Voor de hobby het makkelijkst inderdaad. Verder is het verboden om in de kruipruimte verbindingen te maken (knel / soldeer maar voor zover ik weet ook met pers koppelingen)..quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:34 schreef klipper het volgende:
Gewoon wicubuis op rol nemen.
Alle voordelen tegelijk.
Uit 1 stuk, koperen buis en voorzien van mantelbuis.
Alleen gezien de afstand zou ik het wel even na (laten) rekenen welke buis je nodig hebt, 15 mm of 22 mm.
Ooit van Henco buis gehoord?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 18:33 schreef Coolmint het volgende:
Een gasleidingbuis van 20 meter aan een stuk, dat is nogal een aanhanger die je dan moet regelen...
22 mm minstensquote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:09 schreef jitzzzze het volgende:
Roodkoper buisje, 15mm zo uit mijn hoofd. Knelkoppeling ertussen en klaar.
Meer met afstand, weerstand en benodigde belasting.quote:Op woensdag 26 juni 2013 15:46 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf diameter de leiding heeft waar je vanaf verder gaat werken toch?
DeHaas in Bergschenhoekquote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:48 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zou er gewoon alupex in trekken van 20 of 26 met een mantelpijpje.
Dat spul heb je in allerlei merken, zolang het maar geel is met een keurmerkje zit je gebeiteld. Wicu is gierend duur.
Omgeving Rotterdam weet ik nog een goed en betaalbaar adresje voor je.
Flexibele koperen buis met daaromheen een mantelbuis van flexibel pvc is dus gewoon wicu buis.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:25 schreef Tom_Joad het volgende:
Bedankt voor alle reacties!!
Ik heb net een loodgieter gesproken. Hij raadde het volgende aan: Een flexibele koperen buis van 22 mm met daaromheen een mantelbuis van flexibel pvc. 22 mm vanwege de lengte van de leiding.
Een veelgemaakte maar overigens zeer begrijpelijke fout.quote:Knelkoppelingen mag maar alleen boven de vloer en met een vulbus erin.
Wicubuis is flexibele koperen buis met een pvc mantelbuis er omheen welke in de fabriek is aangebracht. Dit houd in dat er in feite een kunststof laag om de buis is aangebracht.quote:Op woensdag 26 juni 2013 23:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Flexibele koperen buis met daaromheen een mantelbuis van flexibel pvc is dus gewoon wicu buis.
[..]
Een veelgemaakte maar overigens zeer begrijpelijke fout.
De buis is weliswaar gastec gekeurd, net als de knelkoppelingen, de vulbussen zijn echter niet gastec gekeurd en mogen dus eigenlijk niet toegepast worden, de eerste overgang moet dus officieel in soldeer uitgevoerd worden.
Nee er is nog geen gastec keur op de vulbus afgegeven.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 17:40 schreef Tom_Joad het volgende:
[..]
Wicubuis is flexibele koperen buis met een pvc mantelbuis er omheen welke in de fabriek is aangebracht. Dit houd in dat er in feite een kunststof laag om de buis is aangebracht.
Wat ik bedoelde is een kale flexibel koperen leiding waar ik zelf een flexibele ribbelbuis omheen aanbreng.
Wat betreft het aansluiten met knelkoppeling en vulbus. Hierover lees ik op internet tegenstrijdige berichten. Echter heb ik dit van een gediplomeerde loodgieter en ik ga er van uit dat hij daarom weet waarover hij het heeft. Wellicht dat het voorheen niet was toegestaan maar inmiddels de techniek zodanig is veranderd dat ook hier een gastec keur op is afgegeven.
Op de knelring staat ook geen keurmerk hoogstwaarschijnlijk. Officieel mag die dus ook niet.quote:Op woensdag 26 juni 2013 23:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Flexibele koperen buis met daaromheen een mantelbuis van flexibel pvc is dus gewoon wicu buis.
[..]
Een veelgemaakte maar overigens zeer begrijpelijke fout.
De buis is weliswaar gastec gekeurd, net als de knelkoppelingen, de vulbussen zijn echter niet gastec gekeurd en mogen dus eigenlijk niet toegepast worden, de eerste overgang moet dus officieel in soldeer uitgevoerd worden.
Onzin, Het gaat om de combinatie, dus de hele knelkoppeling.quote:Op zondag 30 juni 2013 09:32 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Op de knelring staat ook geen keurmerk hoogstwaarschijnlijk. Officieel mag die dus ook niet.
Zijn genoeg manieren om daar goedkoop aan te komen. Veel loodgieter groothandels verkopen af magazijnquote:Op zondag 30 juni 2013 17:35 schreef junkiexp het volgende:
22mm wicu moet je alleen doen als je geld over hebt
Tuurlijk, maar wij verkopen 20 meter onder de 80 euro inc. BTWquote:Op zondag 30 juni 2013 17:41 schreef jpjedi het volgende:
22mm wicu moet je alleen doen als je geld over hebt
Zijn genoeg manieren om daar goedkoop aan te komen. Veel loodgieter groothandels verkopen af magazijn
Dan betaal je veel te veelquote:Op zondag 30 juni 2013 17:45 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar wij verkopen 20 meter onder de 80 euro inc. BTW
Wicu koop ik bij een groothandel als goede klant voor meer dan 3x zo duur.
You do the math
We hebben het hier over 22mm.quote:
Je moet de voorgeschreven buigstraal van de fabrikant aanhouden.quote:Op zondag 30 juni 2013 19:24 schreef Plankje55 het volgende:
Zit er nog verschil in
-Henco
-Viega
-Uponor
-Rehau ?
Ze zijn allemaal in een gele 16 mm variant met mantelbuis verkrijgbaar, maar zijn ze ook allemaal even bruikbaar met een kleine buigstraal? Of knikt de één veel sneller dan de ander?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |