abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 april 2014 @ 13:31:07 #226
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139249240
Je moet op snapsort de scores met wat korreltjes zout nemen, eigenlijk gewoon gelijk vergeten, maar wel handig om features uiteen te zetten.

Verder... Canon moet het toch echt afleggen hoor. De D5300 is echt een toffertje en dat Canon behalve de 70D niet met iets interessants is gekomen hebben ze aan zichzelf te danken. Natuurlijk kun je overal behoorlijke foto's mee schieten, maar Nikon heeft zeker wel de edge imho. Als je voor Canon gaat, kun je net zo goed een 550D/600D halen (2e hands?) en dan geld in een prime/tele steken. Noemenswaardige vooruitgang heeft de serie toch niet gezien. Dat in tegenstelling tot Nikon die van de D5100 naar D5200 naar D5300 erg gegroeid is en gewoon meer biedt. :Y Ik zou het wel weten i.i.g. Startershulp en visualisatie in de Nikon is denk ik ook wel vriendelijk tegenover beginners. Wat dat betreft inderdaad ook: Karl Taylors gratis cursus volgen!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 25 april 2014 @ 13:52:21 #227
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_139249886
Des te meer ik lees over de Canon PowerShot G1 X Mark II, des te liever ik 'm wil :P.

Maar de meningen lopen zoooooo uiteen... blijft lastig.
  FOK!fotograaf vrijdag 25 april 2014 @ 14:09:41 #228
364681 over_hedge
pi_139250372
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 13:31 schreef shiznuts het volgende:
Je moet op snapsort de scores met wat korreltjes zout nemen, eigenlijk gewoon gelijk vergeten, maar wel handig om features uiteen te zetten.

Verder... Canon moet het toch echt afleggen hoor. De D5300 is echt een toffertje en dat Canon behalve de 70D niet met iets interessants is gekomen hebben ze aan zichzelf te danken. Natuurlijk kun je overal behoorlijke foto's mee schieten, maar Nikon heeft zeker wel de edge imho. Als je voor Canon gaat, kun je net zo goed een 550D/600D halen (2e hands?) en dan geld in een prime/tele steken. Noemenswaardige vooruitgang heeft de serie toch niet gezien. Dat in tegenstelling tot Nikon die van de D5100 naar D5200 naar D5300 erg gegroeid is en gewoon meer biedt. :Y Ik zou het wel weten i.i.g. Startershulp en visualisatie in de Nikon is denk ik ook wel vriendelijk tegenover beginners. Wat dat betreft inderdaad ook: Karl Taylors gratis cursus volgen!
Die schiet alles met canon :D
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  vrijdag 25 april 2014 @ 14:27:58 #229
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139250849
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 14:09 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Die schiet alles met canon :D
Hasselblad ook, hoor. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 26 april 2014 @ 23:05:06 #230
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139289861
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 april 2014 13:52 schreef TommyGun het volgende:
Des te meer ik lees over de Canon PowerShot G1 X Mark II, des te liever ik 'm wil :P.

Maar de meningen lopen zoooooo uiteen... blijft lastig.
Veel plezier met het maken van wifi's. :P XD
Haal je dan niet liever een Panasonic GM1 met mini zoomlens waar je nog leuke pancakes op kunt knallen?

+ Ook interessant: nieuw Sony RX100 mkIII? http://www.sonyalpharumor(...)r-and-new-fast-lens/

Als dat zo is, mag de Sony m'n LX-7 vervangen. :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door shiz op 26-04-2014 23:24:21 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 27 april 2014 @ 21:16:17 #231
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_139319481
RX100M3 :o

Ik heb geen haast O-)
pi_139586244
Even een vraagje, ik wil graag als beginner een digitale spiegelreflex kopen. Ik ga over twee maanden op reis naar Azie en wil daar graag mooie foto's maken, maar goed kunnen fotograferen lijkt me sowieso erg leuk.

Ik ben nu een beetje in dubio, omdat ik 1) een beginner ben en 2) ga reizen in Azie en bang ben dat hij daar beschadigd/gejat wordt etc en 3) een beperkt budget heb, wil ik evt kijken voor een tweedehands camera bij een fotowinkel. Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende gevonden:

- Canon EOS 450D + 18-55 IS voor 150 euro
- Canon EOS 400D + 18-55 III + Grip voor 170 euro
- Nikon D200 Body voor 200 euro

Is zoiets iets? Of zeggen jullie nee, niet doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ansu op 05-05-2014 20:34:51 ]
pi_139599971
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 16:01 schreef Ansu het volgende:
Even een vraagje, ik wil graag als beginner een digitale spiegelreflex kopen. Ik ga over twee maanden op reis naar Azie en wil daar graag mooie foto's maken, maar goed kunnen fotograferen lijkt me sowieso erg leuk.

Ik ben nu een beetje in dubio, omdat ik 1) een beginner ben en 2) ga reizen in Azie en bang ben dat hij daar beschadigd/gejat wordt etc en 3) een beperkt budget heb, wil ik evt kijken voor een tweedehands camera bij een fotowinkel. Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende gevonden:

- Canon EOS 450D + 18-55 IS voor 150 euro
- Canon EOS 400D + 18-55 III + Grip voor 170 euro
- Nikon D200 Body voor 200 euro

Is zoiets iets? Of zeggen jullie nee, niet doen?
Alternatieven zijn natuurlijk ook graag welkom, ik wil graag dit weekend naar de winkel om de knoop eens door te hakken :)
pi_139599996
Hi!
Ik ga op hele korte termijn een foodblog beginnen en ben nu in de markt voor een nieuwe camera, aangezien ik nu alleen maar op mijn iPhone ben aangewezen :'(.

Nu heb ik stiekem helemaal geen verstand van camera's en fotografie in het algemeen, maar ik ga dan ook een cursusje volgen.

Nu mijn vraag aan jullie. Kunnen jullie me al op het juiste pad helpen door mij te vertellen welke camera (en misschien wel welke lens) bij een leek als TS kunnen horen. Een belangrijk detail, ik wil er ook in goede kwaliteit film mee op kunnen nemen. Gelukkig krijg ik van iemand een overbodige LED-ring lamp, dus daar ben ik al mee set. Het budget ligt zo rond de 500 euro.

Mijn dank is groot!
pi_139601812
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 16:01 schreef Ansu het volgende:
Even een vraagje, ik wil graag als beginner een digitale spiegelreflex kopen. Ik ga over twee maanden op reis naar Azie en wil daar graag mooie foto's maken, maar goed kunnen fotograferen lijkt me sowieso erg leuk.

Ik ben nu een beetje in dubio, omdat ik 1) een beginner ben en 2) ga reizen in Azie en bang ben dat hij daar beschadigd/gejat wordt etc en 3) een beperkt budget heb, wil ik evt kijken voor een tweedehands camera bij een fotowinkel. Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende gevonden:

- Canon EOS 450D + 18-55 IS voor 150 euro
- Canon EOS 400D + 18-55 III + Grip voor 170 euro
- Nikon D200 Body voor 200 euro

Is zoiets iets? Of zeggen jullie nee, niet doen?
Als je niet per se een digitale spiegelreflex camera wilt hebben, dan zou ik je de Panasonic fz200 aanraden. Je zou even dit door moeten nemen:

FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28

Een hele gesprekken zijn er gevoerd. Zelf was ik namelijk ook toen op zoek naar een camera. Ben voor de fz200 gegaan omdat voor mijn doeleinden je aan 1 camera genoeg had met veel zoom waarbij de eerste 600mm geen verlies optreedt. En licht gewicht in tov spiegelreflex. En bij spiegelreflex moet je daarnaast ook nog lenzen mee nemen.

IK zou zeggen, lees die topic maar eens door.
pi_139601980
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 22:23 schreef Attitude het volgende:

[..]

Als je niet per se een digitale spiegelreflex camera wilt hebben, dan zou ik je de Panasonic fz200 aanraden. Je zou even dit door moeten nemen:

FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28

Een hele gesprekken zijn er gevoerd. Zelf was ik namelijk ook toen op zoek naar een camera. Ben voor de fz200 gegaan omdat voor mijn doeleinden je aan 1 camera genoeg had met veel zoom waarbij de eerste 600mm geen verlies optreedt. En licht gewicht in tov spiegelreflex. En bij spiegelreflex moet je daarnaast ook nog lenzen mee nemen.

IK zou zeggen, lees die topic maar eens door.
Ik wil eigenlijk niet naar een dergelijke superzoom-camera: dat is me afgeraden vanwege de sensor en de bokeh... En wil wel graag lenzen kunnen wisselen. Vandaar dat ik hier naar was gaan kijken.

Edit: Ah, ik zie dat de fz200 daarin zo te zien wel meevalt. Me daar eens in verdiepen dan, maar hij is me eigenlijk net wat te duur..
  dinsdag 6 mei 2014 @ 01:13:36 #237
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139608754
Als fotograferen vrij nieuw voor je is, is het handig om voor je vakantie al de basis onder de knie te hebben. Nu is een spiegelreflex wel geinig, maar eigenlijk niet bedoeld om op de automatische stand te schieten, dus wat gevorderde kennis en ervaring met je camera is eigenlijk wel een vereiste (kun je natuurlijk opdoen via de veelgenoemde site die ik ook voor jullie in de OP opgenomen heb: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm ). Nu is een Canon EOS 450D bijvoorbeeld met kitlens inderdaad best geinig, maar de kitlens is vrij beperkt qua range natuurlijk (55/18 ~ 3x zoom en 18mm ~ 28mm 35mm-equivalent met 1.6x cropfactor) en valt redelijk snel af: f/3.5 wijd -> f/5.6 ingezoomd.

Je kunt je afvragen of je niet beter af bent met een wat kleinere camera, vooral als je reist. Zelf ben ik een jaar of 12 geleden begonnen met digitale fotografie en heb toen wat simpele dingetjes gehad (Kodak, Samsung). Maar echt begrip kweken wat fotografie inhoudt en niet zomaar wat rondklikken kwam niet met zo'n compact dingetje maar met bridgecamera's. Eerst de Fujifilm Finepix S8000fd. Was een mooi ding voor foto's en de lens was echt goed, maar vrij slecht in het donker en maar een VGA-resolutie videomode. Toen ging ik naar de Canon PowerShot SX1 IS. Die had een 1080P videomode en wat meer fratsen, ook een remote. Hij was ook hackbaar met CHDK (Canon Hack Development Kit) en zo kon je o.a. timelapses schieten. Met die camera veel geprobeerd en geleerd. Maar de lens viel redelijk snel af en was in condities met wat minder perfect licht niet zo optimaal. Ook was ik dol op de 1080P video waardoor ik filmen enorm ben gaan waarderen. Miste alleen betere handmatige focus, dat moest dan met een prielig draaiwieltje aan de achterkant.

Inmiddels heb ik voor video de Panasonic Lumix GH2, een camera met elektronische zoeker, draaibaar schermpje, uitwisselbare lenzen, maar zonder spiegel. Door de spiegel weg te laten is er dus geen optische zoeker, maar een elektrische; hierdoor en de wat kleiner dan APS-C sensorformaat kunnen de camerbodies lekker compact gehouden worden. Dus t.o.v. een bridge had ik voornamelijk de voordelen: grotere sensor = beter in lowlight & handmatig focussen met focusring op lens. De GH2 is wonderbaarlijk goed met video ook. Wat je wel mist is de range van een 20x zoom en de compactheid en all-in-1 oplossing die je makkelijk ff meeneemt. De GH2 was maar matigjes voor fotografie, dus de GH2 heb ik nu voor video, heb m'n lenscollectie wat uitgebreid zodat ik van 11mm tot 300mm alles gecoverd heb en ook wat lowlight goed presterende lenzen/primes heb en dan voor fotografie de Olympus OM-D E-M1 gehaald. Die heeft overigens ingebouwde stabilisatie zodat ook lenzen zonder stabilisatie goed uit de verf komen. Volgende op de lijst is dan de Panasonic GH4, weer een upgrade op videogebied. Het gevaar is wel dat je met zoveel gear je spul thuislaat, omdat meenemen van statief, lenzen, e.d. gedoe is. Soms mis je dan eigenlijk de eenvoud van een bridgecamera.

Anyways. :P Het meest geleerd heb ik met de Fujifilm en Canon bridgecamera's. Hierdoor kon ik me echt oriënteren op de dingen die voor mij belangrijk bleken. De flexibiliteit van de range en het alles-in-1-concept maakt superzooms/bridgecamera's uitstekende vakantie- en leercamera's. Door het implementeren van een elektronische viewfinder en toegewijde P(rogram) S(hutterspeed) A(perture) en M(anual) modi had je echter wel de middelen om fotografie serieus te kunnen nemen, daar compactcamera's meestal wat lastiger in te stellen zijn en meer automatisch point-and-shoot gericht zijn. Overigens doen bridgecamera's superzooms het ook prima op de automatische stand. De besproken FZ200 blinkt uit vanwege het constante f/2.8 diafragma. Die vervalt dus niet op tele-einde in f/6.3 ofzo, daar kun je gewoon f/2.8 blijven gebruiken, is dus beter dan anderen geschikt voor condities met minder favoriete lichtsituaties. Verder is de FZ200 gewoon een fijn ding met klapbaar schermpje, goede videomode enz etc. :Y Ik denk dat een FZ200 een prima camera is die erg flexibel is (voornamelijk door z'n 25-600mm 35mm-equivalent range constant f/2.8) en je in staat stelt om fotografie te leren en te ontdekken wat 'jouw ding' precies is.

Maar wil je je meteen in verwisselbare lens camera's storten, dan kan dat natuurlijk ook. :Y Moet je wel oppassen dat sommige oude cameratypes niet eens liveview hebben. Als je voor Canon gaat, zou ik eerder de 18MP sensor typen aanraden. De 550D (of 600D) bijvoorbeeld. De 450D stamt nog uit 2008, de 550D uit 2010, maar de afgelopen 4 jaar heeft dezelfde Canon-lijn niet veel nieuws gebracht qua sensor betreft. Dus combineer een aardige lens met een 550D of 700D en je kunt haast geen verschil bespeuren (processing engines zijn natuurlijk wel wat beter geworden). Wil je de Nikon-kant op, kan ook (I don't judge, ik haal de camera die mij het meest bevalt en waar ik het meest mee kan (inbegrepen: lensaanbod) en ga niet op een logootje af) denk dan aan een D3100 bijvoorbeeld. Als je zoiets haalt heb je niet eens een weggooicamera, maar eigenlijk best iets leuks in handen in principe. Zelf beetje huiverig van camera's ouder dan 2010, ook omdat ik die helemaal niet ken. Maar misschien dat anderen daar hun licht nog over kunnen laten schijnen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_139608800
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 01:13 schreef shiznuts het volgende:
Als fotograferen vrij nieuw voor je is, is het handig om voor je vakantie al de basis onder de knie te hebben. Nu is een spiegelreflex wel geinig, maar eigenlijk niet bedoeld om op de automatische stand te schieten, dus wat gevorderde kennis en ervaring met je camera is eigenlijk wel een vereiste (kun je natuurlijk opdoen via de veelgenoemde site die ik ook voor jullie in de OP opgenomen heb: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm ). Nu is een Canon EOS 450D bijvoorbeeld met kitlens inderdaad best geinig, maar de kitlens is vrij beperkt qua range natuurlijk (55/18 ~ 3x zoom en 18mm ~ 28mm 35mm-equivalent met 1.6x cropfactor) en valt redelijk snel af: f/3.5 wijd -> f/5.6 ingezoomd.

Je kunt je afvragen of je niet beter af bent met een wat kleinere camera, vooral als je reist. Zelf ben ik een jaar of 12 geleden begonnen met digitale fotografie en heb toen wat simpele dingetjes gehad (Kodak, Samsung). Maar echt begrip kweken wat fotografie inhoudt en niet zomaar wat rondklikken kwam niet met zo'n compact dingetje maar met bridgecamera's. Eerst de Fujifilm Finepix S8000fd. Was een mooi ding voor foto's en de lens was echt goed, maar vrij slecht in het donker en maar een VGA-resolutie videomode. Toen ging ik naar de Canon PowerShot SX1 IS. Die had een 1080P videomode en wat meer fratsen, ook een remote. Hij was ook hackbaar met CHDK (Canon Hack Development Kit) en zo kon je o.a. timelapses schieten. Met die camera veel geprobeerd en geleerd. Maar de lens viel redelijk snel af en was in condities met wat minder perfect licht niet zo optimaal. Ook was ik dol op de 1080P video waardoor ik filmen enorm ben gaan waarderen. Miste alleen betere handmatige focus, dat moest dan met een prielig draaiwieltje aan de achterkant.

Inmiddels heb ik voor video de Panasonic Lumix GH2, een camera met elektronische zoeker, draaibaar schermpje, uitwisselbare lenzen, maar zonder spiegel. Door de spiegel weg te laten is er dus geen optische zoeker, maar een elektrische; hierdoor en de wat kleiner dan APS-C sensorformaat kunnen de camerbodies lekker compact gehouden worden. Dus t.o.v. een bridge had ik voornamelijk de voordelen: grotere sensor = beter in lowlight & handmatig focussen met focusring op lens. De GH2 is wonderbaarlijk goed met video ook. Wat je wel mist is de range van een 20x zoom en de compactheid en all-in-1 oplossing die je makkelijk ff meeneemt. De GH2 was maar matigjes voor fotografie, dus de GH2 heb ik nu voor video, heb m'n lenscollectie wat uitgebreid zodat ik van 11mm tot 300mm alles gecoverd heb en ook wat lowlight goed presterende lenzen/primes heb en dan voor fotografie de Olympus OM-D E-M1 gehaald. Die heeft overigens ingebouwde stabilisatie zodat ook lenzen zonder stabilisatie goed uit de verf komen. Volgende op de lijst is dan de Panasonic GH4, weer een upgrade op videogebied. Het gevaar is wel dat je met zoveel gear je spul thuislaat, omdat meenemen van statief, lenzen, e.d. gedoe is. Soms mis je dan eigenlijk de eenvoud van een bridgecamera.

Anyways. :P Het meest geleerd heb ik met de Fujifilm en Canon bridgecamera's. Hierdoor kon ik me echt oriënteren op de dingen die voor mij belangrijk bleken. De flexibiliteit van de range en het alles-in-1-concept maakt superzooms/bridgecamera's uitstekende vakantie- en leercamera's. Door het implementeren van een elektronische viewfinder en toegewijde P(rogram) S(hutterspeed) A(perture) en M(anual) modi had je echter wel de middelen om fotografie serieus te kunnen nemen, daar compactcamera's meestal wat lastiger in te stellen zijn en meer automatisch point-and-shoot gericht zijn. Overigens doen bridgecamera's superzooms het ook prima op de automatische stand. De besproken FZ200 blinkt uit vanwege het constante f/2.8 diafragma. Die vervalt dus niet op tele-einde in f/6.3 ofzo, daar kun je gewoon f/2.8 blijven gebruiken, is dus beter dan anderen geschikt voor condities met minder favoriete lichtsituaties. Verder is de FZ200 gewoon een fijn ding met klapbaar schermpje, goede videomode enz etc. :Y Ik denk dat een FZ200 een prima camera is die erg flexibel is (voornamelijk door z'n 25-600mm 35mm-equivalent range constant f/2.8) en je in staat stelt om fotografie te leren en te ontdekken wat 'jouw ding' precies is.

Maar wil je je meteen in verwisselbare lens camera's storten, dan kan dat natuurlijk ook. :Y Moet je wel oppassen dat sommige oude cameratypes niet eens liveview hebben. Als je voor Canon gaat, zou ik eerder de 18MP sensor typen aanraden. De 550D (of 600D) bijvoorbeeld. De 450D stamt nog uit 2008, de 550D uit 2010, maar de afgelopen 4 jaar heeft dezelfde Canon-lijn niet veel nieuws gebracht qua sensor betreft. Dus combineer een aardige lens met een 550D of 700D en je kunt haast geen verschil bespeuren (processing engines zijn natuurlijk wel wat beter geworden). Wil je de Nikon-kant op, kan ook (I don't judge, ik haal de camera die mij het meest bevalt en waar ik het meest mee kan (inbegrepen: lensaanbod) en ga niet op een logootje af) denk dan aan een D3100 bijvoorbeeld. Als je zoiets haalt heb je niet eens een weggooicamera, maar eigenlijk best iets leuks in handen in principe. Zelf beetje huiverig van camera's ouder dan 2010, ook omdat ik die helemaal niet ken. Maar misschien dat anderen daar hun licht nog over kunnen laten schijnen.
Wow _O_

Dank je wel! dit ga ik rustig even doornemen. Tijdje geleden me idd geabonneerd op Karl Taylor, super goede tip :)
  dinsdag 6 mei 2014 @ 01:34:11 #239
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139609101
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 01:16 schreef Ansu het volgende:

[..]

Wow _O_

Dank je wel! dit ga ik rustig even doornemen. Tijdje geleden me idd geabonneerd op Karl Taylor, super goede tip :)
You're welcome. :D
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 21:49 schreef regnavetto het volgende:
Hi!
Ik ga op hele korte termijn een foodblog beginnen en ben nu in de markt voor een nieuwe camera, aangezien ik nu alleen maar op mijn iPhone ben aangewezen :'(.

Nu heb ik stiekem helemaal geen verstand van camera's en fotografie in het algemeen, maar ik ga dan ook een cursusje volgen.

Nu mijn vraag aan jullie. Kunnen jullie me al op het juiste pad helpen door mij te vertellen welke camera (en misschien wel welke lens) bij een leek als TS kunnen horen. Een belangrijk detail, ik wil er ook in goede kwaliteit film mee op kunnen nemen. Gelukkig krijg ik van iemand een overbodige LED-ring lamp, dus daar ben ik al mee set. Het budget ligt zo rond de 500 euro.

Mijn dank is groot!
Foodblog. Dan denk ik meteen aan 'bokehlicious :Y) c_/ '. Dan hoef je ook geen toeter van een lens te hebben en kun je inderdaad best eens een 18-55mm kitlens gebruiken. Je wilt je 'food' ook mooi uitlichten zodat het er smakelijk uitziet, dus ondanks dat je 'em binnenshuis in zult zetten is low light performance niet heel kritisch. Als je er ook nog goed mee wilt filmen, dan kom je al gauw bij Canon uit. De Canon 550D en 600D zijn wel leuk. De latere 650D, 700D en 100D hebben ook wel wat (voornamelijk doorgaande autofocus gedurende video-opnames). Je kunt de Canons uitrusten met Magic Lantern. Da's een 'hack' waardoor je allerlei features krijgt dat je helpt bij je foto- en videografie. :Y Van Nikon heb je de D5200 welke een supertoffe camera is.

Een spiegelreflex is echter geen must. Ik denk dat jij ook prima uit de voeten zult komen met een zogenaamde premium compact; een compacte camera, maar dan met een relatief tot normale compactcamera's grote sensor en een goede lens. Denk dan in de richting van de Canon S95, S100, S110, S120, S200, G15, G16, G1X, G1X II, Sony RX100, RX100 II, RX100 III, Olympus XZ-1, XZ-2, Stylus 1, Panasonic LX-5, LX-7, LF1, Nikon P330, P340, P7700, P7800, Samsung EX-1, EX2F en zulk soort camera's met ~ 1/1.7" sensor en zo'n 3 á 4x zoom en goede optics. Die zijn allemaal eigenlijk wel leuk. De RX100 heeft de grootste sensor en de betere performance, maar een S120 heeft geen onaardige performance en is toch heeeel compact. Net waar je voorkeur naar uitgaat natuurlijk.

Wil je iets heel leuks, dan is er de Panasonic GM1 met 12-32mm objectief. EUR 572,95 op Amazon.de .
Panasonic is heldhaftig op het gebied van video en de GM1 is sowieso een leuk ding.

Ga eens voorbeelden zoeken van wat deze camera's kunnen. :Y Ga ook ff in een winkel langs en laat er een paar door je handen gaan.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_139611130
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 01:34 schreef shiznuts het volgende:

[..]

You're welcome. :D

[..]

Foodblog. Dan denk ik meteen aan 'bokehlicious :Y) c_/ '. Dan hoef je ook geen toeter van een lens te hebben en kun je inderdaad best eens een 18-55mm kitlens gebruiken. Je wilt je 'food' ook mooi uitlichten zodat het er smakelijk uitziet, dus ondanks dat je 'em binnenshuis in zult zetten is low light performance niet heel kritisch. Als je er ook nog goed mee wilt filmen, dan kom je al gauw bij Canon uit. De Canon 550D en 600D zijn wel leuk. De latere 650D, 700D en 100D hebben ook wel wat (voornamelijk doorgaande autofocus gedurende video-opnames). Je kunt de Canons uitrusten met Magic Lantern. Da's een 'hack' waardoor je allerlei features krijgt dat je helpt bij je foto- en videografie. :Y Van Nikon heb je de D5200 welke een supertoffe camera is.

Een spiegelreflex is echter geen must. Ik denk dat jij ook prima uit de voeten zult komen met een zogenaamde premium compact; een compacte camera, maar dan met een relatief tot normale compactcamera's grote sensor en een goede lens. Denk dan in de richting van de Canon S95, S100, S110, S120, S200, G15, G16, G1X, G1X II, Sony RX100, RX100 II, RX100 III, Olympus XZ-1, XZ-2, Stylus 1, Panasonic LX-5, LX-7, LF1, Nikon P330, P340, P7700, P7800, Samsung EX-1, EX2F en zulk soort camera's met ~ 1/1.7" sensor en zo'n 3 á 4x zoom en goede optics. Die zijn allemaal eigenlijk wel leuk. De RX100 heeft de grootste sensor en de betere performance, maar een S120 heeft geen onaardige performance en is toch heeeel compact. Net waar je voorkeur naar uitgaat natuurlijk.

Wil je iets heel leuks, dan is er de Panasonic GM1 met 12-32mm objectief. EUR 572,95 op Amazon.de .
Panasonic is heldhaftig op het gebied van video en de GM1 is sowieso een leuk ding.

Ga eens voorbeelden zoeken van wat deze camera's kunnen. :Y Ga ook ff in een winkel langs en laat er een paar door je handen gaan.
Wow, Wat een heldenpost. Super bedankt!
pi_139629919
Welke compactcamera met een budget van 200 euro raden jullie aan? Ik neig nu naar de Canon powershot sx280 hs, maar is er zoveel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie -O-
  woensdag 7 mei 2014 @ 08:28:59 #242
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139651947
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 19:46 schreef Trusten het volgende:
Welke compactcamera met een budget van 200 euro raden jullie aan? Ik neig nu naar de Canon powershot sx280 hs, maar is er zoveel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie -O-

~ http://www.amazon.de/Ange(...)?ie=UTF8&node=872398
http://www.stuff.tv/sony/sony-cyber-shot-hx50/review , http://www.stuff.tv/cameras/top-ten
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_139654960
quote:
Thanks, ziet er goed uit ware het niet dat ik hem bij voorkeur bij de Mediamarkt wil kopen omdat we daar nog een flinke waardebon van hebben en daar is hij flink duurder....

Ik houd hem even in gedachten!
pi_139878116
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 01:34 schreef shiznuts het volgende:

[..]

You're welcome. :D

[..]

Foodblog. Dan denk ik meteen aan 'bokehlicious :Y) c_/ '. Dan hoef je ook geen toeter van een lens te hebben en kun je inderdaad best eens een 18-55mm kitlens gebruiken. Je wilt je 'food' ook mooi uitlichten zodat het er smakelijk uitziet, dus ondanks dat je 'em binnenshuis in zult zetten is low light performance niet heel kritisch. Als je er ook nog goed mee wilt filmen, dan kom je al gauw bij Canon uit. De Canon 550D en 600D zijn wel leuk. De latere 650D, 700D en 100D hebben ook wel wat (voornamelijk doorgaande autofocus gedurende video-opnames). Je kunt de Canons uitrusten met Magic Lantern. Da's een 'hack' waardoor je allerlei features krijgt dat je helpt bij je foto- en videografie. :Y Van Nikon heb je de D5200 welke een supertoffe camera is.

Een spiegelreflex is echter geen must. Ik denk dat jij ook prima uit de voeten zult komen met een zogenaamde premium compact; een compacte camera, maar dan met een relatief tot normale compactcamera's grote sensor en een goede lens. Denk dan in de richting van de Canon S95, S100, S110, S120, S200, G15, G16, G1X, G1X II, Sony RX100, RX100 II, RX100 III, Olympus XZ-1, XZ-2, Stylus 1, Panasonic LX-5, LX-7, LF1, Nikon P330, P340, P7700, P7800, Samsung EX-1, EX2F en zulk soort camera's met ~ 1/1.7" sensor en zo'n 3 á 4x zoom en goede optics. Die zijn allemaal eigenlijk wel leuk. De RX100 heeft de grootste sensor en de betere performance, maar een S120 heeft geen onaardige performance en is toch heeeel compact. Net waar je voorkeur naar uitgaat natuurlijk.

Wil je iets heel leuks, dan is er de Panasonic GM1 met 12-32mm objectief. EUR 572,95 op Amazon.de .
Panasonic is heldhaftig op het gebied van video en de GM1 is sowieso een leuk ding.

Ga eens voorbeelden zoeken van wat deze camera's kunnen. :Y Ga ook ff in een winkel langs en laat er een paar door je handen gaan.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 01:34 schreef shiznuts het volgende:

[..]

You're welcome. :D

De man in de winkel raadde me een Canon EOS 100D met een 18-55 lens. Wat vind je van die camera? Hij had een aanbieding voor 410 euro. Ook een Nikon D5200 ook met een 18-55 lens voor 600. Alvast bedankt!

[ Bericht 25% gewijzigd door regnavetto op 12-05-2014 20:12:01 ]
  maandag 12 mei 2014 @ 23:30:36 #245
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139889841
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:01 schreef regnavetto het volgende:

[..]

[..]

De man in de winkel raadde me een Canon EOS 100D met een 18-55 lens. Wat vind je van die camera? Hij had een aanbieding voor 410 euro. Ook een Nikon D5200 ook met een 18-55 lens voor 600. Alvast bedankt!
Ik ga me ff wat typen besparen en post wel ff een compilatie voor je: :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 15:02 schreef shiznuts het volgende:
[..]

De 100D is volgens mij gericht op vrouwen met kleine handjes. :P Zelf vind ik het totaal niks, maar goed, iedereen zo natuurlijk z'n voorkeuren. Qua bouwkwaliteit en mogelijkheden verder een prima ding. Verschilt op zich niet zo heel veel met een 650D/700D, die ik eerder zou halen. Voornamelijk vanwege het flip-uit schermpje, maar ook is de burst net ff wat sneller en zijn alle 9 focuspoint crosstype. Kun je touchscreen en autofocus in videomode missen, dan is de 600D misschien ook wel wat voor je. Let wel dat al deze camera's nog altijd de jarenoude 18MP sensor gebruiken. Niet dat daar bar veel mis mee is, een 7D of 60D heeft die ook en de nieuwere 70D die wel een nieuwe sensor heeft is stukken duurder, maar wel iets om in het achterhoofd te houden. De 18-55mm STM-lens zorgt verder voor 'stille focus' en is ook beter geschikt voor autofocus gedurende video-opnamen.

Maar kijk ook eens naar Nikon... De D5200 heb ik al megaveel voorbij laten komen als aanrader. Hij komt goed geprijsd met Nikon's laatste sensortechnologie (waar vergelijkbare EOS-modellen dus nog altijd achterlopen) en laat Canon achter zich met superieure kwaliteit foto's met grotere dynamic range, kleurdiepte en betere low light performance. Daar bovenop krijg je ook nog eens een resolutieboost naar 24MP wat ook meer ruimte laat om naderhand te croppen. De D5200 heeft 39 focuspoints i.p.v. 9 en de videomode op FullHD heeft 60 fps.

Qua lenzen is het aan te raden te kijken naar gestabiliseerde lenzen. Bij Canon heet dat IS en bij Nikon zie je VR. Vooral op langere brandpuntsafstanden zoals 300mm wil je eigenlijk niet zonder stabilisatie fotograferen. Uitzondering zou ik maken voor prime lenzen (zoomloze lenzen met een vast brandpuntafstand), zoals de 50mm f/1.8. Dat geeft trouwens de lichtgevoeligheid van een lens aan, dat f-getal (bedenk je dat fotografie berust op het principe van het vastleggen van licht). Dat kun je voor het gemak zien als verliesfactor. Van het invallende licht gaat er een factor 1.8 verloren. Dat is een prima waarde voor een lens. Er zijn ook lenzen die bij f/3.5 beginnen en verliezen dus een factor van 3.5 aan licht tussen de lichtinval op de lensfront en de afgifte aan de sensor. Ze zijn minder lichtgevoelig en dus minder geschikt voor low light condities. In zulke situaties moet je de sensor langer belichten om de belichting neutraal te houden. Dit introduceert echter weer onscherpteproblemen vanwege camerashake en bewegende onderwerpen. Als je de belichting korter houdt om dit tegen te gaan moet je de digitale sensitiviteitsboost omhoog gooien; de ISO. Dit introduceert echter ruis op je foto's die bijzonder merkbaar is vanaf ISO1600. Maar houdt dus rekening met lensstabilisatie en lensgevoeligheid (f-getal). In de regel zijn de 18-55mm gestabiliseerde lenzen van Canon en Nikon wel prima voor beginners en zijn verrassend scherp. Maar ze zijn niet bepaald lichtsterk. Als tweede lens zou ik dus eigenlijk een lichtgevoelige prime aanbevelen. Zowel Canon en Nikon hebben een aardige 50mm f/1.8 bijvoorbeeld. Voor overige lenzen, zoals zoomlenzen moet je hier maar eens meelezen: FOT / [Centraal] Het grote lenzen/objectieven topic #34 Rockwell is n joker (kijk ook vooral eens bij die twee linkjes in een quote uit die openingspost naar Kenrockwell en Lenshero). Anyways. Zo'n 50mm prime dekt je op het gebied van lowlight en is met cropfactor ook meteen een aardige portraitlens. Bedenk je echter ook dat de 18-55mm maar een drievoudige zoom is en een goede telezoom aardig prijzig is.

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 12:39 schreef shiznuts het volgende:
700D is een 650D more or less* met een andere label erop. :')
Dus dat 'ie nieuwer is, is daardoor meteen een bullshit argument om die te halen over een 650D of D5200.

* 1. De programmakeuzeknop kun je nu zowel linksom als rechtsom doordraaien
2. Je kunt creatieve filters nu ook al direct bij opname via Live view toepassen
3. Andere rubberen coating


De 600D mist misschien de voornaamste features: continuous autofocus during video en een touchscreen maar is verder vrij identiek aan z'n opvolger de 650D. Ligt er maar net aan wat je beter bevalt.

En de hele reeks APS-C sensors van de 550D, 7D, 60D, 600D, 650D, 700D, 100D gebruiken allemaal zo goed als dezelfde 18MP sensor, met technologie van dus zo'n 4 jaar geleden. Dus de sensor die je in een 700D ziet heeft niet echt meerwaarde over een 550D. Misschien de image processor die in de loop der jaren beter is geworden en andere features, maar met je sensor en je lens maak je de foto's. Dan kun je beter voor de D5200 gaan. Die sensor... die was nieuw toen de camera uitkwam. Sensor is fysiek ook een tikkeltje groter trouwens dan de Canon APS-C en heeft minder crop. Er is nu ook de D5300, dat is min of meer de D5200 waarbij de anti-aliasing filter weggelaten is (stukje scherper, wel groter moiré-risico) en Wi-Fi en GPS toevoegt. Hoe dan ook, de sensor in de D5200 is vrij fenomenaal. Pak er ter vergelijk eens de DxOMark-waarden bij:

BOOMCHAKALAKA! ~O> De 700D is no match voor de D5200. Slaat Canon uit het veld. Niet gek natuurlijk, als je bedenkt dat Canon eeuwig bleef hangen bij die 18MP sensor en Nikon voortdurend doorontwikkeld heeft. Nu is het natuurlijk wachten tot Canon de ballen heeft om de nieuwe 20.2MP sensor uit de 70D in een 700D body te stoppen en 'em uit te brengen als een 800D, hoewel zelfs dán de D5200 eigenlijk nog de betere sensor heeft.

Qua specificaties ( http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Nikon-D5200/specs | http://www.canon.nl/For_H(...)igital_SLR/EOS_700D/ | http://www.nikon.nl/nl_NL(...)s/slr/consumer/d5200 ) is er behalve de sensor nog een groter verschil: het autofocussysteem. De D5200 erft het focussysteem van de Nikon D7000, krijgt daarmee 39 focuspoints waarvan 9 crosstype. De 700D moet zich wat behelpen met z'n 9 autofocuspoints (alle crosstype).

Verdere features verschillen geen dag/nacht zoals de sensor en het focussysteem en kun je inderdaad zeggen dat de ene je gewoon beter in de hand ligt en het menustructuur/filosofie je beter bevalt. Maar ga je puur kijken naar mogelijkheden en kwaliteit qua fotografie, dan is de D5200 toch echt baas.

Wil je gaan voor video? De D5200 heeft uncompressed HDMI-out, waar je dan een externe recorder aan kunt hangen. Je kunt het compressed met een videocodec ook op een SD-kaartje opslaan uiteraard. Canon heeft echter het voordeel dat ze kunnen rekenen op Magic Lantern support ( http://www.magiclantern.fm | http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki ). Hiermee kun je van alles en nog wat tweaken (míts je camera compatible is) en allerlei overlays tevoorschijn toveren.

Over de 18-55mm VR kitlens ( lees ook eens: http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-vr.htm ). Zowel Canon als Nikon maken gewoon goede kitlenzen. Niet gek ook, want veel lui zullen in het begin niet veel anders gebruiken. Maar ja, het zijn geen specialistische lenzen natuurlijk, dus je moet niet verwachten dat zo'n lens een lowlightwonder is of je afvraagt waarom er haast geen bokeh (onderwerp in focus, afgezet tegen een wazige achtergrond) heerst in je foto's. 18-55mm's zijn gewoon general purpose budget lenzen. Dan moet je er gewoon een mooie telerange zoomlens bijhalen en een lichtsterke prime (prime = lens zonder zoom) als je er meer mee wilt.
quote:
3s.gif Op donderdag 12 september 2013 21:19 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Volle 24MP schieten is om verschillende redenen handig. De meest vooraanstaande is dat je meer pixels hebt en dus kunt croppen. Dus stel je je een FullHD-beeldscherm voor en stel je dan een 8MP foto voor en een 24MP foto voor. Met de 24MP foto op origineel formaat kun je voor je gevoel dan eindeloos naar links, rechts, boven en onder scrollen. Dat betekent dat je hoge kwaliteit crops kunt nemen, zelfs beeldvullende crops. Wat zowel betekent dat je niet zoveel zoom nodig hebt, als ook dat de crops veel detail bevat. Verder kun je net als zo'n Nokia Pureview cameraphone min of meer aan pixelsampling doen. Je hebt meer pixels en dat zou doorgaans moeten resulteren in betere foto's wanneer je deze verkleint.

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 13:30 schreef shiznuts het volgende:
Nou, ik heb met de 600D gewerkt, maar het is toch een lowlight drama hoor. De kwaliteit die je uit een D5200 kunt halen is gewoon veel beter.

En ik weet niet of je bekend bent met de D7000, maar dat is (was) een wat serieuzere camera en dat 39 AF-systeem is gewoon vrij klasse. Kun je wel met je 9 punten AF aankomen die voortborduurt op het systeem dat al in de 550D zat, met het verschil dat ze nu allen crosstype zijn, maar mja, ik vind het toch een klasse-verschil.

Verder moet ik trouwens zeggen dat je niet heel veel hebt aan Magic Lantern als je een 650D of 700D haalt, omdat de ports daarvoor unstable zijn.

Natuurlijk is een Canon 650D (ik wil de 700D eigenlijk niet noemen, vanwege de grote onzin dat 'ie is) niet per definitie een slechte camera. Maar in vergelijking met de D5200, een vergelijking die je gewoon moet maken, voelt 'ie gewoon te onderontwikkeld en verouderd aan. En dat is Canon's eigen schuld, want ze houden die camera's klein terwijl ze zoveel meer zouden kunnen. De 650D is eerder vergelijkbaar met de vorige generatie D5100 en ik vind de D5200 gewoon next level. En ik ben geen Nikon fanboy, ik ben een realist en zou zelf gewoon het toestel kiezen waar ik dan in staat ben om de beste kwaliteit foto's mee vast te leggen. Ook omdat ik nog wat met het toestel mee wil groeien en het geen goede start is als 'ie verouderd aanvangt.

Maar goed, neemt niet weg dat je met de 650D gewoon prachtige plaatjes schieten kan. Een 1Dx in de verkeerde handen levert ook niet veel briljants op. En zie ook DigitalRev TV's pro photographer cheap camera challenge, waarbij je ziet dat de camera ook echt niet alles is, maar wat je ermee doet. En de 650D is niet eens zo'n cheap camera uit de show.

Anyways, de D5200 is baas, maar Canon is ook fijn. Uiteraard moet je zelf een keuze maken en kan best iets subjectiefs en persoonlijks als een filosofie achter een bepaalde camera dat je beter ligt een doorslaggevende factor zijn. Als iets niet lekker in de hand ligt of kudt is in de omgang ga je natuurlijk ook niet veel plezier beleven aan fotografie en dat zou ook zonde zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 21:35 schreef shiznuts het volgende:
Ik zou het wel weten, ik zou zelf voor de D5200 gaan. O+ _O_ Verder zie ik persoonlijk geen meerwaarde 700D VS 650D. En die hebben geen stable Magic Lantern draaien, de 600D wel. Maar goed, die mist o.a. weer continuous autofocus in videomode en touchscreen. Zoals gezegd, een opvolger met wat betere specs incl. die 70D sensor, dat zou een leuke camera maken. Nu zou ik de D5200 de upper hand geven. Maar goed, het ligt inderdaad ook aan hoe je de filosofie van de fabrikant bevalt, alsmede de hele ergonomie van zo'n camera. En sowieso zijn het beide natuurlijk prima camera's hoe je het ook bekijkt, het is niet bepaald rommel. Do what feels good.

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 00:56 schreef shiznuts het volgende:
Nee, de D5100 is juist echt een stuk ouder. De nieuwere is de D5300 inmiddels, voornaamste veranderingen tov de D5200 is toevoeging van Wi-Fi en GPS en ze hebben de anti-aliasing filter weggelaten. Dat zou wat scherpere foto's moeten opleveren, vermeert echter het risico op moiré. Verder vrijwel identiek.

De Nikon is vooral een kunner! Waanzinnige resolutie en biedt veel flexibiliteit dus. Ondanks minder pixeloppervlak per individuele pixel verbazingwekkend goed in low light. Erg sterke sensor. Het autofocussysteem stamt af van de wat higher end last gen D7000 dus dat is zeker ook niet mis. De 600D loopt dan gewoon wat achter, daar kun je eigenlijk niet omheen.

Verder vind ik het wat overdreven om te stellen dat je je dSLR zo snel zou ontgroeien. Vooral dan juist de D5200 die toch echt het nodige wel biedt.

Qua filosofie en ergonomie kan de camera misschien minder bevallen, dat weet ik niet. Mij gaat het voornamelijk om: wat voor foto's kan ik eruithalen en hoe veelzijdig is 'ie. Mijn GH2 is ook geen echte looker of super ergonomisch, maar als iets klein moet zijn en ook behoorlijk video schieten kan is het een top keuze! Zo iedereen z'n voorkeuren natuurlijk. Ik vind Canon en Nikon allebei top, maar als je puur kijkt naar performance over de laatste jaren, dan zit er weinig verloop bij Canon. Terwijl Nikon toch echt hard aan de weg timmert. Nogmaals, zaken liggen andrrs zodra er een nieuwe sensor in een xxxD komt, maar tot die tijd zou ik persoonlijk voor de D5200 gaan.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 20:17 schreef shiznuts het volgende:
Mja, voor eigen-huis-en-tuin doeleinden zonder tussenkomst van Magic Lantern is de D5200 gewoon een superchille camera. :Y Fotokwaliteit is natuurlijk erg goed te noemen, maar video uit de camera is op zich ook prima. Alleen, ga je shorts schieten, dan wil je waarschijnlijk wat meer mogelijkheden/controle en dan is zo'n Magic Lantern wel een toffe uitkomst.
Ligt natuurlijk ook een great deal aan de lenzen die je gebruikt. ;)

[..]
quote:
10s.gif Op donderdag 2 januari 2014 20:28 schreef shiznuts het volgende:
Kende gij dah nie joh?

http://www.magiclantern.fm
http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki

Voor fotografen ook wel leuke features zoals focus assist en zebra's bijvoorbeeld.
tl;dr
Voor beide zijn wat te zeggen. Maar de Canon 100D eerder niet, dan zou ik eerder voor de 650D/700D gaan. Een klapschermpje is een stuk fijner framen, vooral als je met voedsel bezig bent en je misschien lage hoeken e.d. aan wilt nemen, maar als je jezelf wilt filmen bij het bereiden van gerechten e.d. dan is het natuurlijk wel fijn dat je voor de camera ook een idee hebt wat je framet en je het schermpje kunt zien. Ook is het focussysteem van de 100D wat primitiever dan de andere genoemde modellen. De camera's zijn uit te rusten met Magic Lantern, wat je allerlei geinige hulpmiddeltjes biedt voor foto en vooral ook video.

Ga je voor de Nikon en dan specifiek de D5200, dan verlies je Magic Lantern support en het toestel beschikt niet over een touchscreen. Aan de andere kant heeft de videomode een dubbele framerate 60fps i.p.v. 30fps v/d Canons, wat dus relaxter is voor slomo video (bv. walmende pannen/geflambeerde gerechten). De 24MP sensor in de D5200 is fysiek net wat groter en van een modernere generatie dan de oude 18MP sensor in Canons line-up. Ondanks de hogere megapixelcount, kleiner oppervlak per pixel. c.q. minder lichtvangstcapaciteit, presteert de sensor in de D5200 op alle vlakken beter dan de Canons. En 24MP dus! Het autofocussysteem van de Nikon is ook van een wat beter niveau, komt uit de wat higher end D7000 zetten.

Aan het einde van de dag zijn met alle camera's natuurlijk mooie resultaten neer te zetten, maar het is maar net waar je eigen voorkeuren liggen. Ook ergonomie en menustructuur zijn factoren die je voor een bepaald merk/model kunnen laten neigen. Heb je tijdens het koken toch besmeurde vingers en ga je het touchscreen niet gebruiken en heb je geen behoefte aan Magic Lantern dan zou ik zeggen: D5200 all the way. :Y Maar goed, laat zo'n 650D/700D en de D5200 nog eens door je vingers gaan. Neem desnoods ff een SD-kaartje mee en schiet er wat mee in de winkel. Op die manier vind je vast wel de camera die je het meeste ligt. ;)

P.S. Voor prijsvergelijkingen heb ik in de OP (OpeningsPost) linkjes naar sites gemikt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_139890383
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 23:30 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Ik ga me ff wat typen besparen en post wel ff een compilatie voor je: :D

[..]

Super super thanks. Dit ga ik eens op mijn gemak morgen ochtend doorlezen!

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

tl;dr
Voor beide zijn wat te zeggen. Maar de Canon 100D eerder niet, dan zou ik eerder voor de 650D/700D gaan. Een klapschermpje is een stuk fijner framen, vooral als je met voedsel bezig bent en je misschien lage hoeken e.d. aan wilt nemen, maar als je jezelf wilt filmen bij het bereiden van gerechten e.d. dan is het natuurlijk wel fijn dat je voor de camera ook een idee hebt wat je framet en je het schermpje kunt zien. Ook is het focussysteem van de 100D wat primitiever dan de andere genoemde modellen. De camera's zijn uit te rusten met Magic Lantern, wat je allerlei geinige hulpmiddeltjes biedt voor foto en vooral ook video.

Ga je voor de Nikon en dan specifiek de D5200, dan verlies je Magic Lantern support en het toestel beschikt niet over een touchscreen. Aan de andere kant heeft de videomode een dubbele framerate 60fps i.p.v. 30fps v/d Canons, wat dus relaxter is voor slomo video (bv. walmende pannen/geflambeerde gerechten). De 24MP sensor in de D5200 is fysiek net wat groter en van een modernere generatie dan de oude 18MP sensor in Canons line-up. Ondanks de hogere megapixelcount, kleiner oppervlak per pixel. c.q. minder lichtvangstcapaciteit, presteert de sensor in de D5200 op alle vlakken beter dan de Canons. En 24MP dus! Het autofocussysteem van de Nikon is ook van een wat beter niveau, komt uit de wat higher end D7000 zetten.

Aan het einde van de dag zijn met alle camera's natuurlijk mooie resultaten neer te zetten, maar het is maar net waar je eigen voorkeuren liggen. Ook ergonomie en menustructuur zijn factoren die je voor een bepaald merk/model kunnen laten neigen. Heb je tijdens het koken toch besmeurde vingers en ga je het touchscreen niet gebruiken en heb je geen behoefte aan Magic Lantern dan zou ik zeggen: D5200 all the way. :Y Maar goed, laat zo'n 650D/700D en de D5200 nog eens door je vingers gaan. Neem desnoods ff een SD-kaartje mee en schiet er wat mee in de winkel. Op die manier vind je vast wel de camera die je het meeste ligt. ;)

P.S. Voor prijsvergelijkingen heb ik in de OP (OpeningsPost) linkjes naar sites gemikt.
pi_139979120
Ik ben een absolute beginner die geïnteresseerd is in het maken van foto's tijdens optredens op bijvoorbeeld muziekpodia. Wat zou een mooi instapmodel zijn voor een amateur om even lekker mee te spelen? Mijn focus ligt, zoals ik al zei op het maken van foto's in ruimtes waar doorgaans niet veel natuurlijk omgevingslicht is. Zou een knappe compactcamera in mijn geval volstaan? Het budget is op dit moment ¤400,-.
  donderdag 15 mei 2014 @ 13:20:35 #248
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139981191
Punt is dat je bij muziekpodia niet zomaar mag gaan opnemen en eigenlijk accreditatie nodig hebt. Nu zie je iedereen met een telefoon schieten en zullen compactcamera's ook wel worden geduld, misschien gespecificeerd in een fotografiebeleid, maar ja, dan is het inderdaad de vraag: welke haal je dan?

Eerste punt is natuurlijk de zoom. Tenzij je altijd een lekker plekje vooraan kunt bemachtigen, heb je gewoon zoom nodig. Alleen... alles met meer dan zo'n 4x zoom in een compacte body heeft vrijwel altijd een kleine sensor. Wat meteen het tweede punt is.

Lowlight performance. In situaties met minder ideale lichtomstandigheden wil je zo lichtgevoelig mogelijke specificaties in je camera hebben. Het liefste heb je dan een 1" of 1/1.7", 1/1.8" sensor. Maar zoals gezegd, met grote sensors in een compacte formfactor zit je gebonden aan weinig zoom. De grote sensor compacts, de zogenaamde 'premium compacts' hebben vaak wel vrij aardige lowlight performance lenzen (tenminste op wijd dan, ingezoomd verlies je meestal aardig wat lichtsterkte).
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 01:34 schreef shiznuts het volgende:

[..] een zogenaamde premium compact; een compacte camera, maar dan met een relatief tot normale compactcamera's grote sensor en een goede lens. Denk dan in de richting van de Canon S95, S100, S110, S120, S200, G15, G16, G1X, G1X II, Sony RX100, RX100 II, RX100 III, Olympus XZ-1, XZ-2, Stylus 1, Panasonic LX-5, LX-7, LF1, Nikon P330, P340, P7700, P7800, Samsung EX-1, EX2F en zulk soort camera's met ~ 1/1.7" sensor en zo'n 3 á 4x zoom en goede optics. Die zijn allemaal eigenlijk wel leuk. De RX100 heeft de grootste sensor en de betere performance, maar een S120 heeft geen onaardige performance en is toch heeeel compact. Net waar je voorkeur naar uitgaat natuurlijk.

Wil je iets heel leuks, dan is er de Panasonic GM1 met 12-32mm objectief. EUR 572,95 op Amazon.de .
Panasonic is heldhaftig op het gebied van video en de GM1 is sowieso een leuk ding.

Ga eens voorbeelden zoeken van wat deze camera's kunnen. :Y Ga ook ff in een winkel langs en laat er een paar door je handen gaan.
Een superzoom/bridgecamera is natuurlijk wel leuk qua zoom en handling, maar veel te bulky om 'stealthy' bij concerten e.d. wat te lopen schieten. Dan zou je moeten gaan kijken naar een normale (travel) compact met zo'n 10~20x zoom of iets. Maar ja, die hebben dus redelijk kleine sensors en de lenzen zijn niet bepaald kunners. Maar dan moet je dus moeten denken aan een Panasonic Lumix DMC-TZ60 of Sony Cyber-shot DSC-HX60V. Zoiets is waarschijnlijk het beste compromis en zullen het best aardig naar tevredenheid doen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 15 mei 2014 @ 18:56:16 #249
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_139991885
quote:
14s.gif Op zondag 27 april 2014 21:16 schreef TommyGun het volgende:
RX100M3 :o

Ik heb geen haast O-)




~ Courtesy of: http://photorumors.com & http://www.sonyalpharumors.com

Looks pretty darn sweet. :D Officiële info volgt morgen om 06:00.

- UPD 06:18

- UPD 19:59
Hij is alleen wel een beetje prijzig. :P

~ http://www.sony.nl/electr(...)-cameras/dsc-rx100m3

[ Bericht 3% gewijzigd door shiz op 16-05-2014 19:59:24 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 16 mei 2014 @ 14:58:27 #250
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_140020179
quote:
3s.gif Op donderdag 15 mei 2014 18:56 schreef shiznuts het volgende:

[..]

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ]

~ Courtesy of: http://photorumors.com & http://www.sonyalpharumors.com

Looks pretty darn sweet. :D Officiële info volgt morgen om 06:00.
Mocht het alsnog een compact gaat worden dan is dit dé camera, without a doubt, maar stiekem (vandaar de 'alsnog') ben ik inmiddels heel erg gecharmeerd geraakt van de Nikon D5300 (met 18-140mm kitlens).

Immers, als ik 800,- euro (om en nabij) ga uitgeven aan een compact, waarom dan niet iets meer (+- 1000,-) voor een DSLR... (afgezien van de draagbaarheid, maar die valt heel erg mee bij de D5300: valt in de compact klasse qua spiegelreflex).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')