Het spijt mij zeer, maar dit is onzin. Er zijn 100'en wetenschappelijke experimenten gedaan om deze volks'wijsheid' te debunken. Verkouden worden heeft helemaal NIETS te maken met kou, tocht, of wat dan ook - maar alleen met de aanwezigheid van het verkoudheidsvirus.quote:Op maandag 29 juli 2013 00:31 schreef Watuntrik het volgende:
Onderkoeling kan het immuunsysteem aantasten, bacterie kunnen dan makkelijker uitbreiden. Dat geldt voor mens en dier.. De bacterie is dan veelal in het lichaam aanwezig en je immuunsysteem houd het in balans, dan kan een tijdje onderkoeling de balans verstoren en de ziekte uitbreken..
Een nachtje onder een ventilator of in andere tocht kan voldoende zijn..![]()
Nee, dat ligt zeker niet aan die ventilator, het ligt wellicht wel aan het feit dat je pech had om tegen een bacil aan te botsen, en dat kan iedereen altijd overal overkomen. Een verkeerd handvat in de trein, in de plee, wheerever, aanraken, is al voldoende.quote:Ik lig met dit waar vaak zat onder de ventilator te pitten.. Meestal niets aan de hand maar ook wel eens met een dikke pijnlijke strot en lelijk hoestje zo wakker geworden. Kan iedereen gebeuren ook je huisdier.. Ligt niet per definitie aan de ventilator..
Nou, als poezepoes het elders beter vindt... stom beest.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:41 schreef Scootermuisje het volgende:
Mijn kat vindt en ventilator engen ik maar blijven zeggen dat het verkoelend is maar na een poosje observeren gaat ze maar ergens anders naar toe.. Erg jammer, ze weet niet wat ze mist.
Niet de slimste nee, ze schuilt met deze hitte diep in de kast op een klamboestofje. Nouja, whatever floats your boatquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou, als poezepoes het elders beter vindt... stom beest.
Wat je zegt, ze weet niet wat ze mist.
Ik ga straks mijn bedje weer opzoeken, maar reken maar dat de ventilator HARD staat te blazen!
Haha, misschien is het beestje een afstammeling van de Egyptische klassieke kattengodin Bastetquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:54 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
Niet de slimste nee, ze schuilt met deze hitte diep in de kast op een klamboestofje. Nouja, whatever floats your boat
Zij was zeker mooi,ik heb ook een in mijn kast staanquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Haha, misschien is het beestje een afstammeling van de Egyptische klassieke kattengodin Bastet, en houdt ze gewoon van warmte, net zoals deze goddelijke dame?
PS Madame Bastet:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Godin Mevrouw Poezenmeid, aka Bastet.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
SJEZUS, wat was/is ze mooi!!!
2000 jaar geleden had ik die Egyptische cultuur waarschijnlijk best begrepen.
In 2013, helaas ietsjes minder...
Ze weten zeker niet wat zij missen.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:41 schreef Scootermuisje het volgende:
Mijn kat vindt en ventilator engen ik maar blijven zeggen dat het verkoelend is maar na een poosje observeren gaat ze maar ergens anders naar toe.. Erg jammer, ze weet niet wat ze mist.
Ok? spijt aanvaard..quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het spijt mij zeer, maar dit is onzin. Er zijn 100'en wetenschappelijke experimenten gedaan om deze volks'wijsheid' te debunken. Verkouden worden heeft helemaal NIETS te maken met kou, tocht, of wat dan ook - maar alleen met de aanwezigheid van het verkoudheidsvirus.
[..]
Nee, dat ligt zeker niet aan die ventilator, het ligt wellicht wel aan het feit dat je pech had om tegen een bacil aan te botsen, en dat kan iedereen altijd overal overkomen. Een verkeerd handvat in de trein, in de plee, wheerever, aanraken, is al voldoende.
Probleem is dat 'iedereen' dat dan meteen wijt aan 'de tocht'. 'Tocht' komt namelijk verdomd vaak voor, toch? Iedereen herinnert zich wel dat ene open raampje waardoor hij/zij zogenaamd verkouden is geworden...
Een perfecte illustratie van het klassieke misverstand tussen statistisch en daadwerkelijk causaal verband. Even een illustratie: in april worden de meeste kindjes geboren. In april verschijnen ook de meeste ooievaars weer terug uit Afrika. Er is dus een statistisch verband tussen het geboortecijfer en het verschijnen van de ooievaars. Dus...verband - ooievaars... en kindjes...
Niet zo heel veel verschillend tussen het zogenaamde verband dat mensen menen te ontdekken tussen 'tocht' en 'verkoudheid'.
Maar is hier ook een daadwerkelijk causaal verband? ECHT NIET.
Dus idd het is niet de ventilator die je ziek maakt maar de tijdelijke lichte onderkoeling. Microben dan wel virussen die al aanwezig waren in het lichaam krijgen dan toch eerder de kans. Omdat het lichaam onder zulk condities dus duidelijk andere prioriteiten heeft dan deze te lijf te gaan.quote:Het koude lichaam
Een subnormale lichaamstemperatuur gaat hand in hand met een minder goede gezondheid. De lagere temperatuur is een indicatie voor verminderde vitaliteit en voor de ontwikkeling van ziektes. De effectiviteit van alle chemische reacties in het lichaam is volledig afhankelijk van de lichaamstemperatuur. In het bijzonder de enzymatische reacties zijn van de lichaamstemperatuur (en de zuurgraad) afhankelijk. Met iedere temperatuurgraad die afwijkt van onze optimale temperatuur vertragen de enzymatische processen met 10 tot 20%. Als het te warm is komt de structuur van enzymen als los zand aan elkaar te hangen. Als het te koud is wordt de structuur te vast waardoor het zijn werk niet kan doen. Wanneer de temperatuur te warm, te koud of onstabiel is dan bevinden enzymen zich niet in de optimale vorm. Het metabolisme is dan ook verre van optimaal. De vertraging in enzymatische processen heeft bijvoorbeeld gevolgen voor reparatie mechanismen, het verwijderen van interne en externe toxinen en het vertragen van chemische reacties in het lichaam. Ook kunnen bij lagere lichaamstemperaturen sommige microben als parasieten en virussen tot wasdom komen.
Grappig. Ik heb katten meegemaakt die hun neus ervoor ophaalden als het warm weer was.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:43 schreef vronie het volgende:
Ze weten zeker niet wat zij missen.
Mijn katten gaan in de buurt van de ventilator liggen.
Wat zij ook lekker vinden,zijn ijsblokjes in hun water.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |