de cv blijft in tact, maar ik doe de thermostaat op de slaapkamer op 10 graden. Warm water blijft op de gas cvketel, maar dat zijn de kosten niet. 90% van de kosten zijn de verwarming. kolen kosten ongeveer 400 euro per 1000 kilo, hout de helft, maar kolen branden efficienter en heter dan hout, pellets zit er qua prijs tussenin, maar die kachels zijn zo vreselijk duur. Ik heb berekend, dat ik met alle kachels minimaal 50% goedkoper uit ben dan dat ik het huis met gas via de HR++ cv ketel verwarm, dankzij onze fijne graaiende overheid. men wil blijkbaar dat iedereen weer op kolen of hout gaat stoken.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:57 schreef .SP. het volgende:
hoe ga je de andere kamers verwarmen en je water opwarmen?
Ik denk dat je de kosten van kool en hout schromelijk onderschat. Qua pellets bestaan er volautomatische systemen, vooral in Duitsland hebben ze daar wel veel kennis van.
jaarlijks wel de schoorsteen vegen? Ik heb allemaal van die klepjes aam de buitenkant, als er een pijp doorheen getrokken wordt kunnen die niet meer gebruikt worden en moet de schoorsteenveger helemaal het dak op, of moet ie dat toch?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:20 schreef machtpen het volgende:
Multifuel kachel nemen die op steen- , bruinkool en hout brandt kost je nog geen 200 euro per jaar aan brandstof. Wel moet je een pijp door je schoorsteen trekken en dat kost ongeveer 1000 euro maar is eenmalig.
oja, kan dat? ik heb wel een nogal lange schoorsteen met 2 bochten.. Ik laat er binnenkort een schoorsteenveger naar kijken. Ik heb zelf al het eerste stukje schoongemaakt trouwens en wat ik daar aan trof!quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:26 schreef machtpen het volgende:
Je kunt ook vanaf beneden je schoorsteen vegen, maar je schoorsteen laten vegen kost maar iets van 50 euro.
35,- a 40,- euro meestal, maar ik zit er persoonlijk niet op te wachten dat er jaarlijks 1 a 2 keer iemand over mijn dak heen banjert. (pannen opschuiven doen ze immers nooit)quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:26 schreef machtpen het volgende:
Je kunt ook vanaf beneden je schoorsteen vegen, maar je schoorsteen laten vegen kost maar iets van 50 euro.
Met een pelletkachel ga je dat volgens mij nooit redden. Met hout wel, met steenkool waarschijnlijk ook, maar elke 3 maanden je woonkamer opnieuw witten kost ook het nodige.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:20 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ik heb berekend, dat ik met alle kachels minimaal 50% goedkoper uit ben dan dat ik het huis met gas via de HR++ cv ketel verwarm
Ik heb even nagekeken wat via internet aangeboden wordt op gebied van kolen. Prijs viel me tegen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 17:57 schreef .SP. het volgende:
Ik denk dat je de kosten van kool en hout schromelijk onderschat. Qua pellets bestaan er volautomatische systemen, vooral in Duitsland hebben ze daar wel veel kennis van.
De echte schuiven wel de pannen op , maar jij zal wel weer in een onderontwikkeld deel van nederland wonen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
35,- a 40,- euro meestal, maar ik zit er persoonlijk niet op te wachten dat er jaarlijks 1 a 2 keer iemand over mijn dak heen banjert. (pannen opschuiven doen ze immers nooit)
Ik ga hem binnenkort zelf van onderaf vegen, eens kijken hoe dat bevalt.
Yup. Reservebelg.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:58 schreef machtpen het volgende:
De echte schuiven wel de pannen op , maar jij zal wel weer in een onderontwikkeld deel van nederland wonen.
dat is een interessante berekening? hoe zit dat met hout en pellets? Ik kijk alleen maar naar prijzen per m3, of bijv per 1000 kilo dat is dan nogal lastig vergelijken.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:48 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik heb even nagekeken wat via internet aangeboden wordt op gebied van kolen. Prijs viel me tegen.
Afgaand op energieinhoud kom ik op:
aardgas 1,7 cent/MJ
bruinkoolbriketten 1,9 cent/MJ
antraciet 1,7 cent/MJ
De kolen en briketten moet je dan nog verslepen (verzendkosten ?, benzinekosten ?) en het gas is voor die prijs thuisbezorgd.
En ook niet onbelangrijk; aardgas kun je met een rendement van ca. 90% omzetten in warmte. Dat zie ik een kolenkachel nog niet doen.
Een HR-houtkachel heeft een rendement van > 80% en brengt ook nog eens de warmte direct op de plek waar je hem wilt hebben. Hoe dan ook, mijn verwarmingskosten voor een hoekwoning zijn dankzij een HR-houtkachel fors gedaald tot gemiddeld 200,- a 300,- per jaar. En dan is het continu zomer in de woonkamer (24 tot 28 grd)quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:48 schreef quo_ het volgende:
Ik heb even nagekeken wat via internet aangeboden wordt op gebied van kolen. Prijs viel me tegen.
Afgaand op energieinhoud kom ik op:
aardgas 1,7 cent/MJ
bruinkoolbriketten 1,9 cent/MJ
antraciet 1,7 cent/MJ
De kolen en briketten moet je dan nog verslepen (verzendkosten ?, benzinekosten ?) en het gas is voor die prijs thuisbezorgd.
En ook niet onbelangrijk; aardgas kun je met een rendement van ca. 90% omzetten in warmte. Dat zie ik een kolenkachel nog niet doen.
Toe maar.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
voor hout geldt dan 2 m3, dus 320 euro
Wat betaal je in Belgie dan voor een m3 gas? In NL rond de ¤ 0,70quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
In belgie zit trouwens 6% op stookmiddelen, kolen hout en pellets worden bulk gratis bezorgd.
ik woon niet in BE, wel vlak bij de grens, dus ik kan het evt in BE kopen. Gas is trouwens duur in BE, de meesten stoken op Mazout.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat betaal je in Belgie dan voor een m3 gas? In NL rond de ¤ 0,70
oja? ik zie het niet op internet, is dat wel droog hout?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toe maar.
Je moet heel gek doen als je hout niet onder de 75,- per m3 kunt vinden. 50,- per m3 is ook te vinden
Marktplaats, gewoon even zoeken op stookhout, brandhout, haardhout, kachelhout of wat dan ook.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
oja? ik zie het niet op internet, is dat wel droog hout?
Hout is lastig te berekenen. Er zit iets verschil in verbrandingswaarde tussen diverse soorten. Het percentage vocht is erg van belang. En de grootste afwijking kan je krijgen op de manier waarop een m3 gemeten wordt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
dat is een interessante berekening? hoe zit dat met hout en pellets? Ik kijk alleen maar naar prijzen per m3, of bijv per 1000 kilo dat is dan nogal lastig vergelijken.
Ik zie dat 1000 kilo steenkool 400 euro kost, 1000 kilo pellets ongeveer 300 euro voor hou, 160 euro per m3.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |