abonnement Unibet Coolblue
pi_5868742
Een nieuw projectje.

Sergei Rachmaninoff (1873 - 1943).

Rachmaninoff is een van de grote laat-romantische componisten, bovendien een begandigd pianist en dirigent.
Geboren in Rusland in een aristocratisch gezin, begon hij al op zijn negende met een pianostudie aan het conservatorium van St. Petersburg om later wegens problemen die studie voort te zetten in Moskou.

De jonge Rachmaninoff oogste met name succes door zijn sublieme pianospel en pas later door zijn composities, waar hij toch flink wat tegenslagen bij heeft moeten ondervinden. Bijvoorbeeld de première van zijn eerste symfonie welke een fiasco werd, omdat de dirigent dronken was. Gelukkig is dat later allemaal nog goedgekomen en kunnen we nu genieten van zijn overweldigende muziek.

In 1917 vluchtte hij na de revolutie uit Rusland weg naar de VS ( hij had overigens ook een luxe huis in Zwitserland genaamd "Senar" naar Sergie (hijzelf) en Natalja (zijn vrouw)) waar hij uiteindelijk in 1943 ook kwam te overlijden.

De muziek van Rachmaninoff is vaak erg beeldend, zo heeft hij een aantal werken gemaakt met als inspiratiebron een schilderij van Böcklin (o.a. The Isle of The Dead opus 29), maar ook het Russische landschap en de Russische cultuur zijn goed terug te vinden in zijn muziek. Enkele geestelijke werken en pianowerken ontleend aan het klokkengeluid van de Russische kerk.

Rachmaninoff is al jaren min of meer m'n idool. Z'n muziek en composities zijn voor mij een inspiratiebron bij het schrijven van mijn eigen muziek en het pianospelen (geweest). Zijn muziek verveeld mij nooit en heb dan ook het merendeel van zijn werk in mijn bezit.

Enkele jaren terug is er overigens een geweldige documentaire over de man geweest op de Tros met mooie beelden en anekdotes, misschien dat er mensen zijn die zich dat nog kunnen herinneren.

pi_5868780
Mijn favoriet is (en blijft?) het 2e pianoconcert.
pi_5868815
Leuk . Is het misschien een idee om links te plaatsen naar plekken waar je muziek van de klassieke meesters die je behandelt kunt downloaden of zo?
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_5868829
Beetje kort stukje, maar dat maakt niet uit

Het werk van Rachmaninoff dat ik werkelijk het meest briljant vind is wel zijn 2e pianoconcert. Die grote, zware openingsakkoorden die zo vloeiend overgaan in de hoofdmelodie van de 1e passage.... ronduit fantastisch! Zelfs na 500x beluisteren van het stuk krijg ik het er nog warm van

pi_5868841
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:33 schreef Meneer_Aart het volgende:
Leuk . Is het misschien een idee om links te plaatsen naar plekken waar je muziek van de klassieke meesters die je behandelt kunt downloaden of zo?
Nee, dat is tegen de policy.
pi_5868910
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:34 schreef Knakker het volgende:
Beetje kort stukje, maar dat maakt niet uit
Ik wil ook wel alle paperassen die ik hier over hem heb liggen overtikken, maar dan ben ik enkele weken bezig. Als je het dus niet erg vindt, hou ik het eventjes hierbij.

Het tweede pianoconcert is het eerste werk wat ik van hem te horen kreeg en meteen was ik verkocht. Het is een geweldig werk, maar toch heb ik meer met het derde en het eerste is ook niet verkeerd.

Eigenlijk heb ik ook meer met zijn werken voor pianosolo dan met zijn werken voor piano & orkest of alleen orkest.

pi_5869072
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:34 schreef Seborik het volgende:

[..]

Nee, dat is tegen de policy.


Ok. Dan ga ik dat 2e concert zelf maar eens downloaden, op verwerpelijke illegale wijze.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_5869118
Leuk om te lezen, hopelijk het begin van een interessante reeks. Het zou leuk zijn als je ook wat aanraders voor de beginnende luisteraar er bij zet, ook al is dat natuurlijk nogal subjectief. Ik ken zelf overigens alleen het tweede & derde pianoconcert echt goed, maar dat is inderdaad wel erg mooi.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5869188
Gek genoeg vind ik zijn pianowerken niet zo heel bijzonder. Maar wat ik weer wel heel mooi vind is bijv. zijn 25ste symfonie, met viool etc.
pi_5869269
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:47 schreef Zander het volgende:
Het zou leuk zijn als je ook wat aanraders voor de beginnende luisteraar er bij zet, ook al is dat natuurlijk nogal subjectief.
Preludes opus 23 & opus 32
Morceaux de Salon opus 10
Variaties op een thema van Chopin opus 22
Moment Musiceaux opus 16
Symfonische dansen opus 45
"Dodeneiland" opus 29
De drie symfonieën en de pianoconcerten.
De Paganini-Rhapsody
De twee sonates
Z'n opera's zijn ook wel aardig, maar dan moet je wel van Russische opera houden.
De Corelli Variates opus 31 (nummer weet ik niet zeker)
Morceaux de Fantasie opus 3
De twee vesper liturgiën, wanneer je van geestelijke muziek houdt.

Nou ja, eigenlijk alles dus.

pi_5869287
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:49 schreef beeer het volgende:
Gek genoeg vind ik zijn pianowerken niet zo heel bijzonder. Maar wat ik weer wel heel mooi vind is bijv. zijn 25ste symfonie, met viool etc.
Ah ja, hij had er overigens 3.
pi_5869443
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:53 schreef Seborik het volgende:

[..]

Ah ja, hij had er overigens 3.


Dus als ik '25ste symfonie van Rachmaninov' zeg, dan sla ik een flater?
Het kan natuurlijk ook opus nr25 zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door beeer op 18-09-2002 23:12]

pi_5871283
Even zo'n anekdote waar Seborik het over heeft

Symfonie no. 1 en The isle of the dead, uitvoering door Mikhail Pletnev vind ik werkelijk fenomenaal. Een uitgave uit 2000, tesamen met het Russische nationale Orkest. Mede door het verhaal erachter.

Zoals Seborik al schrijft werd de premiere in 1897 van de 1e symfonie opus 13 een totaal fiasco. Het publiek reageerde op een wijze die er bij Rachmaninow (toen 24) voor zorgde dat hij drie jaar lang als verlamd raakte, niet kon componeren, en uitvoering van de 1e symfonie gedurende de rest van zijn leven verbood. Ten einde raad riep hij de hulp in van een hypnotiseur die er uiteindelijk voor zorgde dat hij weer ging componeren. Verder raakte de volledige partituur van de 1e kwijt. Deze is later gereconstrueerd uit orkeststukken die werden teruggevonden in het conservatorium in Leningrad.

Zulk soort verhalen maken voor mij zo'n compositie nog specialer. IS het nog wel de originele Rachmaninow compositie? Klopt ie nog wel?? Fascinerend!

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_5871402
Misschien een leuk idee om een site op te gaan zetten? Met korte, bondige informatie over de grootste 'klassieke meesters' - met een lijstje van werken waar de n00b (om me even in nerd-termen uit te drukken) prima mee uit de voeten zou kunnen.

Als iemand een webserver met PHP/MySQL regelt druk ik wel een site in elkaar


En weer on-topic: alle pianoconcerten van Rachmaninoff zijn mooi Ik heb alleen de 1e symfonie van hem nog nooit gehoord (shame on me), maar ik zal me snel naar de cd winkel haasten om voor die voor 4 euro te gaan halen

pi_5872536
quote:
Op donderdag 19 september 2002 01:02 schreef Knakker het volgende:
Misschien een leuk idee om een site op te gaan zetten? Met korte, bondige informatie over de grootste 'klassieke meesters' - met een lijstje van werken waar de n00b (om me even in nerd-termen uit te drukken) prima mee uit de voeten zou kunnen.
Op den duur krijg je dat hier op Fok! ook al een beetje natuurlijk.
pi_5878192
quote:
Op donderdag 19 september 2002 09:26 schreef Seborik het volgende:

[..]

Op den duur krijg je dat hier op Fok! ook al een beetje natuurlijk.


Da's waar, maar het is dan wel moeilijk zoeken en alle componisten staat niet bij elkaar
pi_5933856
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:44 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Ok. Dan ga ik dat 2e concert zelf maar eens downloaden, op verwerpelijke illegale wijze.


Heb je het al te pakken kunnen krijgen Meneer Aart?
pi_8182650
Ook ik heb meneer Rachmaninoff leren kennen.

Ik heb de 4 piano concertos en symphonie 2 kunnen bemachtigen, en ik moet zeggen dat ik Seborik gelijk moet geven, ookal weet ik er erg weinig van... deze man is inderdaad 1 van de beste componisten die hier rondliep.

Ik weet eigenlijk niet waar ik op oordeel hierbij, ik kan de muziek compleet niet uitleggen, ik maak er niets uit op of wat dan ook... ik luister gewoon en vind het mooi klinken, that's it.

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_8182787
Bah klassiek.
Maar ik zal stiekem eens wat dingen gaan zoeken. Ik heb me nooit zo vediept in klassieke muziek. Ik ben niet bepaald muzikaal onderlegt, en hoewel ik het soms mooi vind klinken, ben ik bang dat ik niet in staat ben om het werkelijk te doorgronden. Dat ik teveel mooie details mis door mijn a-muzikaliteit.
Hmmzz....
pi_8182859
quote:
Op woensdag 18 september 2002 22:52 schreef Seborik het volgende:
Nou ja, eigenlijk alles dus.
Heb je suggesties wat betreft bepaalde uitvoeringen, door Rachmaninoff zelf of door latere pianisten/orkesten?
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_8189175
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 12:30 schreef Litpho het volgende:

[..]

Heb je suggesties wat betreft bepaalde uitvoeringen, door Rachmaninoff zelf of door latere pianisten/orkesten?


Er zijn wel opnames van Rachmaninoff zelf, maar die zijn al zo oud dat ze eigenlijk niet meer goed tot hun recht komen door de slechte geluidskwaliteit...

Kijk eens of je wat van Martha Argerich kunt vinden of met Ashkenazy.

pi_8210935
Eindelijk, het vervolmaken van mijn collectie is weer een stap in de goede richting gegaan met eindelijk de werken voor twee piano's, de twee suites en nog wat andere werken, waar ik al een tijdje naar op zoek was in de uitvoering van Ashkenazy en Previn, geweldig.

pi_8221775
Afgezien van de welbekende prelude in cis en de pianoconcerten, was Rachmaninoff voor mij eigenlijk een onbekende. Maar nu leer ik langzaam aan de Vespers kenne, en zulke grootse muziek had ik nog zelden gehoord. Zodra ik hier genoeg van heb (dat zal nog wel een tijdje duren), ga ik me op de orkestwerken richten.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 1 februari 2003 @ 17:11:50 #24
20619 Type
O positief...
pi_8221983
De Rach 3, een van de moeilijkste stukken die je maar kan spelen... Woesh...

Rachmaninoff was echt gigantisch goed.

oh, en voor de mensen die er aan kunnen komen: de film Shine is een tip.
Dat gaat over de pianist David Helfgott, en ook hoe hij trainde om de Rach 3 te kunnen spelen... Hele wacky film, met heel veel pianospel erin

"Dance music is just that same silly beat over and over again
and some bloke singing 'We're all free' while you're not. It's stupid."
-Liam Gallagher, Oasis
pi_8262949
quote:
De muziek van Rachmaninoff is vaak erg beeldend, zo heeft hij een aantal werken gemaakt met als inspiratiebron een schilderij van Böcklin (o.a. The Isle of The Dead opus 29), maar ook het Russische landschap en de Russische cultuur zijn goed terug te vinden in zijn muziek. Enkele geestelijke werken en pianowerken ontleend aan het klokkengeluid van de Russische kerk.
Dit nog maar even verhelderen, onderwijl luisterend naar de suite voor twee piano's opus 5 gespeeld door pianoleeuwen Previn en Ashkenazy. De suite wordt ook wel de Fantaisie-Tableaux genoemd (beide suites, de opus 5 en 17 overigens). De afzonderlijke delen van de eerste genaamd Barcarolle, La Nuit, lÁmour, Les Larmes en het Pâques, waar onder andere het gequote stukje tekst op slaat. Pâques slaat namelijk op het Russisch paasfeest waar de klokken van den kerk een centrale rol in spelen wat ook goed terug te horen is in dit stuk.

De zware donkere tonen van de ene piano, de diepe klokken tegenover de hoge lichte tonen van de andere piano. Wanneer perfect gestemd, geen verschil te horen tussen de beide piano's wat overigens echt tot in het extreme essentieel is in dit werk, aangezien de piano's nogal eens wisselen van partij (de zware tonen stappen over naar de andere piano en het hoge eveneens en dan ook weer terug), dit heeft werkelijk een hemels effect als gevolg. Een stuk vol agressie, maar ook liefde voor het land, dat de goede man later gedag zou moeten zeggen, bovendien een geweldige mate van virtuositeit vereist van de pianisten en dat alles in slechts twee en een halve minuut.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')