Volgens mij om de 5 jaar.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 17:50 schreef Mylene het volgende:
Is dit dan een definitieve laatste herkeuring zoals toen met de WAO? Dus dan meer herkeurd worden.
Ja dat vraag ik mij ook af. Ik heb zelf Asperger werk fulltime en mijn Wajong is 'slapend' en dus niet actief nu. Is de groep die herkeurd gaat worden alleen de mensen die geen werk hebben of echt alle Wajongers?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:08 schreef Captain_Maximum het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de wajongers die al een baan hebben?
dat vraag ik mij ook af.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:13 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Ja dat vraag ik mij ook af. Ik heb zelf Asperger werk fulltime en mijn Wajong is 'slapend' en dus niet actief nu. Is de groep die herkeurd gaat worden alleen de mensen die geen werk hebben of echt alle Wajongers?
quote:Het werk dat gehandicapten nu bij sociale werkplaatsen doen, moeten zij volgens Klijnsma bij gewone bedrijven gaan doen. Werkgevers moeten van Klijnsma arbeidsgehandicapten aannemen. Er moeten voor die groep extra banen bij komen. Als dat niet gebeurt, legt Klijnsma een quotum op.
Boete
Een nader te bepalen percentage van het personeel moet dan arbeidsgehandicapt zijn. Anders volgt een boete van vijfduizend euro per jaar per arbeidsplaats die door een gehandicapte bezet had moeten zijn. Dit geldt niet voor werkgevers met minder dan 25 werknemers.
Eerste is inderdaad logisch als mensen het onterecht krijgen. Het tweede initiatief is met het huidige economische klimaat natuurlijk te bizar voor woorden. Bakken met geld uitgeven omdat de politiek het niet kan hebben dat gehandicapten niet werken. Het doet denken aan Stalin met zijn 'wie niet werken zal niet eten' slogan. Begrijp me goed, als gehandicapten willen werken in een functie die ook zinvol is dan mogen ze best een steun in de rug krijgen, maar deze nieuwe bureaucratie is weer een geldoffer voor niks.quote:Op woensdag 3 juli 2013 08:50 schreef Mgolovic het volgende:
Heel vreemd is dit toch niet als ik het goed begrijp? Gemeentes hebben jarenlang de stempel Wajong gebruikt om zelf niet voor de kosten op te hoeven draaien. Mogelijk krijgen daardoor jongeren een Wajong uitkering terwijl dit niet terecht is. Nu wordt er een herkeuring gedaan en wordt opnieuw bekeken of er sprake kan zijn van Wajong. Daarnaast is er een initiatief om mensen met een beperking, die niet onder Wajong vallen, in het bedrijfsleven te krijgen:
[..]
Ben ik met je eens hoor, alleen vanuit het oogpunt van de Wajong-er zou dit natuurlijk een behoorlijke pleister op de wonde moeten zijn.quote:Op woensdag 3 juli 2013 09:07 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Begrijp met goed, als gehandicapten willen werken in een functie die ook zinvol is dan mogen ze best een steun in de rug krijgen, maar deze nieuwe bureaucratie is weer een geldoffer voor niks.
Dit zou inderdaad heel begrijpelijk zijn ware het niet dat het hele gemeenteverhaaltje er niks meer mee te maken heeft als je de regeling terug gaat brengen naar zo'n 40.000 man, vér onder het niveau van 2004 (toen de gemeentes verantwoordelijk werden voor de bijstand). Ver onder het niveau zelfs van '98, toen Wajong werd ingevoerd.quote:Op woensdag 3 juli 2013 08:50 schreef Mgolovic het volgende:
Heel vreemd is dit toch niet als ik het goed begrijp? Gemeentes hebben jarenlang de stempel Wajong gebruikt om zelf niet voor de kosten op te hoeven draaien. Mogelijk krijgen daardoor jongeren een Wajong uitkering terwijl dit niet terecht is. Nu wordt er een herkeuring gedaan en wordt opnieuw bekeken of er sprake kan zijn van Wajong.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |