(...)densator-p-1137.html

Probeer het eens zou ik zeggen voor dat tientje kun je je kop haast niet stoten,
Inbouwen zou niks voor moeten stellen, dit is een universele van het goede type zoals ik op heb kunnen zoeken.

http://www.europart.nl/wa(...)ondensator/24250102/ dit zou de originele zijn, maar wel 2x zo duur.

via google iemand met ongeveer hetzelfde probleem,maar dan bij het andere kant opdraaien na +/- 30 sec. was hiermee ook verholpen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')