De 1100D is alweer vrij oud hoor. En dat is een entry level consumer ding, maar dan echt het meest basic van wat er is en nogal plastic fantastic. Oftewel: de kwaliteit is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven en biedt weinig mogelijkheden om je bij te houden als je wat meer wilt. Dan kun je wel zeggen dat lenzen ook de foto maken, maar ja, behalve de 18-55mm gestabiliseerde (IS) kitlens missen andere lenzen toch aardig wat low light-capability en vooral scherpte (let op: DC-lenzen zijn lenzen zónder stabilisatie! Je wilt het liefste Canon IS-lenzen in huis halen!).
De 100D is volgens mij gericht op vrouwen met kleine handjes.
Zelf vind ik het totaal niks, maar goed, iedereen zo natuurlijk z'n voorkeuren. Qua bouwkwaliteit en mogelijkheden verder een prima ding. Verschilt op zich niet zo heel veel met een 650D/700D, die ik eerder zou halen. Voornamelijk vanwege het flip-uit schermpje, maar ook is de burst net ff wat sneller en zijn alle 9 focuspoint crosstype. Kun je touchscreen en autofocus in videomode missen, dan is de 600D misschien ook wel wat voor je. Let wel dat al deze camera's nog altijd de jarenoude 18MP sensor gebruiken. Niet dat daar bar veel mis mee is, een 7D of 60D heeft die ook en de nieuwere 70D die wel een nieuwe sensor heeft is stukken duurder, maar wel iets om in het achterhoofd te houden. De 18-55mm STM-lens zorgt verder voor 'stille focus' en is ook beter geschikt voor autofocus gedurende video-opnamen. Trouwens nog een reden om niet voor de 1100D te gaan, de videomode daarvan laat best te wensen over.
Maar kijk ook eens naar Nikon... De
D5200 heb ik al megaveel voorbij laten komen als aanrader. Hij komt goed geprijsd met Nikon's laatste sensortechnologie (waar vergelijkbare EOS-modellen dus nog altijd achterlopen) en laat Canon achter zich met superieure kwaliteit foto's met grotere dynamic range, kleurdiepte en betere low light performance. Daar bovenop krijg je ook nog eens een resolutieboost naar 24MP wat ook meer ruimte laat om naderhand te croppen. De D5200 heeft 39 focuspoints i.p.v. 9 en de videomode op FullHD heeft 60 fps.
Qua lenzen is het aan te raden te kijken naar gestabiliseerde lenzen. Bij Canon heet dat IS en bij Nikon zie je VR. Vooral op langere brandpuntsafstanden zoals 300mm wil je eigenlijk niet zonder stabilisatie fotograferen. Uitzondering zou ik maken voor prime lenzen (zoomloze lenzen met een vast brandpuntafstand), zoals de 50mm f/1.8. Dat geeft trouwens de lichtgevoeligheid van een lens aan, dat f-getal (bedenk je dat fotografie berust op het principe van het vastleggen van licht). Dat kun je voor het gemak zien als verliesfactor. Van het invallende licht gaat er een factor 1.8 verloren. Dat is een prima waarde voor een lens. Er zijn ook lenzen die bij f/3.5 beginnen en verliezen dus een factor van 3.5 aan licht tussen de lichtinval op de lensfront en de afgifte aan de sensor. Ze zijn minder lichtgevoelig en dus minder geschikt voor low light condities. In zulke situaties moet je de sensor langer belichten om de belichting neutraal te houden. Dit introduceert echter weer onscherpteproblemen vanwege camerashake en bewegende onderwerpen. Als je de belichting korter houdt om dit tegen te gaan moet je de digitale sensitiviteitsboost omhoog gooien; de ISO. Dit introduceert echter ruis op je foto's die bijzonder merkbaar is vanaf ISO1600. Nu zou je dus voor telewerk het liefste een 300mm f/2.8 gestabiliseerde lens willen ofzo, maar dat zou klauwen met geld kosten. Maar houdt dus rekening met lensstabilisatie en lensgevoeligheid (f-getal). In de regel zijn de 18-55mm gestabiliseerde lenzen van Canon en Nikon wel prima voor beginners en zijn verrassend scherp. Maar ze zijn niet bepaald lichtsterk. Als tweede lens zou ik dus eigenlijk een lichtgevoelige prime aanbevelen. Zowel Canon en Nikon hebben een aardige 50mm f/1.8 bijvoorbeeld. Voor overige lenzen, zoals zoomlenzen moet je hier maar eens meelezen:
FOT / [Centraal] Het grote lenzen/objectieven topic #34 Rockwell is n joker (kijk ook vooral eens bij die twee linkjes in een quote uit die openingspost naar Kenrockwell en Lenshero). Anyways. Zo'n 50mm prime dekt je op het gebied van lowlight en is met cropfactor ook meteen een aardige portraitlens. Bedenk je echter ook dat de 18-55mm maar een drievoudige zoom is en een goede telezoom aardig prijzig is.
Eventueel kun je ook kijken naar spiegelloze camera's. De zogenaamde EVIL/CSC/ILSC/mirrorless camera's. Ze hebben geen spiegel en dus geen optische zoeker. Er zijn wel een paar modellen met een (goede) digitale zoeker. Een van de best lopende lijnen is de NEX-lijn (oops, mag ik niet meer zeggen eigenlijk, ze hebben de NEX-noemer van de hand gedaan) van Sony. De APS-C formaat sensor is meteen een van de grotere in mirroless camera's. Een lenzenvoordeel behaal je bij M4/3 (micro fourthirds) camera's, daar niet alleen Panasonic, maar ook Olympus van dit formaat gebruik maakt en de lenzen uitwisselbaar zijn.
Verder, als je serieus bezig wilt met fotografie is een begrip van hoe het in elkaar steekt om licht vast te leggen wel nodig. Wat ik mensen altijd aanraad is de gratis cursus van Karl Taylor te volgen:
http://www.karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm .
Wordt het allemaal te prijzig en te ingewikkeld dan heb je inderdaad ook mooie camera's zoals de HX300. Probleem is dat de lens van dat ding naar het tele-einde alweer richting de f/6.3 loopt. Dat geeft immense problemen in lowlight. Beter zou dan zijn zoiets als de
FZ200 die ik dan ook altijd maar weer aanhaal. Die heeft 'maar' 24x zoom, maar wel f/2.8 op het wide-angle einde als zowél op het tele-einde (wat vrij uniek is voor een camera in dat segment). 'Probleem' van die camera is echter dat 'ie ook alweer ruim een jaar oud is. Bij die superzooms/bridgecamera's komt ook nog eens bij dat door al dat bewegende glas en correcties aardig wat scherpte verloren gaat en dat de sensors kleingehouden worden om het lange tele-einde mogelijk te maken.
Ik zal je niet lastigvallen met gewone compactcamera's en travelcompacts. Maar waar je nog wel naar kunt kijken is een zogenaamde premium compact. Kijk, een 18-55mm lens op een spiegelreflex geeft je een 35mm-equivalent range van 28.8-88mm. Nu kun je ook een premium compact halen met een vergelijkbare range. De
Sony RX100 II is mogelijk het beste voorbeeld daarvan met een 28-100mm 35mm-equivalent range. De lens ervan vangt aan bij f/1.8. Gaat helaas richting f/4.9 als je inzoomt. De sensor erin is groter dan normale compact camera's, maar ook superzooms/bridgecamera's. De lichtvangstcapabiliteit ervan is dan ook beter bij zulke camera's. Voor soortgelijke modellen moet je de concurrentie van de RX100 II
hier maar eens bekijken.
Deze premium compacts, maar ook de superzooms/bridgecamera's bieden veelal dezelfde handmatige mogelijkheden als spiegelreflex- en spiegelloze camera's. De premium compacts missen alleen de optische (digitale) zoeker; hebben dus alleen een schermpje.
Dus ja. Wat ik je kan meegeven is: een spiegelreflex is een plancamera. Je neemt hem niet mee als je niet doelgericht van plan bent hem te gaan gebruiken en vergt opbergruimte (een eigen schoudertasje ervoor bijvoorbeeld) = rondzeulen. Hoewel de kitlens leuk en vrij scherp is, mis je een grotere range en lichtsterkte. Dat wordt op den duur geld uitgeven voor lenzen! Is dat alles prima, dan is mijn tip toch de Nikon D5200. Teveel gedoe, teveel gezeul en teveel geld? Zo'n superzoom/bridgecamera biedt eenzelfde soort ervaring. Heeft een digitale optische zoeker, vrijwel dezelfde hoeveelheid aan manual control en een zeer flexibele range. Zwaktepunten zijn de kleine sensor, de vele lenselementen (chromatische aberratie/purple fringing, lack of sweetspot - verlies aan scherpte) en zwakke lichtgevoeligheid (vooral de camera's die niet de FZ200 met f/2.8 door de hele range zijn dus). Nog altijd te groot en teveel concessies? Een premium compact zoals de Sony RX100 II is vrij briljant. Relatief grote sensor voor een compact, back-illuminated sensor, hoge mate manual control mogelijk enz en dat alles in een supercompacte body.
Zomaar drie verschillende opties. Ga nog eens goed langs je prioriteiten en wensen en doe eens flink wat research. Ga nog eens langs bij verschillende elektronica-/fotozaken ook en probeer zoveel mogelijk uit. Maak dan een weloverwogen keuze. Succes.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz