Bedankt voor je reactie!quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:31 schreef beware_reageerd het volgende:
Bij zelf spelen is fabrieksgarantie weg. Simpel.
Indien je auto een vermogen toename heeft van meer dan 20% moet je het melden ja.
Eronder, met zelfde (type) motor hoeft dat niet.
Verzekering kan ik weinig over zeggen, dat weet ik niet.
Ik heb het zelf eens gedaan, maar vanwege een te hoge CO snel weer naar fabriekswaarden gegaan.
Dit is wat ik je kan melden en wat RDW ook aangeeft.
Fabrieksgarantie komt gewoonlijk te vervallen. Er zijn uitzonderingen, per merk en motor. Zo handhaaft VW voor bepaalde motoren de garantie indien de chiptuning door een door VW erkend bedrijf wordt uitgevoerd, voor de 1e 2 van de 3 mogelijke niveaus. Als je chiptuning op het 3e niveau laat doen, dan vervalt de fabrieksgarantie (een voorbeeld wat ik kende was een 180 pk motor, die mocht wel naar 220 pk, maar niet naar 240 pk).quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:13 schreef eXclusiv het volgende:
Als je kijkt naar de gevolgen van chiptuning voor o.a. de verzekering, de RDW en de fabrieksgarantie zijn er ontelbare verhalen die allemaal iets anders zeggen. Ik vraag mij dus af hoe het nu echt zit in Nederland.
De een zegt dat je het wel moet melden bij de verzekering, de ander zegt van niet. De een zegt dat je het niet hoeft te melden als je vermogen (pk's) met minder dan 20% toeneemt, de ander zegt van wel. Dit geldt natuurlijk ook voor de fabrieksgarantie. Persoon A zegt dat hij wel geldig blijft en persoon B zegt weer van niet.
Is er iemand die dit een keer heeft uitgezocht? Google geeft mij alleen maar antwoorden als 'de kans dat ze het vinden is zeer klein'. Maar echt betrouwbare theoretische antwoorden ben ik niet tegen gekomen.
bron: Regeling voertuigen, artikel 6.3quote:r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
Bedankt! Ik zal er dus op moeten letten dat er voldaan wordt aan emissie-waarden en de daarbij behorende grenzen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:00 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Fabrieksgarantie komt gewoonlijk te vervallen. Er zijn uitzonderingen, per merk en motor. Zo handhaaft VW voor bepaalde motoren de garantie indien de chiptuning door een door VW erkend bedrijf wordt uitgevoerd, voor de 1e 2 van de 3 mogelijke niveaus. Als je chiptuning op het 3e niveau laat doen, dan vervalt de fabrieksgarantie (een voorbeeld wat ik kende was een 180 pk motor, die mocht wel naar 220 pk, maar niet naar 240 pk).
Reputabele chiptuning-bedrijven nemen de garantie op de motor over, maar de discussie kan heftig worden als er daadwerkelijk wat fout gaat, zeker als de fout ook bekend is bij niet-getunede motoren.
De verzekering is niet geinteresseerd.
Voor de RDW is een vermogens-toename tot 20% niet herkeurings-plichtig :
[..]
bron: Regeling voertuigen, artikel 6.3
Wel is het natuurlijk zaak om een tuning te nemen waarbij de emissie-waarden binnen de wettelijke grenzen blijven. Voor een nieuwe auto heb je daar niet direct last van, maar zodra je na 4 jaar de APK-cyclus ingaat, krijg je daar jaarlijks mee te maken, afhankelijk van de methode kun je t.b.v. de keuring soms de oude chip terugzetten of het oude programma tijdelijk weer laden.
Ja ik zat dus aan Savali te denken omdat zij ook onder een dealer vallen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:40 schreef NoComment het volgende:
Als het oude programma erop moet om door de keuring te komen dan heb je wel behoorlijke beun software te pakken
Ga sowieso naar een een tuner die gespecialiseerd is in het merk auto waarin je rijdt. Bekende voor VAG is JD, voor auto's uit de fiat groep Squadra-tuning of Savali en zo zullen er vast wel meer zijn.
APK is idd een geplande momentopname waar je wel omheen kunt 'faken', maar stel dat je een onaangekondigde controle krijgt? Die kans is natuurlijk heel klein, maar soms heb je van die politieacties waarbij ze iedereen van de weg halen en papieren en technische staat van de auto controleren. Als ze er dan achter komen dat je auto niet aan de apk-eisen voldoet heb je wel een groter probleem....quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 19:00 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Wel is het natuurlijk zaak om een tuning te nemen waarbij de emissie-waarden binnen de wettelijke grenzen blijven. Voor een nieuwe auto heb je daar niet direct last van, maar zodra je na 4 jaar de APK-cyclus ingaat, krijg je daar jaarlijks mee te maken, afhankelijk van de methode kun je t.b.v. de keuring soms de oude chip terugzetten of het oude programma tijdelijk weer laden.
Fiat Punto 1.3 Multijet (een diesel dus). Volgens google is het zeker de moeite waard en is 85 naar +- 100pk mogelijk.quote:Op zondag 11 augustus 2013 22:54 schreef the85mc het volgende:
Bij turbodieselblokken kan vermogen en koppel wel met 30% toenemen. Niet iedere koppeling, drukgroep of versnellingsbak kan dat aan. Het kan zeker geen kwaad om uit te zoeken welke type autos met dezelfde versnellingsbak rijden zodat je weet welk koppel er fabrieksaf op wordt losgelaten.
Om wat voor motor/auto gaat het eigenlijk? NA blokken zijn niet de moeite waard om te chippen.
Ja de motor kan het aan, maar de rest ook?quote:Op maandag 12 augustus 2013 00:53 schreef eXclusiv het volgende:
[..]
Fiat Punto 1.3 Multijet (een diesel dus). Volgens google is het zeker de moeite waard en is 85 naar +- 100pk mogelijk.
Ik heb wel eens gehoord dat die Mito's van Alfa Romeo standaard gechipt zijn bij aflevering.. Aangezien daar hetzelfde blok in ligt. Dat is al wel anderhalf jaar geleden dat ik het gehoord heb, dus 100% zeker weet ik het niet of het klopt. Lijkt me wel stug trouwens, aangezien die dingen juist zijn afgeknepen om belastingvrij te mogen zijn.quote:Op maandag 12 augustus 2013 00:53 schreef eXclusiv het volgende:
[..]
Fiat Punto 1.3 Multijet (een diesel dus). Volgens google is het zeker de moeite waard en is 85 naar +- 100pk mogelijk.
Ik heb nog nooit zo'n geel kuiken met een CO-meter bij een fuik zien staan, jij wel?quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:44 schreef Palomar het volgende:
[..]
APK is idd een geplande momentopname waar je wel omheen kunt 'faken', maar stel dat je een onaangekondigde controle krijgt? Die kans is natuurlijk heel klein, maar soms heb je van die politieacties waarbij ze iedereen van de weg halen en papieren en technische staat van de auto controleren. Als ze er dan achter komen dat je auto niet aan de apk-eisen voldoet heb je wel een groter probleem....
Extra onderhoud? Ja. Met dezelfde auto ga toch continu meer vragen van turbo/koppeling/bak/assen/remmen/banden. Het gaat gewoon meer slijten. En als je zegt dat je het extra vermogen toch niet gebruikt kun je net zo goed niet chippen.quote:
De ene autofabrikant is de andere niet dus fabriekgarantie? vraag het de dealer.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:13 schreef eXclusiv het volgende:
Als je kijkt naar de gevolgen van chiptuning voor o.a. de verzekering, de RDW en de fabrieksgarantie zijn er ontelbare verhalen die allemaal iets anders zeggen. Ik vraag mij dus af hoe het nu echt zit in Nederland.
De een zegt dat je het wel moet melden bij de verzekering, de ander zegt van niet. De een zegt dat je het niet hoeft te melden als je vermogen (pk's) met minder dan 20% toeneemt, de ander zegt van wel. Dit geldt natuurlijk ook voor de fabrieksgarantie. Persoon A zegt dat hij wel geldig blijft en persoon B zegt weer van niet.
Is er iemand die dit een keer heeft uitgezocht? Google geeft mij alleen maar antwoorden als 'de kans dat ze het vinden is zeer klein'. Maar echt betrouwbare theoretische antwoorden ben ik niet tegen gekomen.
Mijn auto rijd nu 250.000km gechipt rond, turbo/koppeling/bak/assen zijn nogsteeds orgineel. Het is maar net hoe je met de auto omgaat, slijtage heb je toch wel als je contineu het vermogen vraagt.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:12 schreef the85mc het volgende:
[..]
Extra onderhoud? Ja. Met dezelfde auto ga toch continu meer vragen van turbo/koppeling/bak/assen/remmen/banden. Het gaat gewoon meer slijten. En als je zegt dat je het extra vermogen toch niet gebruikt kun je net zo goed niet chippen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |