abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129156289
Sinds enkele maanden koken wij op inductie en het valt mij op dat de bodem van onze koekenpannen niet (meer) recht zijn. Ik weet niet of dat altijd al zo was of dat dat sinds inductie is (voorheen gas).

Hierdoor drijft het olie naar de randen toe en blijft het midden droog. Ook niet optimaal voor inductie lijkt mij.

Is dit normaal of zijn we gewoon toe aan nieuwe koekenpannen?
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:12:40 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129156535
Ideaal voor donut-style pannenkoeken
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:16:41 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_129156628
Door gas wordt de bodem van je pannen onregelmatig verhit, en het is bijna onvermijdelijk dat daardoor de bodem kromtrekt; alleen pannen met die superdikke bodems van tegen de centimer hebben daar niet al te veel last van. Van sommige van mijn pannen merk ik het al als ik ze gewoon op het aanrecht zet, zeker de pannen die regelmatig op hoog vuur worden gebruikt.

Ga je daarna op keramisch of inductie over, dan zijn pannen die eerder op gas gebruikt werden praktisch onbruikbaar, want ook de inductie zelf gaat niet zo effectief.

Op naar de winkel voor een set pannen met absoluut vlakke bodem.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:45:05 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_129157554
Of kijk op de ibood van vandaag..
pi_129157652
Daarom zeggen ze ook altijd, nooit pannen gebruiken op inductie die eerder op Gas gebruikt zijn.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_129159488
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:47 schreef Chinless het volgende:
Daarom zeggen ze ook altijd, nooit pannen gebruiken op inductie die eerder op Gas gebruikt zijn.
Oh? Wist ik niet :)
pi_129159498
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:45 schreef SiGNe het volgende:
Of kijk op de ibood van vandaag..
ja maar of die goed zijn weet ik ook niet
  zaterdag 20 juli 2013 @ 17:44:54 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129159970
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 16:47 schreef Chinless het volgende:
Voor kookpannen maakt het niet uit, en een goede dikke koekenpan(gietijzer) moet er in principe wel tegen kunnen.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 18:38:00 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_129161543
Ik had ooit een grillpan, deed het prima op inductie.
Toen trok ik in bij mijn vriend, nam grillpan mee, kookte op gas.Deed ie prima.
Toen zou ik ergens koken, daar was inductie. Nam mijn grillpan mee en nada. Ding deed niks.

Dus ja, nee. Een inductiepan noooooooit gebruiken op gas. Daar vernaggel je 'm mee.
Nou ja, vernaggel niet, alleen voor inductie. Op gas doet ie het nog steeds prima.
  † In Memoriam † zaterdag 20 juli 2013 @ 21:53:15 #10
91830 MaximusTG
pi_129168015
Dat is wel raar hoor.. Heb altijd begrepen dat bodem pan door gas bol wordt, waardoor ie niet meer goed contact maakt op een keramische plaat. Maar ja, inductie werkt via een magnetisch veld, dat zou niet uit moeten maken. In principe.
pi_129189827
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 18:38 schreef RobinOok het volgende:
Ik had ooit een grillpan, deed het prima op inductie.
Toen trok ik in bij mijn vriend, nam grillpan mee, kookte op gas.Deed ie prima.
Toen zou ik ergens koken, daar was inductie. Nam mijn grillpan mee en nada. Ding deed niks.

Dus ja, nee. Een inductiepan noooooooit gebruiken op gas. Daar vernaggel je 'm mee.
Nou ja, vernaggel niet, alleen voor inductie. Op gas doet ie het nog steeds prima.
Ik heb een aantal pannen die ik wisselend gebruikt heb, en die doen het prima op mn inductiefornuis.

Zolang het fornuis maar metaal waarneemt, en de inductiespoelen je pan kunnen 'pakken'. En ik kan mij eigenlijk niet bedenken waarom gebruik op gas een hindernis gaat vormen bij magnetisme.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 21:53 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is wel raar hoor.. Heb altijd begrepen dat bodem pan door gas bol wordt, waardoor ie niet meer goed contact maakt op een keramische plaat. Maar ja, inductie werkt via een magnetisch veld, dat zou niet uit moeten maken. In principe.
Behalve dat je op hoger vermogen je pan nog krommer trekt dan dat'ie al is :) Niet-inductiepannen die wel magnetisch zijn, kan je ook compleet kromtrekken op een inductieplaat :P Worden wel gewoon warm, alleen de vorm is iets anders.
La derecha oprime, la izquierda libera
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')