De komende weken loopt meer politie rond op de Haagse Hoefkade, om de buurt extra in de gaten te houden. Dat heeft burgemeester Van Aartsen besloten, nadat bewoners en ondernemers wanhopig bij hem aanklopten. 'Ze staan hier soms te huilen in m'n winkel.'
Abdel Barghaoul runde 'de allerbeste supermarkt van Den Haag': Tanger. Hij spreekt in de verleden tijd als hij het vertelt, ook al is hij nog altijd eigenaar van de zaak. Tanger is niet meer hetzelfde, sinds jongeren de afgelopen maanden voor steeds meer overlast zorgen in de buurt. 'Soms staan vrouwen en meisjes te huilen in mijn winkel, omdat ze uitgescholden worden, voor slet bijvoorbeeld. Of mijn klanten worden met eieren bekogeld, die bij de bakker hier aan de overkant worden gestolen. Ik kan wel janken om hoe het hier gaat, wil wel schreeuwen van de pijn. Ik ben zo boos', vertelt hij aan het AD/Haagsche Courant.
Want zijn klanten blijven weg, vertelt Abdel, omdat ze zich in de winkel en op de Hoefkade niet langer veilig voelen. Het is zo stil, dat de eigenaar zijn zaak in de verkoop heeft gezet, omdat hij er niet genoeg meer mee verdient.
Bovendien wil hij het liefste, net als zijn klanten, niet meer op de Hoefkade komen. Want eigenlijk voelt hij zich net zo onveilig als hen, zeker sinds afgelopen weekend een schietpartij plaatshad in het nabijgelegen café Las Palmas. Daarbij raakte een man gewond. 'Dat is toch niet normaal? Ik heb vijf kinderen, de oudste is 5 jaar. Vanwege de veiligheid bel ik als ik naar huis ga om te vertellen dat ik wegga. Dan weten ze wanneer ik thuis hoor te komen.'
Barghaoul is één van de ondernemers op de Hoefkade die samen met een stel bewoners een petitie ondertekende om actie af te dwingen bij de gemeente. Er wordt geschreven: 'Onze mooie straat is een Wild West scène geworden' en: 'Er hangen hier duistere figuren rond die de buurt terroriseren middels vechtpartijen, steekpartijen, vernielingen en verbale terreur tegen met name vrouwen'.
Burgemeester Van Aartsen zegt die brandbrief heel serieus te nemen en heeft besloten dat er meer politie op de Hoefkade moet komen. Ook wordt gekeken of het noodzakelijk is café Las Palmas te sluiten.
De politie benadrukt echter wel dat zij de overlast van jongeren op de Hoefkade en de schietpartij los van elkaar ziet. ,,De schietpartij was, denken wij, de druppel die de emmer deed overlopen, maar we hebben niet het idee dat de veiligheid op de Hoefkade de afgelopen tijd sterk achteruit is gegaan. We krijgen in elk geval geen meldingen die dat beeld geven,'' zegt een woordvoerster van de politie.
De extra surveillances op de Hoefkade worden dan ook gebruikt om 'het oor goed te luisteren te leggen'. 'We zijn ook bezig met een plan van aanpak, daarover wordt volgende week meer duidelijk.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-wel-om-janken.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !