abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6033676
quote:
Op zondag 29 september 2002 20:48 schreef Bioslock het volgende:

[..]

matrix

Dit is wel het eerste waar ik ook aan dacht bij het lezen van dit topic, zeker nadat mensen zeiden dat ze de omgeving wilden veranderen en uiteraard dat vliegen.

Maargoed ik heb wel is een droom gehad dat ik wist dat ik droomde maar niet heel vaak. De laatste jaren maak ik eigenlijk nooit meer bewust een droom mee

Lijkt me trouwens wel erg leuk om idd in lucide dromen je omgeving te veranderen (voel je je een beetje Neo ) maar voor mij zal dat nog een lange we zijn...eerst maar is proberen dromen weer is bewust mee te maken (iemand tips?)

Het leven is als een [i]aardbei[/i]...veel lekkerder met slagroom erop...
pi_6037283
quote:
Op zondag 29 september 2002 23:09 schreef seth4chaos het volgende:

[..]

Dit is wel het eerste waar ik ook aan dacht bij het lezen van dit topic, zeker nadat mensen zeiden dat ze de omgeving wilden veranderen en uiteraard dat vliegen.

Maargoed ik heb wel is een droom gehad dat ik wist dat ik droomde maar niet heel vaak. De laatste jaren maak ik eigenlijk nooit meer bewust een droom mee

Lijkt me trouwens wel erg leuk om idd in lucide dromen je omgeving te veranderen (voel je je een beetje Neo ) maar voor mij zal dat nog een lange we zijn...eerst maar is proberen dromen weer is bewust mee te maken (iemand tips?)

Tips: altijd bewust zijn van waar je bent en hoe je daar gekomen bent (checken door om de 20 minuten ofzo je dit af te vragen). Wanneer je dit op een gegeven moment niet meer weet is de kans groot dat je aan het dromen bent.

Opschrijven van wat je kan herrinneren van je dromen. hierdoor kan je zaken herkennen die in eerdere dromen zijn voorgekomen.

Voordat je gaat slapen je bewust zijn van dat je lucide wil gaan dromen. Hierdoor focus je je op dit gebeuren vlak voordat je inslaap valt.

succes!

-Q-

P.S.: oh ja veel geduld!

maandag 30 september 2002 @ 10:05:10 #28
3878 Vork
Manisch creatief
pi_6037346
Ik heb dit eigenlijk al tijden gekund. Ik kon m'n eigen droom bepalen, dingen sturen, dingen zien en doen zoals ik wou. Hoewel dit niet altijd evengoed meewerkte ging het in de meeste gevallen wel zoals ik wou dat het ging. En ik heb een aantal keren gevlogen daarin.

Ook, vooral aan het eind van de nacht, begin van de ochtend heb ik dingen gedroomd, waarbij ik me er op een of andere manier er wel van bewust was dat ik lag te dromen, maar ik werd er niet van wakker. Dat is ook raar, want je ziet jezelf dan bijna letterlijk liggen en wakkerworden homaar.

Ik heb altijd gedacht dat dit normaal was, dat bijna iedereen zo droomde, niets bijzonders dus. Totdat ik hoorde dat het lucide dromen heette en het gekke is, sindsdien is het nietmeer voorkomen. Het is me nietmeer gelukt om zo te kunnen dromen sinds ik weet wat het is. Sterker nog, ik weet 9 van de 10 nachten nieteens meer wat ik heb gedroomd. Een stukje magie lijkt te zijn verdwenen, best jammer eigenlijk.

maandag 30 september 2002 @ 10:20:56 #29
25671 GraPghaST
Man met het Glimmend Voorhoofd
pi_6037503
quote:
Op maandag 30 september 2002 09:58 schreef PatricQ het volgende:

[..]

Tips: altijd bewust zijn van waar je bent en hoe je daar gekomen bent (checken door om de 20 minuten ofzo je dit af te vragen). Wanneer je dit op een gegeven moment niet meer weet is de kans groot dat je aan het dromen bent.

Opschrijven van wat je kan herrinneren van je dromen. hierdoor kan je zaken herkennen die in eerdere dromen zijn voorgekomen.

Voordat je gaat slapen je bewust zijn van dat je lucide wil gaan dromen. Hierdoor focus je je op dit gebeuren vlak voordat je inslaap valt.

succes!

-Q-

P.S.: oh ja veel geduld!

Inderdaad, jezelf constant afvragen wat er nu om je heen gebeurt. Vriend van mij was lui op de computer (idle) en zette op ze screensaver iets in de trand van " Am I dreaming now?" ... dat soort truukjes kunnen best helpen. Ik zelf droom me elke nacht het rambam, bijna een tweede leven naast het gewone leven. 2 of 3 dromen per nacht herinneren gebeurt heel vaak. Er gebeurt zoveel, en er lopen zoveel mensen daar rond, dat ik me bijna schuldig voel dat ik die mensen alleen moet laten als ik wakker wordt (Wie kent de Bokser in het Kuifje-stripverhaal "Roze Bottel" nog? *grin*). Lucide echter nog niet gelukt, we blijven proberen! In ieder geval, bedankt voor de tips!

- Edit - Tiepvaute

Zelfs Christus aan het kruis had het beter dan ik thuis..
pi_6037531
ik kan het eigenlijk alleen als ik al uitgeslapen ben maar toch nog mag blijven liggen...
normaal gesproken (als ik dus laat naar bed ga en weer vroeg er uit moet) droom ik vrijwel niet.
ook moet ik alleen liggen omdat ik het idee heb dat ik dan maar heel licht slaap.
een ding is zeker: lucide kunnen dromen is geweldig!!
pi_6037573
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:05 schreef Vork het volgende:
Ik heb dit eigenlijk al tijden gekund. Ik kon m'n eigen droom bepalen, dingen sturen, dingen zien en doen zoals ik wou. Hoewel dit niet altijd evengoed meewerkte ging het in de meeste gevallen wel zoals ik wou dat het ging. En ik heb een aantal keren gevlogen daarin.

Ook, vooral aan het eind van de nacht, begin van de ochtend heb ik dingen gedroomd, waarbij ik me er op een of andere manier er wel van bewust was dat ik lag te dromen, maar ik werd er niet van wakker. Dat is ook raar, want je ziet jezelf dan bijna letterlijk liggen en wakkerworden homaar.

Ik heb altijd gedacht dat dit normaal was, dat bijna iedereen zo droomde, niets bijzonders dus. Totdat ik hoorde dat het lucide dromen heette en het gekke is, sindsdien is het nietmeer voorkomen. Het is me nietmeer gelukt om zo te kunnen dromen sinds ik weet wat het is. Sterker nog, ik weet 9 van de 10 nachten nieteens meer wat ik heb gedroomd. Een stukje magie lijkt te zijn verdwenen, best jammer eigenlijk.

Er wordt gezegt dat lucide dromen meer voorkomt in je jongere jaren. Naarmate je ouder wordt neemt het af. Waarom dit is, is mij niet duidelijk. Wel staat vast dat je dit op elke leeftijd kunt bereiken maar het vergt tijd en oefening.

Het kunnen herrineren van je dromen is bijna een eis voor lucide dromen. Je zegt zelf dat dit niet meer lukt, misschien moet je weer opnieuw beginnen met het (proberen te) onthouden van je dromen. Het opschrijven van wat je nog weet helpt.

Het onthouden van dromen is een eis omdat je je bewust moet zijn dat je droomt. Om dit te bereiken moet je een aantal zaken kunnen herkennen die je alleen in je dromen tegenkomt. Heb deze referentie punten niet dan is het onmogelijk om te realiseren dat je droomt en dus is het uitgesloten dan je droom lucide wordt.

-Q-

pi_6037623
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:20 schreef GraPghaST het volgende:

[..]

Inderdaad, jezelf constant afvragen wat er nu om je heen gebeurt. Vriend van mij was lui op de computer (idle) en zette op ze screensaver iets in de trand van " Am I dreaming now?" ... dat soort truukjes kunnen best helpen. Ik zelf droom me elke nacht het rambam, bijna een tweede leven naast het gewone leven. 2 of 3 dromen per nacht herinneren gebeurt heel vaak. Er gebeurt zoveel, en er lopen zoveel mensen daar rond, dat ik me bijna schuldig voel dat ik die mensen alleen moet laten als ik wakker wordt (Wie kent de Bokser in het Kuifje-stripverhaal "Roze Bottel" nog? *grin*). Lucide echter nog niet gelukt, we blijven proberen! In ieder geval, bedankt voor de tips!

- Edit - Tiepvaute

Graag gedaan!

Een twijfelachtige bewering die ik ergens gelezen heb is dat wanneer je lucide droomt je de mogelijkheid heb om mensen te bezoeken die op hun beurt ook lucide aan het dromen zijn (misschien iets voor 'The truth' maar toch.. ).

Mocht het zo zijn dan kun je die mensen de volgende nacht weer zien

-Q-

maandag 30 september 2002 @ 10:31:44 #33
25671 GraPghaST
Man met het Glimmend Voorhoofd
pi_6037647
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:30 schreef PatricQ het volgende:

[..]

Graag gedaan!

Een twijfelachtige bewering die ik ergens gelezen heb is dat wanneer je lucide droomt je de mogelijkheid heb om mensen te bezoeken die op hun beurt ook lucide aan het dromen zijn (misschien iets voor 'The truth' maar toch.. ).

Mocht het zo zijn dan kun je die mensen de volgende nacht weer zien

-Q-

DAT zou pas lol worden... " Morgennacht weer, op dezelfde plek?" Wauw..
Zelfs Christus aan het kruis had het beter dan ik thuis..
  maandag 30 september 2002 @ 10:39:26 #34
35871 Makz
De Graaf van Merentha
pi_6037718
quote:
Er wordt gezegt dat lucide dromen meer voorkomt in je jongere jaren. Naarmate je ouder wordt neemt het af. Waarom dit is, is mij niet duidelijk. Wel staat vast dat je dit op elke leeftijd kunt bereiken maar het vergt tijd en oefening.
misschien omdat je dromen later niet zo belangrijker meer vind, en geen moeite doet om ze te onthouden, als je jong ben heb je tijd zat....

mja ooit kan ik ook weer lucide dromen

I am just curious, why am I so good?
pi_6037766
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:39 schreef Makz het volgende:

[..]

misschien omdat je dromen later niet zo belangrijker meer vind, en geen moeite doet om ze te onthouden, als je jong ben heb je tijd zat....

Ik denk dat het ligt aan de creativiteit van de mens in relatie tot leeftijd. Het is bewezen dat hoe ouder je wordt je creativiteit verminderd.

-Q-

pi_6037777
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:26 schreef PatricQ het volgende:

[..]

-Q-

Ik denk omdat je dan de gevaren gaat inzien van dingen, zoals springen van een flatgebouw. Tenminste, je onderbewustzijn dan
To challenge me is to respect chaos, and to respect death!
  maandag 30 september 2002 @ 10:54:01 #37
3878 Vork
Manisch creatief
pi_6037897
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:39 schreef Makz het volgende:

Als je ouder wordt pas je je steeds meer aan aan de kudde. Kinderen kennen veel minder grenzen in hun doen en laten en dus ok in hun denken. Voor een kind is er dus in zijn of haar belevingswereld veel meer mogelijk dan bij een volwassene. Wij weten inmiddels dat de mens niet kan vliegen, maar er zijn erg veel kinderne die zich nog niet kunnen voorstellen dat het gewoon onmogelijk is (om maar een voorbeeld te noemen). Ze denken vrijer en kinderne hebben inderdaad meer creativiteit (want dat neemt, zoals hierboven al staat omschreven, af naar mate je ouder wordt).

Ik denk dat het daar voornamelijk ligt en dan klopt het ongeveer ook welweer met mijn verhaal.

maandag 30 september 2002 @ 10:57:39 #38
35871 Makz
De Graaf van Merentha
pi_6037937
quote:
Ik denk dat het ligt aan de creativiteit van de mens in relatie tot leeftijd. Het is bewezen dat hoe ouder je wordt je creativiteit verminderd.
en die vermindert omdat...

misschien omdat we minder onze fantasie gebruiken en het zeg maar verleren...?

*edit

quote:
Kinderen kennen veel minder grenzen in hun doen en laten en dus ok in hun denken. Voor een kind is er dus in zijn of haar belevingswereld veel meer mogelijk dan bij een volwassene. Wij weten inmiddels dat de mens niet kan vliegen, maar er zijn erg veel kinderne die zich nog niet kunnen voorstellen dat het gewoon onmogelijk is (om maar een voorbeeld te noemen). Ze denken vrijer en kinderne hebben inderdaad meer creativiteit (want dat neemt, zoals hierboven al staat omschreven, af naar mate je ouder wordt).
hmm bedoel je hiermee dat de dromen minder fantasievol worden ofzo? want ik zie weinig verschil in mijn dromen toen ik jong was en nu. ik heb volgens mij nooit wat gedaan in me droom wat niet kan (niet wat ik me herinner iig)

[Dit bericht is gewijzigd door Makz op 30-09-2002 11:02]

I am just curious, why am I so good?
pi_6037989
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:54 schreef Vork het volgende:

[..]

Als je ouder wordt pas je je steeds meer aan aan de kudde. Kinderen kennen veel minder grenzen in hun doen en laten en dus ok in hun denken. Voor een kind is er dus in zijn of haar belevingswereld veel meer mogelijk dan bij een volwassene. Wij weten inmiddels dat de mens niet kan vliegen, maar er zijn erg veel kinderne die zich nog niet kunnen voorstellen dat het gewoon onmogelijk is (om maar een voorbeeld te noemen). Ze denken vrijer en kinderne hebben inderdaad meer creativiteit (want dat neemt, zoals hierboven al staat omschreven, af naar mate je ouder wordt).

Ik denk dat het daar voornamelijk ligt en dan klopt het ongeveer ook welweer met mijn verhaal.

Het is dus duidelijk dat wanneer je beseft dat je droomt dat je alle wetten van de natuur kan negeren. In de mate waarin je dit doet bepaald de beperkingen in je mogelijkheden tot lucide dromen.

Dit is dus afhankelijk van je denken en je creativiteit.

-Q-

pi_6038002
quote:
Op maandag 30 september 2002 10:57 schreef Makz het volgende:

[..]

en die vermindert omdat...

misschien omdat we minder onze fantasie gebruiken en het zeg maar verleren...?

Vork heeft een schitterende theorie.

-Q-

maandag 30 september 2002 @ 11:04:55 #41
3878 Vork
Manisch creatief
pi_6038042
quote:
hmm bedoel je hiermee dat de dromen minder fantasievol worden ofzo? want ik zie weinig verschil in mijn dromen toen ik jong was en nu. ik heb volgens mij nooit wat gedaan in me droom wat niet kan (niet wat ik me herinner iig)
Dat zou ik niet direct durven zeggen, maar je beleeft je dromen iig wel anders. Hoe ouder je wordt hoe meer kennis je vergaart.
pi_6038075
quote:

Als je de wet van de zwaartekracht niet begrijpt (of weet) waarom zou je dan niet kunnen vliegen?

Voor kinderen is het logisch dat je dit wel kan. Ook de verbeeldingskracht van kinderen is groter omdat deze niet beperkt zijn met natuurkundige en / of sociale beperkingen.

-Q-

maandag 30 september 2002 @ 11:28:42 #43
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_6038434
Ik droom regelmatig, zo niet altijd lucide. Ik weet bijna altijd wat ik doe en waarom in een droom, en ik kan ze zelfs beheersen. Ik kan nachtmerries en enge dromen ed ontwijken, niet alleen omdat ik de droom onder controle heb, maar omdat ik mezelf wakker kan maken. Als er iets gebeurt, dat ik niet kan ontwijken, lukt me dat.

Het is lastig uit te leggen, maar als ik uit een droom 'spring' hang ik in mijn lichaam. Ik zie niks, ik voel mijn lichaam ademen en bewegen maar ik kan niets doen. Pas na een tijdje kan ik mijn ogen open doen, en mijn adem beheersen (dat is nog het engst, stel dat ik stop met ademen en ik kan er niks aan doen), en dan wordt ik wakker. Meestal val ik gelijk weer in slaap, maar soms blijf ik nog ff wakker.

zaterdag 5 oktober 2002 @ 21:54:12 #44
33733 IsaacD
Gevaarlijk exemplarisch
pi_6126153
Heeft iemand dan ook weleens gehad dat je beseft dat je droomt en dat wakker wil worden maar het lukt niet? Dat lijkt mij toch zo'n enge ervaring namelijk .. .. brrr
Make waaaaaaaaaay for the firetruck!
  maandag 7 oktober 2002 @ 15:23:59 #45
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_6151456
quote:
Op zaterdag 5 oktober 2002 21:54 schreef IsaacD het volgende:
Heeft iemand dan ook weleens gehad dat je beseft dat je droomt en dat wakker wil worden maar het lukt niet? Dat lijkt mij toch zo'n enge ervaring namelijk .. .. brrr
Kijk eens in de post boven je, ik heb het al een paar x gehad... niet aan te raden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')