op mijn school (waar ik leerkracht ben) laten we sowieso kinderen uit groep 2 al kennismaken met de juf van groep 3. Ze gaan ook al eens kijken in het lokaal als groep 3 gymt, doen daar al een keertje een lesje uit het schrijfboek enzo. Het is voor veel kinderen een grote overgang natuurlijk, van lekker spelen naar hele dagen werken. Ik weet niet of de vakantie al begonnen is, maar je zou aan de juffen kunnen vragen of ze al een keer mag kijken in groep 3!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:20 schreef Nijna het volgende:
Mag ik vragen aan de mensen met hun kinderen op het reguliere onderwijs, hoe doen jullie dat bij een nieuwe leerkracht/nieuw schooljaar?
Samen om de tafel, dingen uitleggen of...?
Op zich doet M. het goed tot nu toe, maar er gaan wel veel dingen veranderen zo in groep 3. Best een overgang, voor een heleboel kinderen denk ik.
Ik ben sowieso erg benieuwd hoe ze het gaat doen en we willen ook zeker met juf om de tafel na de vakantie.
Ik kreeg al de tip om gelijk af te spreken om regelmatig even een contactmoment te hebben (ook mijn eigen onzekerheid hoor...), dus dat wil ik sowieso vragen aan juf, hoe zij daar tegenover staat...
Ze heeft veel moeite met voor zichzelf opkomen, en bij samenwerken is standaard ondersteuning nodig. ze laat zich erg makkelijk de kaas van 't brood eten. Voorbeeldje: laatst was ze op school steeds haar gum kwijt, anderen pakken/lenen het en geven het niet terug. Ik zag in een winkel grappige gummetjes in de vorm van een eendje, en kocht een setje voor haar, zodat ze haar gum in elk geval makkelijker zou kunnen herkennen. laat ze het bij de overblijf per ongeluk uit haar tas vallen, duikt er een ander kind op en die zegt 'Van Mij!'. Ze sputterde nog wel even tegen, maar dat andere kind bracht het zo overtuigend, dat zelfs de overblijfmoeder concludeerde dat het eendje dan wel van 't andere meisje zou zijn. Gelukkig zaten er 3 in 't pakje dus de volgende dag gaf ik haar nr 2 mee, dit keer met haar naam erop geschreven. Die nam ze toch maar weer mee terug naar huis omdat ze te bang was dat er iets mee zou gebeuren. Het idee dat ze dan wel voor zichzelf op zou kunnen komen (omdat de naam erop staat) vindt ze eigenlijk al te spannend volgens mij. Dan maar liever steeds d'r gum kwijt...quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:28 schreef livelink het volgende:
Trui, ook spannend dus straks voor het nieuwe schooljaar. Fijn dat Cato het zo goed heeft gedaan op school. Waar merk je in dat sociale weerbaarheid een probleem is?
Vertel M iig dat ze niet na één dag al kan lezen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:20 schreef Nijna het volgende:
Mag ik vragen aan de mensen met hun kinderen op het reguliere onderwijs, hoe doen jullie dat bij een nieuwe leerkracht/nieuw schooljaar?
Oh, wat mooi om te lezen!quote:Op maandag 15 juli 2013 20:02 schreef livelink het volgende:
Maar bijvoorbeeld ook omdat de juf zei dat zij het niet altijd direct doorheeft als Job boos is, maar dat tegenwoordig de andere kinderen uit de klas haar of een andere leerkracht gaan waarschuwen als Job boos dreigt te worden, waardoor het bijna nooit meer escaleert.
Trui, wellicht een idee om samen met Cato (liefst in samenwerking met de nieuwe meester!) wat kleine doelen op te stellen waar ze stap voor stap aan kan werken? Ik doe dat in de groep regelmatig volgens de methode van http://www.kidsskills.org/Dutch/. Daarmee maak je kinderen eigenaar van hun leren. Ik heb er fijne ervaringen mee.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:58 schreef trui het volgende:
[..]
Ze heeft veel moeite met voor zichzelf opkomen,
Dat vertelde juf ook, maar ze vertelde dat ze ook begint met een verhaal over een jongetje dat dat ook denkt en er dan achter komt dat hij dat allemaal gaat leren in groep 3.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Vertel M iig dat ze niet na één dag al kan lezen.
Dat is een teleurstelling die ik meermalen heb gehoord na de eerste dag groep 3.
Dan hoop ik dat de juf goed kan differentieren, anders wordt het een saai jaar wat lezen betreft. Hoewel, avi is een methode om de technische vaardigheid te toetsen. Wellicht biedt het begrijpend lezen een uitdaging.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:22 schreef Nijna het volgende:
Overigens moest ik wel een beetje gniffelen, want M leest al erg goed... (overigens ook iets waar ik wel benieuwd naar ben, hoe ze daar nou mee omgaan op school, de juf van groep 2 heeft getest waar ze ongeveer zat en kwam op avi-m5 uit... ),
Ik weet dat het technisch lezen is, het begrijpend lezen is nog niet zo ver hoor... al krijg ik wel het idee dat ze steeds meer door krijgt wat ze nou eigenlijk leest (ze had laatst een boekje over de cavia en daar weet ze dan toch best wat uit te vertellen zo ineens als donderslag bij heldere hemel ), maar wat dat betreft is er denk ik echt nog genoeg te leren .quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat de juf goed kan differentieren, anders wordt het een saai jaar wat lezen betreft. Hoewel, avi is een methode om de technische vaardigheid te toetsen. Wellicht biedt het begrijpend lezen een uitdaging.
En Nijna, voor elke moeder (en vader denk ik!) is groep 3 een mijlpaal en spannend.
Ja, dat is idd vaak zo, dat verstandelijke vs. de praktijk. En zeker bij een kind met ASS zal het lastig zijn om de theorie ook daadwerkelijk toe te passen. Maar daarom zou het fijn zijn als je met de meester stapjes kunt maken. Die maakt Cato natuurlijk van heel dichtbij én in de dagelijkse praktijk mee. Ik hoop van harte dat hij haar daarin kan begeleiden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:56 schreef trui het volgende:
klinkt goed die methode, Moonah, ik zal eens vragen of ze die bij haar op school ook kennen. Rots & Water ken ik weer van de school van Willem. Bij Cato doen ze aan 'kanjertraining'. Het lastige is dat ze dat verstandelijk allemaal prima begrijpt, maar als 't erop aankomt om zelf zoiets toe te passen valt 't nog flink tegen, en schrikt ze al gauw terug. Zelfs bij veel jongere kinderen. Ik heb al afgesproken om direct na de zomer eens met de nieuwe meester om tafel te gaan. En op zich heb ik er alle vertrouwen in dat de huidige juf een hele goede overdracht doet hoor. zij heeft haar ook geweldig begeleid en de groepjes waar Cato in zat ook daar op een heel positieve en rustige manier in betrokken.
Dit dusquote:Op woensdag 17 juli 2013 09:05 schreef Nijna het volgende:
Moonah, ik vind het super dat je zo meedenkt! Waardevol, dank je!
Ik denk dat het wijsheid is om naar je moedergevoel te luisteren en in te schatten wat voor Eli leuk en haalbaar is. Het is tenslotte zijn feestje. Rekening houden met zijn gebruiksaanwijzing dus? Zeker! Waarschijnlijk houdt hij het hele jaar al tekening met die van anderen. Kan Eli meedenken over wat hij zou willen doen? Verder kan het goed werken om van tevoren met hem door te lopen wat er gaat gebeuren en, als het buitenshuis is, al eens met hem te gaan kijken.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:59 schreef DaviniaHR het volgende:
even een ander vraagje. Eli is over een maandje jarig (wordt 6). Nu ben ik een beetje aan het kijken voor kinderfeestjes maar het klinkt allemaal zo druk! Ik denk dat we Eli ook heel blij maken met een feestje thuis zonder verdere opsmuk.
Maar misschien vindt hij een feestje op een kinderboerderij ook wel leuk.
Wat is wijsheid? Wel een feestje buiten de deur doen en dan hopen dat hij dat leuk vindt?
Hij zit dan ook precies 2 weken in groep 3, dus heel druk moeten we het ook niet maken, denk ik dan.
in hoeverre houden jullie rekening met de gebruiksaanwijzing van jullie kind in het kiezen van een feestje?
Ik zou niet zo een boekje kunnen bedenken, maar misschien aan de hand van een vriendenboekje? Dat je met haar bekijkt wie wat erin heeft geschreven en aan de hand daarvan stiekem eens probeert in te gaan op het onderwerp?quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:26 schreef Nijna het volgende:
Ze wordt nog maar 6, maar ik zit inderdaad ook te denken om het eens te hebben over vriendjes. Misschien zijn er ook wel boekjes. Ze leest graag en ze haalt best veel informatie uit boekjes als ze haar aanspreken. Ik merk vaak dat als ik iets probeer te vertellen, dat ze het ook niet altijd prettig vindt (ik denk dat ik nog niet helemaal de goede manier heb gevonden wat dat betreft). Maar als iemand nog een goed boek weer over vriendjes... Maar het is wel een goed idee om het er toch eens over te hebben en wat uit te leggen.
Klinkt goed, je verzint met deze overwegingen vast een invulling die fijn is voor haar.quote:Ik denk inderdaad dat vwb een feestje, ik een aantal dingen zal bedenken waar ze uit kan kiezen. Ik zag op de site van staatsbosbeheer dat ze ook kinderfeestjes in het bos doen, ik wil sowieso eens informeren wat dat inhoud, beetje afhankelijk daarvan is het misschien wel leuk.
Gelukkig heb ik nog even, maar ik ben al wel wat aan het nadenken erover. Iets thuis vind ik ook prima en heeft als voordeel dat ze zelfs even naar boven kan, mocht het toch teveel zijn.... Die afspraak hebben we op verjaardagen ook, als het teveel is dan komt ze zeggen dat ze even naar boven gaat en dan kan ze alleen naar boven. Er gaan geen andere kinderen ofzo mee, want dan heeft ze nog niet haar moment. Jammer dat niet alle visite dat begrijpt, maar goed dat hou je toch...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |