abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 31 juli 2013 @ 13:30:45 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_129541741
Het nieuwe muurtje van Moulijn in de Bloklandstraat in Rotterdam vertelt het verhaal over het leven van voetballegende met een strook foto's. Deze versie van het eerbetoon aan de Feyenoorder was in een verkiezing de grote winnaar. Dat meldt het AD/Rotterdams Dagblad.

In totaal brachten ongeveer duizend mensen hun stem uit op www.muurtjevanmoulijn.nl voor het muurtje, dat binnenkort een derde leven krijgt.

Coen Moulijn is geboren en getogen in de Bloklandstraat in het Oude Noorden. Hij leerde daar tegen een muurtje zijn voetbalkunsten. Toen de originele stenen verdwenen, plaatste kunstenaar Hans Citroen als monument een replica. Ook dit muurtje verdwijnt echter, omdat een huizenblok in de straat tegen de vlakte gaat. Vandaar dat de kunstenaar nu een nieuw monument maakt, met de hulp van Moulijn-fans.

De voorkeur van 76 procent van de stemmers was de versie met enkele foto's als een strook boven de goal. De stenen zijn de stenen uit de tijd dat de kleine Moulijn hier voetbalde. En net als toen, komen er lijnen op de muur met een bronzen gedenkplaat.

Welke beelden het leven van de in 2011 overleden linksbuiten zullen beschrijven, is nog de vraag. Tot 1 september kan iedereen foto's voordragen via de website www.muurtjevanmoulijn.nl. Dit gebeurde de afgelopen weken tachtig keer, waarbij er veertig unieke beelden werden aangedragen; van Moulijn als jonge voetballer tot foto's van zijn drukbezochte uitvaart.

:P

[ Bericht 27% gewijzigd door tong80 op 31-07-2013 18:24:14 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 31 juli 2013 @ 20:36:31 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_129555748
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:15:08 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130387026
quote:
Voetbalgeweld op het veld, vroegah was het niet beter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:21:16 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_130387175
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voetbalgeweld op het veld, vroegah was het niet beter
Dit gebeurde toen eigenlijk nooit. Vandaar de verontwaardiging van Bob Spaak de commentator.

Forum Admin vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:35:22 #5
35723 crew  GGMM
pi_130387579
Opgeruimd.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:38:53 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_130387687
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 16:35 schreef GGMM het volgende:
Opgeruimd.
Staat netjes. :)

Trouwste user 2022 woensdag 17 december 2014 @ 22:06:55 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_147686103
De onthulling van het nieuwe muurtje van Coen Moulijn in de Bloklandstraat in Rotterdam werd vanmiddag een drukbezocht Feyenoord-feestje. Behalve weduwe Adri Moulijn en 'namens de vijand' Spartaan Jules Deelder waren bij de plechtigheid onder anderen voormalig Feyenoord-spelers Peter Houtman, Eddy Pieters Graafland en oud-verzorger Gerard Meijer van de partij.

Het eerbetoon met plaquette en foto's in het Oude Noorden kreeg veel bijval, ook van de toegestroomde buurtbewoners. Moulijn (1937-2011), geliefd bij vriend en vijand, werd een monument van de wederopbouw genoemd.

Er was al een beeld van de legendarische linksbuiten bij de Kuip. Dat moest na een vijandelijke bekladding binnen de poorten van het stadion komen te staan. Er loopt een Coen Moulijnweg langs het Rotterdamse voetbalbolwerk en er was natuurlijk het bekende muurtje voor de misschien wel grootste en meest geliefde Feyenoorder aller tijden.

Maar met dat muurtje van Coen was er altijd wel wat aan de hand. De oorspronkelijke muur in de Bloklandstraat in het Oude Noorden, waartegen Coen Moulijn met links ontelbare balletjes moet hebben getrapt, viel in de jaren '70 van de vorige eeuw ten prooi aan de stadsvernieuwing. Er kwam 20 jaar later nog wel een tweede muurtje, maar die sneuvelde begin dit jaar onder de slopershamer.

In overleg met Feyenoord-supporters en de gemeente Rotterdam werd besloten tot de bouw van een derde muur voor Coen. Het eerbetoon kwam er naar een ontwerp van de Rotterdamse kunstenaar Hans Citroen.

