abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:01:21 #101
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494005
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:41 schreef NaturalScience het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

Zelfs voor een student is dat een aantrekkelijke prijs!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128494138
Scheelt veel idd. Kan het alleen op de Nature website zelf nog niet vinden.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:04:57 #103
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494139
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:57 schreef dotKoen het volgende:
En 55% vindt homeopathie wetenschap :')
Moet je nagaan dat tegenwoordig meer dan de helft van de jonge Nederlanders minstens een HAVO-diploma haalt.
Je kan natuurlijk op een wetenschappelijke manier onderzoeken of dat homeopathie bullshit is (standaard dubbelblind-proef en rekening houden met placebo-effect) maar het moet toch wel duidelijk zijn dat er verder weinig wetenschappelijke aan is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128494142
Maar zoals iemand in de comments stelt: volgend jaar dus Nature zo min mogelijk citeren, dan wordt het nog goedkoper ;)
pi_128494155
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:04 schreef Felagund het volgende:
Scheelt veel idd. Kan het alleen op de Nature website zelf nog niet vinden.
http://www.nature.com/con(...)URE_0719_IF2013FBNAT
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:07:48 #106
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494229
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:05 schreef dotKoen het volgende:
Maar zoals iemand in de comments stelt: volgend jaar dus Nature zo min mogelijk citeren, dan wordt het nog goedkoper ;)
Dat is wel grappig ja. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128494232
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Moet je nagaan dat tegenwoordig meer dan de helft van de jonge Nederlanders minstens een HAVO-diploma haalt.
Je kan natuurlijk op een wetenschappelijke manier onderzoeken of dat homeopathie bullshit is (standaard dubbelblind-proef en rekening houden met placebo-effect) maar het moet toch wel duidelijk zijn dat er verder weinig wetenschappelijke aan is.
Homeopathen stellen overigens vaak van niet trouwens, homeopathie zou zo persoonlijk zijn, dat je dat geen RCT kunt doen omdat de interventie niet constant is.
pi_128494285
quote:
Dank, misschien toch maar doen, grappige is dat twee jaar subscription 10 keer zo duur en 1 jaar als student en/of post-doc ook 3 tot 4 keer zo duur.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:11:05 #109
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494325
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:07 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Homeopathen stellen overigens vaak van niet trouwens, homeopathie zou zo persoonlijk zijn, dat je dat geen RCT kunt doen omdat de interventie niet constant is.
Persoonlijk of niet, op grote schaal zal je wel positieve effecten, groter dan het placebo-effect, vinden als het werkt, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. ;)
Ik vind het jammer dat de aanvullende zorgverzekering het vergoedt. Het nadeel van de marktwerking, ze vergoeden niet zo zeer wat nodig is maar waarvan de klanten graag willen dat het wordt vergoed: mede hierdoor een onnodig hoge premie voor zaken die je prima zelf kan kopen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:13:54 #110
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494424
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:09 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dank, misschien toch maar doen, grappige is dat twee jaar subscription 10 keer zo duur en 1 jaar als student en/of post-doc ook 3 tot 4 keer zo duur.
Ik twijfel nog omdat je het ook vrij gemakkelijk kan downloaden (ik ben immers een student), de recente versies in ieder geval. Er zijn echter wel interessante extraatjes die mij over de streep kunnen trekken en inderdaad, van papier leest toch wat prettiger dan van een scherm, ook handig voor treinreizen, wachtkamers en dergelijke.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128494590
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Persoonlijk of niet, op grote schaal zal je wel positieve effecten, groter dan het placebo-effect, vinden als het werkt, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. ;)
Ik vind het jammer dat de aanvullende zorgverzekering het vergoedt. Het nadeel van de marktwerking, ze vergoeden niet zo zeer wat nodig is maar waarvan de klanten graag willen dat het wordt vergoed: mede hierdoor een onnodig hoge premie voor zaken die je prima zelf kan kopen.
Dat geldt natuurlijk ook voor zaken die wel in het basispakket zitten ;). Maar dat is een andere discussie.

Ben trouwens erg benieuwd of die nieuwe regel dat men alleen bewezen indicaties op verpakkingen van homeopathische middelen mag zetten in de praktijk helpt.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:21:21 #112
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128494682
Ik denk van niet. Als je ergens in wil geloven...
Misschien zou het helpen als er op de verpakking wordt gezet dat niet is bewezen dat het werkt? Ieder zijn geloof en als mensen er geld aan willen besteden dan moeten ze dat doen maar verplicht mij niet om mee te betalen als het niet aannemelijk is dat het werkt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 13:05:10 #113
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128496245
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:57 schreef dotKoen het volgende:
Wat ik wel bijzonder vind in dat WRR-stuk is dat mensen geneeskunde heer sterk met wetenschap associėren, meer dan natuurkunde (hoewel er niets bij staat over de significantie van dat resultaat). Ik dacht altijd dat het stereotype wetenschapper een soort Albert Einstein was, maar dan in een lab.

En 55% vindt homeopathie wetenschap :')

[..]

Interessant.
Wat je zelf niet kan bereiken wijs je af.

Overigens zou ik verwachten dat mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben afgerond juist ook kritisch zijn naar de wetenschap. Die weten dat het ook zo zijn beperkingen heeft.
pi_128496786
Ik heb in de spreekkamer ooit een poging gedaan een vrouw te overtuigen dan het feit dat haar vader net zoveel rookte als zijzelf en wel 90 jaar oud is geworden, niet bewijst dat roken niet schadelijk is. Dat plan faalde :') Ze begreep gewoon niet wat de waarde van een enkele observatie is en dat epidemiologische studies naar tienduizenden mensen tegelijk kijken en stond inderdaad wantrouwend ten op zichte van wetenschap (omdat de conclusies niet de hare waren?). En het was nogal een tokkie persoon met een lage SES.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 13:31:21 #115
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128497147
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:05 schreef Mishu het volgende:
Overigens zou ik verwachten dat mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben afgerond juist ook kritisch zijn naar de wetenschap. Die weten dat het ook zo zijn beperkingen heeft.
Natuurlijk maar als zo iemand zwartwit de vraag krijgt of dat hij de wetenschap vertrouwt...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:17:05 #116
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_128498731
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:19 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb in de spreekkamer ooit een poging gedaan een vrouw te overtuigen dan het feit dat haar vader net zoveel rookte als zijzelf en wel 90 jaar oud is geworden, niet bewijst dat roken niet schadelijk is. Dat plan faalde :') Ze begreep gewoon niet wat de waarde van een enkele observatie is en dat epidemiologische studies naar tienduizenden mensen tegelijk kijken en stond inderdaad wantrouwend ten op zichte van wetenschap (omdat de conclusies niet de hare waren?). En het was nogal een tokkie persoon met een lage SES.
Veel mensen willen dingen soms ook gewoon helemaal niet weten. Verandering kost moeite, dus het liefst blijft alles gewoon zoals ze dat toen ze jong waren kregen geleerd. Wetenschap of niet, je moet het ook willen. Het gevaar van de wetenschap zit hem dan ook niet dat niemand het meer vertrouwd, het gevaar zit hem in de mogelijkheid dat 'geloven in de wetenschap' teveel moeite kost ten opzichte van andere geloven en interpretaties. Het "wetenschap is ook maar een mening" wint behoorlijk aan terrein, en dat is de echte tijdbom voor de wetenschap.
  Moderator dinsdag 2 juli 2013 @ 16:42:27 #117
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_128503918
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:19 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb in de spreekkamer ooit een poging gedaan een vrouw te overtuigen dan het feit dat haar vader net zoveel rookte als zijzelf en wel 90 jaar oud is geworden, niet bewijst dat roken niet schadelijk is. Dat plan faalde :') Ze begreep gewoon niet wat de waarde van een enkele observatie is en dat epidemiologische studies naar tienduizenden mensen tegelijk kijken en stond inderdaad wantrouwend ten op zichte van wetenschap (omdat de conclusies niet de hare waren?). En het was nogal een tokkie persoon met een lage SES.
Toch illustreert die tokkie persoon met haar lage SES perfect waarom statistiek vooral in een medische setting niet zaligmakend is.

En dan vooral omdat het te weinig zegt over het n=1 geval, we hebben statistiek nodig om verder te komen maar de uiteindelijke doelstelling lijkt mij nogsteeds om de n=1 beter te kunnen behandelen/niet behandelen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_128504018
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:09 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dank, misschien toch maar doen, grappige is dat twee jaar subscription 10 keer zo duur en 1 jaar als student en/of post-doc ook 3 tot 4 keer zo duur.
Hey das best wel vet inderdaad :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_128504087
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:45 schreef Norrage het volgende:

[..]

Hey das best wel vet inderdaad :)
Ik kan het natuurlijk op mijn werk ook wel online krijgen, maar een papieren versie leest een stuk prettiger vind ik.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_128504267
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Toch illustreert die tokkie persoon met haar lage SES perfect waarom statistiek vooral in een medische setting niet zaligmakend is.

En dan vooral omdat het te weinig zegt over het n=1 geval, we hebben statistiek nodig om verder te komen maar de uiteindelijke doelstelling lijkt mij nogsteeds om de n=1 beter te kunnen behandelen/niet behandelen.
Uiteraard, maar zij stelde dat je op basis van deze n=1 de stelling 'roken is ongezond' kunt ontkrachten. Dat lijkt me toch zeker niet waar.

Uiteraard zou het het mooiste zijn om het risico op individueel niveau aan te geven, maar dat zal natuurlijk nooit kunnen. Wellicht met dat je met bijvoorbeeld whole genome sequencing beter genetische variaties die het effect van roken moduleren in kaart kunt brengen, maar dan nog doe je een uitspraak over mensen die bepaalde genetische variaties, niet bij deze persoon.
  woensdag 3 juli 2013 @ 08:32:56 #121
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128526730
Hoe dom kunnen mensen zijn.... :N

quote:
Meer vertrouwen in wetenschap dan in rechtspraak

Nederlanders hebben meer vertrouwen in de wetenschap dan in de rechtspraak, politiek, kranten en vakbonden. De onrust over vaccinaties en klimaatwetenschap heeft geen diepe sporen nagelaten.

Over het algemeen zit het wel goed met het imago van de wetenschap, melden onderzoekers van het Rathenau Instituut en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid vandaag in een gezamenlijk rapport.

Volgens een steekproef onder achthonderd Nederlanders kan alleen het imago van de rechtspraak enigszins tippen aan dat van de wetenschap. De rest heeft het nakijken.

Maar van blind vertrouwen is bepaald geen sprake. De Nederlanders blijken meer vertrouwen in de wetenschap als geheel te hebben dan in individuele wetenschappers. Minder dan de helft is het eens met de stelling dat verreweg de meeste wetenschappers eerlijk en betrouwbaar zijn. Ook gelooft één op de drie dat wetenschappelijke kennis veel minder zeker en betrouwbaar is dan wetenschappers zeggen.

De onderzoekers zien een parallel met het vertrouwen in de democratie. Het kabinet, politieke partijen en afzonderlijke politici scoren een stuk slechter dan de democratie als geheel.

Volgens de WRR en het Rathenau Instituut is vertrouwen in de wetenschap sterk afhankelijk van sociaal vertrouwen en in mindere mate van opleidingsniveau. Wie weinig vertrouwen heeft in instituties, heeft ook minder vertrouwen in de wetenschap.

Maatregelen om de integriteit van de wetenschap beter te borgen zullen daardoor niet vanzelfsprekend uitmonden in meer vertrouwen in de wetenschap, leggen ze uit. Dat de wetenschap vertrouwen verdient, wil niet zeggen dat de wetenschap het daadwerkelijk krijgt.

In de Verenigde Staten hebben conservatieven over het algemeen minder fiducie in de wetenschap dan liberalen. In Nederland lijkt vertrouwen in de wetenschap echter niet van politieke voorkeur afhankelijk. “Kennelijk hebben we hier nog geen Amerikaanse toestanden”, concluderen de auteurs.

Een ander teken dat het wel goed zit met het vertrouwen in de wetenschap is dat mensen zich erop beroepen in publieke en politieke debatten. Specifieke wetenschappelijke claims worden niet meer betwist met een beroep op de Bijbel, maar met een beroep op andere, mogelijk betere wetenschappelijke onderzoeken.
http://www.delta.tudelft.(...)in-rechtspraak/26968
!!! Go 49-ers !!!
pi_128526868
Welk resultaat vind je nu precies dom?
  woensdag 3 juli 2013 @ 12:37:22 #123
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_128533709
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:52 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Uiteraard, maar zij stelde dat je op basis van deze n=1 de stelling 'roken is ongezond' kunt ontkrachten. Dat lijkt me toch zeker niet waar.

Uiteraard zou het het mooiste zijn om het risico op individueel niveau aan te geven, maar dat zal natuurlijk nooit kunnen. Wellicht met dat je met bijvoorbeeld whole genome sequencing beter genetische variaties die het effect van roken moduleren in kaart kunt brengen, maar dan nog doe je een uitspraak over mensen die bepaalde genetische variaties, niet bij deze persoon.
Ik gaf werkgroepen over de specificiteit en sensitiviteit van medische diagnostische testen. En al weet ik dat er haken en ogen zitten aan bijvoorbeeld borstkanker screening, in het specifieke geval van mijn moeder bijvoorbeeld zou ik graag die screening willen. Ook als er een kleine kans op genezing wordt gegeven bij een bepaalde behandeling, zou ik het persoonlijk toch willen proberen. Ofwel: een kans wordt op n=1 niveau gewoon een kwestie van dood/leven, ziek/gezond.

Risico-communicatie: ook een vak :{
  woensdag 3 juli 2013 @ 14:03:55 #124
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128537422
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 08:44 schreef dotKoen het volgende:
Welk resultaat vind je nu precies dom?
Meer vertrouwen in wetenschap dan in rechtspraak natuurlijk ;)
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 3 juli 2013 @ 18:20:04 #125
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128548860
Te veel vertrouwen in de wetenschap en/of te weinig vertrouwen in de rechtspraak?

Het is wel heel erg offtopic, ik begrijp best wel dat mensen niet zo veel vertrouwen hebben in de rechtspraak. Ik herinner me van de laatste 10-15 jaar meer zaken waarin er van klassejustitie sprake leek te zijn dan dat mij lief is. Stapel niet meegerekend. Daar staat dan weer tegenover dat een behoorlijk aantal mensen ten onrechte zijn veroordeeld. Ik denk aan de Puttense moordzaak, die vepleegkundige en de verdachte i.v.m. de vuurwerkramp. Het zal vast altijd in elk land gebeuren (klassejustitie en onterechte veroordelingen maar dat doet het vertrouwen in de rechtspraak geen goed.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128569013
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Te veel vertrouwen in de wetenschap en/of te weinig vertrouwen in de rechtspraak?

Het is wel heel erg offtopic, ik begrijp best wel dat mensen niet zo veel vertrouwen hebben in de rechtspraak. Ik herinner me van de laatste 10-15 jaar meer zaken waarin er van klassejustitie sprake leek te zijn dan dat mij lief is. Stapel niet meegerekend. Daar staat dan weer tegenover dat een behoorlijk aantal mensen ten onrechte zijn veroordeeld. Ik denk aan de Puttense moordzaak, die vepleegkundige en de verdachte i.v.m. de vuurwerkramp. Het zal vast altijd in elk land gebeuren (klassejustitie en onterechte veroordelingen maar dat doet het vertrouwen in de rechtspraak geen goed.
Beiden.

Wat niet weet, wat niet deert. De spraakmakende rechtszaken komen in de krant, maar geklungel in de wetenschap blijft meestal buiten beeld.

Minstens 25% van de wetenschappers in een discipline doet mee voor spek en bonen. Die kunnen eventueel opklimmen tot de bovenste groep, maar er zijn lange periodes waarin wetenschappers alleen maar geld kosten, en voor zeer weinig output zorgen. Wetenschap doen is leren en leren is fouten maken. Maakt niet uit - de meer ervaren wetenschappers moeten de minder ervaren wetenschappers op weg helpen. Maar dat kost wel klauwen vol met geld.

Dit proces blijft volledig uit het zicht van het publiek.

Zo'n Stapel met z'n psychologische achtergrond rolt er door heen, en kan op een kinderachtige manier onderzoek blijven doen, door data te verzinnen. Blijkbaar had hij een mentor die 'm niet goed genoeg voorgelicht had (Gij zult geen data verzinnen!), en collega's die niet kritisch genoeg waren. Let wel: dit is dagelijkse kost voor de meeste professoren. Data verzinnen is een veel gebruikte methode. Vooral Aziaten hebben nogal eens de neiging om data er beter uit te laten zien dan de werkelijkheid, alhoewel Westerse onderzoekers er ook wel wat van kunnen. Als leidinggevende moet je daar strak bovenop zitten.

In mijn vakgebied zijn er een aantal "toppers" met een achtergrond in de psychologie. Nuchter gezien is het geen top, maar die lui kunnen zichzelf zo goed verkopen, en weten precies hoe ze iemand moeten manipuleren, zodat ze naar de top toe drijven. Stapel was hard op weg naar de top.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator donderdag 4 juli 2013 @ 09:21:10 #127
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_128570475
Tja wetenschap is eigenlijk continu falen, die zeldzame keren dat er iets goed gaat dan kun je dat publiceren, gek beroep eigenlijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_128571745
quote:
7s.gif Op donderdag 4 juli 2013 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja wetenschap is eigenlijk continu falen, die zeldzame keren dat er iets goed gaat dan kun je dat publiceren, gek beroep eigenlijk.
Het is inderdaad een gek beroep, en daarbij ook een behoorlijk frustrerend beroep, omdat er zo vaak iets fout gaat.

Ik krijg regelmatig wetenschappers over de vloer, en die maken bijna altijd een uitgebluste indruk. Vandaag kwam voor de verandering de burgemeester (en wethouders) van een Itabashi (Tokyo) op bezoek. Je kunt meteen merken dat die mensen een andere baan hebben. Ze snapten er niet veel van, maar wekten in ieder geval wel de indruk dat ze geinteresseerd waren. Ze merkten zelfs op dat er meerdere nationaliteiten in het lab aanwezig waren.

Wetenschap doet MI een aanslag op je mentale gesteldheid. Daar wordt totaal geen aandacht aan geschonken tijdens je opleiding, maar het zou geen kwaad kunnen als scholen daar eens een uurtje aan zouden besteden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 4 juli 2013 @ 10:22:09 #129
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_128571860
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:17 schreef Lyrebird het volgende:
Wetenschap doet MI een aanslag op je mentale gesteldheid. Daar wordt totaal geen aandacht aan geschonken tijdens je opleiding, maar het zou geen kwaad kunnen als scholen daar eens een uurtje aan zouden besteden.
Ja, goed punt.
Het kan behoorlijk frustrerend en demotiverend zijn als je blijft 'hangen' in een idee/aanpak zonder dat er wat uitkomt.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_128586221
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wetenschap doet MI een aanslag op je mentale gesteldheid. Daar wordt totaal geen aandacht aan geschonken tijdens je opleiding, maar het zou geen kwaad kunnen als scholen daar eens een uurtje aan zouden besteden.
Ben het wel met je eens maar als student kun je je daar geen voorstelling van maken. En wanneer je eenmaal in de rat race zit heb je geen tijd meer voor dergelijke cursussen.
Jesus saves but death prevails.
pi_128586772
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:56 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ben het wel met je eens maar als student kun je je daar geen voorstelling van maken. En wanneer je eenmaal in de rat race zit heb je geen tijd meer voor dergelijke cursussen.
Bij Philips waren ze behoorlijk alert op stressverschijnselen. Het is allemaal wat amateuristischer geregeld (of helemaal niet) op universiteiten. Misschien dat zo'n cursus idd niet geschikt is voor studenten, maar een wat meer ervaren promovendus kan er wel wat van opsteken. Kans is groot dat zo'n promovendus al in de rat race zit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 4 juli 2013 @ 19:38:20 #132
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128592005
Want? Hebben jullie tips uit de praktijk om dat soort problemen te voorkomen?
!!! Go 49-ers !!!
pi_128592553
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juli 2013 19:38 schreef RobertoCarlos het volgende:
Want? Hebben jullie tips uit de praktijk om dat soort problemen te voorkomen?
Praat met je begeleider over mislukkingen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_128609024
Het gaat niet alleen over mislukkelingen, maar om spanning in het algemeen bij het doen van onderzoek.

Het werk voor een publicatie kost met gemak een half jaar tot een jaar, en al die tijd zit je (onbewust) toch in spanning of het allemaal wel gaat werken. Tijdens de publicatie is er een euforiemoment en dan begint het spel van voor af aan. Wat mij betreft wegen die spanning en die paar dagen dat het leven er wat zonniger uitziet niet tegen elkaar op. Het geven van een goede presentatie op een grote conferentie is trouwens ook wel leuk om mee te maken.

Leuke collega's en het werken met ietswat intelligente studenten maken erg veel goed, maar als er te veel politiek en bureaucratie op mijn bord liggen dan ga ik toch mijmeren over een nieuwe baan als ondernemer of schrijver.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 5 juli 2013 @ 07:21:32 #135
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_128609274
Ik ervaar die stress voor een publicatie vrijwel niet: vooralsnog is elk artikel wel geaccepteerd vroeg of laat. Frustratie daarentegen is wel groter dan in andere banen. Ik merk ook dat ik het steeds vervelender vind om telkens maar weer alles opnieuw op te schrijven en tig keer aan te moeten passen.
pi_128753879
Zo. Papierwerk voor PhD is eindelijk onderweg. Zit je toch nog even te wachten; ik geloof dat soort dingen pas als ze zwart op wit staan.
Heb daarom ook de sollicitatie voor de andere universiteit nog even laten lopen, maar die kan ik dan binnenkort wel cancellen als de boel is geaccepteerd en opgestuurd, voordat ik alsnog geneigd ben om voor de kortere reistijd te gaan (mits ik die ook aangeboden zou krijgen).

Mijn eerste conferentie was in elk geval ook erg leuk. 4 dagen London, veel leuke en interessante mensen ontmoet en aangespoord om volgende conferentie ook zelf wat te presenteren en te publiceren voor het journal. Volgende conferentie is alleen in Colorado Springs en omdat mijn PhD-project niets met dat journal(onderwerp) te maken heeft zal dat op eigen kosten en in eigen tijd moeten. Wel het overwegen waard in elk geval, meteen mooie vakantie eraan plakken!
Ja doei.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:59:54 #137
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128763585
Lyrebird, stress bepaal je toch in grote mate zelf met je eigen attitude? Als je stap voor stap doet wat je kan doen en je verder niet druk maakt om wat je niet in de hand hebt dan zal je minder stress hebben dan wanneer je steeds kijkt naar alles wat er mogelijk mis kan gaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:22:24 #138
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_128764359
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 12:29 schreef motorbloempje het volgende:
Zo. Papierwerk voor PhD is eindelijk onderweg. Zit je toch nog even te wachten; ik geloof dat soort dingen pas als ze zwart op wit staan.
Heb daarom ook de sollicitatie voor de andere universiteit nog even laten lopen, maar die kan ik dan binnenkort wel cancellen als de boel is geaccepteerd en opgestuurd, voordat ik alsnog geneigd ben om voor de kortere reistijd te gaan (mits ik die ook aangeboden zou krijgen).

Mijn eerste conferentie was in elk geval ook erg leuk. 4 dagen London, veel leuke en interessante mensen ontmoet en aangespoord om volgende conferentie ook zelf wat te presenteren en te publiceren voor het journal. Volgende conferentie is alleen in Colorado Springs en omdat mijn PhD-project niets met dat journal(onderwerp) te maken heeft zal dat op eigen kosten en in eigen tijd moeten. Wel het overwegen waard in elk geval, meteen mooie vakantie eraan plakken!
Mooi!
Er komt vast wel een congres waar je heenkan zonder dat je zelf een ticket moet betalen ;)

Klinkt allemaal leuk w/
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:23:21 #139
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128764384
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:22 schreef Quoi het volgende:

[..]

Mooi!
Er komt vast wel een congres waar je heenkan zonder dat je zelf een ticket moet betalen ;)

Klinkt allemaal leuk w/
Zijn ook fondsen voor.
pi_128764503
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:22 schreef Quoi het volgende:

[..]

Mooi!
Er komt vast wel een congres waar je heenkan zonder dat je zelf een ticket moet betalen ;)

Klinkt allemaal leuk w/
Dit journal/onderwerp is echt een hobbyonderwerp voor de meesten: nagenoeg iedereen doet het naast zijn/haar reguliere onderzoekswerk omdat ze simpelweg van motorrijden houden. Hier geld voor krijgen is gewoon lastig, maar als ik ook kijk naar de verre buitenlandse deelnemers nu in London; die hebben het allemaal gecombineerd met een iets langere reis, dus dat zou een optie zijn voor mij/ons volgend jaar. Gelukkig zijn er ook al aanbiedingen geweest om het in 2015 in Griekenland of Roemeniė te organiseren, dus dat is in elk geval een stukje dichterbij (en motorbaar ;) ).

En ik ga inderdaad nog wel uit van overige conferenties. Had in augustus ook nog naar een kunnen gaan waar een groot deel van het department heen gaat (van de Royal Geographical Society), maar dat viel dan weer buiten mijn budget als ik ook nog naar deze wilde. Ach, het kan niet altijd feest zijn. :D! Dit was in elk geval een zeer fijne (en informele!!!!!!!) kennismaking met het fenomeen conferentie.
Ja doei.
pi_128764513
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Lyrebird, stress bepaal je toch in grote mate zelf met je eigen attitude? Als je stap voor stap doet wat je kan doen en je verder niet druk maakt om wat je niet in de hand hebt dan zal je minder stress hebben dan wanneer je steeds kijkt naar alles wat er mogelijk mis kan gaan.
Behalve dat je juist moet kijken naar wat er allemaal mis kan gaan en vervolgens aantoont dat dat toch goed gaat danwel je methode/theorie aanpassen.

Ik ben het er 100% mee eens dat onderzoek in principe een erg stressvolle onderneming is. Het helpt ook niet mee dat je er erg makkelijk persoonlijk in geinvesteert raakt.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:33:27 #142
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128764737
Natuurlijk moet je oog hebben voor alles wat mis kan gaan maar je moet je er niet druk om maken nadat je dat hebt gedaan. Analogie. Stel dat je 5 telefoons hebt. Eigenlijk moet jij voor jouw werk alle telefoons opnemen maar je weet dat je er steeds maar 1 kan opnemen. Je kan je richten op alle onbeantwoorde telefoons en je kan telefoon voor telefoon goed afhandelen en er genoegen mee nemen dat je niet meer kan doen dan dat. In het algemeen geldt dat het een gevolg van je eigen attitude is of dat je wel of niet gestresst geraakt. Ik merk het als student ook vaak dat ik behoorlijk gestresst kan geraken omdat ik 5 dingen tegelijk moet doen. Een practium voorbereiden, van een ander practicum een verslag maken, theorie lezen voor weer iets anders etc.
Het ligt aan mezelf, wanneer ik een voor een alles aanpak en me steeds op datgene richt wat ik op dat moment doe en ik plan alles goed dan valt de stress mee, als ik het te lang laat liggen (waardoor van alles ophoopt) of ik richt me op alles wat er moet gebeuren dan geraak ik gestresst. Ik wil maar aangeven dat stress iets is wat ontstaat na modulatie door jezelf. Je hebt een beperkte invloed op wat er op je af komt, je hebt wel veel invloed op die modulatie. Het gaat er volgens mij om dat je moet aanvaarden dat je als mens nu eenmaal niet alles perfect kan doen zonder dat je dat een stimulans laat zijn om minder je best te doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128766204
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Lyrebird, stress bepaal je toch in grote mate zelf met je eigen attitude? Als je stap voor stap doet wat je kan doen en je verder niet druk maakt om wat je niet in de hand hebt dan zal je minder stress hebben dan wanneer je steeds kijkt naar alles wat er mogelijk mis kan gaan.
Dat is wel zo, binnen mijn eigen lab voel ik ook weinig stress, omdat alles volgens onze (mijn) planning verloopt, en we toch niet bekend staan vanwege onze enorme productiviteit. ;) Toch is het vaak wel even slikken als de concurrentie weer een prachtige publicatie heeft, en wij nog steeds met lege handen staan.

Ik heb nog een samenwerking lopen met mijn oude groep, en alhoewel dat werk van wereldklasse is, zitten er veel uren in dat project, zonder dat er iets tegenover staat. Vorig jaar rond deze tijd is ons artikel afgewezen. Ik heb er nog minstens een maand of twee ingestopt dit jaar, en het artikel grondig aangepast. Maar bij iedere verbetering moeten alle co-auteurs nog eens over het artikel heen pissen, om hun eigen smaak er aan toe te voegen, en daar zitten 3 full professors tussen die allemaal vinden dat ze het beter weten. Dat kost zeeen van tijd. Daar raak ik wel van in de stress. Iedere keer een artikel rood terugkrijgen, waarna discussies nodig zijn om te zien of wijzigingen wel leiden tot verbeteringen.

In dit geval was er nog een extra complicatie omdat de editor van het blad berucht is, en het manuscript binnen twee dagen twee keer werd teruggestuurd vanwege pietluttigheden. Extra irritant allemaal, omdat ik van dezelfde organisatie een artikel nu voor de 3e keer voor review heb toegestuurd gekregen (eerste twee keer afgewezen), waaraan schijnbaar hele andere eisen worden gesteld. De afgelopen dagen niks gehoord, en in dit geval is geen nieuws goed nieuws.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:16:59 #144
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128766400
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:27 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Behalve dat je juist moet kijken naar wat er allemaal mis kan gaan en vervolgens aantoont dat dat toch goed gaat danwel je methode/theorie aanpassen.

Ik ben het er 100% mee eens dat onderzoek in principe een erg stressvolle onderneming is. Het helpt ook niet mee dat je er erg makkelijk persoonlijk in geinvesteert raakt.
Zeker ook omdat dat gestimuleerd wordt door de universiteit.

Een vriendin van me zus was erg verdeeld over haar promotieperiode: erg leuk en leerzaam, maar ook stressvol. Is ook toen een tijdje overspannen geweest vanwege de hooggespannen verwachtingen waar ze de hele tijd mee om moest gaan.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:18:18 #145
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128766447
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Natuurlijk moet je oog hebben voor alles wat mis kan gaan maar je moet je er niet druk om maken nadat je dat hebt gedaan. Analogie. Stel dat je 5 telefoons hebt. Eigenlijk moet jij voor jouw werk alle telefoons opnemen maar je weet dat je er steeds maar 1 kan opnemen. Je kan je richten op alle onbeantwoorde telefoons en je kan telefoon voor telefoon goed afhandelen en er genoegen mee nemen dat je niet meer kan doen dan dat. In het algemeen geldt dat het een gevolg van je eigen attitude is of dat je wel of niet gestresst geraakt. Ik merk het als student ook vaak dat ik behoorlijk gestresst kan geraken omdat ik 5 dingen tegelijk moet doen. Een practium voorbereiden, van een ander practicum een verslag maken, theorie lezen voor weer iets anders etc.
Het ligt aan mezelf, wanneer ik een voor een alles aanpak en me steeds op datgene richt wat ik op dat moment doe en ik plan alles goed dan valt de stress mee, als ik het te lang laat liggen (waardoor van alles ophoopt) of ik richt me op alles wat er moet gebeuren dan geraak ik gestresst. Ik wil maar aangeven dat stress iets is wat ontstaat na modulatie door jezelf. Je hebt een beperkte invloed op wat er op je af komt, je hebt wel veel invloed op die modulatie. Het gaat er volgens mij om dat je moet aanvaarden dat je als mens nu eenmaal niet alles perfect kan doen zonder dat je dat een stimulans laat zijn om minder je best te doen.
Dit is dus precies mijn stresscopingsstrategie :P Dat leer je wel als je meerdere studies tegelijk doet, dan wel extra vakken volgt.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:28:57 #146
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128766795
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:18 schreef Mishu het volgende:

[..]

Dit is dus precies mijn stresscopingsstrategie :P Dat leer je wel als je meerdere studies tegelijk doet, dan wel extra vakken volgt.
Welke studies doe je? En waar? :)
!!! Go 49-ers !!!
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:30:32 #147
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128766860
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Welke studies doe je? En waar? :)
Ik heb politicologie en sociologie gecombineerd, propedeuse politicologie gehaald maar uiteindelijk gesetteld voor een sociologie Bsc diploma. Aan de UvA. Dit alles de afgelopen 2 jaar.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:56:31 #148
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128767823
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:30 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik heb politicologie en sociologie gecombineerd, propedeuse politicologie gehaald maar uiteindelijk gesetteld voor een sociologie Bsc diploma. Aan de UvA. Dit alles de afgelopen 2 jaar.

Even kijken hoor... dus je hebt zowel de bachelor politicologie als sociologie aan de UvA gedaan, bent gestopt met politicologie en hebt een Bsc van sociologie? Klopt dat zo?
En welke studie volg je nu? :s)
!!! Go 49-ers !!!
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:57:45 #149
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128767865
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:56 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Even kijken hoor... dus je hebt zowel de bachelor politicologie als sociologie aan de UvA gedaan, bent gestopt met politicologie en hebt een Bsc van sociologie?
En welke studie volg je nu? :s)
Ik ben nog aan het twijfelen. Ga waarschijnlijk een master bestuurskunde doen aan de VU. Die lijkt me namelijk erg leuk.

Ben alleen nu nog aan het afwachten of ik in 1 keer toegelaten wordt :)

Ondertussen aan het snuffelen aan werk enzo, best spannend en overweldigend. Want: wat wil (en kan) ik nou? :?
pi_128772046
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Natuurlijk moet je oog hebben voor alles wat mis kan gaan maar je moet je er niet druk om maken nadat je dat hebt gedaan. Analogie. Stel dat je 5 telefoons hebt. Eigenlijk moet jij voor jouw werk alle telefoons opnemen maar je weet dat je er steeds maar 1 kan opnemen. Je kan je richten op alle onbeantwoorde telefoons en je kan telefoon voor telefoon goed afhandelen en er genoegen mee nemen dat je niet meer kan doen dan dat. In het algemeen geldt dat het een gevolg van je eigen attitude is of dat je wel of niet gestresst geraakt. Ik merk het als student ook vaak dat ik behoorlijk gestresst kan geraken omdat ik 5 dingen tegelijk moet doen. Een practium voorbereiden, van een ander practicum een verslag maken, theorie lezen voor weer iets anders etc.
Het ligt aan mezelf, wanneer ik een voor een alles aanpak en me steeds op datgene richt wat ik op dat moment doe en ik plan alles goed dan valt de stress mee, als ik het te lang laat liggen (waardoor van alles ophoopt) of ik richt me op alles wat er moet gebeuren dan geraak ik gestresst. Ik wil maar aangeven dat stress iets is wat ontstaat na modulatie door jezelf. Je hebt een beperkte invloed op wat er op je af komt, je hebt wel veel invloed op die modulatie. Het gaat er volgens mij om dat je moet aanvaarden dat je als mens nu eenmaal niet alles perfect kan doen zonder dat je dat een stimulans laat zijn om minder je best te doen.
De stress dat je als onderzoeker ervaart valt niet echt in deze categorie. Je zit met verwachtingen van je leidinggevenden, die van je co-auteurs, die van je peers, die van je studenten, en die van jezelf.
Zeker nu waar academische banen ook steeds meer schaars worden is het ook steeds meer `publish or perish': grijp je alles wat enigszins publiceerbaar is aan, of blijf je bij kwaliteit? Maar wat als je voor dat laatste kiest maar je papers maar niet door de reviews heen komen?

Je meet je met een wereldtop. Dat gaat verder dan prioriteren alleen.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')