abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128273561
Deel 2. OP:

Dit lijkt me een goed vraagstuk om onszelf beter in gelovigen te verplaatsen..

Stel je voor dat je als atheïst de plaats van een gelovige zou moeten innemen. Hoe zou jij dan het bestaan van God beargumenteren?

Als ik in die positie zou staan zou ik doen wat de meesten doen, ik zou zeggen: Ik ga niet van mijn ratio maar van mijn gevoelskant uit, hoewel ik moeilijk rationele argumenten kan verzinnen eigenlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128273625
Ik zou het niet beargumenteren en lekker voor mezelf houden.
Conscience do cost.
pi_128273654
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:43 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Die zag ik ook van mijlenver aankomen.

Dat is natuurlijk een zielige vergelijking die geen recht doet aan de gemiddelde Godsopvatting. God is de onbewogen beweger. Het fundament der fundamenten. Smurfen of spaghettimonsters zouden slechts wezens zijn die ergens leven.
Dat woordje 'natuurlijk' voegt niet zo heel veel toe. Nee, het is helemaal niet vanzelfsprekend dat de godshypothese meer merites heeft. 'Het moet een begin gehad hebben'. Hoezo? 'Een smurf kan het begin niet zijn geweest'. Hoezo?

Dat soort punten zul je moeten beargumenteren, anders ben je maar wat aan het roepen.
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:47:40 #4
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_128273674
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:41 schreef Molurus het volgende:
Wat er nuttig aan is is dan nog steeds niet hard gemaakt, maar het feit dat het op zo'n grote schaal voorkomt doet vermoeden dat het door evolutie is ontstaan. Het zou dus nuttig kunnen zijn voor de mens.
Alsof de mens nog volledig onderhevig is aan evolutie. De mens heeft vanuit evolutie capaciteiten gekregen die hem in staat stellen zich tegen evolutie te verzetten. Bijvoorbeeld door gehandicapten te laten leven.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_128273789
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:47 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Alsof de mens nog volledig onderhevig is aan evolutie. De mens heeft vanuit evolutie capaciteiten gekregen die hem in staat stellen zich tegen evolutie te verzetten. Bijvoorbeeld door gehandicapten te laten leven.
Dit lijkt me een geheel misplaatst stukje menselijke arrogantie. Zover ik kan zien neemt het percentage gehandicapten niet toe. Bovendien is het een illusie om te denken dat evolutie in een paar honderd jaar tot stilstand komt. Evolutie vindt, in elk geval voor grote zoogdieren, plaats op een heel andere tijdsschaal. De mens is in de tijd waarin wij zijn 'opgegroeid' van holbewoners tot maanreizigers genetisch niet noemenswaardig veranderd.

En of onze medische zorg er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag. Of de mens zelf er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag.
pi_128273858
ik denk dat je hier het punt aankaart dat theisten van atheisten onderscheid. atheisten kunnen van nature niet geloven omdat ze anders in het leven staan/tegen het leven aankijken. Je vraagt nu een atheist om niet alleen zijn kijk op het leven, maar zijn hele manier van denken aan te passen.
wazza!
pi_128273964
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:52 schreef Epsix het volgende:
ik denk dat je hier het punt aankaart dat theisten van atheisten onderscheid. atheisten kunnen van nature niet geloven omdat ze anders in het leven staan/tegen het leven aankijken. Je vraagt nu een atheist om niet alleen zijn kijk op het leven, maar zijn hele manier van denken aan te passen.
Als je de vraag in de OP zou omdraaien zou dat veel meer van toepassing zijn denk ik. Atheisme is geen wereldbeeld an sich, daarmee is er dus ook geen echte bedreiging.
pi_128273988
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:47 schreef Knevelt het volgende:

[..]

evolutie dendert nog even goed net zo hard door hoor. Aantrekkelijke mensen hebben meer kans op nageslacht. Hoogopgeleide mensen hebben meer kans op nageslacht. Het is misschien allemaal erg kort door de bocht, maar sommige mutaties geven je nog net zoveel een voordeel in het voortplanten dan dat mutaties dat 200.000 jaar geleden dat deden.
wazza!
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:56:06 #9
197338 Knevelt
pi_128273989
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:50 schreef Molurus het volgende:
Dit lijkt me een geheel misplaatst stukje menselijke arrogantie. Zover ik kan zien neemt het percentage gehandicapten niet toe.
Is dat omdat de natuur het als het ware niet toestaat? Of is dat omdat wij mensen met ons vermogen tot redelijk denken beslissen dat het niet verstandig is als gehandicapten zich voortplanten. Omdat we een leven als gehandicapte niet als heel prettig zien en omdat anders de zorgkosten uit de klauwen lopen?

quote:
Bovendien is het een illusie om te denken dat evolutie in een paar honderd jaar tot stilstand komt. Evolutie vindt, in elk geval voor grote zoogdieren, plaats op een heel andere tijdsschaal.
Ik zeg nergens dat evolutie niet meer plaatsvindt. Ik zeg dat de mens zich grotendeels aan de gevolgen van natuurlijke selectie kan onttrekken.

quote:
De mens is in de tijd waarin wij zijn 'opgegroeid' van holbewoners tot maanreizigers genetisch niet noemenswaardig veranderd.
Precies. Omdat we met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie hebben gezorgd.

quote:
En of onze medische zorg er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag. Of de mens zelf er over 10000 jaar nog steeds zo uitziet is maar zeer de vraag.
Zou zo maar kunnen, maar waarom is dit relevant? Die medische zorg hebben we volledig zelf in de hand. Die vormen wij naar onze waarden van wat een goed leven is.
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:57:35 #10
197338 Knevelt
pi_128274037
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:56 schreef Epsix het volgende:

[..]

evolutie dendert nog even goed net zo hard door hoor. Aantrekkelijke mensen hebben meer kans op nageslacht. Hoogopgeleide mensen hebben meer kans op nageslacht. Het is misschien allemaal erg kort door de bocht, maar sommige mutaties geven je nog net zoveel een voordeel in het voortplanten dan dat mutaties dat 200.000 jaar geleden dat deden.
Tegelijkertijd heeft de mens het vermogen om daar dwars tegenin te gaan. Ik kan als mens zeggen: 'Van binnen voel ik de drang om met dat lekker wijf te copuleren, maar ik doe het lekker met die dikke koe!'
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:00:52 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128274159
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:56 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Is dat omdat de natuur het als het ware niet toestaat? Of is dat omdat wij mensen met ons vermogen tot redelijk denken beslissen dat het niet verstandig is als gehandicapten zich voortplanten. Omdat we een leven als gehandicapte niet als heel prettig zien en omdat anders de zorgkosten uit de klauwen lopen?
Als ik het me goed herinner is Zweden nog tot in de jaren 70 doorgegaan met het gedwongen steriliseren van gehandicapten. Over het algemeen zien mensen zoiets als immoreel.

De natuur staat het tot op zekere hoogte toe, maar de kansen op succesvol voortplanten zijn aanzienlijk slechter. En geen medische zorg die daar iets aan verandert.

quote:

Ik zeg nergens dat evolutie niet meer plaatsvindt. Ik zeg dat de mens zich grotendeels aan de gevolgen van natuurlijke selectie kan onttrekken.
En ik noem dat arrogant. De mens is niet eens in staat om een goede inschatting te maken van welke factoren bijdragen aan succes van de genen.

quote:

Precies. Omdat we met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie hebben gezorgd.
Dat is een illusie. We hebben geen idee wat we doen en wat de gevolgen zijn voor onze genen.

quote:

Zou zo maar kunnen, maar waarom is dit relevant? Die medische zorg hebben we volledig zelf in de hand. Die vormen wij naar onze waarden van wat een goed leven is.
De vraag is: is dit effectief? Het zou zomaar kunnen dat die delen van de wereld waar de medische zorg slecht is geregeld de winnaars blijken te zijn. Je ziet nu al significante verschillen tussen de lichamelijke sterkte van, zeg, amerikanen en afrikanen. Dat bijvoorbeeld afrikanen significant beter scoren in hardloopwedstrijden is bepaald geen toeval.
pi_128274170
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Tegelijkertijd heeft de mens het vermogen om daar dwars tegenin te gaan. Ik kan als mens zeggen: 'Van binnen voel ik de drang om met dat lekker wijf te copuleren, maar ik doe het lekker met die dikke koe!'
dat kan, maar evolutie is beter te verklaren/begrijpen aan de hand statistieken, dan aan de hand van anekdotes of individuele gevallen. Wat je nu zegt gold 200.000 jaar geleden ook. Mensen konden toen ook al dwars liggen, en velen zullen dat ook wel gedaan hebben.
wazza!
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:07:08 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128274394
quote:

[..]

Dus hiermee geeft je zelf al aan dat de mens wel degelijk nog onderhevig is aan evolutionaire processen.

Natuurlijke selectie is enkel maar één van de mechanismen die voorkomen bij evolutie, genetische drift is bijvoorbeeld één van de andere. Bij de mens gaan we ook meemaken dat we gaan zorgen voor technologische/genetisch manipulatieve selectiedruk, niet enkel op planten, Bacteriën, virussen maar zeer zeker ook voor mensen.

Dat zal allemaal meespelen naast de nog altijd gaande natuurlijke selectie, welke wellicht hooguit iets minder zwaar zal meewegen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:44:43 #14
197338 Knevelt
pi_128275722
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:00 schreef Molurus het volgende:
Als ik het me goed herinner is Zweden nog tot in de jaren 70 doorgegaan met het gedwongen steriliseren van gehandicapten. Over het algemeen zien mensen zoiets als immoreel.
Sommigen vinden het immoreel, anderen juist moreel of verstandig. Maar het feit dat de mens überhaupt iets doet omdat hij er bewust over heeft nagedacht, en niet uit instinct, wijst er al op dat mensen niet volledig meer onderhevig zijn aan natuurlijke selectie.

quote:
De mens is niet eens in staat om een goede inschatting te maken van welke factoren bijdragen aan succes van de genen.
Lol. Hier komt de aap uit de mouw. Jij ziet natuurlijke selectie als een fenomeen waarbij het verstandig is om dat te volgen. De mens hoeft helemaal niet te bepalen welke factoren bijdragen aan succes van de genen. We hoeven helemaal geen sterke genen te kweken. We hoeven zelfs niet eens te overleven als we daar geen zin in hebben.

quote:
Dat is een illusie. We hebben geen idee wat we doen en wat de gevolgen zijn voor onze genen.
Je snapt mij niet goed. Ik zei: 'We kunnen met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie zorgen.' Daarmee bedoel ik niet dat we ons richten op wat betere genen zijn, maar op wat wij als mensen wenselijk of moreel juist vinden. Dat kan een geheel ander oordeel zijn dan het oordeel dat via natuurlijke selectie tot stand zou komen (figuurlijk dan, want evolutie is geen bewust proces). Het laten leven van gehandicapten verzwakt onze kans op overleven, maar toch doen we het. Oftewel: wij passen de natuurlijke selectie aan naar onze eigen voorkeuren.

quote:
De vraag is: is dit effectief? Het zou zomaar kunnen dat die delen van de wereld waar de medische zorg slecht is geregeld de winnaars blijken te zijn. Je ziet nu al significante verschillen tussen de lichamelijke sterkte van, zeg, amerikanen en afrikanen. Dat bijvoorbeeld afrikanen significant beter scoren in hardloopwedstrijden is bepaald geen toeval.
Waarom is de vraag of het effectief is in evolutionaire zin überhaupt relevant? De mens is geen willoos wezen dat zich slechts kan laten sturen door natuurlijke selectie. Evenmin hoeft een mens op zoek te gaan naar betere genen. De mens kan voor zichzelf bepalen wat hij effectief of goed of sterk vindt en daar zijn gedrag op afstellen.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:52:19 #15
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128275998
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:44 schreef Knevelt het volgende:

Waarom is de vraag of het effectief is in evolutionaire zin überhaupt relevant? De mens is geen willoos wezen dat zich slechts kan laten sturen door natuurlijke selectie. Evenmin hoeft een mens op zoek te gaan naar betere genen. De mens kan voor zichzelf bepalen wat hij effectief of goed of sterk vindt en daar zijn gedrag op afstellen.
Je beseft je toch wel dat alles wat de mens is in grote mate is, inclusief, gedrag, wordt bepaald door genen? :)

Op die manier is de mens altijd bezig met het "verbeteren" van genen, ook al zou je "bewust" de keuze kunnen maken om je anders of niet voor te planten. Punt is dat ook die beslissing deelsonder invloed van je genen tot stand is gekomen.

Jouw "bewuste" keuzes, zijn waarschijnlijk veel minder bewust en vrij dan je zou denken. :)
Je gedrag en gedachtes staan niet los van je lichaam, waaronder je genen. :P
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:53:06 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128276029
quote:

[..]

Sommigen vinden het immoreel, anderen juist moreel of verstandig. Maar het feit dat de mens überhaupt iets doet omdat hij er bewust over heeft nagedacht, en niet uit instinct, wijst er al op dat mensen niet volledig meer onderhevig zijn aan natuurlijke selectie.
Mensen denken graag dat denken en instinct verschillende niet-overlappende zaken zijn. Of dat zo is is wat mij betreft maar zeer de vraag.

quote:

Lol. Hier komt de aap uit de mouw. Jij ziet natuurlijke selectie als een fenomeen waarbij het verstandig is om dat te volgen. De mens hoeft helemaal niet te bepalen welke factoren bijdragen aan succes van de genen. We hoeven helemaal geen sterke genen te kweken. We hoeven zelfs niet eens te overleven als we daar geen zin in hebben.
Stroman, dat is niet wat ik zeg noch wat ik denk. Evolutie is een proces zonder doel, zonder intenties, zonder 'wat is wel of niet verstandig' overwegingen. Het is eenvoudig een feit dat de mensen die over 10000 jaar leven de afstammelingen zullen zijn van mensen die zich met succes hebben voortgeplant. Hierin is 'succes' geen waardeoordeel, maar een constatering: kennelijk hadden zij het soort genen dat in staat is om zich door te geven aan de volgende generaties. Wat dat zal blijken te zijn is puur koffiedik kijken. Wij weten het niet.

quote:

Je snap mij niet goed. Ik zei: 'We kunnen met onze cultuur voor een eigen gewenste selectie zorgen.'
Je snapt mij niet goed: nee, dat kunnen we niet. Jij verkeert in de illusie dat we dat wel kunnen.

quote:

Daarmee bedoel ik niet dat we ons richten op wat betere genen zijn, maar op wat wij als mensen wenselijk of moreel juist vinden.
Dat kun je best proberen, maar wat als mensen wij wel of niet wenselijk vinden is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

quote:

Dat kan een geheel ander oordeel zijn dan het oordeel dat via natuurlijke selectie tot stand zou komen (figuurlijk dan, want evolutie is geen bewust proces). Het laten leven van gehandicapten verzwakt onze kans op overleven, maar toch doen we het. Oftewel: wij passen de natuurlijke selectie aan naar onze eigen voorkeuren.
Dat is volledig een illusie. Nogmaals... wat ons wel of niet goed lijkt is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

quote:

Nee, dat kan hij niet. :) Als wij nu zouden besluiten dat we grote neuzen - noem eens wat - leuk vinden en proberen te selecteren op grote neuzen wil dat niet zeggen dat de mens over 10000 jaar grotere neuzen heeft.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:54:14 #17
197338 Knevelt
pi_128276064
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:52 schreef Semisane het volgende:

Je beseft je toch wel dat alles wat de mens is in grote mate is, inclusief, gedrag, wordt bepaald door genen? :)

Dat is een veronderstelling waar wetenschappers het lang niet over eens zijn. Het feit alleen al dat ik bewust nee kan zeggen tegen wat mijn instincten me zeggen te doen bewijst dat het geen zwart-wit verhaal is.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:56:31 #18
197338 Knevelt
pi_128276145
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:53 schreef Molurus het volgende:

Dat kun je best proberen, maar wat als mensen wij wel of niet wenselijk vinden is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

[..]

Dat is volledig een illusie. Nogmaals... wat ons wel of niet goed lijkt is niet bepalend voor wat succes zal hebben.

Waarom is de vraag relevant of we succes hebben? Waarom moeten we per se succes hebben? Dat is totaal irrelevant.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:57:42 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128276180
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:56 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Waarom is de vraag relevant of we succes hebben? Waarom moeten we per se succes hebben? Dat is totaal irrelevant.
Omdat succes bepaalt welke genen over 10000 jaar bestaan, en niet onze hedendaagse smaak. Die twee zijn niet gelijk aan elkaar.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:02:11 #20
197338 Knevelt
pi_128276329
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat succes bepaalt welke genen over 10000 jaar bestaan, en niet onze hedendaagse smaak.
Waar onze hele discussie om draait is de vraag of de mens zich grotendeels kan onttrekken aan natuurlijke selectie of niet.

Als argument voor deze stelling draag ik aan dat de mens vanuit bepaalde waarden ervoor kan kiezen om juist dat te doen wat evolutionair nadelig is. Bijvoorbeeld het in leven houden van gehandicapten.

Jij noemt als tegenargument dat die keuze misschien wel kan plaatsvinden (je geeft mijn argument hier dus al toe), maar dat dit er op lange termijn voor kan zorgen dat de mensheid uitsterft.

Maar dat laatste punt, het niet overleven, doet helemaal niets af aan mijn argument. Integendeel: het bewijst juist dat de mens ondanks natuurlijke instincten om te willen overleven, culturele keuzen maakt die juist leiden tot uitsterven.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:05:29 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128276448
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:02 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Waar onze hele discussie om draait is de vraag of de mens zich grotendeels kan onttrekken aan natuurlijke selectie of niet.

Als argument voor deze stelling draag ik aan dat de mens vanuit bepaalde waarden ervoor kan kiezen om juist dat te doen wat evolutionair nadelig is. Bijvoorbeeld het in leven houden van gehandicapten.

Jij noemt als tegenargument dat die keuze misschien wel kan plaatsvinden (je geeft mijn argument hier dus al toe), maar dat dit er op lange termijn voor kan zorgen dat de mensheid uitsterft.
Je doet hier alsof zulke keuzes als mensheid als geheel gemaakt (kunnen) worden. Dat is bepaald niet het geval.

Die medische zorg bijvoorbeeld zie je alleen in de rijkere delen van de wereld. En wat schetst onze 'verbazing'? Dat rijkere deel wordt steeds kleiner en lichamelijk steeds zwakker.

Het zijn alleen de mensen die de verkeerde keuzes maken die uitsterven, niet de mensheid als geheel. En wat verkeerde keuzes zijn... daar hebben wij dus geen flauw benul van.
pi_128276545
Iedereen heeft het telkens over god maar volgens mij heeft iedereen een andere definitie ervan. Als je met mensen over god wilt discusieren kun je dus beter eerst samen een definitie afspreken.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:12:10 #23
197338 Knevelt
pi_128276686
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:05 schreef Molurus het volgende:

Het zijn alleen de mensen die de verkeerde keuzes maken die uitsterven, niet de mensheid als geheel. En wat verkeerde keuzes zijn... daar hebben wij dus geen flauw benul van.
Je wilt het niet snappen he. :') Het feit dat sommigen bewust keuzes maken waardoor ze misschien op lange termijn uitsterven, bewijst dat ze zich aan natuurlijke selectie onttrokken hebben.
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:14:37 #24
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_128276782
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:54 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Dat is een veronderstelling waar wetenschappers het lang niet over eens zijn.
Dat is wel degelijk een veronderstelling waar wetenschappers die iets weten over genetica over eens zijn. Het is genetische bepaald welke variaties aan homonen, proteinen, neurotransmitters in welke hoeveelheden etc aanmaakt. Deze stoffen direct verantwoordelijk voor je gedrag, gedachten, metabolisme etc. Dat is gewoon niet meer te ontkennen tegenwoordig.

Wellicht dat je aan het nature/nurture debat denkt, enkel ook daar ontkent met de invloed van genen niet meer. :)

quote:
Het feit alleen al dat ik bewust nee kan zeggen tegen wat mijn instincten me zeggen te doen bewijst dat het geen zwart-wit verhaal is.
En wat als die bewuste "nee" niet tegen je instinct in gaat, maar je instinct is? Weet jij dan het verschil?

Het is inderdaad niet zo zwart/wit, maar dat gaat ook op voor wat jij denkt wat menselijke instincten zijn en niet. :)
  woensdag 26 juni 2013 @ 13:16:08 #25
197338 Knevelt
pi_128276842
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:14 schreef Semisane het volgende:
Dat is wel degelijk een veronderstelling waar wetenschappers die iets weten over genetica over eens zijn. Het is genetische bepaald welke variaties aan homonen, proteinen, neurotransmitters in welke hoeveelheden etc aanmaakt. Deze stoffen direct verantwoordelijk voor je gedrag, gedachten, metabolisme etc. Dat is gewoon niet meer te ontkennen tegenwoordig.

Wellicht dat je aan het nature/nurture debat denkt, enkel ook daar ontkent met de invloed van genen niet meer. :)

[..]

En wat als die bewuste "nee" niet tegen je instinct in gaat, maar je instinct is? Weet jij dan het verschil?

Het is inderdaad niet zo zwart/wit, maar dat gaat ook op voor wat jij denkt wat menselijke instincten zijn en niet. :)
Je veronderstelt dat daar consensus over is, maar goed dat is niet zo.

Bovendien: Waarom zouden we een moordenaar nog straffen als zijn genen de schuldigen zijn? (Dat doet niets af aan het feit, als dat zo zou zijn, maar toch.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')