abonnement Unibet Coolblue
pi_128891470
Ik weet ook welke klassen ik volgend jaar krijg. Ben tevreden, 1e versie was absoluut niet realistisch (13 uur havo3 klassen, met een vak van 2 uur in de week).

Het worden:
3,5x 3 havo (2 uur in de week, 2e helft van jaar neemt andere docent een klas)
0,5x 2 gym (2e helft vh jaar).
2x 3 ath
1x 3 gym
1x 4 vwo
1x 4 havo
1x 5 havo
dan nog een een extra keuzemodule voor de 2e klas.

Ben wel erg blij met 5 havo. Wordt voor mij de uitdaging. Had ook aangegeven dat dat voor mij belangrijk was.
Verder heb ik geen mentoraat ivm andere werkzaamheden, maar heb wel even alle nuttige tips van hierboven opgeslagen.
En gelukkig woensdag vrijgeroosterd voor persoonlijk onderzoek (genealogie). Ook erg blij mee.

@Bartman: weet precies wat je voelt. Ook ik ben geen vmbo docent. Tijdens stage vwo bovenbouw gedaan en dat was erg leuk.

edit: nu maar vast eindexamens oefenen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 13 juli 2013 @ 19:26:21 #177
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128912595
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 20:52 schreef kwakz0r het volgende:
verder: Jeee! ik krijg een eigen lokaal komend jaar!!
Dat is inderdaad erg fijn!

Ik heb volgend jaar mijn gebruikelijke groepen: 3 en 4 VMBO, varierend van basis tot TL.
.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 20:50:16 #178
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_128915145
Vakantie!

Ik heb alleen nog geen flauw idee wat ik volgend jaar mag/moet gaan doen. Normaliter weten we dit altijd een week of twee voor de vakantie al, maar momenteel gooit men e.e.a. compleet op de schop waardoor niemand weet hoe de zaken ervoor staan...
  zaterdag 13 juli 2013 @ 20:52:42 #179
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128915231
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 20:50 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vakantie!

Ik heb alleen nog geen flauw idee wat ik volgend jaar mag/moet gaan doen. Normaliter weten we dit altijd een week of twee voor de vakantie al, maar momenteel gooit men e.e.a. compleet op de schop waardoor niemand weet hoe de zaken ervoor staan...
Oei, vervelend lijkt me dat.

Zijn jullie ook zo afgepeigerd? Ik was vandaag een beetje ziek. Heb twee en een half uur liggen slapen op de bank... Volgens mij komt alles er nu gewoon uit. Niet handig. Moet nog iclon shit doen en mijn proefschrift herindelen en citaten checken enzo voor ik op vakantie ga. Om over opruimen nog maar niet te spreken...
Kwak
pi_128915457
Wat een luxe, kwak, een eigen lokaal!

Ik was afgelopen week dus ook al vrij, maar ik heb me echt de hele week kapot gevoeld. Ineens zo'n enorme vermoeidheid die over me kwam!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 21:20:30 #181
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128916307
Ik had dat de laatste week voordat mijn zomervakantie begon (2 weken geleden). De benzinetank was toen echt helemaal leeg. Had ik nog nooit eerder zo erg gehad. Begin ik wat ouder te worden, of was het gewoon een vermoeiende periode? Hmm...
.
  zondag 14 juli 2013 @ 13:51:19 #182
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_128932691
Ik was vrijdag (laatste werkdag) en zaterdag wel een beetje grieperig. Heb ik meestal zo vlak voor een vakantie; dan heb ik mezelf te weinig rust en slaap gegund en dan komt het er ineens 'uit'.
  maandag 15 juli 2013 @ 08:26:24 #183
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128962154
Van de frontpage

quote:
'Klassen weer groter door bezuinigingen'
Nederland • Geplaatst door Danny Roodbol dm op 15-07-2013 @ 08:07
print

De schoolklassen in het basisonderwijs worden komend jaar opnieuw groter. Honderden scholen moeten vanwege bezuinigingen leerkrachten ontslaan. Tachtig procent van de scholen moet de hand op de knip houden, stelt sectororganisatie PO-raad maandag in het AD.

Veel scholen hebben geprobeerd om eerst op andere zaken als stookkosten, onderhoud van het gebouw of lesmateriaal te bezuinigen. De rek is er echter uit, stelt een woordvoerder in de krant. Personeel ontslaan is daarom onvermijdelijk.

"Het ministerie van Onderwijs heeft grote ambities om met ons onderwijs mee te draaien in de top vijf van de wereld - we zitten nu in de top tien - maar dat gaat nooit lukken als scholen zo drastisch de broekriem moeten aanhalen", aldus de zegsman in de krant.

Door de inkrimping zijn groepen met meer dan 33 leerlingen geen uitzondering. Volgens de PO-raad is een klas van maximaal 28 kinderen acceptabel.

De nieuwe ronde bezuinigingen en - met name - lastenverzwaringen is de zoveelste in het rijtje dat het vorige en huidige kabinet ons namens Europa door de strot schuiven. Inmiddels is het vertrouwen in het kabinet onder de bevolking tot een dieptepunt gezakt.
!!! Go 49-ers !!!
pi_128964108
En uit de Volkskrant:

quote:
'Zittenblijven is een dure en zinloze rariteit'

Nog nooit is het nut van zittenblijven aangetoond. Het is daarom tijd voor een kosten-batenanalyse en een bestudering van buitenlandse alternatieven, stelt docent Ferry Haan.


