Lievvvquote:Op maandag 22 juli 2013 18:49 schreef Catch22- het volgende:
Ik heb al een mod gevraagd het topic te verplaatsen
En dús valt het ook weer af te leren.quote:Op maandag 22 juli 2013 19:43 schreef brainpower123 het volgende:
Het is een stoornis en je wordt er niet mee geboren maar komt langzaam in je.
Therapie en evt. medicatie. Heb je al lees ik nu (cognitieve). Ik weet van iemand die veel baat heeft gehad bij groepstherapie met soortgelijke klachten.quote:Op maandag 22 juli 2013 19:43 schreef brainpower123 het volgende:
Ik heb dagelijks last van, erg geremd,niet weten wat je moet zegen, bang voor kritiek, minderwaardig, dat mensen mijn niet interessant vinden. Ook dacht ik eerst dat ik niet slim was omdat ik vmbo basis had gedaan. Maar ik had test laten maken en er kwam uit dat ik eigenlijk op havo had moeten zitten. Daardoor wil ik mensen ontwijken maar ik stel me zelf zo op dat ik toch er naar toe ga. Maar ik ben op dat moment angstig en heb ik geen plezier dus gaat het ook niet weg. Ik weet dat het kan komen door mijn jeugd bijvoorbeeld, manipulaties, buiten gebied wonen enz. Het is een stoornis en je wordt er niet mee geboren maar komt langzaam in je.
Erg goede post.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:44 schreef Nochtans het volgende:
Persoonlijkheidsstoornissen zijn niet 'aangeleerd' en je kunt ze ook niet 'afleren'
Je kunt de klachten dragelijker maken door te leren hoe ermee om te gaan, voor jouzelf en de omgeving. Zo kunnen de symptomen in de loop van tijd milder worden. Maar dat is een jarenlang proces en echt genezen van een persoonlijkheidsstoornis is zeldzaam. Het is niet als een hond die je een kunstje leert.
TS, er zijn twee dingen die je in je post aangeeft waardoor ik je adviseer om nog maar even af te wachten en niet meteen helemaal in deze diagnose te duiken:
Ten eerste, je bent nog erg jong.
21 jaar is ook nog jong om een persoonlijkheidsstoornis vast te stellen. Sommige psychiaters adviseren een minimumleeftijd van 18, anderen 21, maar ik heb ook wel 23 gehoord. Het kan best dat je gewoon een laatbloeier bent. Dan horen deze klachten gewoon bij jouw leeftijdsfase. Dan is er beslist geen sprake van een persoonlijkheidsstoornis
Ten tweede: Het is gediagnosticeerd door een huisarts.Persoonlijkheidsstoornissen zijn, by far, het allermoeilijkst om vast te stellen en zou eigenlijk alleen maar overgelaten moeten worden aan een psychiater die jou goed kent.
Ik heb zelf kenmerken van de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (OPS). Ik heb rond mijn 21/22ste minimaal een half jaar klinisch opgenomen gezeten voordat mijn hoofdbehandelaar kon vaststellen dat ik kenmerken had van OPS gecombineerd met nog iets anders. Dat is hoe moeilijk een dergelijke diagnose meestal is.
Oftewel, laat je niet gek maken, staar je niet blind op deze diagnose, ga gewoon open die GGZ afspraak in en laat het maar op je afkomen.En bedenk ook waar je zelf hulp voor zou willen. Mocht wel later blijken dat je OPS hebt, mag je me altijd even berichtje sturen.
You're welcomequote:Op maandag 22 juli 2013 22:03 schreef brainpower123 het volgende:
heel erg bedankt voor je bericht, ik zal komende week vertelen wat de diagnose is.
De basis ligt verankerd. Maar door goede en intensieve therapie valt er over het algemeen wél (beter) mee te leren leven. En ook bij een persoonlijkheidsstoornis is aangeleerd gedrag (ter bescherming) af te leren (door het te vervangen door adequater gedrag).quote:Op maandag 22 juli 2013 21:44 schreef Nochtans het volgende:
Persoonlijkheidsstoornissen zijn niet 'aangeleerd' en je kunt ze ook niet 'afleren'
Volgensmij zeg je nu vrijwel hetzelfde als wat ik al eerder heb gepost.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 20:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
De basis ligt verankerd. Maar door goede en intensieve therapie valt er over het algemeen wél (beter) mee te leren leven. En ook bij een persoonlijkheidsstoornis is aangeleerd gedrag (ter bescherming) af te leren (door het te vervangen door adequater gedrag).
Daarnaast valt nog te bezien of het daadwerkelijk om een pers.stoornis gaat, daar TS nog niet door een psychiater is gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |