abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:38:32 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054077
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:36 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebied :+
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan. >:)
Omdat het interessant is om een beetje te weten hoe je eigen lichaam werkt.
Ik heb het verhaal bewust zo simpel mogelijk gehouden maar ik kan me voorstellen dat je het niet helemaal volgt als je geen biologie hebt gehad in de laatste jaren van het HAVO of het VWO.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:38:52 #182
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054086
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef betyar het volgende:

[..]

Zeker wel.
show your hand son
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:40:16 #183
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054131
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan. >:)
Omdat het interessant is om een beetje te weten hoe je eigen lichaam werkt.
Ik heb het verhaal bewust zo simpel mogelijk gehouden maar ik kan me voorstellen dat je het niet helemaal volgt als je geen biologie hebt gehad in de laatste jaren van het HAVO of het VWO.
nee ik volg het wel maar ik mis de inhoudelijk kennis erover, en als ik ergens een hekel aan heb zijn het mensen die met halve kennis maar wat gaan roepen :P
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:40:43 #184
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054147
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:40:56 #185
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054156
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

show your hand son
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:40 schreef betyar het volgende:

[..]

Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:41:59 #186
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054198
Nee okay, ik was even bang dat ik mijn kennis moest gaan updaten ;)
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:43:15 #187
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054246
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:41 schreef Life2.0 het volgende:
Nee okay, ik was even bang dat ik mijn kennis moest gaan updaten ;)
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:44:29 #188
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054301
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:43 schreef betyar het volgende:

[..]

Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.
Bron?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:45:19 #189
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129054334
Ik steun de positie van betyar in deze discussie.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:46:15 #190
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054359
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:45 schreef Reya het volgende:
Ik steun de positie van betyar in deze discussie.
de stembus is nog niet open :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:47:40 #191
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054413
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:44 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Bron?
Die heb je al. Bel ze op en vraag het na. Het artikel zegt het gvd zelf al. Maar vooruit een bron:

quote:
ARTIKEL 5 WEGENVERKEERSWET

Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht of heeft gehinderd, kan zij hiervan proces-verbaal opmaken. De politie zal dit dan vaak doen op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dit artikel richt zich tot eenieder. Het verbod geldt derhalve niet alleen voor de verkeersdeelnemer maar ook voor derden. Bijvoorbeeld een boer die naast een weg hooi verbrandt met de nodige rookontwikkeling tot gevolg. De politie kan dan ter zake van artikel 5 Wegenverkeerswet proces-verbaal tegen de boer opmaken.

Bij het gevaar moet het gaan om een reële kans op een ongeval. Er is een zekere mate van concreet gevaarscheppend gedrag vereist. Het enkel maken van één verkeersfout is onvoldoende.

Bij hinder moet het gaan om een inbreuk op doorstroming van het verkeer of een kans daarop. Er is een zekere mate van concrete hinder vereist. Blijkens de wetsgeschiedenis zijn slechts evidente vormen van hinder strafbaar.

Soms is er sprake van een samenloop met andere strafbepalingen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een overschrijding van de maximumsnelheid. Deze overschrijding kan soms tevens een overtreding van artikel 5 Wegenverkeerswet opleveren. De officier van justitie moet bij zijn vervolging dan een keuze maken tussen de strafbepaling in het RVV en artikel 5 Wegenverkeerswet.

Indien voor een gedraging reeds een transactie of administratieve sanctie is opgelegd, mag deze niet meer bij de vervolging van art. 5 WVW worden betrokken. Zie Hoge Raad 23 juni 1998, NJ 1999,47. Achterliggende reden is het in artikel 68 Wetboek van Strafrecht neergelegde ne bis in idem-beginsel. Een zogenaamde primair/ subsidiaire tenlastelegging is echter wel toegestaan.

Artikel 5 Wegenverkeerswet is een overtreding. Op overtreding van artikel 5 WVW staat een maximale hechtenis van twee maanden en een geldboete van de tweede categorie (¤ 3.900,-). Daarnaast kan als bijkomende straf worden opgelegd een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal twee jaar.

Bij recidive binnen twee jaar na een eerdere veroordeling dan wel strafbeschikking is een maximale onvoorwaardelijke rijontzegging mogelijk van vier jaar.

Vanwege het feit dat artikel 5 Wegenverkeerswet een overtreding is, vinden dagvaardingen op grond van dit artikel (alleen) plaats voor de Kantonrechter. Nadeel van zittingen bij de Kantonrechter is dat er vaak veel mensen tegelijk worden opgeroepen. De zorgvuldige behandeling van zaken ter terechtzitting wil daardoor nog weleens onder druk staan.

Gelet op het feit dat berechtingen voor artikel 5 Wegenverkeerswet zware verdenkingen van verkeersovertredingen kunnen betreffen, is het belangrijk dat er een zorgvuldige behandeling plaatsvindt. Dit geldt temeer nu er in dit soort zaken niet zelden een onvoorwaardelijke rijontzegging wordt opgelegd.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:47:53 #192
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054425
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:49:29 #193
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054487
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:50:37 #194
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129054523
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
Daar lijkt me opzich verder ook niets mis mee, maar inderdaad, zoiets is amper te handhaven; je moet er dan net bij zijn als een wielrenner gevaarzettend gedraag vertoont, dat lijkt me niet evident. Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:53:21 #195
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054622
Zo, is dat ook weer duidelijk.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:55:50 #196
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054712
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:

[..]

Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
De discussie was, voor zo ver ik het volgde, of dat je voor het snel fietsen op zichzelf gestraft kon worden, dus ook als er geen gevaar door wordt veroorzaakt. Leven2.0 beweerde hetzelfde als jullie: bij het veroorzaken van gevaar kan je worden gestraft maar niet voor de snelheid op zich. Een misverstandje ten gevolge van het langs elkaar heen praten?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:57:37 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054756
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:58:45 #198
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054787
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:

[..]

Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?

Ook te veel wegmisbruikers gekeken?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:59:29 #199
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054816
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:

[..]

wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Oh een gebiedsverbod op grond van wat ?
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:59:34 #200
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129054819
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...
Dat is ook wel een punt, afgezien van een snelheidslimiet zie ik niet veel opties in die richting.
  woensdag 17 juli 2013 @ 18:59:52 #201
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054830
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De discussie was, voor zo ver ik het volgde, of dat je voor het snel fietsen op zichzelf gestraft kon worden, dus ook als er geen gevaar door wordt veroorzaakt. Leven2.0 beweerde hetzelfde als jullie: bij het veroorzaken van gevaar kan je worden gestraft maar niet voor de snelheid op zich. Een misverstandje ten gevolge van het langs elkaar heen praten?
Nee, je kunt niet gestraft worden voor te snel fietsen. Wel als je door hard fietsen het overig verkeer in gevaar brengt.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:00:24 #202
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054852
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:58 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?

Ook te veel wegmisbruikers gekeken?
Zij veronderstelden blijkbaar dat jij stelde dat ook bij het veroorzaken van gevaar het snel fietsen niet bestraft kan worden.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:59 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee, je kunt niet gestraft worden voor te snel fietsen. Wel als je door hard fietsen het overig verkeer in gevaar brengt.
Daar zijn wij het dus allemaal over eens. Wij zijn het er dus ook over eens dat je niet gestraf kan worden voor het snel fietsen, slechts voor potentiële consequenties van het snelle fietsen die enkel van toepassing zijn in specifieke omstandigheden. Het snel fietsen is dus perfect mogelijk, alleen niet bij kruispunten, bochten etc. (bijv. kinderen die oversteken).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:00:29 #203
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129054854
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef betyar het volgende:

[..]

Die heb je al. Bel ze op en vraag het na. Het artikel zegt het gvd zelf al. Maar vooruit een bron:

[..]

lees nou eens zelf wat je post :')
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:01:22 #204
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054881
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:58 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?

Ook te veel wegmisbruikers gekeken?
Het is toch niet voor niks een kapstokartikel?
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:01:41 #205
66825 Reya
Fier Wallon
pi_129054895
quote:
11s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:59 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Oh een gebiedsverbod op grond van wat ?
Dat lijkt me wel in een plaatselijke verordening te gieten, maar ik zou er enkel op terugvallen als blijkt dat in specifieke zones terugkerend problemen zijn met inhalende wielrenners.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:02:59 #206
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129054940
Dat denk ik ook. Ik vind trouwens dat weggetje (langs water) wat steeds als voorbeeld wordt gebruikt door de media (komt doordat het enkele jaren geleden prominent in het nieuws kwam tijdens de komkommertijd) niet een al te goed voorbeeld. Daar kan je prima wielrennen en rustig fietsen/wandelen zolang iedereen links maar voldoende ruimte laat. Op die plaats zijn niet de wielrenners het probleem.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:03:21 #207
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129054954
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:00 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

lees nou eens zelf wat je post :')
voor de tweede keer gedaan, en nu?
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:05:48 #208
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129055032
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:01 schreef betyar het volgende:

[..]

Het is toch niet voor niks een kapstokartikel?
En je kunt er dus geen meubelen aan hangen, want die voldoen niet aan de eis van de kapstok ;)

Men ziet een art 5 als een soort last resort om alles aan te kunnen pakken wat anderszijds niet strafbaar zou zijn, dat is het niet, art5 is een zeer duidelijk afgeschermd stukje uit de wet met een specifiek doel, de veiligheid, en als die veiligheid uberhaupt niet in het geding is, is de rest niet eens van toepassing, en als laatste; de verkeersveilig is niet 'zomaar' in het geding, zelfs een ongeluk is geen directe aanleiding voor een art5, en men ziet een ongeluk toch wel als het uiterste van onveiligheid, niet? ;)
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:06:36 #209
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_129055055
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]

Daar zijn wij het dus allemaal over eens. Wij zijn het er dus ook over eens dat je niet gestraf kan worden voor het snel fietsen, slechts voor potentiële consequenties van het snelle fietsen die enkel van toepassing zijn in specifieke omstandigheden. Het snel fietsen is dus perfect mogelijk, alleen niet bij kruispunten, bochten etc. (bijv. kinderen die oversteken).
Het RVV spreekt van gemotoriseerde voertuigen een fiets is geen gemotoriseerd voertuig hè. Tenzij er een bord aanwezig is waar de maximumsnelheid wordt aangegeven.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:08:24 #210
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129055111
Ik begrijp niet de relatie tussen wat jij nu 'zegt' en wat ik 'zei'. Voor fietsen is er nergens een absolute snelheidslimiet (verkeerd woord trouwens als je het mij vraagt maar dat terzijde) gedefiniëerd, dus ook niet voor wielrenners en ligfietsers.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')