AP hier eveneens. Al sinds kleins af aan psoriasis (begon echt overal.. rug, benen, armen) maar na frequente zonlichttherapie/teershampoo werd het gereduceerd tot bij de ellebogen, knieholten. Tot het zo rond mijn 10e terug kwam bij mijn ellebogen en tussen mijn hoofdhaar en achter mijn oren. Daar is het tot nu toe altijd gebleven. Sinds mijn 16e kreeg ik na het gymen last van een opgezwollen knie. Voetbalknie dacht mijn gymleraar en zo ook in het ziekenhuis bij de orthopeed. MRI-scan gemaakt maar met de meniscus was niets aan de hand, die was keurig in tact. Slijmbeursontsteking was de boosdoener. Naar huis gestuurd onder het mom: dat trekt wel bij, gewoon niet meer meedoen met gymen en rust geven die knie. Het hielp niets, het trok niet weg. Dus via de huisarts naar het ziekenhuis in Hoogeveen naar de orthopeed. Die wist ook uit mijn medische cv niet te halen dat ik al die tijd al psoriasis had, dus liet ie maar een kijkoperatie uitvoeren

Veel vocht en vlokken weg gehaald maar binnen no time was mijn linkerknie weer dik.
Op mijn 18e kreeg ik acuut last van pijnsteken in de knie, dus toen ik destijds op kamers zat maar in Zwolle langs het ziekenhuis. Wederom eerst bij de orthopeed, wist er na al die tijd en hetzelfde riedeltje geen raad meer mee, maar ik kreeg wel algemene ontstekingsremmers. Ga maar langs de reumatoloog, wie weet dat hij er meer mee kan. Zo gezegd, zo gedaan. Ik loop binnen bij de reumatoloog, ga zitten. Hij ziet de linkerknie en bam diagnose viel als een kwartje bij hem: AP. Was dat nu zo moeilijk? Ik heb al jaren psoriasis, AP ontstaat dankzij psoriasis, 1+1 = 2 lijkt me als orthopeed maar enfin. (of krijgen orthopeden geen interdisciplinair college mee over aandoeningen aan de knie?)
Eerste medicatie: aan de klassieke DMARD: MTX i.c.m. foliumzuur. Dat sloeg als een bom in op mijn lever en binnen no time had ik te hoge leverwaarden en kreeg ik een dringend telefoontje van de reumatoloog: bouw MTX in tabletten af, ga maar over op injectie. Probleem: iemand die bij mij bloed aftapt ter controle vind ik geen probleem (get it over with heb ik wel.. wil daar niet te lang blijven zitten) maar zelf zo'n injectie toedienen? Ik kreeg mezelf er niet toe, dus moest langs de reumaconsulent die het voor mij zette in dijbeen of buik. De reuma werd niet genoeg onder controle gehouden aldus de reumatoloog en de ontstane schade aan knie en polsen (kon ie ook al zien, terwijl ik met name last had van de knie) was helaas wel een feit.
Tweede medicatie: MTX de deur uit, hallo leflunomide in de vorm van arava eerst. Dat beviel een stuk beter, leverwaarden bleven goed (hielp ook dat ik alcoholvrij ging drinken) en ik knapte er van op. Maar op den duur over een periode van 4,5 jaar heb ik ups en downs. De reuma is dan actiever, dan passiever. Nu het weer actiever is dan anders vindt mijn reumatoloog dat het maar tijd is dat ik overga op biologicals te weten: humira. Als ik echter de voorlichtingsboekjes doorneem weet ik het nog net zo niet. Het verlaagt mijn afweersysteem nog meer dan anders, dus mag ik er mooi een griepprik bij halen ook. En het is dan weliswaar in prikpen vorm qua toediening, de vorm doet er bij mij niet toe. Ik vind het gewoon onnatuurlijk om mezelf te injecteren (ben geen heroïne junk

) dus zal ik 1x per twee weken naar de reumaconsulent moeten. Maar dat houd mij weer uit mijn ritme met studie, ook al is het maar 1x per twee weken. Tabletvorm is ideaal, doorslikken en klaar. Ik zou ook aan het infuus kunnen gaan liggen wat goed is voor 1x per twee maanden meende ik. Maar enfin, zelf vind ik alle medicatie maar zo zo.
Feit: het blijft toch voor als nog ongeneesbaar atm. Feit: ik kan ondanks mijn 10-jarig jubileum (

) inmiddels nog steeds prima mijn ding doen. Feit: soms wat minder gemakkelijk, maar het gaat zo goed en kwaad als het gaat enzo. En dan kom ik op het punt: het middel is erger dan de kwaal. Leuk dat biologicals i.v.m. DMARD's wss net wat beter de boel tot stilstand kunnen brengen, ongedaan maken lukt beide niet. Van biologicals heb ik meer gedoe dan van DMARD's, plus dat het mooi elk jaar meteen mijn eigen risico kost. Zoals ik nu met AP kan leven vind ik wel prima. Maar dat wil er bij mijn reumatoloog niet in. Die heeft maar één doel voor ogen: AP tot stilstand brengen, koste wat kost. Ik heb een compleet ander doel: gewoon mijn ding doen, ondanks het feit dat ik AP heb. Ik wil mijn leven niet door reuma laten dicteren en dus al helemaal niet omdat ik aan het infuus hang bij de apotheker qua medicatie als je snapt wat ik bedoel.