Maar goed...
Pinback is een Amerikaanse band die breekbare indiepopmuziek maakt, waarbij het textuele experiment niet wordt geschuwd (vooral bij het eerste album zijn de lyrics vaak nogal cryptisch) en de muziek redelijk gelaagd en vaak er nostalgisch is. Er zitten weinig echt scherpe randjes aan, en een heel album lang de aandacht vasthouden zal zeker bij de eerste paar draaibeurten wat moeilijk zijn, omdat bij veel van hun songs met zeer karakteristieke zang de verschillen op het eerste gehoor redelijk subtiel zijn. Het moet eerst tot je doordringen voordat het kwartje valt bij veel van de nummers.
Desondanks zijn er toch een aantal nummers van hen die bijna direct aanslaan, en dat zijn toch ook wel de beste nummers uit hun oeuvre. Als je de mogelijkheid hebt om er eens een keer iets van te proberen, zoek dan eerst naar het nummer Loro en vervolgens naar hun (in mijn optiek) meesterstuk June. Loro is afkomstig van het debuutalbum This is a Pinback CD en maakt gebruik van een vreselijk nostalgisch overkomende steeds terugkerende loop, waarover wat cryptische teksten en subtiele muzikale toevoegingen een erg warm en treurig geheel vol met emoties wordt gecreëerd. Als deze omschrijving niet concreet genoeg is, probeer er dan naar te luisteren; dan begrijp je wel wat ik bedoel.
June is daarentegen meer een soort "Ultieme Pianoballade meets their normal sound"-achtig plaatje zoals wel meer bands dat hebben, maar in tegenstelling tot veel andere groepen verzuipt dit nummer niet in bombast, neppe emoties en cheesy lyrics, maar worden er andermaal redelijk cryptische teksten gezongen over een zeer nostalgie- en emotiebeladen melodie waarbij subtiel gebruik van instrumenten essentieel zijn, en de violen en pianoklanken ook werkelijk iets toevoegen. Ik heb Pinback vorig jaar in December in Den Bosch zien optreden, en de liveversie van June is met afstand mijn persoonlijke hoogtepunt wat concerten betreft; onbeschrijflijk veel emotie kwam er los, veel kippevel ook. Dit nummer is trouwens afkomstig van hun Some Voices EP, dat maar 4 nummers bevat, maar wel een 100% score heeft wat betreft songmateriaal en zonder enige problemen op repeat ad infinitum gezet kan worden zonder ooit te vervelen, waarbij je bij de reguliere albums (This is a Pinback CD en het iets mindere Blue Screen Life) toch al gauw de neiging krijgt om iets anders op te zetten, omdat niet elke song even goed is. Maar probeer in ieder geval te beginnen met de 2 nummers die ik noemde, en zo gauw je die in je opgenomen hebt, dan zijn hun reguliere albums ook een stuk makkelijker door te spitten. En er staan nog absoluut meerdere juweeltjes op die weliswaar hun geheimen niet zo makkelijk prijsgeven, maar desondanks zeer de moeite waard zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 19-09-2002 10:33]
Maar beide vervelen snel, het is echt leuk om een paar keer per jaar te horen.... Daar helpt Studio Brussel wel bij....
quote:Klopt, die zijn ook weer afkomstig van het veel minder interessante tweede album van hen, Blue Screen Life. Ik zou je ook aanraden om vooral het werk daarvoor (het eerste album This is a Pinback CD en vooral de Some Voices EP) te beluisteren, want die hebben wat mij betreft een veel hogere houdbaarheidswaarde. En zijn nog een stuk mooier ook.
Op donderdag 19 september 2002 15:20 schreef XL het volgende:
Ik ken "Penelope" en "BBtone"
Zijn wel leuke nummers....Maar beide vervelen snel, het is echt leuk om een paar keer per jaar te horen.... Daar helpt Studio Brussel wel bij....
quote:Staan (helaas) laag op het lijstje... daar zou ik me eens in moeten verdiepen... maar stijgt ietsje door je advies...
Op donderdag 19 september 2002 16:41 schreef Grobbel het volgende:[..]
Klopt, die zijn ook weer afkomstig van het veel minder interessante tweede album van hen, Blue Screen Life. Ik zou je ook aanraden om vooral het werk daarvoor (het eerste album This is a Pinback CD en vooral de Some Voices EP) te beluisteren, want die hebben wat mij betreft een veel hogere houdbaarheidswaarde. En zijn nog een stuk mooier ook.
quote:Erm, bedankt.
Op dinsdag 8 oktober 2002 04:27 schreef fade-0ut het volgende:
heel leuk grobbel
maar uhm *gaap*
probeer ze niet te beschrijven,luister er gewoon naar, muziek is een onbeschrijfbaar gevoel.
het is aangenaam, of niet.
c'est tout
quote:Daar heb je niets aan als je geen flauw idee hebt om watvoor soort muziek het gaat. Je moest een weten hoeveel mensen er dagelijk ik weet niet hoeveel bands en liedjes en cd's aanraden.. hier, elders... en daar hbe ik toch helemaal geen tijd voor om dat allemaal ooit nog te kunnen beluisteren?!
Op dinsdag 8 oktober 2002 04:27 schreef fade-0ut het volgende:
heel leuk grobbel
maar uhm *gaap*
probeer ze niet te beschrijven,luister er gewoon naar, muziek is een onbeschrijfbaar gevoel.
het is aangenaam, of niet.
c'est tout
Dat wordt keuzes maken.
Alles is te beschrijven, dit ook, het is tenslotte ook muziek (mag ik aan nemen).. en als iemand mij enthousiast weet te maken zou ik eerder gaan luisteren dan iemand die alleenmaar de melding geeft dat ik het eens zou moeten gaan luisteren, want dat weet ik nog niets (dit werkt echter bij een aantal mensen, wiensmuzieksmaak flink in de richting van die van mij liggen, daarbij is de kans dat ik het leuk/moi vind dus al stukken hoger).
quote:Het is wel een okee cd om mee te nemen voor dat geld denk ik, al heb ik 'm zelf eik niet meer dan een keer of 3/4 gedraaid
Op zaterdag 8 februari 2003 17:33 schreef Zander het volgende:
Ik zag deze week die 'Blue Screen Life'-cd voor een bodemprijs in de uitverkoopbak van mijn favoriete platenzaak liggen. Zo te lezen is dat kennelijk niet hun beste schijf, maar is 'ie evengoed de moeite waard om mee te nemen? Voor het geld hoef ik het bijna niet te laten.
Met 'June' is Pinback voor mij de enigste band met een ballad die nog mooi is ook .
quote:Ik vind van wel... Vergeleken bij hun eerdere werk is ie weliswaar een stuk minder, maar op zich is het nog steeds een aardige plaat; alleen niet eentje die je te vaak achter elkaar moet horen in korte tijd; dit album mist een beetje de homogeniteit en originaliteit van de debuut-CD en de Some Voices EP (die laatste is trouwens recentelijk heruitgebracht, dus als je die ooit tegenkomt: die kun je blind aanschaffen. Een van de beste EP's die ik ooit gehoord heb, met name het nummer June, waar dr_diablos het ook over had
Op zaterdag 8 februari 2003 17:33 schreef Zander het volgende:
Ik zag deze week die 'Blue Screen Life'-cd voor een bodemprijs in de uitverkoopbak van mijn favoriete platenzaak liggen. Zo te lezen is dat kennelijk niet hun beste schijf, maar is 'ie evengoed de moeite waard om mee te nemen? Voor het geld hoef ik het bijna niet te laten.
Maar Blue Screen Life blijft desondanks de aankoop wel waard, zeker als je 'm zo voordelig kunt aanschaffen. En ik denk dat ie met name tegenviel omdat hun oudere werk zoveel sterker was, niet dat het nu zozeer een slechte plaat is.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 08-02-2003 19:28]
quote:Nou goed... In de tussentijd, Rob Crow's solo-album My room is a mess was zeker geen verkeerd tussendoortje (als je het al een tussendoortje mag noemen
According to Touch and Go Records, "there isn't a lot of concrete info" on Pinback's upcoming long-player, which has been in the works for at least a couple of years, interrupted only by the blip of last year's Offcell EP and Pinback principal Rob Crow's seemingly endless parade of side projects. Pinback is, of course, the nifty little high pitched man-vocal, indie rock-meets-sampling team of songwriters Rob Crow and Armistead Burwell Smith IV (aka Zach), a project that developed alongside (eventually replacing) their different and previous endeavors under the moniker Three Mile Pilot.Rob and Zach are said to be currently finishing up the recording/mixing process, readying the album for an August (!) release. As of now, there is no tracklist or tentative working title, but you can bet your aging shrew mothers we'll let you know these things as soon as we do.
Weet niet wat het is, maar na een aantal keer draaien begint deze plaat me een beetje te irriteren... vreemd, want dat had ik bij eerder Pinback-werk nooit....quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 21:19 schreef DaisyDuke het volgende:
Ja, is weer een fijne plaat...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |