abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 19:02:02 #126
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129410979
Ik vind een oerwoud aan metertjes nou niet bepaald een meerwaarde hebben. Een olietemperatuurmeter zou er van mij wel bij mogen, i.p.v. de verbruiksmeter. Meer is echt niet noodzakelijk en m.i. alleen maar onoverzichtelijk.
pi_129411086
Ik vind de verbruiksmeter juist wel handig. Die KVS-meter kunnen ze makkelijk in twee delen: boven KVS, onder motorolie. Klaar. Meer metertjes hoef ik inderdaad ook niet.
Schip ahoy!
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 19:07:53 #128
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129411121
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 19:06 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik vind de verbruiksmeter juist wel handig. Die KVS-meter kunnen ze makkelijk in twee delen: boven KVS, onder motorolie. Klaar. Meer metertjes hoef ik inderdaad ook niet.
Ik heb geen verbruiksmeter, dus het gemak ervaar ik (nog) niet :)
  zaterdag 27 juli 2013 @ 19:09:17 #129
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129411153
Man, toen ik nog klein was kon ik tijden in de XJ6 van mijn opa zitten, knoppendrukkend en broembroem geluiden makend.
Mooie tijden :P

Bovendien werkt mijn brein zo dat ik al die metertjes toch niet continu zie/waarneem.
Alleen als er wat beweegt oid.

Olietemp en oliedruk vind ik toch wel nodig voor een BMW met enige sportieve pretenties.
M-modellen en Alpina hebben ze geloof ik nog wel.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 19:11:50 #130
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 27 juli 2013 @ 19:15:34 #131
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129411299
De BMW temp. meter is trouwens wel iets over-gestabiliseerd. Bij de 2800 uit bovenstaand plaatje begon ie pas op te lopen op de bergwegen in Zuid-Frankrijk bij 35 graden oid.
Konden we er zo 5 liter olie in kwijt voordat de pijlstok iets aanwees. :@
Niet mijn auto
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 19:32:38 #132
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129411707
Tsja, je moet er maar op vertrouwen dat ie werkt :) De mijne gaat ook altijd naar iets voor het midden en blijft daar staan, hoe warm/koud het ook is en hoe hard de motor ook moet werken.

Dat betekend natuurlijk twee dingen: alles werkt zoals zou moeten, of de meter/sensor is stuk. :')
  zaterdag 27 juli 2013 @ 19:33:37 #133
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129411728
Ding wijst pas wat aan als het echt fout gaat.
En er is ook nog een lampje. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 19:34:11 #134
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129411742
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 19:33 schreef Hyperdude het volgende:
Ding wijst pas wat aan als het echt fout gaat.
En er is ook nog een lampje :)
Is ook zo :) Dus ik ga er maar vanuit dat alles keurig werkt
  zaterdag 27 juli 2013 @ 19:35:16 #135
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129411759
ff edit gedaan.
Weet niet of er een aparte sensor is bij koelvloeistofmeter/lampje.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 19:45:19 #136
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 27 juli 2013 @ 19:46:49 #137
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129412000
Da's wel handig voor iemand die via google hier komt voor al zijn/haar BMW weetjes. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 19:47:37 #138
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129412021
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 19:46 schreef Hyperdude het volgende:
Da's wel handig voor iemand die via google hier komt voor al zijn/haar BMW weetjes. :')
Hehe, of ga je dan bewust foutieve info verspreiden? :D
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:02:45 #139
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129412393
ff nagezocht:

quote:
Kühlmittel-Temperatur-Anzeige
Die Instrumentenkombination bekommt vom Motorsteuergerät über den CAN-Bus die aktuelle Kühlmitteltemperatur. Die Information "Kühlmitteltemperatur" wird dann am Karosseriebus (K-Bus ) übertragen.

Die Information "Kühlmitteltemperatur" wird von der Instrumentenkombination bewertet und über die Kühlmitteltemperaturanzeige angezeigt. Dabei wird die Anzeige so gesteuert, daß sich etwa drei Anzeigebereiche (kalt, genau richtig, zu heiß) ergeben. Erreicht der Zeiger den Rand des roten Warnfeldes, so wird er in die Mitte des roten Warnfeldes gesteuert.

Da der Motor nach dem Abstellen das Kühlmittel noch eine gewisse Zeit erwärmt, wird eine ansteigende Anzeige bei Motorstillstand durch ein "Nachheizfilter" in der Software der Instrumentenkombination verhindert. Dies bewirkt, daß bei erneutem Motorstart eine höhere Temperatur als bei "Motor aus" erkannt wird und der bei "Motor aus" gespeicherte Wert angezeigt wird. Nach 20 Sekunden und laufendem Motor wird der aktuelle Wert angezeigt.

Die Kühlmittelübertemperaturwarnleuchte wird unabhängig von der Zeigerstellung der Kühlmitteltemperaturanzeige vom Motorsteuergerät über den CAN-Bus gesteuert. Ebenso wird die "Nachheizphase" für die Kühlmittelübertemperaturwarnleuchte vom Motorsteuergerät überwacht.
Kühlmittelübertemperaturwarnleuchte 3x woordwaarde :')

Werkt dus toch niet helemaal afhankelijk van metertje.

quote:
Die Leitungsverbindung und die Funktion des Kennfeldthermostates werden von der Diagnose im DME-Steuergerät überwacht. Auftretende Fehler werden im Fehlerspeicher des DME-Steuergerätes abgelegt.

Kühlmitteltemperaturanzeige

Die Anzeigecharakteristik der Kühlmitteltemperaturanzeige im Kombi wurde dem, durch das Kennfeldthermostat bedingte, höheren Temperaturniveau des Motors angepaßt.

Der Zeiger der Kühlmitteltemperaturanzeige im Kombi befindet sich bei Kühlmitteltemperaturen von

75 o C - 113 o C

in der Mittelstellung.

quote:
Kühlmitteltemperatursensor
Der Kühlmitteltemperatursensor ist im Zylinderkopf eingeschraubt und erfasst die Temperatur des Kühlmittels über seinen veränderlichen Widerstand (NTC = negativer Temperaturkoeffizient).

Die Kühlmitteltemperatur dient unter anderem als Messgröße für folgende Funktionen:

•Startmengenberechnung

•Einspritzmengenberechnung

•Leerlauf-Solldrehzahl

Bei Ausfall des Kühlmitteltemperatursensors wird ein Fehler im DME-Steuergerät eingetragen und aus dem Wert des Ansauglufttemperatursensors mithilfe eines Temperaturmodells ein Ersatzwert berechnet.
quote:
Fühler Kühlmitteltemperatur Kühleraustritt
Dieser Temperaturfühler ist im Austrittsschlauch des Kühlers eingeschraubt und erfaßt die Kühlmitteltemperatur nach Austritt aus dem Kühler.

Die Kühlmitteltemperatur Kühleraustritt dient zur Ansteuerung des Elektrolüfters.

Dat zijn dus al 3 temp. sensoren (bij oa de M54)
Vroeger was alles simpeler :'(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 20:04:04 #140
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129412436
Dat moet wel, want in regel 1 stopte ik al met lezen :@ Er stond canbus en dat heeft mijn auto niet :)

Heb het natuurlijk wel helemaal gelezen, maar voor welk blok is dit?
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:09:01 #141
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129412571
oa. M54

Staat allemaal in WDS. Ook zo lekker overzichtelijk is dat...
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 20:11:36 #142
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:14:53 #143
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129412705
Staat op me schijfje
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 20:18:06 #144
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:26:10 #145
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129412983
Is toch alleen E36?
Die staat er helaas niet bij.
Mijn versie is uit 2006 oid, maar vermoed dat de E36 nog "ouderwetsche" schema's heeft.
Die stonden tenminste wel in zo'n doehetzelf boek dat ik had van mijn oude E36 325i

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:27:21 #146
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129413006
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 20:27:56 #147
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129413017
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:26 schreef Hyperdude het volgende:
Is toch alleen E36?
Die staat er helaas niet bij.
Mijn versie is uit 2006 oid, maar vermoed dat de E36 nog "ouderwetsche" schema's heeft.
Die stonden tenminste wel in zo'n doehetzelf boek dat ik had van mijn oude E36 325i

[ afbeelding ]
Jup, alleen E36. Schema's voor de M41 zijn echt zeldzaam ;(
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 20:29:03 #148
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 27 juli 2013 @ 20:31:47 #149
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_129413124
Jij bent toch blauw?
Zie ik nu pas. :@

maar ik ben weg nu...
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 27 juli 2013 @ 20:32:16 #150
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')