abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128189026
Mijn vriend en ik denken na over het krijgen van een kindje.
Natuurlijk, mits ons dit gegeven is, je weet maar nooit...
We willen niet over 1 nacht ijs gaan en willen het een en ander vooraf uitzoeken.
Het meeste hebben we al bedacht, maar we zitten nog met het feit, wat gaan we straks doen als er een kindje is, met opvang.

Ik werk nu 4 dagen in de week, waarvan 1 weekend per 4 weken, en ongeveer 2 diensten van 13-21 en 2 diensten van 7.30-17 per week. Ik werk niet volgens een vast rooster.
Ik zal, mochten we een kindje krijgen, overgaan tot 3 dagen per week werken.
Mijn vriend is manager, werkt 5 dagen in de week, en kan in zijn huidige functie geen ouderschapsverlof opnemen zonder daarbij zijn functie af te moeten stoten. Dus hij blijft zijn huidige dagen werken, waar ik geen moeite mee heb!
Het feit is wel, dat hij in de ochtend niet standaard om 7.30 al in de auto hoeft te zitten, en de mogelijkheid is er in geval van nood dat hij een thuiswerk moment kan inzetten. Soms gaat hij nu ook pas weg om 9.00, alleen werkt hij dan in de avond wat langer door.

Tot zover even een inleiding.
Ik ben nu dus opzoek, wat zou voor ons een goede en vooral fijne mogelijkheid zijn voor opvang.

Opa's en oma's zijn uitgesloten; gezien afstand en het feit dat wij beide kiezen voor opa en oma zijn opa en oma en geen oppas (voor ik tegen schenen schop, ik heb er niets op tegen als anderen dat wel doen!)

KDV; zijn we niet zo weg van, stel dat je kindje ziek is, heb je alweer een probleem met opvang, en ik werk niet in een vast rooster dus hoever gaat een KDV er in mee dat ik de ene week 2 dagen opvang nodig zou hebben en de andere keer 3 dagen?
Voordeel is wel dat je kindje leert spelen met anderen, goed voor de ontwikkeling.

Gastouder thuis; lijkt ons wel prettig, je kindje is in zn eigen omgeving, als het een nachtje slecht slaapt kan het in zn bedje blijven, wordt niet aangestoken met allerlei virusjes zoals op een KDV. Heeft rust en regelmaat in zijn eigen omgeving.

Gastouder bij de gastouder thuis: hebben we niet echt over nagedacht nog, sta wel open voor

Kortom, Hellup!
Ben opzoek naar ervaringen van andere ouders, de voors en tegens van de opvang, kosten van bemiddeling van gastouderbureau, bla bla, weet niet, alles mag je van mij neerknallen hier. Ook dingen waar ik rekening mee moet houden of andere tips en trucs mogen!

Noujah, zoiets dus, hoop dat iemand me verder kan helpen!

[ Bericht 0% gewijzigd door BlueEyes op 24-06-2013 13:09:34 ]
  maandag 24 juni 2013 @ 13:06:23 #2
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_128190025
Ik ben pro-gastouder ;)

Het liefst zou ik een gastouder thuis willen maar daar zit weer een behoorlijk prijskaartje aan.
En bij de gastouder thuis bevalt ook prima.
Het voordeel daarvan vind ik, zij vangt meerdere kinderen op, dus hij ziet ook nog eens andere kindjes. En bergen met speelgoed ;) daar. Blijft uitdagend een "nieuwe" berg met speelgoed.

Rayen ging eerst naar een kinderdagverblijf, maar dat vond ik toch minder. Veel meer leidsters. Ik vond het belangrijk dat hij zich aan 1 persoon kan hechten. Ik begon toen ook nog daar tijdens de vakantieperiode dus er was nog meer wisseling.
en de kosten pfffff vind ik daar flink. Dus toen heb ik hem "verplaatst" naar een gastouder

Bij een gastouder ben je een stuk minder kwijt en (de mijne dan in ieder geval) is behoorlijk flexibel qua tijden en dagen.
En ik vind het qua gevoel makkelijker om afspraken te maken m.b.t. opvoeding en dergelijke.

Ik ben bij verschillende gastouders op bezoek geweest en heb degene gekozen waarmee het het beste klikte.
Rayen 2½ jaar!
pi_128198070
Je hebt bij een KDV ook zoiets als flexibele opvang.
Hoe flexibel dat is weet ik niet precies want ik heb er nooit naar gekeken.
pi_128198136
Mijn zusje heeft flexibele opvang.
Het is mogelijk bij sommige kdv's.

Wijhebben wwl gekozen voor de opa's en oma's en mijn man heeft bij de 2e ouderschapsverlof opgenomen. Jongste ging met 1, 5 naar het kdv.

Ik was nooit zo van het kdv maar ik ben nu seer tevreden.
Gastouder lijkt mij weer niks.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_128201073
Als je je kindje naar een gastouder brengt dan mag het waarschijnlijk net als op het KDV niet komen als het ziek is.
Dat is gewoon het risico als je een kind hebt... En voor zulke situaties opa en oma inschakelen misschien een optie?

Je kan inderdaad kijken of je iemand kan vinden die bij jou thuis kan oppassen, maar ik denk dat je dan meer kwijt bent financieel.
En dat het er helemaal aan ligt hoe de situatie is of je ook recht heb op teruggave van de belastingdienst, ik heb geen idee hoe dat precies zit.
Zou je eens moeten informeren bij gastouder(bureau). Ook voor de kosten.

Het niet ziek worden daarvoor zou ik zeker het KDV niet gaan ontlopen, want ze moeten die weerstand toch opbouwen.
Dan heb je straks op de basisschool een kind wat wellicht vaker ziek is, omdat ze nog niet zoveel met virussen in aanraking zijn gekomen.

Qua flexibiliteit zijn er steeds meer kinderdagverblijven die dat aanbieden, soms tegen iets hoger tarief (het ene kdv hier daar is het 10ct per uur duurder voor flexibel, dat valt nog wel mee).
Vaak moet je het dan een week of 2 vantevoren doorgeven wat je nodig hebt.

Wij hebben een gastouder, zolang ze plek heeft kan ze best wat flexibiliteit bieden. Maar als ze vol zit, dan heb je denk ik op het KDV uiteindelijk meer flexibiliteit.
Het kleinschalige vonden wij prettig en bij onze gastouder eten ze standaard mee 's avonds.
Qua kosten zit het gelijk met het KDV, dus dat maakt niet echt uit.
Nadeel vind ik, dat de kinderen wel mee moeten als ze bv haar eigen kinderen uit school moet halen e.d.
Op het KDV heb je wat dat betreft minder gesleep denk ik.

Het heeft allebei zijn voor- en nadelen, ga sfeer proeven en laat je informeren.
Hier zijn opa en oma een dag in de week, toch ook wel erg fijn hoor!
Fake it till you make it...
  maandag 24 juni 2013 @ 20:34:51 #6
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_128210161
Mmm wij wilden eerst ook opa en oma opa en oma laten zijn..totdat beide opa's en oma's dat zelf bijna een belediging vonden :)
Dus gaat ons mannetje 1 dag naar de ene opa/oma, 1 dag naar de andere opa/oma. Verder vangen wij het zelf op dmv minder te gaan werken, dus er komt geen KDV of gastouder meer aan te pas.

In jullie situatie zou ik dus, wat Nijna zegt, sfeer proeven bij zowel een KDV als een gastouder. Misschien kiest je gevoel al voor je ;)
  maandag 24 juni 2013 @ 21:34:06 #7
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_128213586
Ik werk ook onregelmatig en partner regelmatig (36/40 uur), ik werk 3,5 dag per week, en ook weekenden, nachten, late diensten. Wij maken gebruik van flexibele kinderopvang. Wat inhoudt dat ik een aantal weken vantevoren de opvang aanvraag, n.a.v. mijn werkrooster. En dat kan op het kwartier bij onze opvang. We hebben een contract voor gemiddeld 18 uur per week, maar dat wordt dus gewoon in maanduren berekend, dus als ik de ene week veel opvang nodig heb, en de andere week weinig, dan is dat geen enkel probleem, zolang ik gemiddeld maar zo;n beetje uitkom.
Bij onze opvang kan je tussen 7:30 en 19 uur terecht met de kinderen.

Nog even extra aanvulling, mijn meiden zitten nu op een reguliere groep en zijn dan 'extra'', dus wel vaak dezelfde kindjes op hun groep.
Hiervoor gingen we naar een opvang waar de hele groep flexibele opvang afnam, en daardoor had je dus elke dag een compleet andere groep. (helaas ging deze locatie sluiten.). en de hele dag door een komen en gaan van kindjes, wat bij een reguliere groep heel anders gaat. (alleen de mijne komen op erg afwijkende tijden, en doen dan mee in het ritme van de groep.).
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  dinsdag 25 juni 2013 @ 08:47:44 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128227723
Voor de mensen met gastouder ervaring, hoe gaat dat met vakanties eigenlijk? Stem je dat op elkaar af? Wat als het helemaal niet goed uit komt?
En wat als de gastouder ziek is?
pi_128227901
Je kan bij ons gastouder bureau vragen om vervanging. Maar wij gaan gewoon tegelijk op vakantie. Onze gastouder is in de 2 jaar dat Sofie er heen gaat 1 keer ziek geweest, we konden Sofie er toen wel heen brengen, want haar moeder springt vaak bij. Ik heb Sofie toen wel thuis gehouden want ik had toch nog verlof.
*poef* nu is het weg
  dinsdag 25 juni 2013 @ 09:08:47 #10
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_128228074
Ik ben gastouder en moeder.

Voor mensen in de zorg (met wisselende diensten) en voor mensen in het onderwijs (kortere werkdagen en veel vakantie) is het ideal om met een gastouder te werken.
Je betaald namelijk alleen de uren die je afneemt en er is onderling in overleg meer mogelijk dan op een KDV.
Kindjes mogen bij ook komen als ze ziek zijn, al ligt het er wel aan wat ze hebben. Een buikgriep kind hier is geen optie, dat is niet te doen in combi met de andere kindjes, maar verkouden/hoest/koorts, dat maakt me dan niet zoveel uit.

Vakantie stem ik af op de ouders, nu werken ze bij mij allemaal in het onderwijs, dus dat is vrij simpel. ;) Voordeel voor mij is dat ik geregeld een weekje vrij ben en rond kerst bijv twee weken.
Ziek ben ik eigenlijk nooit, ik zeg ook niet af als ik ziek ben, tenzij hoge koorts en buikgriep, maar dat heb ik een keer in de twee/drie jaar een keertje.

Ik vind het voordeel dat het hier rustig is, er zijn drie of vier kindjes incl mijn eigen. Ze leren dus wel samen spelen, maar hebben wel de rust die ze nodig hebben omdat ze allemaal een eigen slaapplek hebben en niet bij elkaar slapen. Ook ga ik meer van het ritme van de kindjes uit, als dat ik dingen op vaste tijden doe. Zo spelen we bij mooi weer hele dagen buiten en bij minder weer zijn we binnen actief, met tenten bouwen, knutselen e.d.
pi_128237187
Thanks allemaal, fijn dat jullie reageren!

Goeie vraag ook over hoe en wat als de gastouder vakantie heeft.
Dat zijn toch dingen waar ik niet bij stil sta, nooit met vakantieplanningen van anderen te maken.
Zelfs niet bij stilgestaan terwijl ik in mn werk als kinderverpleegkundige in de thuiszorg met dat soort dingen ook te maken heb.

We gaan als het lukken gaat met zwanger worden tegen die tijd meteen KDV's bezoeken en gastouder zoeken, en dan kijken waar we het prettigste gevoel bij hebben.
Het is toch je kostbaarste bezit dan, die laat je niet zomaar ergens achter bij wie dan ook.

Vooralsnog is gastouder bij ons de voorkeur. Dus als jullie nog iets bedenken waar we dan rekening mee moeten houden, belangrijk is te vragen hoor ik t graag!

Wat betreft opa's en oma's inschakelen, wordt beetje moeilijk als de een zo rond de ruim 200 km hier vandaan woont en de ander in Hongarije woont.
Dat wordt nog een leuke uitdaging dan :D

(Nu eerst maar eens een doktersbezoek plannen voor het spiraal eruit te halen, dat stel ik nog maar even uit gezien de drama's van het inbrengen,brrrr :X )
pi_128239243
Hier ook voorkeur voor de gastouder, ik werk maar 3 dagen maar de kleinschaligheid staat me heel erg aan.

Spiraal eruit is overigens nagenoeg pijnloos, alleen ongemakkelijk. Heel anders dan laten zetten! En anders doet 2 naproxen (Aleve feminax) wonderen!
Home is where the O+ is...
  dinsdag 25 juni 2013 @ 16:09:19 #13
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_128241992
Ik heb dan weer juist een sterke voorkeur voor het kinderdagverblijf.

Mijn kind heeft nagenoeg altijd dezelfde leidsters ondanks dat het uiteraard wel rommelt qua contracten. Maar ook invallers komen uit dezelfde pool en dus bekend.
Ik vind bij ziekte en vakantie van de leidsters de continuïteit vanuit het kdv juist een groot pluspunt.
Ook sta ik verbaasd wat mijn zoontje daar leert en oppikt. Hij zit in een verticale groep van 0-4 jaar en hij trekt zich op aan de ouderen en leert rekening te houden met de jongeren. En groepsgedrag werkt zeer positief bij hem voor dingen waar hij thuis moeilijk over doet en daar zo in mee gaat.

Echter voor jouw specifieke situatie moet je maar net een kdv met flexibele opvang in de buurt hebben. Ik woon in een grote stad en het is zelfs hier bijna niet te vinden.
De flexibiliteit qua aantal af te nemen uren per week is bij een gastouder vaak groter.
Maar ik vind ziekte of vakantie dan weer een lastig punt bij een gastouder.
Het is leuk dat het gastouderbureau een vervanger aanbiedt maar mijn kind kent de vervanger ook niet dus dat zou ik nooit doen.
Als de gastouder schoolgaande kinderen heeft gaat zij in het hoogseizoen en ik vind het juist zo'n voordeel dat ik de eerste 4 jaar nog buiten het hoogseizoen op vakantie kan.

En als mijn kind ziek is wil ik gewoon bij hem zijn hoor dus vrij neem ik toch wel. Of nou ik schuif gewoon wat met dagen. Dat is het voordeel met niet alle dagen werken. Je haalt nog eens makkelijk een dagje in.

Wij zijn toen het er op leek dat we geen plek konden krijgen bij een kdv, wezen kijken bij gastouders. Nou ligt het vast ook aan de grote stad waar ik in woon ;) maar ik had niet het idee dat deze gastouders deden aan werken met thema's en een bijdrage leverden aan de ontwikkeling in de mate dat het kdv nu doet.

[ Bericht 6% gewijzigd door laziness op 25-06-2013 16:17:58 (aanvulling) ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_128244915
Onze gastouder geeft vantevoren aan wanneer ze op vakantie is, dan kan je volgens mij via het gastouderbureau vervanging krijgen.
Als ze ziek is of weg voor cursus dan heeft ze een vaste vervanger, ook in geval van noodsituaties heeft ze 2 mensen achter de hand die direct kunnen komen.
Fake it till you make it...
pi_128253166
Wij hebben een gastouder maar dit komt eigenlijk meer voort uit het 'probleem' dat we vanwege mijn vorige baan een flexibel iemand nodig hadden.

Nu eigenlijk nog steeds wel, ware het niet dat we iedere dag (ma t/m vrij) een gastouder nodig hebben van 13.30 - 15.00 uur. Dat ga je gewoon niet voor elkaar krijgen op een KDV, ook al is deze flexibel. Mijn ervaring met GO is goed! Zeer flexibel .. Als ze een keertje wat langer 'moet' dan kan dat geregeld worden. En een keertje niet is ook goed, mits ik het 24 uur van tevoren aangeef.
En ze mag ook komen als ze ziek is/waterpokken/you name it. Of je dat als moeder zijnde prettig vindt is dan weer een ander verhaal.

Ik zweer erbij :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')