Hij is blij met de nieuwe plek voor de lichtvoetige aanvaller. ,,Coen was de snelste voetballer op de eerste twee meter. De verdedigers wisten wat hij ging doen, maar alleen niet wanneer,'' zo prijst Citroen (van 1947) de linksbuiten, die in 1970 de Europa Cup I en de Wereldbeker won. ,,Hij was geliefd in heel Nederland. Er zijn hier stratenmakers uit Brabant bezig en die kennen de voetballer Coen nog wel.''

Vroeger was dit deel van Rotterdam een no-go-area, vertelt de kunstenaar over de opgeknapte kruising van de Bloklandstraat met het Zwaanshals. ,,Je kan nu zelfs tot aan de Rotte kijken. Dat muurtje staat hier echt veel beter.''

Het eerbetoon, dat ook een monument voor het straatvoetbal wordt genoemd, omvat onder meer een plaquette en een serie van 12 foto's waarin het leven van Coen Moulijn vanaf zijn eerste club Xerxes tot aan de uitvaart in 2011 langskomt. Volgens Citroen is de afbeelding van Coen gemaakt door de vroegere AD-cartoonist Wilfred Kalkman

Trouwste user 2022 woensdag 25 februari 2015 @ 10:39:26 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_150022264
Een revanche-actie van AS Roma-fans kan het niet zijn, onderstreept Hans Citroen. Maar de Rotterdamse kunstenaar is wel geraakt door de diefstal van de bronzen plaquette van ras-Feyenoorder Coen Moulijn uit het eind vorig jaar opgetrokken muurtje in het Rotterdamse Oude Noorden.

,,Ik ben door Gemeentewerken gebeld,'' aldus Citroen. ,,En het is al vóór Roma-Feyenoord gebeurd, hoor.'' Wat hij wel vrijwel zeker zegt te weten, is dat dit niet op het conto van Feyenoord-supporters kan worden geschreven. ,,Want die gaan zo niet met hun helden om.''

De bronzen plaquette is onderdeel van het nieuwe muurtje voor de legendarische linksbuiten van Feyenoord (1937-2011) op de hoek van de Bloklandstraat, waar Moulijn opgroeide, met het Zwaanshals. Daar wordt de Rotterdamse held herdacht met foto's én de plaquette.

Breekijzer
,,Ik vermoed dat de daders een breekijzer hebben gebruikt, want vergeet niet dat-ie vastzat met bouwkit en vier pennen van 6 centimeter lengte. Wie weet, is de plaquette er wel met behulp van een auto uitgetrokken.''

Volgens Citroen zijn het souvenirjagers of bronsdieven. ,,Terwijl het brons niet meer dan 40 euro waard is. Het is triest dat dit gebeurt. Gelukkig is de rest nog puntgaaf.''

De kunstenaar is in overleg met Gemeentewerken over een oplossing. ,,We gaan het herstellen. Hoe weet ik niet, maar dit eerbetoon moet weer compleet worden.''

:{

pi_150023191
hopelijk wordt die niet gesloopt door Roma-fans :P
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_150026266
Is waarschijnlijk door onze vrienden uit de hoofdstad gedaan.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
pi_150031825
Maar even geruimd, geen zin in een nieuwe flamewar...
BFF met GGMM
  Trouwste user 2022 donderdag 26 februari 2015 @ 22:57:03 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_150093821
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2015 15:33 schreef DonRaja het volgende:
Maar even geruimd, geen zin in een nieuwe flamewar...
:D

pi_150093906
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 16:38 schreef tong80 het volgende:

[..]

Staat netjes. :)

maar toch niet helemaal.
  Trouwste user 2022 donderdag 26 februari 2015 @ 22:58:32 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_150093915
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2015 12:41 schreef Happel het volgende:
Is waarschijnlijk door onze vrienden uit de hoofdstad gedaan.
Zielig.

In zo'n mooi bedoeld topic.

pi_150100756
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 22:58 schreef tong80 het volgende:

[..]

Zielig.

In zo'n mooi bedoeld topic.

Ok
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  Trouwste user 2022 zaterdag 28 februari 2015 @ 21:32:21 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_150158148
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 07:59 schreef Happel het volgende:

[..]

Ok
Briljant. _O_

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')