breaky | woensdag 17 juli 2013 @ 04:05 |
Op nu.nl:
quote: Autoproducent BYD mag luchthaven Schiphol 35 elektrische bussen leveren.
Het Chinese bedrijf kreeg de opdracht toegewezen en troefde daarmee onder meer de Nederlandse bussenbouwer VDL af. Dat is dinsdag bekendgemaakt.
Schiphol wil zich als duurzaam profileren en zet daarom vanaf juli 2014 de bussen in om passagiers van en naar het vliegtuig te vervoeren. De luchthaven is daarmee naar eigen zeggen de eerste luchthaven ter wereld die dat op die manier doet.
In 2008 nam miljardair Warren Buffett een minderheidsaandeel van bijna 10 procent in het bedrijf BYD. Jammer dat Schiphol hierbij de Nederlandse bussen voorbij laat gaan. Ik neem aan dat ze te duur waren.
Al zie ik dat BYD wel meer ervaring heeft met elektrische bussen...
Wat is de mening van medefokkers over deze aanbesteding en wat denken jullie van Chinese bussen en auto's? |
kwiwi | woensdag 17 juli 2013 @ 04:13 |
quote: Schiphol wil zich als duurzaam profileren en zet daarom vanaf juli 2014 de bussen in om passagiers van en naar het vliegtuig te vervoeren. De luchthaven is daarmee naar eigen zeggen de eerste luchthaven ter wereld die dat op die manier doet. Hoezo is een bus "duurzamer" dan een slurf, en ze zijn zeker niet de eerste ter wereld die passagiers van en naar het vliegtuig vervoeren met een bus.... Of begrijp ik het concept verkeerd?  |
Jellereppe | woensdag 17 juli 2013 @ 04:15 |
Zijn al langer met een opmars bezig. Rijden ook al bussen van BYD in Canada.
quote: BYD gaat elektrische bussen bouwen in BulgarijeBYD, ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische bussen, gaat samenwerken met Bulmineral om 100 procent elektrische bussen te kunnen produceren in Breznik, Bulgarije. De joint venture, gedoopt als Auto Group Motors, geeft BYD toegang tot de Bulgaarse markt en helpt de fabrikant om verder uit te breiden in andere landen in Europa. De oprichting van de Auto Group Motors is een belangrijke stap voor BYD (Build Your Dreams) in het demonstreren en aanbieden van elektrische bussen in de hele wereld. De voertuigen zijn inmiddels verkocht in China, Nederland, Finland, Denemarken, Canada, Uruguay en de Verenigde Staten, en proeven met elektrische bussen van BYD vinden plaats of hebben plaatsgevonden in onder meer Spanje, België, Hongarije, Colombia, Chili en Peru. SchiemonnikoogIn Nederland gaat Arriva begin 2013 met 6 elektrische bussen rijden op Schiermonnikoog. Hiermee krijgt Schiermonnikoog de komende 15 jaar schoner en stiller openbaar vervoer. Ook in andere regio’s probeert BYD vaste grond onder de voeten te krijgen. Het Europese hoofdkantoor van BYD is in Rotterdam gevestigd. De bussen zijn 12 meter lang en hebben een actieradius op één batterijlading van maximaal 250 kilometer. De Fe-batterijen (ijzer-fosfaat accu) in de bussen van BYD voldoen aan de strengste veiligheidsnormen, beschikken over een enorme levensduur en bevatten geen zware metalen of giftige elektrolyten. Over BYDBYD is een toonaangevende leverancier van groene energie technologieën, gespecialiseerd in de IT-, automobiel-, en duurzame energie-industrie. BYD is niet alleen ‘s werelds grootste fabrikant van oplaadbare batterijen, BYD heeft ook het grootste wereldwijde marktaandeel voor mobiele telefoonopladers en toetsenborden. BYD is sinds 2003 actief in de autobranche en heeft sindsdien jaarlijks een gezonde groei doorgemaakt. ElektrificerenIn 2008 werd Warren Buffett aandeelhouder van BYD door 232 miljoen dollar in het bedrijf te investeren. Hij kreeg daarmee een belang in BYD van 9,89%. Tegenwoordig is BYD de snelst groeiende Chinese autofabrikant en is het bedrijf wereldwijd pionier op het gebied van voertuigen op duurzame energie, waaronder Dual Mode Elektrische Modellen en 100% elektrische modellen. Op basis van zijn Fe batterij-technologie, heeft BYD een concept ontwikkeld dat Green City Solution heet. Het doel van het project is om stedelijke openbaar vervoer te elektrificeren door de overgang van benzine- en dieselbussen en taxi’s naar 100% elektrisch mogelijk te maken. In maart 2012 hebben BYD en Daimler AG officieel het volledig nieuwe EV-merk Denza aangekondigd in China. Daarnaast richt BYD zich ook op Research & Development en productie van een breed scala van nieuwe energieproducten, met inbegrip energieopslag systeem, producten op zonne-energie en LED-verlichting. StrategieBYD’s midden tot lange termijn strategie is er op gericht om een breed scala aan elektrische voertuigen te kunnen aanbieden, variërend van bussen tot personenauto’s. Ter ondersteuning van de wereldwijde verkoop, heeft BYD kantoren in verschillende landen. Het Europese hoofdkantoor is sinds 1999 gevestigd in Rotterdam, met commerciële activiteiten sinds 2010. BYD heeft de intentie om alleen al in Nederland 20 miljoen te investeren in de komende drie jaar. Het merk zal werk bieden aan ongeveer 150 mensen. In 2010 werd BYD benoemd tot een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld.  BYD K9 elektrische bus  Bussen BYD Schiermonnikoog, Nederland.   
[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 17-07-2013 04:22:37 ] |
arjan1212 | woensdag 17 juli 2013 @ 04:17 |
Die bussen komen uit China dus zitten er asbakken in, want iedereen rookt daar. |
Jellereppe | woensdag 17 juli 2013 @ 04:18 |
quote: De bussen voor Europa worden in Hongarije Bulgarije geproduceerd. Wel een logische keuze. Het minimumloon voor Bulgaren zal niet boven de ¤ 150 per maand liggen.
[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 17-07-2013 04:23:13 ] |
breaky | woensdag 17 juli 2013 @ 04:41 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 04:13 schreef kwiwi het volgende:[..] Hoezo is een bus "duurzamer" dan een slurf, en ze zijn zeker niet de eerste ter wereld die passagiers van en naar het vliegtuig vervoeren met een bus.... Of begrijp ik het concept verkeerd?  Niet op alle vliegtuigen past een slurf. Met kleine vliegtuigjes moet er nog steeds een bus gebruikt worden.  |
breaky | woensdag 17 juli 2013 @ 04:44 |
quote: In bussen en het vliegtuig word er niet meer gerookt.
Ze mogen wel bakjes neerzetten voor al die fluimen die ze uitspugen.  |
Jellereppe | woensdag 17 juli 2013 @ 04:47 |
Goede vraag, TS. Eeuwen geleden maakte China een innovatieve en wetenschappelijke opleving mee die 3 eeuwen duurde en in dat tijdperk kwamen de Chinezen met uitvindingen als de buskruit, het kompas en papier. Chinese goederen zullen zeker een beter imago gaan krijgen als je ziet hoeveel er wordt geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit. De Chinese overheid zet ook steeds meer in op innovatie, maar het zal nog een tijdje duren voordat ze met baanbrekende uitvindingen komen zoals eeuwen geleden.
Tot nu toe stond China vooral bekend als fabriek voor het Westen, maar ook de Chinese autoriteiten zien al lang in dat als China nog verder wil groeien dat ze zelf zullen moeten investeren in onderzoek en innovatie. Dat is de volgende stap die gezet zal moeten worden. Een proces van vele jaren is het en niet iets wat je van de ene op de andere dag op touw hebt gezet, maar vermogen hebben de Chinezen genoeg.
[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 17-07-2013 04:55:54 ] |
breaky | woensdag 17 juli 2013 @ 04:48 |
Hier in Laos zijn er volop Chinese auto's en bussen. Ook van BYD.
Kwalitatief is niet het beste wat je kunt krijgen maar het is wel spotgoedkoop.
Denk dat die elektrische bussen wel van goede kwaliteit zijn. Ik heb best vaak met Chinese vliegtuigen gevlogen en dat viel me reuze mee. |
Jellereppe | woensdag 17 juli 2013 @ 05:02 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 04:48 schreef breaky het volgende:Hier in Laos zijn er volop Chinese auto's en bussen. Ook van BYD. Kwalitatief is niet het beste wat je kunt krijgen maar het is wel spotgoedkoop. Denk dat die elektrische bussen wel van goede kwaliteit zijn. Ik heb best vaak met Chinese vliegtuigen gevlogen en dat viel me reuze mee. Ik ben harstikke benieuwd waar China in 2030 staat, heel erg benieuwd. Ze smijten miljarden in kwaliteitsverbetering.  |
hugecooll | woensdag 17 juli 2013 @ 05:06 |
quote: De luchthaven is daarmee naar eigen zeggen de eerste luchthaven ter wereld die dat op die manier doet. Het elektrische deel van de bussen neem ik aan dan, want met de bus naar het vliegtuig gebracht worden is niet nieuw of zo  |
RemcoDelft | woensdag 17 juli 2013 @ 08:13 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 04:13 schreef kwiwi het volgende:Hoezo is een bus "duurzamer" dan een slurf, en ze zijn zeker niet de eerste ter wereld die passagiers van en naar het vliegtuig vervoeren met een bus.... Of begrijp ik het concept verkeerd?  ^^ Dat is nou PR. Zoals zo vaak wordt "het milieu" daarvoor misbruikt.
quote: Schiphol wil zich als duurzaam profileren Jajajajajaja bespaar 5 liter brandstof in een voertuig om vervolgens 80 ton kerosine in een vliegtuig te pompen... |
kwiwi | woensdag 17 juli 2013 @ 08:26 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 04:41 schreef breaky het volgende:[..] Niet op alle vliegtuigen past een slurf. Met kleine vliegtuigjes moet er nog steeds een bus gebruikt worden.  Dan zijn ze er alsnog niet de eerste ter wereld mee. |
Dromer | woensdag 17 juli 2013 @ 08:48 |
quote: De vliegtuigen zijn niet van Schiphol. Jij bent toch ook milieuvriendelijk bezig als je i.p.v. de auto de fiets pakt naar het treinstation, ondanks het feit dat er tonnen diesel in een locomotief gaan?  |
RemcoDelft | woensdag 17 juli 2013 @ 09:07 |
@Dromer: 't is gerommel in de marge. Als ze milieuvriendelijk willen zijn moeten ze Schiphol sluiten en wat anders gaan doen. Biologische kippen fokken of zo.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het prima dat ze daar iets met vliegtuigen doen, en wat mij betreft mogen ze 10 keer zo veel laten vliegen, maar kijk dan wel naar het totaalplaatje i.p.v. iets op het niveau "maar we recyclen het WC-papier". |
Jellereppe | woensdag 17 juli 2013 @ 09:08 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 09:07 schreef RemcoDelft het volgende:@Dromer: 't is gerommel in de marge. Als ze milieuvriendelijk willen zijn moeten ze Schiphol sluiten en wat anders gaan doen. Biologische kippen fokken of zo. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het prima dat ze daar iets met vliegtuigen doen, en wat mij betreft mogen ze 10 keer zo veel laten vliegen, maar kijk dan wel naar het totaalplaatje i.p.v. iets op het niveau "maar we recyclen het WC-papier". Schiphol en KLM zijn twee verschillende ondernemingen! |
RemcoDelft | woensdag 17 juli 2013 @ 09:12 |
quote: Ah, dus het gaat er om wie de fossiele brandstof verbrandt, en niet dat het gebeurt? Da's knap schijnheilig. |
Jellereppe | woensdag 17 juli 2013 @ 09:14 |
quote: Ik snap je punt zeker. |
Sounddragon | woensdag 17 juli 2013 @ 09:19 |
Juist op plaatsen als een vliegveld is elektrisch vervoer ideaal, ik vind het een goed plan. En of die sjineesche meuk lang heel blijft zal de toekomst uit moeten wijzen, daar is een garantie periode voor. |
heyhallodaar | woensdag 17 juli 2013 @ 10:21 |
quote: Uiteraard bedoelen ze dat ze daar als eerste electrische bussen voor gaan gebruiken... |
Blik | woensdag 17 juli 2013 @ 10:24 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 04:13 schreef kwiwi het volgende:[..] Hoezo is een bus "duurzamer" dan een slurf, en ze zijn zeker niet de eerste ter wereld die passagiers van en naar het vliegtuig vervoeren met een bus.... Of begrijp ik het concept verkeerd?  De lowbudget maatschappijen "meren" vaak niet aan omdat dat extra geld kost. Dan wordt je dus met een bus vervoerd naar het vliegtuig |
breaky | woensdag 17 juli 2013 @ 10:32 |
quote: Niet met normale bussen, wel met elektrische bussen.  |
breaky | woensdag 17 juli 2013 @ 10:38 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 09:07 schreef RemcoDelft het volgende:@Dromer: 't is gerommel in de marge. Als ze milieuvriendelijk willen zijn moeten ze Schiphol sluiten en wat anders gaan doen. Biologische kippen fokken of zo. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het prima dat ze daar iets met vliegtuigen doen, en wat mij betreft mogen ze 10 keer zo veel laten vliegen, maar kijk dan wel naar het totaalplaatje i.p.v. iets op het niveau "maar we recyclen het WC-papier". Ze zijn er mee bezig om vliegtuigen zuiniger te laten vliegen. Het punt is dat die krengen zo duur zijn dat als je er eentje aanschaft, ie minstens 20 jaar mee moet gaan voor de aanschaf kosten eruit zijn.
Plus dat ontwikkelen van een nieuw type vliegtuig zo'n 10 jaar duurt tegenwoordig dus leasen schiet ook niet veel op.
Anyway volgend jaar Chinese bussen op Schiphol, over 5 jaar Chinese vliegtuigen  |
J.James | donderdag 18 juli 2013 @ 12:57 |
|
J.James | donderdag 18 juli 2013 @ 12:58 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 10:38 schreef breaky het volgende:[..] Ze zijn er mee bezig om vliegtuigen zuiniger te laten vliegen. Het punt is dat die krengen zo duur zijn dat als je er eentje aanschaft, ie minstens 20 jaar mee moet gaan voor de aanschaf kosten eruit zijn. Plus dat ontwikkelen van een nieuw type vliegtuig zo'n 10 jaar duurt tegenwoordig dus leasen schiet ook niet veel op. Anyway volgend jaar Chinese bussen op Schiphol, over 5 jaar Chinese vliegtuigen  Het helpt ook niet echt als je een zuinig vliegtuig hebt, dat je de helft van je brandstof boven de Noordzee moet dumpen voor je gaat landen. |
breaky | donderdag 18 juli 2013 @ 13:58 |
quote: Op donderdag 18 juli 2013 12:58 schreef J.James het volgende:[..] Het helpt ook niet echt als je een zuinig vliegtuig hebt, dat je de helft van je brandstof boven de Noordzee moet dumpen voor je gaat landen. Ik neem aan dat je dan ook minder brandstof mee hoeft te nemen met een zuinig vliegtuig? Eigenlijk zouden er betere manieren moeten zijn om het gewicht om laag te brengen voordat je gaat landen... |
Clicks_nl | donderdag 18 juli 2013 @ 14:52 |
quote: Op donderdag 18 juli 2013 13:58 schreef breaky het volgende:[..] Ik neem aan dat je dan ook minder brandstof mee hoeft te nemen met een zuinig vliegtuig? Eigenlijk zouden er betere manieren moeten zijn om het gewicht om laag te brengen voordat je gaat landen... Die manier is er Scheelt ook in aantal gates wat je nodig hebt 
|
Alexxxxx | donderdag 18 juli 2013 @ 15:33 |
BYD is niet gekozen omdat ze het zoveelste goedkope Chinese bedrijf zijn, maar omdat ze de beste electrische bussen van het moment leveren... Daimler laat de ontwikkeling van hun electrische voertuign bijvoorbeeld ook aan BYD over. Op Schiermonnikog rijden de BYD bussen ook al en voldoen ze meer dan prima. |
marcel.nl | dinsdag 18 februari 2014 @ 19:35 |
Zijn ze er al? |
Lone_Gunman | vrijdag 28 februari 2014 @ 21:47 |
quote: Ik ben benieuwd welke Chinese vliegtuigen jij bedoelt? |
Lone_Gunman | vrijdag 28 februari 2014 @ 21:52 |
quote: Op woensdag 17 juli 2013 04:13 schreef kwiwi het volgende:[..] Hoezo is een bus "duurzamer" dan een slurf, en ze zijn zeker niet de eerste ter wereld die passagiers van en naar het vliegtuig vervoeren met een bus.... Of begrijp ik het concept verkeerd?  Zoals door anderen ook aangegeven vertrekken niet alle toestellen direct vanaf de gate. Een groot aantal vluchten die vanaf de B-pier vertrekken, daarbij wordt er eerst een stukje met de bus gereden. Hiernaast gebruikt Schiphol ook bussen om personen van bepaalde parkeerplaatsen naar het luchthavengebouw te vervoeren. |
breaky | zaterdag 1 maart 2014 @ 02:00 |
quote: In dit geval de Xian MA60. Eigenlijk een verbeterde kloon van de Russische Antonov An-24. |
Lone_Gunman | zaterdag 1 maart 2014 @ 15:45 |
quote: Cool  |