abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130219029
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:16 schreef 44pje het volgende:

[..]
Is dit het nieuwe discussiëren ofzo? Dusdanig onbegrijpelijke teksten schrijven dat er niet op te reageren valt?
Om het simpel te maken dan voor jou. Huurders sparen niet voor onderhoud. Al hetgeld wat zei sparen behoort tot iets anders.
Een koper die zijn huis niet onderhoud zit na 30 jaar met een verrot huis welke voor veel minder verkoopt dan wanneer het wel onderhouden is. Wat hij dan gespaard zou hebben voor onderhoud kun je dan tegen elkaar wegstrepen.

Derhalve er zijn geen spaarpotjes voor onderhoud wat betaald wordt door een ander.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_130219049
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:30 schreef crashbangboom het volgende:
Natuurlijk, het nieuwe kopen is bad :)
Schijnbaar het oude kopen ook.
pi_130219166
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:52 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Schijnbaar het oude kopen ook.
Tuurlijk, voor wie in het verleden leeft is alles fout ;)
so long and thanks for all the fish
  zondag 18 augustus 2013 @ 23:21:16 #204
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_130220521
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:52 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Om het simpel te maken dan voor jou. Huurders sparen niet voor onderhoud. Al hetgeld wat zei sparen behoort tot iets anders.
Een koper die zijn huis niet onderhoud zit na 30 jaar met een verrot huis welke voor veel minder verkoopt dan wanneer het wel onderhouden is. Wat hij dan gespaard zou hebben voor onderhoud kun je dan tegen elkaar wegstrepen.

Derhalve er zijn geen spaarpotjes voor onderhoud wat betaald wordt door een ander.
Oh bedoel je dat. Niet dat ik spel- en grammaticafouten heel erg vind hoor (wel ergerlijk trouwens), maar het moet geen woordraadsel worden.

Wie denk je dat het onderhoud van een woning betaald ( :') )? Zou de verhuurder dat uit zijn eigen zak betalen zodat hij verlies draait op de huur of zit het in de huur verrekend? Wie denk je dat de onderhoudsspaarpot van de verhuurder gevuld heeft?

Derhalve wel zeker dus wel ja.
If you can't beat them, join them.
pi_130223531
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 23:21 schreef 44pje het volgende:

[..]

Oh bedoel je dat. Niet dat ik spel- en grammaticafouten heel erg vind hoor (wel ergerlijk trouwens), maar het moet geen woordraadsel worden.

Wie denk je dat het onderhoud van een woning betaald ( :') )? Zou de verhuurder dat uit zijn eigen zak betalen zodat hij verlies draait op de huur of zit het in de huur verrekend? Wie denk je dat de onderhoudsspaarpot van de verhuurder gevuld heeft?

Derhalve wel zeker dus wel ja.
Ach misschien dat ik dan crashbangboom zijn sarcasme verkeerd begreep. Snap ik ook nog wel dat dat gewoon betaald wordt door de huurder. Maar dat is zeker niet iets wat hier nog nooit eerder is gezegd. Dan wel in dit topic dan ook wel in het vorige.
pi_130228341
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 21:53 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Dus een huurder die zou sparen voor onderhoud wat hij niet betaald heeft zo'n spaarpotje dan, of een koper die er voor spaart maar vervolgens geen onderhoud pleegt. De huurders sparen niet voor onderhoud wat ze niet hoeven betalen, de koper verliest zo zijn geld wel doordat na 30 jaar geen onderhoud het huis niet zoveel meer waard is.

Dat potje van jou bestaat dus niet.
Na dertig jaar heb je een hypotheekvrij huis, noem dat maar niet bestaand....
pi_130229803
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:27 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Na dertig jaar heb je een hypotheekvrij huis, noem dat maar niet bestaand....
Jjij zegt anders dat dat hier nooit vermeld wordt. Laat dat nou precies het tegenovergestelde zijn.
Maar je begon met onderhoud van en het onderhoud van een huis heeft helemaal niks uit te staan met de waarde van je hypotheek, afgelost dan wel niet.
pi_130230806
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Jjij zegt anders dat dat hier nooit vermeld wordt. Laat dat nou precies het tegenovergestelde zijn.
Maar je begon met onderhoud van en het onderhoud van een huis heeft helemaal niks uit te staan met de waarde van je hypotheek, afgelost dan wel niet.
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 16:27 schreef crashbangboom het volgende:

Dat lees je meestal hier niet.
Ook in dit deeltje wordt weer met het grootste gemak stijgende huurpenningen vergeleken met een gelijkblijvende maandlast incluis aflossing.

Terwijl elke aap begrijpt dat aflossing simpelweg sparen is, met als gevolg een drastische val van woonlasten op termijn.

Er zijn prima redenen om te huren en prima redenen om te kopen, maar cadeautjes van mijn huurbaas hep ik nog nooit gekregen.
pi_130231149
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:49 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

[..]

Ook in dit deeltje wordt weer met het grootste gemak stijgende huurpenningen vergeleken met een gelijkblijvende maandlast incluis aflossing.

Terwijl elke aap begrijpt dat aflossing simpelweg sparen is, met als gevolg een drastische val van woonlasten op termijn.

Er zijn prima redenen om te huren en prima redenen om te kopen, maar cadeautjes van mijn huurbaas hep ik nog nooit gekregen.
Als de huizenprijzen jaarlijks harder dalen dan wat je jaarlijks aan huur kwijt bent dan is het een cadeautje om te huren.
pi_130233956
"Als"
pi_130234281
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:21 schreef Pap89 het volgende:
"Als"
Koopwoningen zijn sinds 2008 20% minder waard geworden. Op een koopwoningen van 300.000 is dat 60.000 euro. Als je in een mooi appartement zat van 800 euro sinds 2008 dan was het prima voor je.
pi_130234470
quote:
ma 19 aug 2013, 12:29 | 13 reacties
Huizen in juli duurder geworden

Eindelijk weer een opsteker voor huizeneigenaren: Nederlandse woningen zijn in juli duurder geworden. In vergelijking met een maand eerder stegen de prijzen met 1,2 procent. Ten opzichte van een jaar eerder zijn Nederlandse huizen nog wel 5 procent goedkoper. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster.

Daarmee bevinden de huizenprijzen volgens het CBS op hetzelfde niveau als begin 2003. Huizeneigenaren doen er beter aan de waarde van hun woning niet te vergelijken met de piek van huizenmarkt. Ten opzichte van augustus 2008 zijn de prijzen namelijk met 20 procent gedaald.
Verkocht

Tot en met juli wisten 54.860 mensen hun woning te verkopen. Fors minder dan in dezelfde periode in 2012, toen 16,9 procent meer huizen van eigenaar wisselden.
Bron: http://www.telegraaf.nl/o(...)rder_geworden__.html
pi_130234904
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:30 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Koopwoningen zijn sinds 2008 20% minder waard geworden. Op een koopwoningen van 300.000 is dat 60.000 euro. Als je in een mooi appartement zat van 800 euro sinds 2008 dan was het prima voor je.
Kun je die berekening nog een keer overdoen vanaf laten we zeggen 1995?
  maandag 19 augustus 2013 @ 13:48:26 #214
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130234976
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:30 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Reken ook de inflatie mee.
20% waardedaling terwijl het prijsniveau 10.25% is gestegen is een reele waardedaling van ruim 30%.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_130235177
quote:
12s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:48 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Reken ook de inflatie mee.
20% waardedaling terwijl het prijsniveau 10.25% is gestegen is een reele waardedaling van ruim 30%.
Ah, de volgende mythe:

Persoon A
huis t=0 100
inflatie 10%
waarde huis t=1 105

Een reele daling van circa 5%.
Is deze persoon nu 5% armer of 5% rijker geworden?

Waar inflatie wel doortikt is bij huur. Want dat is cash-out.
  maandag 19 augustus 2013 @ 13:56:57 #216
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130235298
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:54 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ah, de volgende mythe:

Persoon A
huis t=0 100
inflatie 10%
waarde huis t=1 105

Een reele daling van circa 5%.
Is deze persoon nu 5% armer of 5% rijker geworden?
Als hij het boeltje verkoopt kan hij van de opbrengst 5% minder spullen kopen dan op t=0.
Als je kijkt naar het absoluut vermogen is hij 5% rijker dan op t=0.

M.a.w. het middelbare schoolvraagstuk van "reëel inkomen" versus "absoluut inkomen".
pi_130235491
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als hij het boeltje verkoopt kan hij van de opbrengst 5% minder spullen kopen dan op t=0.
Als je kijkt naar het absoluut vermogen is hij 5% rijker dan op t=0.

M.a.w. het middelbare schoolvraagstuk van "reëel inkomen" versus "absoluut inkomen".
Als ik het goed bekijk is deze persoon 5 beter af dan hij geweest zou zijn zonder huis, terwijl de prijzen reeel daalden! ;) Ofwel, het gaat om nominaal, niet reeel :)
  maandag 19 augustus 2013 @ 14:11:41 #218
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130235966
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:01 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Als ik het goed bekijk is deze persoon 5 beter af dan hij geweest zou zijn zonder huis, terwijl de prijzen reeel daalden! ;) Ofwel, het gaat om nominaal, niet reeel :)
Leg uit als je wil :).

Ik begreep namelijk uit jouw casus dat de prijzen 10% toenamen (de prijsinflatie zou op 10% liggen) en dat hij een bedrag van 100 in de woning heeft gestoken op t=0 en daarvoor een woning met waarde 105 voor had op t=1.

Had hij die 100 op een spaarrekening gezet, dan zou hij op t=1 (uitgaande van een dt van 5 jaar) nu 113 hebben. Dat ligt 3% hoger dan de inflatie en dan zou hij dus 3% meer kunnen kopen dan op t=0.
pi_130236338
quote:
11s.gif Op maandag 19 augustus 2013 13:46 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Kun je die berekening nog een keer overdoen vanaf laten we zeggen 1995?
Doe wat je niet laten kunt.
pi_130236661
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Leg uit als je wil :).

Ik begreep namelijk uit jouw casus dat de prijzen 10% toenamen (de prijsinflatie zou op 10% liggen) en dat hij een bedrag van 100 in de woning heeft gestoken op t=0 en daarvoor een woning met waarde 105 voor had op t=1.

Had hij die 100 op een spaarrekening gezet, dan zou hij op t=1 (uitgaande van een dt van 5 jaar) nu 113 hebben. Dat ligt 3% hoger dan de inflatie en dan zou hij dus 3% meer kunnen kopen dan op t=0.
Dat klinkt goed, waar ik kan een netto rente krijgen die 3% boven de inflatie ligt? :D

Verwar je dat niet met de jaarlijkse huurverhoging die ruim boven de inflatie ligt? ;) Als hij die 100 op een spaarrekening had gezet, zou die netto revenuen niet genoeg zijn om de bruto huur te betalen. Geen huis meer wat verhuurt wordt als je 3% boven de inflatie risicovrij krijgt, kun je nagaan wat de huur dan wordt :)
pi_130236706
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Doe wat je niet laten kunt.
Ik vond het al een slechte bluf :)
  maandag 19 augustus 2013 @ 14:36:30 #222
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130237017
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:27 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat klinkt goed, waar ik kan een netto rente krijgen die 3% boven de inflatie ligt? :D
Momenteel nergens, hadden we het niet over de periode 2008 - 2013 :)?
Tussen 2008 en 2010 was de spaarrente hoog en de inflatie relatief gering.

quote:
Verwar je dat niet met de jaarlijkse huurverhoging die ruim boven de inflatie ligt? ;) Als hij die 100 op een spaarrekening had gezet, zou die netto revenuen niet genoeg zijn om de bruto huur te betalen. Geen huis meer wat verhuurt wordt als je 3% boven de inflatie risicovrij krijgt, kun je nagaan wat de huur dan wordt :)
We keken nu alleen naar de vermogensopbouw, is het niet :)?
Anders kunnen we natuurlijk ook de aflossing + rente er vanaf trekken en de HRA er bij optellen. Het maakt het rekenoverzicht niet veel eenvoudiger, maar het ging nu om de waardegroei van de woning, niet de woonconsumptie, gewoon een simpel beleggingsmodelletje :).
pi_130237389
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:36 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Momenteel nergens, hadden we het niet over de periode 2008 - 2013 :)?
Tussen 2008 en 2010 was de spaarrente hoog en de inflatie relatief gering.

[ afbeelding ]

[..]

We keken nu alleen naar de vermogensopbouw, is het niet :)?
Anders kunnen we natuurlijk ook de aflossing + rente er vanaf trekken en de HRA er bij optellen. Het maakt het rekenoverzicht niet veel eenvoudiger, maar het ging nu om de waardegroei van de woning, niet de woonconsumptie, gewoon een simpel beleggingsmodelletje :).
Ik zie nergens die marges hoor, hou je ook nog rekening met belasting? ;)

Jij bent ook een olijkert ;)

Eerst huren vergelijken met een hypo-maand last terwijl in de laatste een spaarcompoment zit (aflossing), en nu net doen ofdat iemand qua vermogens opbouw zijn centen tegen onrealistische rentetarieven netto op de bank kan zetten en vervolgens in een doos woont :D

Je hoeft mij niet te overtuigen dat iemand die een ton op de bank kan zet EN geen woonlasten heeft potentieel beter boert dan iemand die een ton in zijn huis stopt en daarin woont. Door dit soort modelletjes zijn er al banken omgevallen :)

Volgens mij leer je meer op de markt dan op school tegenwoordig. Als er maar een grafiek bijstaat :D
  maandag 19 augustus 2013 @ 15:09:47 #224
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_130238251
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:47 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik zie nergens die marges hoor, hou je ook nog rekening met belasting? ;)
600 euro VRH bij een ton op de bank versus 550 euro EWF en 120 euro OZB voor een woning van 100.000 euro. Lood om oud ijzer, denk je niet ;)? Krijg je hogere rioolbelasting en waterschapslasten voor kopers van me cadeau.

[ Bericht 0% gewijzigd door GSbrder op 19-08-2013 15:20:50 ]
pi_130239824
quote:
10s.gif Op maandag 19 augustus 2013 15:09 schreef GSbrder het volgende:

[..]

600 euro VRH bij een ton op de bank versus 550 euro EWF en 120 euro OZB voor een woning van 100.000 euro. Lood om oud ijzer, denk je niet ;)? Krijg je hogere rioolbelasting en waterschapslasten voor kopers van me cadeau.
Nee, dat denk ik inderdaad niet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')