abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zondag 30 juni 2013 @ 11:06:57 #1
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128414998
registreer om deze reclame te verbergen
2i5lbl.jpg

Waarom dit topic? Omdat er steeds meer belangstelling is voor de junior klassen richting de Formule 1, en deze ook steeds beter te volgens zijn via stream-websites.
De races worden meestal besproken in de Formule 1 topics, daardoor werden sommige topics onoverzichtelijk.

De 4 meest gevolgde series heb ik een klein overzichtje van gemaakt. Als er iemand meer series wilt toevoegen aan de OP, maak dan een overzichtje, en dan kunnen we eventueel een modje inschakelen om de OP aan te passen.

2z3xxug.png

Wat is de GP2? Het is een van de laatste haltes voordat een coureur de F1 kan betreden, en wordt verreden in het voorprogramma van de F1. Alle wagens in de GP2 zijn identiek aan elkaar, het niveau verschil komt hierbij grotendeels van de coureurs en de ingenieurs. De Pirelli banden zijn identiek aan die van de F1 om zo een optimale voorbereiding te hebben voor het grotere werk. De wagen zelf is een Dallara chassis, met een 612 PK sterke 4L V8 Mechachrome. Hij weegt 688kg, en heeft een tankcapaciteit van 151L.

De race
De kwalificatie (vrijdags, 30min sessie) beslist de startopstelling voor de race op zaterdag, die een lengte heeft van 180 kilometer. Hierbij dient 1 pitstop uitgevoerd te worden waarbij minstens 2 banden gewisseld dienen te worden. Dit mogen 2 achterbanden zijn, 2 voorbanden of alle 4. Op zondag is er een sprintrace van 120 kilometer. De startopstelling wordt bepaald door de resultaten van zaterdag, maar de top 8 wordt omgewisseld.

Punten
2yjpmh3.jpg

Pole position voor race 1 levert 4 punten op en er worden 2 punten gegeven voor de snelste ronde in beide races. Het maximaal aantal punten dat een coureur kan verdienen in een GP2-weekend is in totaal 48 punten.

startveld
hrbwh0.jpg

Kalender
2h8a928.jpg

25rys9i.png

De GP3: zoals de naam al doet vermoeden is dit de opstap klasse richting de GP2. Net als de GP2 zijn alle wagens aan elkaar gelijk. De GP3 rijdt ook in het voorprogramma van de F1 tijdens de Europese races. Het is ook weer een Dallara chassis, maar dan met een kleinere motor: Renault 2L 4 cilinder in lijn met 280pk.

De race
De opzet van het weekend is identiek aan die van de GP2. De lengte van de races wordt pas bepaald in het weekend zelf, maar deze hebben allebei een maximum tijdsduur van 30min.

punten
2yjpmh3.jpg

Pole position voor race 1 levert 2 punten op en er worden 1 punt gegeven voor de snelste ronde in beide races. Op voorwaarde dat die rijder 90% van de raceafstand heeft gereden.

startveld
do9f0o.jpg

kalender
2i1cv7p.jpg

9r3sdz.png

Het WSR format: World Series by Renault is een compleet raceweekend met verschillende klassen. 2 gesloten wagen klassen: de Clio-cup en de Megane V6 Trophy. En 2 open-wiel klassen: FR2.0 en de feature van het weekend de FR3.5. Hierbij enkel wat uitleg over de FR3.5.
De wagen is een (net als vele andere klassen) Dallara chassis, 615kg wegend. De motor is uiteraard een Renault motor, gebouwd door Zytek. Het is een 3.4L V8 met 530 PK in de cilindertjes. De wagen heeft een tankinhoud van 110L, uitgerust met Brembo remmen, en speciaal voor de klasse ontwikkelde Michelin banden.
Deze klasse heeft al 2 Nederlandse kampioenen opgeleverd: Giedo van de Garde in 2008, en Robin Frijns in 2012 w/

De race
Er worden 2 aparte kwalificaties gereden, 1 per race. De kwalificaties worden op de zelfde dag gereden als de races zelf. Race 1 op de zaterdag is een sprint race, zonder verplichte pitstop, race 2 op zondag heeft wel een verplichte pitstop. Er worden in beide races 44 minuten + 1 ronde geracet.

punten
2q22592.jpg

Startveld
54avlt.jpg

Kalender
3142oh5.jpg

in9xj4.png

De Formule 3: het is een klasse die is opgedeeld in veel internationale en nationale klassen, in zowel Europa, America en AziŽ. Het heeft veel te veel rijders, teams en race weekenden om hier allemaal op te noemen.
De F3 klasse is het begin voor veel jonge coureurs die een professionele carriŤre willen beginnen.
Wat de meeste series wel met elkaar gemeen hebben is dat ze veel met een Dallara chassis rijden, maar daar stopt de vergelijking ook zowel een beetje. Er zijn veel verschillende motor-leveranciers: van Opel en Mercedes tot Toyota en Nissan.

De F3 is meestal in een voorprogramma van andere grote en bekende race klassen te vinden, zoals die van DTM en WTCC.
Eens in de zoveel tijd rijden de diverse series wel eens bij elkaar in ''speciale'' evenementen en is de F3 het hoofdprogramma. De bekendste en belangrijkste cross-over race is The Masters of F3 in het ons zo bekende Zandvoort, 1 van de races die elke jonge gast wel eens gewonnen wilt en moťt hebben. Andere bekende evenementen zijn de Macua GP, en de Pau GP in Frankrijk.
Meer informatie over de meeste series is te vinden op Wikipedia, en kun je hier vinden :)

Kalender van Europese races

314c8y9.jpg

Uitzendingen
GP2 is o.a. te volgen op RTL7.
GP3 zou te zien zijn op Eurosport, race 1 in herhaling met direct daarna race 2 live.
WSR FR3.5 is elk race weekend te zien op Eurosport, of Eurosport 2. Niet elk weekend live, maar 's avonds op racedag is er dan wel nog een verlaatte uitzending.
F3 is moeilijk te volgen op TV, veel digitale kijkers hebben MotorsTV. Daar worden regelmatig live F3 races uitgezonden.
Veel F3 series hebben ook een eigen officiŽle webstream op hun webpagina's. F3 Open en FIA F3 zijn er o.a. 2 die dat hebben.

Streams
Websites waar de races te volgen zijn:
http://www.viponlinesports.eu/sports/motorsports.html
http://www.firstrow1.eu/sport/motosport.html
http://www.sportstream.tv/

Dank aan Nattekat voor de banners ^O^ Veel raceplezier, Sinister-D-.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sinister-D- op 30-06-2013 11:22:23 ]
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
  zondag 30 juni 2013 @ 11:11:14 #2
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128415079
Worden ook veel vlaggen getoond voor onsportief rijden dit weekend, omdat ze veel te veel gebruik maken van de run-offs. Daarstraks ook al bij de GP3. Ben benieuwd of we dat ook gaan zien in de F1 straks.
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
  zondag 30 juni 2013 @ 11:18:04 #3
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128415206
Goed voor Lancaster om zijn thuisrace te winnen, zuur voor Robin om dezelfde wagen te zien winnen ;(
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
  Moderator / Redactie Sport zondag 30 juni 2013 @ 11:18:39 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_128415215
registreer om deze reclame te verbergen
Mijn banners :o

Jammer dat ik iets te laat wakker ben geworden om het te volgen, lijkt me een mooie race.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport zondag 30 juni 2013 @ 11:19:39 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_128415238
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 11:18 schreef Sinister-D- het volgende:
Goed voor Lancaster om zijn thuisrace te winnen, zuur voor Robin om dezelfde wagen te zien winnen ;(
Wat ging er mis aan het begin van de race dan?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 30 juni 2013 @ 11:19:49 #6
131800 Tarado
capŰ de fusca
pi_128415242
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 11:18 schreef Sinister-D- het volgende:
Goed voor Lancaster om zijn thuisrace te winnen, zuur voor Robin om dezelfde wagen te zien winnen ;(
Hij heeft gelukkig wel die F1 rookie test
  zondag 30 juni 2013 @ 11:21:06 #7
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128415267
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 11:18 schreef Nattekat het volgende:
Mijn banners :o

quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 11:06 schreef Sinister-D- het volgende:
Dank aan Nattekat voor de banners ^O^
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
  zondag 30 juni 2013 @ 11:25:11 #8
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128415349
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 11:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat ging er mis aan het begin van de race dan?
Kweet niet, start was niet al te slecht. Althans van wat ik gezien heb. Maar na 4/5 ronden ging die al de pits in, hebben ze banden gewisseld achteraan. En een ronde later stopte die weer, en stapte uit. Vermoed dat ze dachten dat ie een lekke band had, maar dat er toch iets scheelde aan de ophanging.
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
  zondag 30 juni 2013 @ 11:52:03 #9
131800 Tarado
capŰ de fusca
pi_128415849
eddstrawF1 twitterde op zondag 30-06-2013 om 11:50:45 Note to GP2 drivers: If you impress in GP2, there's a chance F1 teams might notice. If you drive stupidly, they will DEFINITELY notice... reageer retweet
pi_128416191
Is Frijns wel zo goed als we denken?? Vraag het me steeds meer af..
  zondag 30 juni 2013 @ 12:09:01 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_128416222
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:07 schreef alwaysonhold het volgende:
Is Frijns wel zo goed als we denken?? Vraag het me steeds meer af..
Wat heeft ie gedaan dan?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 30 juni 2013 @ 12:10:53 #12
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128416263
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:07 schreef alwaysonhold het volgende:
Is Frijns wel zo goed als we denken?? Vraag het me steeds meer af..
Barhein: eerste weekend meedoen. Leren.
Barcelona: race 1 winnen, race 2 podium.
Monaco: eerste race eruit gedonderd door massa crash, race 2 kansloos daardoor.
GB: race 2, vermoedelijk een mechanisch defect anders stopt ie niet in ronde 6. Race 1 weet ik nog niet wat gebeurt is.

edit: race 1 gisteren startte ie in het achterveld, omdat ie op het verkeerde moment banden heeft gewisseld in de quali, en door regen die begon geen goeie tijd meer kon neerzetten. In de race zelf zat ie vast in het middenveld en vergde teveel van zijn banden met inhalen waardoor die naar schroot werden gereden en is terug gevallen.

Frijns is goed, maar kun je iets tegen pech doen?
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
pi_128416632
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:10 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Barhein: eerste weekend meedoen. Leren.
Barcelona: race 1 winnen, race 2 podium.
Monaco: eerste race eruit gedonderd door massa crash, race 2 kansloos daardoor.
GB: race 2, vermoedelijk een mechanisch defect anders stopt ie niet in ronde 6. Race 1 weet ik nog niet wat gebeurt is.

edit: race 1 gisteren startte ie in het achterveld, omdat ie op het verkeerde moment banden heeft gewisseld in de quali, en door regen die begon geen goeie tijd meer kon neerzetten. In de race zelf zat ie vast in het middenveld en vergde teveel van zijn banden met inhalen waardoor die naar schroot werden gereden en is terug gevallen.

Frijns is goed, maar kun je iets tegen pech doen?
Maar pech of geluk dwing je ook af in de motorsport. Hij had problemen met zijn banden in de eerste race, de 2de race kan hij niks aan doen. Ik zie hem liever nog een jaartje GP2 bij een top-team dan gelijk in de achterhoede in de F1 waar je niks aan hebt.

Ben echt benieuwd als hij een jaar Gp2 vanaf het begin zou rijden of die echt voor het kampioensschap kan meedoen. Veels te vroeg voor de F1 nog....
  Moderator / Redactie Sport zondag 30 juni 2013 @ 12:35:27 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_128416699
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:31 schreef alwaysonhold het volgende:

[..]

Maar pech of geluk dwing je ook af in de motorsport. Hij had problemen met zijn banden in de eerste race, de 2de race kan hij niks aan doen. Ik zie hem liever nog een jaartje GP2 bij een top-team dan gelijk in de achterhoede in de F1 waar je niks aan hebt.

Ben echt benieuwd als hij een jaar Gp2 vanaf het begin zou rijden of die echt voor het kampioensschap kan meedoen. Veels te vroeg voor de F1 nog....
Een jaartje GP2 erbij zal hem geen kwaad doen, mits hij bij een team komt die vooraan mee kan. Vergeet niet dat hij dit jaar voor de tweede keer op rij voor Sauber de YDT gaat doen, en ze erg onder de indruk waren vorig jaar.
Volgend jaar staan de deuren daar nog open, maar het jaar daarna kan het zomaar veranderen.

Als hij de rest van dit jaar met pech rijdt, en volgend jaar weer in een minder team GP2 rijdt, wordt de kans op een zitje bij Sauber of een ander middenhoede team steeds kleiner.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 30 juni 2013 @ 12:37:39 #15
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128416723
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:31 schreef alwaysonhold het volgende:

[..]

Maar pech of geluk dwing je ook af in de motorsport. Hij had problemen met zijn banden in de eerste race, de 2de race kan hij niks aan doen.
Pech in de vorm zoals Monaco kan je niet afdwingen. Als de wedstrijd leiding hem niet laat herstarten in race 1 door een lekke band is dat gewoon kut. Andere hadden beschadigde achtervleugels, en die mochten wel starten.
Mechanische pech kan je idd ook niets aan doen. Race 1 had ie misschien anders moeten aanpakken. Maar als ie genoegen had genomen met een 10 plek bereikt ie er ook niets mee.
quote:
Ik zie hem liever nog een jaartje GP2 bij een top-team dan gelijk in de achterhoede in de F1 waar je niks aan hebt.

Ben echt benieuwd als hij een jaar Gp2 vanaf het begin zou rijden of die echt voor het kampioensschap kan meedoen. Veels te vroeg voor de F1 nog....
En idd, hij zou eerst eens een seizoen moeten meedoen in de GP2 in een team wat daadwerkelijk voor aan meestrijdt.
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
pi_128429164
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:37 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Pech in de vorm zoals Monaco kan je niet afdwingen. Als de wedstrijd leiding hem niet laat herstarten in race 1 door een lekke band is dat gewoon kut. Andere hadden beschadigde achtervleugels, en die mochten wel starten.
Mechanische pech kan je idd ook niets aan doen. Race 1 had ie misschien anders moeten aanpakken. Maar als ie genoegen had genomen met een 10 plek bereikt ie er ook niets mee.

[..]

En idd, hij zou eerst eens een seizoen moeten meedoen in de GP2 in een team wat daadwerkelijk voor aan meestrijdt.
Tjajaja, wat zegt de GP 2 eigenlijk. De kampioen van vorig jaar, Valssecci, is alleen in beeld terwijl hij in de pitsbox van Lotus staat te kijken naar de race in plaats van dat hij daar aan mee mag doen.
Aan Frijns: sla de gp 2 zo snel mogelijk over als je de kans krijgt de F1 in te gaan. Ervaring op doen voor de F1 doe je het best IN de F1. Dat dit Gutierrez moeilijk afgaat, daar zou Frijns met zijn talent dus boven moeten zitten qua niveau.
  zondag 30 juni 2013 @ 19:29:54 #17
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128429639
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:12 schreef Marks het volgende:

[..]

Tjajaja, wat zegt de GP 2 eigenlijk.
In de GP2 heb je minder druk op je schouders om de circuits en banden te leren kennen, wat dat betreft kun je beter in de GP2 zitten dan in de F1.

quote:
De kampioen van vorig jaar, Valssecci, is alleen in beeld terwijl hij in de pitsbox van Lotus staat te kijken naar de race in plaats van dat hij daar aan mee mag doen.
Valssechi, wat is daar nu van te zeggen? Ik zeg niet dat hij niet kan sturen, maar hoelang heeft ie erover gedaan om kampioen te worden in GP2? 4jaar? Hij staat er nu niet echt om bekend dat ie een hoogvlieger is, en z'n resultaten in het verleden bewijzen dat. Al denkt ie zelf van wel en loopt over van het zelfvertrouwen :')
Hij is alleen maar aanwezig bij Lotus omdat Ecclestone en Briatore (ze zijn beiden eigenaar en bedenker van het format) anders een slecht figuur slaan en hem gepusht hebben achter de schermen. Blamage als de klasse niet werkt als opstapje weet je wel ;)
quote:
Aan Frijns: sla de gp 2 zo snel mogelijk over als je de kans krijgt de F1 in te gaan. Ervaring op doen voor de F1 doe je het best IN de F1.
Dat werd Grosjean anders niet in dank afgenomen in 2008 toen die Piquet moest vervangen. Dat kostte hem bijna zijn carriŤre.
quote:
Dat dit Gutierrez moeilijk afgaat, daar zou Frijns met zijn talent dus boven moeten zitten qua niveau.
Gutierrez... Zeg nou eerlijk, had Łberhaupt iemand iets verwacht van hem?
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
pi_128430619
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:29 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

In de GP2 heb je minder druk op je schouders om de circuits en banden te leren kennen, wat dat betreft kun je beter in de GP2 zitten dan in de F1.

[..]

Valssechi, wat is daar nu van te zeggen? Ik zeg niet dat hij niet kan sturen, maar hoelang heeft ie erover gedaan om kampioen te worden in GP2? 4jaar? Hij staat er nu niet echt om bekend dat ie een hoogvlieger is, en z'n resultaten in het verleden bewijzen dat. Al denkt ie zelf van wel en loopt over van het zelfvertrouwen :')
Hij is alleen maar aanwezig bij Lotus omdat Ecclestone en Briatore (ze zijn beiden eigenaar en bedenker van het format) anders een slecht figuur slaan en hem gepusht hebben achter de schermen. Blamage als de klasse niet werkt als opstapje weet je wel ;)

[..]

Dat werd Grosjean anders niet in dank afgenomen in 2008 toen die Piquet moest vervangen. Dat kostte hem bijna zijn carriŤre.

[..]

Gutierrez... Zeg nou eerlijk, had Łberhaupt iemand iets verwacht van hem?
Frijns is wat anders dan Grosjean.
Frijns KAN wel eens in de orde van grootte van Vettel en Alonso zijn. Grosjean niet.
  zondag 30 juni 2013 @ 20:07:03 #19
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128430839
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:01 schreef Marks het volgende:

[..]

Frijns is wat anders dan Grosjean.
Frijns KAN wel eens in de orde van grootte van Vettel en Alonso zijn. Grosjean niet.
Grosjean heeft anders toch altijd vooraan meegedaan in de lagere klassen waar die in meereed. Maar het probleem van Grosjean is gewoon dat die eenzelfde soort stuiterbal in zijn hoofd heeft als Maldonado. Al stuitert die wel een beetje minder.
Of Frijns van dezelfde orde is als Vettel en Alonso is puur gokken, dat ie op de goede weg zit daarvoor is wel waar.
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
pi_128459560
Leuk voor de Limburgers onder ons. Een interview met Robin Frijns in het dialect gevonden, wat is de man toch heerlijk nuchter en zit er veel dwang om te winnen en de beste te zijn :) *O*

Mooi kijkvoer:

  donderdag 4 juli 2013 @ 18:04:51 #21
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128588933
quote:
Frijns naar Duitsland voor volgende races met Hilmer

Robin Frijns is ook komend weekend van de partij bij de GP2-races op de NŁrburgring. De jonge Nederlander kruipt andermaal achter het stuur van een van de auto's van Hilmer. Hij is sinds Bahrein een vaste waarde voor de Duitse renstal.

Frijns is echter niet zeker van zijn plek, elk weekend is het weer afwachten. De reserverijder van Sauber vestigde in Barcelona zijn naam door in zijn derde GP2-race te winnen. In Monaco en Silverstone zat alles tegen, dus hij hoopt dat zijn kansen op de NŁrburgring keren.
w/
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 juli 2013 @ 18:15:29 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128589220
is oud nieuws, want twee weken geleden was dit al bevestigd :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 juli 2013 @ 18:22:51 #23
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_128589428
quote:
14s.gif Op donderdag 4 juli 2013 18:15 schreef Peterselieman het volgende:
is oud nieuws, want twee weken geleden was dit al bevestigd :P
Toch niet dat ik wist. Vorige week was er idd de bevestiging dat Frijns in Silverstone zou rijden, en er waren geruchten dat ie ook in Duitsland zou starten. Maar volgens mij had ie zelf via Twitter alleen Silverstone bevestigd :)

RFrijns twitterde op woensdag 26-06-2013 om 16:28:15 Happy to announce that I will be driving GP2 in Silverstone with Hilmer Motorsport! And that on a wednesday.. #crazy reageer retweet
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 juli 2013 @ 18:26:06 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128589531
oh ja, het was vorige week, maar toen heb ik het al ergens gelezen, weet alleen niet meer waar
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 juli 2013 @ 18:29:24 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128589627
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')