abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128543350
De Belgische koning Albert II spreekt woensdag om 18.00 uur de bevolking toe. De 79-jarige vorst zit bijna 20 jaar op de troon. Aangenomen wordt dat hij zijn aftreden bekend zal maken ten gunste van zijn zoon Filip (53). Na het aftreden van koningin Beatrix in april in ons land werd veel gesuggereerd dat Albert II haar voorbeeld snel zou volgen.

De Belgische krant De Morgen heeft van bronnen binnen de regering bevestigd gekregen dat Albert zijn aftreden zal aankondigen. Albert II volgde zijn broer Boudewijn op die 31 juli 1993 in Spanje overleed. Albert besteeg de troon officieel op 9 augustus dat jaar.

Premier Elio Di Rupo zou de partijvoorzitters al op de hoogte gebracht hebben van het aftreden van de koning.

Na de toespraak van de koning zal Di Rupo een verklaring afleggen.

Speculatie
Al langer wordt gespeculeerd over het aftreden van Albert. Zo schreef Le Soir-hoofdredactrice Béatrice Delvaux half mei dat hij op 21 juli zal aftreden - of in elk geval deze zomer. 21 juli is de datum die door meer media wordt genoemd als de datum dat Albert afstand zal doen van de troon. De eerste koning der Belgen, Leopold van Saksen-Coburg, legde op 21 juli 1831 de eed af. Albert II zou op deze nationale feestdag zijn ambt neerleggen en plaatsmaken voor Filip.

Filip is getrouwd met prinses Mathilde. Samen hebben ze vier kinderen. Hun oudste is prinses Elisabeth, die in oktober 12 jaar wordt.

Koning Albert is getrouwd met prinses Paola. Zij hebben naast Filip nog twee kinderen: prinses Astrid en prins Laurent

Bron: AD.nl
Op woensdag 22 mei 2013 14:16 schreef ikjijallebei het volgende:
Beste fipo van 2013.
pi_128543363
na-aper
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_128543393
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:13 schreef SherlockHolmes het volgende:
na-aper
Sorry, heb bril nodig
Op woensdag 22 mei 2013 14:16 schreef ikjijallebei het volgende:
Beste fipo van 2013.
pi_128543411
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:13 schreef Differ het volgende:

[..]

Sorry, heb bril nodig
NA-APER
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  woensdag 3 juli 2013 @ 17:03:22 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128545726
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:13 schreef SherlockHolmes het volgende:
na-aper
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_128545976
Is het Belgisch koningshuis eigenlijk Vlaams of Walloon?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 3 juli 2013 @ 18:10:22 #7
862 Arcee
Look closer
pi_128548549
quote:
Albert II treedt 21 juli af

Albert II, koning der Belgen, doet afstand van de troon. De 79-jarige Albert heeft op de Belgische televisie bekendgemaakt dat hij op 21 juli aftreedt ten gunste van zijn zoon, prins Filip (53).

Albert werd bijna twintig jaar geleden koning, op 9 augustus 1993. Hij volgde zijn broer Boudewijn op, die kort daarvoor was overleden.

Het is in België, zoals in veel Europese landen, ongebruikelijk dat een vorst afstand doet van de troon. Alleen koning Leopold III nam in 1951 ontslag vanwege de Koningskwestie.

Na de troonswisseling in Nederland werd ook in België gespeculeerd over een eventuele troonsafstand van Albert. De koning was met 79 niet alleen aardig op leeftijd, ook kampt hij met een aantal fysieke ongemakken.

Volgens de Vlaamse publieke omroep VRT wist niemand tot vandaag dat Albert zijn aftreden zou aankondigen, behalve premier Elio Di Rupo.

In zijn toespraak keek Albert terug op zijn koningsschap. Er waren volgens hem "veel gelukkige momenten, maar ook veel zware momenten". Maar het is mooi geweest: "Ik ben van mening dat het ogenblik is aangekomen om de fakkel over te dragen aan de volgende generatie."

Hij zei onder meer dat hij zijn tachtigste levensjaar is ingegaan. Een leeftijd die geen van zijn voorgangers heeft bereikt. Zijn leeftijd laat hem niet meer toe zijn ambt uit te oefenen zoals het moet, vindt hij.

Verder sprak hij zijn volk onder meer toe met de woorden: "We zullen hartelijke banden nooit vergeten. Wij danken u voor het vertrouwen en voor blijken van sympathie, ook met kritiek."

Bron: nos.nl
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Moderator woensdag 3 juli 2013 @ 18:46:38 #8
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_128549757
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')