Laatst heb ik gefotografeerd op een bruiloft (waar ik ook over gepost heb; die over de weddingshoot in een concertzaal).
Nu ben ik bezig met het opmaken van een fotoboek met de trouwfoto's. Ik wil het laten afdrukken door Profotonet, ik gebruik hun software voor het opmaken. De foto's bewerk ik eerst in PS5. Als proef had ik deze week een paar foto's afgedrukt op mijn eigen (foto)printer, gewoon om even te zien hoe het eruit zag. Vréselijk! Veel te flets en te beige en er was ook teveel ruis zichtbaar. In veel opzichten
anders dan op het beeldscherm.
Omdat mijn printer natuurlijk geen professionele printer is bedacht ik om dezelfde foto dan door Profotonet te laten afdrukken. Zo kon ik zien hoe het uit hun printer rolde waar het boek uiteindelijk ook vandaan moet komen. Om e.e.a. te testen heb ik dezelfde foto op een paar verschillende manieren bewerkt (m.n. verschillend qua kleur en contrast/helderheid) en laten afdrukken, ook heb ik één foto onbewerkt gelaten.
Vandaag heb ik ze ontvangen en als ik ze vergelijk met hoe ze er op het beeldscherm uitzien dan zijn alle foto's gewoon te donker, te dof, naar mijn smaak. Ze zijn nu wel prima qua ruis enzo, maar ik mis helderheid. Waar gaat het mis?? Ik weet dat er heel veel factoren van invloed zijn op dit verhaal (camera, beeldscherm(instellingen), bewerkingsprogramma, fotolab om maar wat te noemen), dus ik begrijp dat er niet één antwoord is. Maar ik hoor jullie ideeën en advies en ook welke instellingen in PS als uitgangspunt te hanteren zijn.
Ik schiet in RAW, kleurruimte van de camera is ingesteld op sRGB. De foto's bewerk ik op een laptop waarvan het scherm met een Spyder gekalibreerd is. Ik weet dat dat niet helemaal ideaal is, maar dat kan volgens mij niet de reden zijn van dit verschil. Bovendien heb ik wel eens eerder wat laten afdrukken bij Profotonet wat op zich prima ging. Bewerken doe ik zoals gezegd in PS5.
Er is in PS van alles te kiezen en aan te passen qua instellingen dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Heb me er nooit zoveel mee bezig gehouden omdat ik zelden afdrukken maak. Ik zoek e.e.a. wel op en lees erover, maar op een bepaald punt wordt het me echt te technisch (en verwarrend

).
Het begint al in ACR; daar kun je in
Werkstroomopties kiezen in welke kleurruimte je de foto opent (o.a. Adobe RGB en sRGB); welke keuze maak je daar? Ik heb gelezen dat Adobe RGB nog wel eens voor problemen kan zorgen (en laat dat nu mijn instelling zijn).
In PS zelf; wat stel je in bij het menu
Weergave>Instellen proef? Heeft het zin om daar het icc-profiel van Profotonet in te stellen (kun je downloaden van hun site). En vink je
Kleuren proefdrukken in dat menu aan of uit (en heeft dat nut)?
Krijg er zo langzamerhand een punthoofd van
Alvast dank voor de reactie!