abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128413279
Van kennissen in de kinderopvang heb ik gehoord dat ze heel jongen kinderen uit glas moeten laten drinken dat zou volgens de website van dit bedrijf beter zijn voor de ontwikkeling van de mondspieren.

Van mijn eigen kind (8maanden) weet ik dat de tuitbeker gewoon soms hard op de grond gegooid wordt. Moet er eerst een baby zich aan glas gaan verwonden voordat men snapt dat glas gevaarlijk is voor jonge kinderen.
Kinderen hebben ook weleens de neiging om naar elkaar te gooien met bekers dat gebeurde bij mij op school vroeger gelukkig was het allemaal plastic.

http://www.kinderopvanghu(...)30/nieuws/7763/7476/

Persoonlijk vind ik dit weer een doorgeslaagde poging om jongere kinderen snel te laten leren.
Hoe denken jullie hier over.
  zondag 30 juni 2013 @ 07:25:23 #2
381212 Gulara
From the future
pi_128413392
Grappig ik denk dat jonge kinderen op dat vlak tegenwoordig helemaal niet zo snel leren. Tot lange tijd uit fles of tuitbeker drinken. Peuters die amper een stuk kunnen lopen omdat ze vervoerd worden in ergonomische kinderwagens. En kleuters die nog geen jas aan kunnen trekken. Ik vind kinderen op dat gebied anno nu vaak best wel afhankelijk.

Snel uit een beker laten drinken is mijn inziens helemaal niks mis mee. Ik zou zelf in eerste instantie kiezen voor idd een plastic beker, maar na het lezen van het artikel zie ik ook wel de meerwaarde van glas en aardewerk.
En wanneer ze genoeg mankracht hebben om dat op dat kinderdagverblijf te realiseren, prima toch?
pi_128413461
Ze lieten mijn baby op het kdv al met 3 maanden uit een glas drinken :D ik heb er niets op tegen, ik ben zelf geen fan van tuitbekers. Van verwonden is alleen sprake als je het kind alleen laat met het glas, zo lang je het kinde assisteert bij het drinken (en dat is tot 1,5 jaar echt wel nodig) kan ik imo weinig gebeuren. Thuis hebben een plastic oefenbeker, maar ik heb gisteren op een terrasje mijn zoon nog uit een glas laten drinken omdat ik die beker niet overal mee heen sleep. Gaat uitstekend hoor.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 30 juni 2013 @ 08:13:53 #4
185640 vrouwtje-theelepel
Vrouwtje-theelepel
pi_128413491
Het hoeft geen glas te zijn, een plastic beker kan ook prima.
  zondag 30 juni 2013 @ 08:16:05 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_128413500
De plastic bekers van de IKEA (6 voor 99 cent) werken prima hoor :) En zodra ze het door hebben, dan kan je prima met gewone materialen werken.

Overigens drink ik zelf ook regelmatig nog uit die plastic bekers. Gewoon omdat het veel makkelijker is.

[ Bericht 37% gewijzigd door Troel op 30-06-2013 08:21:23 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128414279
Zoon wilde met 7 mnd de fles niet meer en tuitbekers al helemaal niet dus toen over op de gewone beker. dochter is nu 6 mnd en drinkt wel uit de tuitbeker, maar wil wel kijken of ze binnenkort over wil op de beker. Wij hebben gewoon de Ikea bekers trouwens. heb alleen van dat dubbelwandig glas en dat breekt vlot en geeft heel scherp glas als dat breekt.. niet geschikt voor kinderen dus. (ga ook andere kopen binnenkort, krengen breken veel te snel en al 2x gehad dat mn zoon er bijna in stond met zn voeten :{ )
pi_128414488
Waarom een glazen beker? Plastic gaat ook gewoon. Ons zoontje is 8 maanden en drinkt ook uit een beker maar we gaan hem natuurlijk niet de beker geven, wij geven hem drinken. Hij vindt het in ieder geval geweldig :D
pi_128414661
Ik zou zelf ook geen glas geven (tenzij niets anders voor handen is) maar er zijn natuurlijk best redenen te verzinnen waarom je geen plastic wilt gebruiken. Met name uit duurzaamheidsoverwegingen. Als dat de visie is van een kdv, dan is het logisch dat ze kinderen uit glas laten drinken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 30 juni 2013 @ 12:06:23 #9
381212 Gulara
From the future
pi_128416157
Dit is de reden waarom ze glas/aardewerk ipv plastic gebruiken:

Bijzonder is dat de kinderen net zo voorzichtig omspringen met de borden en glazen als wij volwassenen doen. Dit krijgen kinderen al direct mee, ze zien dit ons immers dagelijks doen. Daarnaast zorgt de zwaarte van de glazen en borden dat deze niet snel omgaan. Ook gaan de kinderen serieus om met het servies tijdens de tafel dekken. Waar we met plastic borden zien dat deze op hoofden gezet worden, ermee gespeeld wordt of ze ondersteboven gehouden worden, zien we bij de stenen borden dat deze meteen voorzichtig gedragen worden.

Klinkt best logisch eigenlijk.
pi_128416215
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:06 schreef Gulara het volgende:
Dit is de reden waarom ze glas/aardewerk ipv plastic gebruiken:

Bijzonder is dat de kinderen net zo voorzichtig omspringen met de borden en glazen als wij volwassenen doen. Dit krijgen kinderen al direct mee, ze zien dit ons immers dagelijks doen. Daarnaast zorgt de zwaarte van de glazen en borden dat deze niet snel omgaan. Ook gaan de kinderen serieus om met het servies tijdens de tafel dekken. Waar we met plastic borden zien dat deze op hoofden gezet worden, ermee gespeeld wordt of ze ondersteboven gehouden worden, zien we bij de stenen borden dat deze meteen voorzichtig gedragen worden.

Klinkt best logisch eigenlijk.
Eyeopener! Onze zoon (23 maanden) doet dit precies zo :o
  zondag 30 juni 2013 @ 12:12:43 #11
381212 Gulara
From the future
pi_128416290
Ja ik vond het ook best logisch klinken. Kleurrijk en licht (gewicht) servies nodigt natuurlijk veel meer uit tot spelen. Ook het idee om met zwaardere dingen zoals yoghurt te beginnen is inderdaad handig.
Jonge kinderen zijn erg van de ongecoördineerde bewegingen en de zwaarheid van glas en inhoud remt ze daar wellicht in.
pi_128416658
Mijn dochter van 10 maanden drinkt uit een oefenbekertje van Difrax. Ze houdt het bekertje nog niet zelf vast, die coördinatie heeft ze nog niet, dus ik moet het doen. Ik ben een luie moeder dus van mij hoefde het nog niet per sé, maar ze weigert zowel de fles als alle soorten "babybekers". Het is dus pap uit een bordje of water uit een bekertje. Op het consultatiebureau waren ze er wel blij mee want het schijnt beter te zijn voor de mondmotoriek.
pi_128416757
Ik heb trouwens echt een enorme hekel aan gezwaai en gegooi met bekers en dat heb ik bij mijn oudste dan ook sterk ontmoedigd. ;)
  zondag 30 juni 2013 @ 13:51:26 #14
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128418585
Ze leren wel heel snel dat je als je en glas op de grond gooit zelf ook nat wordt. En papa en mama mopperig omdat ze het op moeten ruimen. (Kind mee laten helpen )

Ik ben gegaan voor een tussenweg. Beker en tuit afwisselen. Maar vooral snel uit een rietje leren drinken. Ook beter voor de tanden

Het zal voor de mondmotoriek wel beter zijn maar mijnese dronken te weinig alleen uit een beker of glas. Dus voor de vochtbalans ook de tuitbeker. Maar die wel zo gauw mogelijk afgebouwd. Ik denk ergens rond 2 dat ze zonder waren.
Qua mondmotoriek denk ik dat de spenen véél schadelijker zijn. Ik vind daar ook wat van ;) praten met een speen in absolute no-go wat mij betreft.

Ik denk dat voor tanden, mondmotoriek en spraakontwikkeling zo snel mogelijk zonder tuit wel beter is. (Met een tuitbeker is het gevaar van de hele dag of nacht!! :'( lurken wel een gevaar) met een beker is het een korter moment. Maar dat genoeg drinken is weer een andere hobbel. Net als alles in de opvoeding. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128419763
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 13:51 schreef debuurvrouw het volgende:
Ze leren wel heel snel dat je als je en glas op de grond gooit zelf ook nat wordt. En papa en mama mopperig omdat ze het op moeten ruimen. (Kind mee laten helpen )

Ik ben gegaan voor een tussenweg. Beker en tuit afwisselen. Maar vooral snel uit een rietje leren drinken. Ook beter voor de tanden

Het zal voor de mondmotoriek wel beter zijn maar mijnese dronken te weinig alleen uit een beker of glas. Dus voor de vochtbalans ook de tuitbeker. Maar die wel zo gauw mogelijk afgebouwd. Ik denk ergens rond 2 dat ze zonder waren.
Qua mondmotoriek denk ik dat de spenen véél schadelijker zijn. Ik vind daar ook wat van ;) praten met een speen in absolute no-go wat mij betreft.

Ik denk dat voor tanden, mondmotoriek en spraakontwikkeling zo snel mogelijk zonder tuit wel beter is. (Met een tuitbeker is het gevaar van de hele dag of nacht!! :'( lurken wel een gevaar) met een beker is het een korter moment. Maar dat genoeg drinken is weer een andere hobbel. Net als alles in de opvoeding. ;)
x 2, alles :D
pi_128420974
Oké dus kinderen blijken een stuk voorzichtiger te zijn met glas en aardewerk. door het gewicht en omdat ze papa en mama voorzichtig zien doen. Had er nog niet zo over na gedacht ^O^ .

Ze is nu nog 8 maanden maar als ze 1,5 jaar is dan maar eens voorzichtig gaan kijken of ze ook uit een glas wil drinken en dan gewoon erbij blijven om te kijken of dat goed blijft gaan.

En gewoon plastic of tuitbeker gebruiken als ik zelf afgeleid ben door bijvoorbeeld het huishouden.
pi_128421266
Sofie kan uit alles drinken. Maar als ze te weinig drinkt dan krijgt ze een rietjesbeker van me. Die drinkt ze zo leeg. Kan ze ook meenemen met dr spelen. Staat het naast haar als ze met de duplo aan het spelen is. Als ze uit een gewone beker drinkt dan moet de beker op tafel blijven staan.
*poef* nu is het weg
  zondag 30 juni 2013 @ 21:40:53 #18
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128435430
Klinkt best goed. Maar ik zal dan wel voor dik glas gaan (bijvoorbeeld stevige theeglazen). Mijn zusje heeft een keer een hap uit een drinkglas genomen (ze was toen een peutertje). Gelukkig niets doorgeslikt, maar wel flink schrikken natuurlijk.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zondag 30 juni 2013 @ 21:54:04 #19
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128436210
Ja. Van die duralex. Nadeel is wel dat als t op plavuizen valt je een miljoen stukjes hebt.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128492978
Wij zijn begonnen met zo'n oefenbeker van Difrax

Daarna zijn we plastic bekers gaan gebruiken. Ze drinken bij mij bijna nooit uit een glas.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')