abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128397608
Laatst heb ik gefotografeerd op een bruiloft (waar ik ook over gepost heb; die over de weddingshoot in een concertzaal).

Nu ben ik bezig met het opmaken van een fotoboek met de trouwfoto's. Ik wil het laten afdrukken door Profotonet, ik gebruik hun software voor het opmaken. De foto's bewerk ik eerst in PS5. Als proef had ik deze week een paar foto's afgedrukt op mijn eigen (foto)printer, gewoon om even te zien hoe het eruit zag. Vréselijk! Veel te flets en te beige en er was ook teveel ruis zichtbaar. In veel opzichten anders dan op het beeldscherm.
Omdat mijn printer natuurlijk geen professionele printer is bedacht ik om dezelfde foto dan door Profotonet te laten afdrukken. Zo kon ik zien hoe het uit hun printer rolde waar het boek uiteindelijk ook vandaan moet komen. Om e.e.a. te testen heb ik dezelfde foto op een paar verschillende manieren bewerkt (m.n. verschillend qua kleur en contrast/helderheid) en laten afdrukken, ook heb ik één foto onbewerkt gelaten.

Vandaag heb ik ze ontvangen en als ik ze vergelijk met hoe ze er op het beeldscherm uitzien dan zijn alle foto's gewoon te donker, te dof, naar mijn smaak. Ze zijn nu wel prima qua ruis enzo, maar ik mis helderheid. Waar gaat het mis?? Ik weet dat er heel veel factoren van invloed zijn op dit verhaal (camera, beeldscherm(instellingen), bewerkingsprogramma, fotolab om maar wat te noemen), dus ik begrijp dat er niet één antwoord is. Maar ik hoor jullie ideeën en advies en ook welke instellingen in PS als uitgangspunt te hanteren zijn.

Ik schiet in RAW, kleurruimte van de camera is ingesteld op sRGB. De foto's bewerk ik op een laptop waarvan het scherm met een Spyder gekalibreerd is. Ik weet dat dat niet helemaal ideaal is, maar dat kan volgens mij niet de reden zijn van dit verschil. Bovendien heb ik wel eens eerder wat laten afdrukken bij Profotonet wat op zich prima ging. Bewerken doe ik zoals gezegd in PS5.

Er is in PS van alles te kiezen en aan te passen qua instellingen dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Heb me er nooit zoveel mee bezig gehouden omdat ik zelden afdrukken maak. Ik zoek e.e.a. wel op en lees erover, maar op een bepaald punt wordt het me echt te technisch (en verwarrend ;) ).
Het begint al in ACR; daar kun je in Werkstroomopties kiezen in welke kleurruimte je de foto opent (o.a. Adobe RGB en sRGB); welke keuze maak je daar? Ik heb gelezen dat Adobe RGB nog wel eens voor problemen kan zorgen (en laat dat nu mijn instelling zijn).
In PS zelf; wat stel je in bij het menu Weergave>Instellen proef? Heeft het zin om daar het icc-profiel van Profotonet in te stellen (kun je downloaden van hun site). En vink je Kleuren proefdrukken in dat menu aan of uit (en heeft dat nut)?

Krijg er zo langzamerhand een punthoofd van :)

Alvast dank voor de reactie!
"Whatever..."
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:57:14 #2
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_128398011
Beeldscherm is RGB
Afdrukken zijn CMYK

zou het daar ergens zoeken

en ik zou zeker die icc van je drukker even installeren

[ Bericht 29% gewijzigd door klabbakus op 29-06-2013 18:03:14 ]
  FOK!fotograaf zaterdag 29 juni 2013 @ 17:57:32 #3
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_128398021
Heb je een extern scherm staan ergens? Hang die er eens aan en kalibreer daar eens op. Vraag tevens eens of de drukker ook kalibreert (en koop anders een Spyder print).

Nog een misschien gekke vraag: Heb je voordat je aan het werk ging je scherm laten opwarmen, toen gekalibreerd en zijn de omstandigheden nog steeds hetzelfde? Of heb je gekalibreerd toen het donker was en het gros bewerkt in de volle zon?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_128399720
Dit is een bekend 'issue' dat je schetst. De voorname reden hiervan is dat het verschillende media zijn (no shit). Een scherm kan hele grote contrasten weergeven, zeker de betere schermen kunnen zwart ook écht zwart weergeven en de lichtste delen zijn gewoon erg licht te maken wat resulteert in een groot contrast.

Papier verschilt hier heel erg in. (Omgevings-)licht moet op papier vallen om zichtbaar te kunnen zijn. Hierdoor (en door oog-eigenschappen) wordt het zwarte gedeelte op papier als (zeer) donker grijs gezien en de lichtste delen als 'redelijk wit', maar niet zo helder wit als een scherm dat veel licht geeft. Ook kleuren kunnen minder rijk zijn of anders als op je scherm. Het zij zo.

Dit 'probleem' is zeker voor de fotograaf een tegenvaller natuurlijk, want die ziet hoe 'helder'/'vol' zo'n foto 'eigenlijk' (is de weergave op een scherm de 'echte'?) is. Je kunt dit 'probleem' niet ongedaan maken maar je kunt er wel wat aan doen door het contrast wat op te krikken en/of de saturatie eveneens. Toch zal het nooit hetzelfde zijn.

De papiersoort (in combinatie met inktsoort) kan er ook nog wel wat aan doen. De 'glossy'-varianten van papier geven doorgaans een wat scherpere/helderdere indruk dan mat, maar kunnen sneller irritante (raam-)reflecties en vingerafdrukken laten zien. Testafdrukken maken met verschillend papier/bewerking/bedrijf is dus slim idd. :)
pi_128400280
Tenzij je een laptop hebt met een IPS scherm, kan je de kleurweergave van de standaard gemonteerde TN schermen niet serieus nemen, ook niet na kalibratie.

Mijn Dell IPS scherm word met regelmaat gekalibreerd en de kleurweergave komt zeer goed overeen met prints van Profotonet. Geen ingewikkelde kleurprofielen etc.

Mijn advies, koop een goed scherm, kalibreer dit, en laat dan eens testprints maken om de verschillen te zien.
pi_128400345
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 19:31 schreef Shaggy8675 het volgende:
Tenzij je een laptop hebt met een IPS scherm, kan je de kleurweergave van de standaard gemonteerde TN schermen niet serieus nemen, ook niet na kalibratie.

Mijn Dell IPS scherm word met regelmaat gekalibreerd en de kleurweergave komt zeer goed overeen met prints van Profotonet. Geen ingewikkelde kleurprofielen etc.

Mijn advies, koop een goed scherm, kalibreer dit, en laat dan eens testprints maken om de verschillen te zien.
Dit inderdaad. Ik kon niet op de naam komen maar wel veel van gehoord (positief). Misschien ook maar eens kopen.
pi_128400370
Zelfs het goedkoopste Dell IPS scherm ( 2312 oid geloof ik? ) kost je nog geen ¤200 en zal je ogen doen opengaan. Een wereld van verschil, en een genot om mee te werken.
pi_128452023
Dank voor de reacties tot nu toe.

quote:
Heb je een extern scherm staan ergens? Hang die er eens aan en kalibreer daar eens op.

Nog een misschien gekke vraag: Heb je voordat je aan het werk ging je scherm laten opwarmen, toen gekalibreerd en zijn de omstandigheden nog steeds hetzelfde? Of heb je gekalibreerd toen het donker was en het gros bewerkt in de volle zon?
Antwoord op de eerste vraag is nee, helaas. En op de tweede vraag; jazeker! Scherm was opgewarmd. En ik heb gekalibreerd op het moment dat ik doorgaans ook aan het bewerken ben. De omstandigheden zijn zeker niet altijd hetzelfde, dat wil zeggen dat ik op zonnige dagen in de loop van de dag wat last van zonlicht krijg, maar dan stop ik meestal ook.

quote:
De papiersoort (in combinatie met inktsoort) kan er ook nog wel wat aan doen. De 'glossy'-varianten van papier geven doorgaans een wat scherpere/helderdere indruk dan mat, maar kunnen sneller irritante (raam-)reflecties en vingerafdrukken laten zien. Testafdrukken maken met verschillend papier/bewerking/bedrijf is dus slim idd
Klopt helemaal, daarom heb ik ook zowel glans als mat wat laten afdrukken :) . En de icc profielen van Profotonet zijn dus te downloaden en eventueel in PS in te voeren.

quote:
Ik ben me er volledig van bewust (geworden in de loop der tijd) dat ik niet het beste scherm heb. Dus een IPS scherm lijkt me goed advies! En het is toevallig ook zo dat ik momenteel op zoek ben naar nieuwe hardware om foto's te ver- en bewerken. En daarbij was ik ook al die IPS schermen tegengekomen, dus die heb ik in het vizier. Alleen laptops met 17" IPS schermen zijn er (nog?) niet zoveel.
Dus daar moet ik nog wat keuzes in maken (nieuwe laptop en los IPS scherm, toch een desktop etc.) en dat ga ik de komende weken ook doen.

Maar ik zit wel met foto's waar ik NU iets mee moet/wil. Er is op internet 'héél veel te vinden over dit onderwerp, zoals bijvoorbeeld in dit artikel. Kennelijk is het zoals Frenk3nstein al zei:
quote:
Dit is een bekend 'issue' dat je schetst.
Gelukkig ben ik niet de enige, altijd fijn om te weten ;)

En een 'klassieke' oorzaak die ik op meerdere sites tegenkom, is dat het scherm te helder staat afgesteld. En laat die van mij nou op 80-90% te hebben gestaan. Ik denk dat daar op zich al een verschil in beleving op terug te voeren is. Want het zit vooral in de helderheid van afgedrukte foto's, niet zozeer de kleur. Op zichzelf doet een te helder scherm natuurlijk niets met de foto. Maar volgens mij ontstaat het probleem door perceptie bij het aanpassen van de helderheid van de foto in PS zodanig dat de foto er op het (te heldere) scherm 'goed' uitziet. Als je 'm dan gaat printen, dan zal het donkerder uitvallen.

Wat ik nu wil proberen is vandaag met een bijgestelde helderheid van mijn scherm opnieuw de afgedrukte foto's aan te passen in PS qua een paar verschillende helderheidsniveau's en die opnieuw te laten afdrukken. Ik zal laten weten hoe dat uitpakt.
"Whatever..."
pi_128554109
Voor de goede orde wil ik nog melden dat ik inmiddels - zoals ik mijn vorige post al meldde - een aantal foto's opnieuw heb laten afdrukken. Nadat ik eerst de helderheid van mijn beeldscherm aardig naar beneden heb bijgesteld en van daaruit aan de foto's meer helderheid toegevoegd d.m.v. een curvenlaag.
Vandaag heb ik die resultaten terug en ze zien er absoluut beter uit dan de vorige exemplaren.
Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit en afstelling van mijn beeldscherm absoluut beter kan. Maar voor nu lost het aanpassen van de helderheid in elk geval het acute probleem van afgedrukte foto's die te donker zijn voor het grootste gedeelte wel op.

Weer wat geleerd :)
"Whatever..."
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 juli 2013 @ 08:46:28 #10
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_128569941
Sowieso doen de mac's het volle helderheid niet best qua afdrukken. Je kan beter met halve helderheid werken en vanuit daar de wensen die je wilt. Werkt beter op je prints.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_128611107
quote:
Sowieso doen de mac's het volle helderheid niet best qua afdrukken. Je kan beter met halve helderheid werken en vanuit daar de wensen die je wilt. Werkt beter op je prints.
Als je erover nadenkt is het eigenlijk heel logisch. Maar heb het me nooit gerealiseerd. Zo wordt een mens weer wat wijzer.
"Whatever..."
pi_128643874
Je schrijft dat je het bestand in ACR met AdobeRGB opent. Als je in sRGB schiet, probeer in ACR dan eens om te openen met sRGB, en ook bij het opslaan te kiezen voor sRGB. Kom je dan wel tot het gewenste resultaat?
Misschien doe je dat al hoor, maar het opslaan in AdobeRGB kan na het opslaan in Photoshop tot doffere kleuren etc leiden op je scherm/printer/afdrukken, dus misschien ligt het daaraan.
pi_128665598
quote:
Je schrijft dat je het bestand in ACR met AdobeRGB opent. Als je in sRGB schiet, probeer in ACR dan eens om te openen met sRGB, en ook bij het opslaan te kiezen voor sRGB. Kom je dan wel tot het gewenste resultaat?
Misschien doe je dat al hoor, maar het opslaan in AdobeRGB kan na het opslaan in Photoshop tot doffere kleuren etc leiden op je scherm/printer/afdrukken, dus misschien ligt het daaraan.
Dat had ik inderdaad ook al gelezen, Ik heb daar nooit zo op gelet. Maar vanaf nu dus wel!
"Whatever..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')