abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:54:14 #26
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129998916
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:41 schreef Ouwesok het volgende:
Leuke verhalen :Y

Ze roepen alleen nog wat vragen bij mij op.

1 Maakt een eigen bedrijf en het fotograferen voor geld je tot een expert :?

2 Zien jullie het fotograferen voor geld als hoogst haalbare vanuit een hobbystart :?

3 Denk je het na tien jaar gezeur over geld nog steeds leuk te vinden :o
en over twintig, of dertig jaar...

Ik zelf probeerde ooit voor geld te fotograferen en dat leek heel aardig te gaan lukken, het stroomde er harder in dan dat het eruit stroomde en wat ik deed deed ik voor een goeie prijs.

Het was in de tijd dat digitale fotografie nog ver achter de horizon lag en je om je fotograaf te mogen noemen er nog het nodige geleerd moest worden. Ik pakte al die kennis met genoegen, soms tot absurde vormen waarbij ik zoveel met chemie heb gespeeld dat ik uiteindelijk de korrel van een zwartwitfilm zo ongeveer de vorm en grootte kon geven die ik wilde, fluitend C41 ontwikkelde en daar de prints van maakte en met de technische camera en flitsinstallatie vergroeid zat.

De eerste bijlslag aan de wortel van het fotograferen voor geld was het maken van goede prijsafspraken. Je maakte plaatjes die iemand tonnen aan omzet lieten maken, die iemand mauwde echter over een fatsoenlijk dagtarief omdat ie zelf immers zesendertig dia's voor een tientje(guldens) maakte. Steeds weer tegen die flauwekulargumenten moeten vechten werkte al vrij rap op de verveelspieren.
Ook al omdat je niet tegen zo'n klant kon zeggen 'Nou maak dan godverdegodver voor een tientje zesendertig dia's en val mij verder niet lastig Hoewel de Duitse Dietmar Henneka die een enorme studio voor voornamelijk auto's had er zijn handelsmerk van gemaakt had om zo lomp mogelijk tegen klanten te doen, ze waren banger voor bullebak Henneka dan voor zijn fakturen

Tweede bijlslag was de scheve verhouding tussen de tijd dat je je met je ambacht, je prachtige ambacht, het maken en finishen van plaatjes mocht bezighouden en de tijd die je verklootte aan rompslomp die meestal tot niks leidde. Een knalopdracht pak je in een seconde, een opdracht waarvoor je weken moet vechten draait vaak op een zeperd uit.
De vraag rijst of je hier tot aan je pensioengerechtigde leeftijd zin an hebt

De finale bijlslag was een hele rare, we hebben hem zelfs hierboven al gezien.

[..]

Exact dit zei een leuke jongedame, ook met fotografie-aspiraties bij wijze van geintje en die uitspraak bleef maar doorgalmen.
Op zeker moment kwam ik voor de keuze: Of vol voor fotografie óf iets heel anders gaan doen en plaatjesmaken gewoon weer als hobby.

Lang verhaal kort: blind voor de laatste optie gekozen en ICT in gedoken, geen dag ongelukkig geweest, goed geld en bijkomende zaken en het belangrijkste: fotograferen was ineens weer leuk :Y , de vrijheid was terug, ik kon gewoon weer lekker klieren met mijn camera's mijn lenzen en mijn flitsers zonder aan winst, vervolgopdrachten en resultaatverplichtingen te denken *O*

Was het dan allemaal voor niks geweest :?

Niet bepaald nee.

In de eerste plaats kunnen ze in elk geval niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb.

In de tweede plaats heb ik een redelijke berg fotografische kennis opgedaan waar ik nog elk moment lol van heb.

In de laatste plaats kan ik nog steeds, gestuwd door een koffer vakkennis en een dosis ongecontroleerde gekte, hele aardige dingen vertellen over fotografie, de technieken, de spullen en alles wat er verder bij komt kijken. Het lukt me soms zelfs om iemand van een simpele vraag op pakweg een forum een duwtje te geven naar een enthousiast hobbyist en als je mensen gelukkig ziet worden van zoiets simpels als plaatjes maken geeft dat meer voldoening dan na een lang gevecht en drie klikken je banksaldo iets te zien veranderen.
Het enige waar ik heimwee naar heb is naar 4*5", de camera heb ik wel, de tijd helaas niet
Mooi verhaal! Heb je niet nog je ICT baan willen combineren met betaald fotograferen eigenlijk?
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2013 @ 23:04:53 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129999472
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:54 schreef Susteren het volgende:

[..]

Mooi verhaal! Heb je niet nog je ICT baan willen combineren met betaald fotograferen eigenlijk?
Nee. Als je de hele dag en soms nog meer mag doorbrengen met resultaatverplichtingen wil je dat in je andere activiteiten zo ver mogelijk buiten de deur houden.
Aanvankelijk had ik nog wel eens de gedachte om op termijn toch weer geldverdienend met fotografie bezig te gaan. Hoe meer ik echter mijn eigen dingetje doe (fotograferen voor niemand voornamelijk in de natuur en heel veel ouwenelen over fotografie), hoe meer ik bij de gedachte aan betaald fotograferen beklemmende visioenen krijg over het moeten pleasen van klanten terwijl ik dan als ik goed luister buiten een koekoek meen te horen roepen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130004735
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ben wel even benieuwd naar bovenstaande voorbeelden, jullie posten veel foto's en materiaal maar hebben jullie al foto's verkocht en op welke manier heb je dat dan gedaan?

En ben je al eens ingehuurd door een bedrijf of klant om een bepaalde shoot te doen? Vertel daar eens wat meer over, daar is dit topic voor bedoeld. ^O^
Ik heb eigenlijk geen vragen, goede foto`s en netwerken en je klanten komen vanzelf.
Ik ben nog nooit ingehuurd, maar wel een aantal foto`s verkocht. Verder komt er een foto van mij op de ledenpas van mijn voetbalvereniging te staan. Iets waar ik stiekem best trots op ben :D
Mijn erelijst word steeds langer, maar erg veel geld is het nog niet. De ledenpas en de foto`s in het jaarverslag heb ik gemaakt om te leren, de eer en omdat ik het vrijwillig doe blijven de rechten van de foto`s bij mij.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:49:39 #29
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130010172
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Nee. Als je de hele dag en soms nog meer mag doorbrengen met resultaatverplichtingen wil je dat in je andere activiteiten zo ver mogelijk buiten de deur houden.
Aanvankelijk had ik nog wel eens de gedachte om op termijn toch weer geldverdienend met fotografie bezig te gaan. Hoe meer ik echter mijn eigen dingetje doe (fotograferen voor niemand voornamelijk in de natuur en heel veel ouwenelen over fotografie), hoe meer ik bij de gedachte aan betaald fotograferen beklemmende visioenen krijg over het moeten pleasen van klanten terwijl ik dan als ik goed luister buiten een koekoek meen te horen roepen.
Aah, dit is eigenlijk wat ik later wil gaan doen: betaald fotograferen naast mijn baan.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:58:54 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130039051
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 10:49 schreef Susteren het volgende:

[..]

Aah, dit is eigenlijk wat ik later wil gaan doen: betaald fotograferen naast mijn baan.
Hoe had je dat zo ongeveer in gedachten :?

Als je alleen in de avonduren en weekenden actief kunt zijn vallen er nogal wat mogelijke opdrachtgevers af omdat bedrijven meestal dicht zijn als jij niet met je baan bezig bent. Met je saldo vakantiedagen kom je niet ver en dus blijft alleen consumentenfotografie over en dat is over het algemeen bepaald minder lucratief.
Daarbij moet je je agenda ook nog managen en contact met je klanten houden en ik hoop niet dat ik je nieuws vertel als ik zeg dat de meeste werkgevers het op korte dan wel langere termijn niet jofel vinden als je overdag steeds voor je eigen toko de telefoon moet opnemen.
Je krijgt er kortom nog een aardige puzzel aan als je een baan met het ondernemerschap wilt combineren.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:01:08 #31
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130039183
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 22:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hoe had je dat zo ongeveer in gedachten :?

Als je alleen in de avonduren en weekenden actief kunt zijn vallen er nogal wat mogelijke opdrachtgevers af omdat bedrijven meestal dicht zijn als jij niet met je baan bezig bent. Met je saldo vakantiedagen kom je niet ver en dus blijft alleen consumentenfotografie over en dat is over het algemeen bepaald minder lucratief.
Daarbij moet je je agenda ook nog managen en contact met je klanten houden en ik hoop niet dat ik je nieuws vertel als ik zeg dat de meeste werkgevers het op korte dan wel langere termijn niet jofel vinden als je overdag steeds voor je eigen toko de telefoon moet opnemen.
Je krijgt er kortom nog een aardige puzzel aan als je een baan met het ondernemerschap wilt combineren.
Ghehe op dit moment combineer ik 5 dagen school per week met fotografie, gaat opzich prima :)
Heb tot nu toe ook nog geen echt grote opdrachten gehad.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:06:24 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130039472
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:01 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ghehe op dit moment combineer ik 5 dagen school per week met fotografie, gaat opzich prima :)
Heb je wel een idee hoeveel je bij elkaar moet fotograferen om er een inkomen aan over te houden :?
Ik inmiddels niet meer overigens
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:30:36 #33
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130040853
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:06 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Heb je wel een idee hoeveel je bij elkaar moet fotograferen om er een inkomen aan over te houden :?
Ik inmiddels niet meer overigens
Deze vraag snap ik niet? Ik had het namelijk over het combineren van een normale baan met fotografie. Mijn normale baan zal dan het hoofdinkomen zijn.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:32:59 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130041009
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:30 schreef Susteren het volgende:

[..]

Deze vraag snap ik niet? Ik had het namelijk over het combineren van een normale baan met fotografie. Mijn normale baan zal dan het hoofdinkomen zijn.
Misschien als je een beetje het gas op de plank zet kun je tegen de tijd dat je klaar bent met die school met fotografie meer verdienen en hoef je al dat puzzelwerk niet te doen en laat je de ontreddering die arbeidsmarkt heet gewoon aan je voorbijgaan. Je moet dan echter nu al wel de kaders zetten om er uiteindelijk ook nog wat aan over te houden.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:34:31 #35
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130041087
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Misschien als je een beetje het gas op de plank zet kun je tegen de tijd dat je klaar bent met die school met fotografie meer verdienen en hoef je al dat puzzelwerk niet te doen en laat je de ontreddering die arbeidsmarkt heet gewoon aan je voorbijgaan. Je moet dan echter nu al wel de kaders zetten om er uiteindelijk ook nog wat aan over te houden.
Ik doe dit jaar examenjaar, daarna moet ik een keuze maken voor vervolgonderwijs :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:38:35 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130041361
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:34 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik doe dit jaar examenjaar, daarna moet ik een keuze maken voor vervolgonderwijs :P
Heb je die niet al gemaakt dan :?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:39:56 #37
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130041435
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Heb je die niet al gemaakt dan :?
Nope, wordt idd wel tijd dat ik eens naar open dagen ga binnenkort
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:47:41 #38
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130041922
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:39 schreef Susteren het volgende:

[..]

Nope, wordt idd wel tijd dat ik eens naar open dagen ga binnenkort
Laat je je fotografie ook nog een rol spelen bij die keuze :?
En dan bedoel ik niet direct een vakopleiding richting fotografie maar misschien wel iets in een vergelijkbare richting of iets aanvullends of zo..
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:49:07 #39
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130042022
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:47 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Laat je je fotografie ook nog een rol spelen bij die keuze :?
En dan bedoel ik niet direct een vakopleiding richting fotografie maar misschien wel iets in een vergelijkbare richting of iets aanvullends of zo..
Nee, fotografie laat ik waarschijnlijk geen rol spelen in m'n studiekeuze :)

Op dit moment trekt de sociale advocatuur me erg aan, oftewel SJD. Een meer internationaal gerichte studie als European Studies zie ik ook als een keuze, deze opleiding is ook dichter bij voor mij.
pi_130042120
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:01 schreef Susteren het volgende:

[..]

wat jij nu op school doet is geen enkele vergelijking met een fulltime job en huishouden.

dan ben je eerder blij als je voor dood op de bank kan gaan liggen als al je werk gedaan is.
je gaat om 7 uur de deur uit komt rond 6 thuis, eten koken opruimen wassen afwas dus ff
savonds bedrijf spelen gaat hem niet zo snel worden en in het weekend heb je de sociale
verplichtingen boodschappen en noodzakelijke plichten... auto stuk ga maar ff naar de garage
daar heb je verdomme zowat een dagtaak aan.
wellicht dat een hogere school iets meer eist. denk aan scripties e.d.

maargoed je bent pas 16 dus naief zijn mag best... zolang je zelf maar ziet dat het naief is.
op jouw leeftijd duurt een week eeuwen als ik drie keer hoest is de week voorbij LETTERLIJK!
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:53:45 #41
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130042294
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:50 schreef mentalpower het volgende:
je gaat om 7 uur de deur uit komt rond 6 thuis, eten koken opruimen wassen afwas dus ff
savonds bedrijf spelen gaat hem niet zo snel worden en in het weekend heb je de sociale
verplichtingen boodschappen en noodzakelijke plichten...
Dit geld misschien voor jouw baan, maar er zijn genoeg banen waar de werktijden een stuk anders zijn, alles over één kam scheren is natuurlijk kortzichtig (maar hier heb jij sowieso een handje aan).

Als ik merk hoe veel tijd je hebt om op dit forum te brabbelen de hele dag denk ik dat je ook wel wat meer vrije tijd hebt dan dat je nu verteld ;)
pi_130042590
ik vraag me meteen weer af waarom ik het ook nog met je probeer.... vorm van naief zijn gok ik.
en de reden waarom ik op bepaalde momenten heel veel kan posten heeft zijn redenen.
die zijn prive en dat blijft ook zo :)

joh ga er voor en doe je ding ik zeg suc6
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 augustus 2013 @ 00:02:11 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130042684
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:53 schreef Susteren het volgende:

[..]

Dit geld misschien voor jouw baan, maar er zijn genoeg banen waar de werktijden een stuk anders zijn, alles over één kam scheren is natuurlijk kortzichtig (maar hier heb jij sowieso een handje aan).

tut tut tut, hij bedoelt het goed, maar het komt er wat grofgesneden uit
Er zijn uiteraard andere werktijden dan van 7 tot 6 :Y
vraag je in dat kader eens af waarom ik meestal pas na negen uur 's avonds iets serieuzigs post

Andere vraag die dan rijst is hoeveel tijd je in je fotografie denkt te willen gaan steken. Heb je daar al enig idee van :?
pi_130042957
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

vraag je in dat kader eens af waarom ik meestal pas na negen uur 's avonds iets serieuzigs post

Andere vraag die dan rijst is hoeveel tijd je in je fotografie denkt te willen gaan steken. Heb je daar al enig idee van :?
Ik zat dan te denken aan een paar particuliere photoshoots (zeg een stuk of 7) per maand, niet érg veel dus. Wel zou hierbij (als je uitgaat van de ideale situatie waarbij je iedere maand minimaal 7 shoots hebt å ¤50,-) toch een leuke extra van ¤4200,- per jaar overhouden, met btw en administratiekosten houd je dan zo'n ¤3100,- over. Een deel van dit geld zou ik dan in fotografie kunnen steken, zodat het me in princiepe niets kost. De rest van de maandelijkse lasten (huur of misschien wel hypotheek, auto, eten, water/gas/stroom) haal ik dan gewoon uit mijn primaire baan.

Dit is echter een, zo goed als, ideale situatie. Je vroeg echter hoe ik het voor me zag, dit is ongeveer hoe ik het me bedacht :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 augustus 2013 @ 00:15:06 #45
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130043208
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:08 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik zat dan te denken aan een paar particuliere photoshoots (zeg een stuk of 7) per maand, niet érg veel dus. Wel zou hierbij (als je uitgaat van de ideale situatie waarbij je iedere maand minimaal 7 shoots hebt å ¤50,-) toch een leuke extra van ¤4200,- per jaar overhouden, met btw en administratiekosten houd je dan zo'n ¤3100,- over. Een deel van dit geld zou ik dan in fotografie kunnen steken, zodat het me in princiepe niets kost. De rest van de maandelijkse lasten (huur of misschien wel hypotheek, auto, eten, water/gas/stroom) haal ik dan gewoon uit mijn primaire baan.

Dit is echter een, zo goed als, ideale situatie. Je vroeg echter hoe ik het voor me zag, dit is ongeveer hoe ik het me bedacht :)
Belangrijkste is in elk geval dat je iets voor je ziet ^O^

Nu nog even op dat doel af, waarbij ik in jouw geval niet zou schromen om als het enigszins kan, de lat nog wat hoger te leggen qua prijsstelling, er vanuit gegaan dat je het kwalitatief kunt waarmaken. Je hebt dan arbeidstechnisch altijd een leuk soort 'levensverzekering'. Als het wat tegenzit met reguliere banen kun je terugvallen op fotografie in plaats van op het UWV.. Ook een dergelijk scenario zou je nu al kunnen voorkoken, gewoon naast school of studie.
pi_130043330
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

mja vind dat ik een aardige inschatting maak zo
korte berekening uren
per week 168
fulltime job -60
slaap -42
huishouden -20
dagje rust -18

dus je houd per week ongeveer 30 uur over voor 1 shoot contacten onderhouden administratie
editten klant overleg met of zonder reistijd, met daarbij nog eens het risico dat je alleen beschikbaar
bent op onmogelijke tijden voor de klant....

en dit is nog een lichte inschatting... ik vermoed dat je snel al veel minder uren overhoud.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 augustus 2013 @ 00:34:09 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130043840
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:18 schreef mentalpower het volgende:

[..]

mja vind dat ik een aardige inschatting maak zo
korte berekening uren
per week 168
fulltime job -60
slaap -42
huishouden -20
dagje rust -18

dus je houd per week ongeveer 30 uur over voor 1 shoot contacten onderhouden administratie
editten klant overleg met of zonder reistijd, met daarbij nog eens het risico dat je alleen beschikbaar
bent op onmogelijke tijden voor de klant....

en dit is nog een lichte inschatting... ik vermoed dat je snel al veel minder uren overhoud.
Dertig uur kun je wel wat in uitrichten. Bedenk dat als het niet fulltime is, de adminstratie ook minder tijd in beslag gaat nemen en dat je die paar klanten niet de hele dag aan de telefoon hebt hangen. Als je kunt beschikken over een studio zitten een paar sessies er wel in
Sinds Jiskefets Multilul-serie vind ik het woord 'shoot' iets aandoenlijks hebben

Wat ik dan wél zou nastreven is een uitzonderlijke kwaliteit. Da's goed voor je prijs en da's goed voor je marktaandeel als je niet de zoveelste bent die 'wat bijbeunt' maar gewoon een part-time perfectionist. Als je nog op school zit en er wel de middelen voor hebt zou je daar nu al eens naar toe kunnen werken, dus meer op de kwaliteit dan op de hoeveelheid opdrachten en steeds jezelf blijven verbeteren. Da's misschien nog wel een betere investering dan weer nieuw gereedschap.
pi_130043946
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dertig uur kun je wel wat in uitrichten. Bedenk dat als het niet fulltime is, de adminstratie ook minder tijd in beslag gaat nemen en dat je die paar klanten niet de hele dag aan de telefoon hebt hangen. Als je kunt beschikken over een studio zitten een paar sessies er wel in
Sinds Jiskefets Multilul-serie vind ik het woord 'shoot' iets aandoenlijks hebben

Wat ik dan wél zou nastreven is een uitzonderlijke kwaliteit. Da's goed voor je prijs en da's goed voor je marktaandeel als je niet de zoveelste bent die 'wat bijbeunt' maar gewoon een part-time perfectionist. Als je nog op school zit en er wel de middelen voor hebt zou je daar nu al eens naar toe kunnen werken, dus meer op de kwaliteit dan op de hoeveelheid opdrachten en steeds jezelf blijven verbeteren. Da's misschien nog wel een betere investering dan weer nieuw gereedschap.
Administratie laat ik doen door administratiekantoor, kost me nu ong kwartiertje inscan werk per maand ghehe
pi_130044112
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

klopt maar van die 30 uur moet je dus ook nog noodzakelijk kwaad uitvoeren en je sociale leven van onderhouden.

ik bedoel ff lekker doorzakken op zaterdag zit er niet meer in en die verjaardag zal je af moeten zeggen omdat de klant zit te springen om zijn fotos en al drie keer gebeld heeft waar ze blijven.
ze betalen ervoor dus verwachten ze dat jij levert.

verder zeg ik ook niet dat iemand het niet mag proberen, alleen jij en ik weten dat dit wel
degelijk consequenties met zich meebrengen.
ik zou het ook graag zo willen doen maar ik ben me wel heel erg bewust dat je dit niet jaren gaat trekken.
het leven als robot word dan heel snel heel vervelend.
pi_130044222
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:42 schreef mentalpower het volgende:

[..]

klopt maar van die 30 uur moet je dus ook nog noodzakelijk kwaad uitvoeren en je sociale leven van onderhouden.

ik bedoel ff lekker doorzakken op zaterdag zit er niet meer in en die verjaardag zal je af moeten zeggen omdat de klant zit te springen om zijn fotos en al drie keer gebeld heeft waar ze blijven.
ze betalen ervoor dus verwachten ze dat jij levert.

verder zeg ik ook niet dat iemand het niet mag proberen, alleen jij en ik weten dat dit wel
degelijk consequenties met zich meebrengen.
ik zou het ook graag zo willen doen maar ik ben me wel heel erg bewust dat je dit niet jaren gaat trekken.
het leven als robot word dan heel snel heel vervelend.
Jij had het over reistijd, maar ik ben niet van plan on-location shoots te doen, maar in de studio (die, wanneer ik een leuke, tot huis omgebouwde boerderij > ideaal voor een fotostudio < koop prima bij huis kan). Dit valt goed te combineren met een baan lijkt mij. Foto's zijn in maximaal een uurtje geschoten, belichting staat zo goed als klaar, kleine aanpassingen natuurlijk bij iedere shoot. Bewerken hoeft niet lang te duren, de foto's zien er bij correcte belichting immers zo al mooi uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')