abonnement Unibet Coolblue
pi_128186975
Ik heb plannen om in de loop van het jaar voor onbepaalde tijd weer op reis te gaan. Naast het gevoel van het hebben van vrijheid wat bij het 'backpacken' hoort (tussen aanhalingstekens omdat meningen verschillen over welke invulling bij deze term hoort en discussies te voorkomen), geniet ik bij dit soort reizen veel van een klein stukje integratie met het land waar je op bezoek bent. Door b.v. ergens wat langer te blijven/wonen heb ik het gevoel dat ik een land, de bijbehorende cultuur en de lokale maatschappij beter kan ervaren.

Nu ben ik met een onderzoekje bezig naar de mogelijkheden om mijn budget te 'rekken' door vakantie werk te gaan doen op een (of meer) van de bestemmingen. Met de verdiensten wil ik daar voor een periode van een aantal maanden mijn verblijf bekostigen.

Als onderdeel van mijn reis wil ik Zuid-oost Azië verder gaan ontdekken. Hierbij denk ik vooralsnog aan Vietnam, maar dit ligt nog niet vast. Mijn reis prioriteit ligt immers niet bij het bezoeken van een plaats/land specifiek.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan/willen doen, voornamelijk in de richting van;
- Welk land heb je gewerkt?
- Wat voor werk is er te vinden, waar moet je aan denken / wat kan je verwachten?
- Hoe lastig is het om er een visum voor te krijgen en hoe strikt zijn ze er mbt correcte visa?
- In hoeverre is levensonderhoud hiermee te bekostigen?

Uiteraard heb ik het nodige online onderzoek al uitgevoerd, alleen zijn de meeste bronnen nogal zwart/wit of niet specifiek genoeg. Daarnaast is het altijd prettig om te kunnen sparren over je plannen met ervaringsdeskundigen ;)

Eventuele andere tips, aanbevelingen of do's en don't zijn natuurlijk welkom! Alvast bedankt :)
pi_128212921
Rustig hier. Zelf geen ervaringen met werken in het buitenland, misschien dat één van onze ervarener backpackers in TRV / [Het Centrale Backpacktopic] #3 Nieuwe plannen maken! meer weet.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_128213821
Inderdaad, jammer..

Vang hier en daar wel eens wat op van mensen die aan het werk zijn in ZO-Azie maar ben er nog niet achter onder welke voorwaarden wat allemaal mogelijk is (visa, etc).

Ik wacht de reacties nog even af ;)
pi_128276141
Ik ben momenteel (in NL) bezig om duikinstructeur te worden, ook met het idee om onderweg op reis de kosten wat te drukken. Daarin is nog wel wat werk te vinden, al is het geen vetpot. Sowieso moet je rekening houden met enorme concurrentie van locals, die een streepje voor hebben en voor veel minder geld willen werken. Helemaal voor werk in horeca. Zeker als het een wat armer land is, met (verborgen) werkloosheid, zul je wel wat moeten kunnen bieden om jezelf te onderscheiden van al die locals die ook geld willen verdienen en hard willen werken.

Op het gebied van visa en vergunningen, zou alles in principe door je werkgever verzorgd moeten worden. Een werkvergunning krijg je niet zomaar zonder contract of iemand die garant staat. Maar dat betekent ook weer extra gedoe voor hem/haar, en extra kosten, waardoor die wellicht ook eerder voor een local kiest.

Je kan dit soort problemen natuurlijk wel omzeilen door via internet te werken; zo heb ik meerdere webdesigners/-developers etc onderweg ontmoet die met hun laptopje gewoon overal kunnen werken, voor opdrachtgevers in het buitenland of je thuisland. Op die manier heb je ook niet/nauwelijks gezeur met visa en werkvergunningen etc en ben je redelijk vrij om te gaan en staan waar je wil.
pi_128276276
Aanvulling: wat wel vaak gevraagd is, en waar je misschien een voordeel hebt tov locals, is leraar engels voor anderstaligen. Je zou kunnen overwegen om je TEFL certificaat te halen, daarmee ben je bevoegd om engelse les te geven.
  woensdag 26 juni 2013 @ 16:25:23 #6
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_128284560
Mocht je inderdaad werk willen gaan doen, zie dat dat dan - zoals je zelf zei - vooral als een mogelijkheid je tijd wat verder rekken; niet als een manier om je vakantie terug te verdienen.

In toeristische plaatsjes zou je best een baantje in een restaurant of bar kunnen scoren denk ik (zo heb ik ooit zelf wel eens een aanbod gekregen van een Indonesiër op een eiland in de buurt van Bali om in zijn bar te komen werken), maar dan heb je het echt over kost en inwoning. Als je student bent, is een stage via AIESEC misschien wel een optie. Duikleraar en leraar Engels zijn ook nog opties inderdaad, maar ook daarmee zul je normaal gezien geen gouden bergen binnenhalen.
Wie dit leest is alfabeet.
pi_128357203
quote:
3s.gif Op woensdag 26 juni 2013 16:25 schreef Corkscrew het volgende:
Mocht je inderdaad werk willen gaan doen, zie dat dat dan - zoals je zelf zei - vooral als een mogelijkheid je tijd wat verder rekken; niet als een manier om je vakantie terug te verdienen.

In toeristische plaatsjes zou je best een baantje in een restaurant of bar kunnen scoren denk ik (zo heb ik ooit zelf wel eens een aanbod gekregen van een Indonesiër op een eiland in de buurt van Bali om in zijn bar te komen werken), maar dan heb je het echt over kost en inwoning. Als je student bent, is een stage via AIESEC misschien wel een optie. Duikleraar en leraar Engels zijn ook nog opties inderdaad, maar ook daarmee zul je normaal gezien geen gouden bergen binnenhalen.
Daar zit ik inderdaad nu aan te denken. Gewoon op pad gaan en kijken wat je tegen komt. Het is geloof ik namelijk niet heel erg gebruikelijk maar wel te doen.

Ik heb het studentenleven overigens een paar jaar geleden achter me gelaten (ook afgesloten met een AIESEC vergelijkbare stage), dus een stage wordt m niet meer ;)

Leraar engels zie ik ook nog wel zitten, alleen wil ik voorkomen dat mijn reis straks draait om het vinden van een baantje. De reis maken staat voorop; hem kunnen 'rekken' door hier en daar wat bij te verdienen is leuk en wenselijk, maar dat is niet het doel. Kortom; een aanpak op de bonnefooi lijkt het beste te passen ;)
pi_128389858
Ik werk zelf als expat in Maleisie. Er zijn hier veel westerse expats, maar ze vervullen altijd specifieke functies waarvoor weinig locals beschikbaar zijn. Deze expats komen ook niet op de bonnefooi, maar worden meestal door het westerse hoofdkantoor van hun bedrijf gezonden. Dit bedrijf regelt dan ook de formaliteiten.

Ik zie hier eigenlijk nooit 'backpackers' die werkzaam zijn als barman of iets in die geest. Daar zijn genoeg locals voor die zonder veel formaliteiten meteen aan de slag kunnen. Ik zou niet al te veel rekenen op het vinden van dergelijk werk. Misschien is het in Vietnam makkelijker: Engelse leraar klinkt wat dat betreft logisch. Ik ken een Nederlander die dat in Indonesie heeft gedaan. Zijn er geen aparte fora voor jongeren die dit van plan zijn? Dit moet uit te zoeken zijn online.
pi_128565297
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 13:09 schreef jaco het volgende:
Ik werk zelf als expat in Maleisie. Er zijn hier veel westerse expats, maar ze vervullen altijd specifieke functies waarvoor weinig locals beschikbaar zijn. Deze expats komen ook niet op de bonnefooi, maar worden meestal door het westerse hoofdkantoor van hun bedrijf gezonden. Dit bedrijf regelt dan ook de formaliteiten.

Ik zie hier eigenlijk nooit 'backpackers' die werkzaam zijn als barman of iets in die geest. Daar zijn genoeg locals voor die zonder veel formaliteiten meteen aan de slag kunnen. Ik zou niet al te veel rekenen op het vinden van dergelijk werk. Misschien is het in Vietnam makkelijker: Engelse leraar klinkt wat dat betreft logisch. Ik ken een Nederlander die dat in Indonesie heeft gedaan. Zijn er geen aparte fora voor jongeren die dit van plan zijn? Dit moet uit te zoeken zijn online.
Misschien wel goed om even hierbij te vermelden dat het tegenwoordig officieel niet mogelijk is om Engelse leraar te worden in Indonesië. Er is een nieuwe regeling dat alleen native speakers dit mogelijk. Onofficieel is natuurlijk wel mogelijk. ;)
"If a kid asks where rain comes from, I think a cute thing to tell him is God is crying. And if he asks why God is crying, another cute thing to tell him is; Probably because of something you did." - Stages in Indonesië
pi_128709258
Ik heb in Vietnam gewerkt. Zonder een universiteitsdiploma is het in Vietnam zelfs niet eens mogelijk om in aanmerking te komen voor een werkvergunning of businessvisa. Enigszins is dit om de illegale arbeiders uit China tegen te gaan, en anderzijds voegt een tijdelijk ongeschoolde arbeider(backpacker) het land niet veel toe. Voor ongeschoold werk heeft de Vietnamese overheid liever dat een local die functies vervullen. (hetzelfde principe als wat je hier in Nederland ziet met de Oost-Europeanen)

Je hoeft dus niet perse door een bedrijf uitgenodigd te worden vanuit het westen om in Vietnam te werken. Je kan in het land zelf ook zoeken, mits je minimaal een bachelor heb. Achter da bar staan gaat het hem niet worden dus, tenzij je (hotel/restaurant)manager met of iets dergelijks wilt worden. Maar dat zijn meestal geen tijdelijke functies.

En over Engels lesgeven. Scholen/instituties/instellingen en ouders willen over het algemeen een native speaker hebben. En soms is dat zelf niet eens genoeg. Een vriendin van me is opgegroeid in new york en wilde engels les geven. Ze zag er alleen Aziatisch uit, en een aantal ouders wilden haar niet als tutor omdat ze alleen een blanke native speaker wilden.

Maar verder, als je gewoon gediplomeerd ben moet het niet moeilijk zijn om hier een baan te krijgen. De banen liggen hier in principe voor het oprapen. westerse Kennis en technologie is in Vietnam zeer gewild. En helemaal als je de benodigde kennis bezit.

ps, als backpacker krijg je het zoiezo moeilijk om hier een baan te krijgen. locals in de grotere steden kijken beetje neer op backpackers, hoe frappant dit ook mag klinken. Dus illegaal werk vinden achter de bar word dan nog lastig. En als westerling ga je ook niet voor +- 4dollar per dag op het platteland werken. levensonderhoud is dan niet te bekostigen. Een local red het met moeite, een westerling helemaal.

Volgens mij is dit een beetje over in Zuidoost Azië. Ik zag laatst nog een docu over jobhunting in Thailand. Voor een teaching job. Niet helemaal afgekeken, maar volgens mij was het vinden van werk zelf voor een native speaker voor een Engels leraar een onmogelijke klus:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')