De afgelopen weken hebben docenten op de Nederlandse scholen weer voor God gespeeld. Ze hebben besloten over de toekomst van hun leerlingen. Nu ook Midden-Nederland met vakantie gaat, weet elke Nederlandse leerling of hij 'over' is naar het volgend schooljaar, of dat het jaar nog een keertje over moet. Over de leerling met een onvoldoende lijst, wordt beschikt in de rapportvergadering.

Tijdens deze vergaderingen is willekeur troef. Twee leerlingen met twee identieke lijsten kunnen totaal verschillend worden behandeld. Van de een menen de verzamelde docenten dat het 'goed is wanneer de leerling nog een jaartje over doet'. Over een ander kan het oordeel zijn dat 'het voor deze leerling echt beter is om toch door te gaan naar het volgend jaar'.

Wij, de docenten, vergaderen integer en maken alle vertrouwde afwegingen bij de leerlingen. De vraag is echter wat wij daar aan het doen zijn. Wat is het 'nut' van zittenblijven?

De onderwijswetenschap heeft geen eenduidig antwoord geformuleerd op deze vraag. Zittenblijven is 'minder gunstig dan schoolleiders denken', concludeert een recente studie van de Universiteit van Leuven. Tegenover een extra jaar om bepaalde kennis op te doen, waarin leerlingen ook minder op hun tenen moeten lopen, staan de demotiverende nadelen van het uitzitten van lessen die al bekend zijn, het verliezen van vrienden, het gevoel een mislukking te zijn en ga zo maar door.

Aandacht
Zittenblijven lijkt kortom niet goed voor de zittenblijver. Waarom doen we dit leerlingen dan toch aan? Misschien is zittenblijven goed voor de andere leerlingen? Een zwakke leerling trekt immers automatisch veel aandacht van de docent naar zich toe. Aandacht die de docent dan niet aan andere leerlingen kan geven. De gedemotiveerde leerling die blijft zitten door gebrek aan inzet, is al helemaal geen prettige aanwezigheid in een klas. Maar dat is deze leerling in geen enkele jaarlaag. De wetenschap vindt voor een negatief effect van het doorlaten van zittenblijvers op de prestaties van andere leerlingen dan ook geen bewijs.

Het grote gevaar is natuurlijk dat docenten zittenblijven als een 'straf' zijn gaan zien voor de leerling. Een straf die de leerling over zichzelf heeft afgeroepen. Zijn verdiende loon, ook al dient het geen doel.

Zittenblijven is geen noodzaak in het onderwijs. Er zijn heel veel landen die het verschijnsel niet kennen. Wanneer zittenblijven niet wordt gerechtvaardigd door het belang van de leerling dan misschien wel door het belang van de schatkist. Elke zittenblijver in het voorgezet onderwijs kost ruim 4.000 euro. Het Centraal Planbureau becijferde een CDA-plan tegen zittenblijven op een jaarlijkse besparing van 340 miljoen euro.

Alternatieven
Het CDA pleit voor een zomerschool voor zittenblijvers. Na een paar weken onderwijs tijdens de zomervakantie mogen leerlingen die het vereiste niveau nu wel halen, toch door naar het volgende jaar. Op veertien scholen is een pilot gaande. De eerste resultaten werden vrijdag bekend. 86 procent van de zittenblijvers gaat alsnog over na twee weken bijspijkeren. Twee weken doorwerken, in plaats van een heel jaar. De efficiencywinst is enorm.

Een andere aanpak tegen zittenblijven zou kunnen worden ontleend aan het Britse schoolsysteem. Daar kunnen leerlingen vakken op verschillende niveaus doen. In Nederland is hiermee een begin gemaakt. Een havo-leerling mag een eindexamen doen op vwo-niveau. Het omgekeerde is echter niet mogelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom een vwo-leerling niet in sommige vakken op havo-niveau eindexamen zou kunnen doen. Voor echte bèta's of echte alfa's zou het een uitkomst zijn. Bovendien gaan deze leerlingen in het vervolgonderwijs echt niet door met hun zwakke vakken.

Juiste spoor
Een andere bekende frustratie van zittenblijvers is dat ze stralen op vakken die ze 'toch laten vallen'. Vooral van de derde naar de vierde klas op havo en vwo of van de tweede naar de derde op vmbo is dit een bekend probleem. Hiervoor zou je iets kunnen verzinnen. Is zittenblijven op vakken waar een leerling nooit meer iets mee doet, echt nodig? Natuurlijk mogen we wel eisen stellen aan de leerlingen. Maar deze eisen moeten wel redelijk zijn en de leerling op het goede spoor zetten. De leerling afhouden van het juiste spoor door het jaar over te doen levert niets op.

We zouden in Nederland twee dingen moeten doen. Allereerst moeten de kosten en de baten van zittenblijven langjarig worden onderzocht. Daarnaast zou er meer ruimte moeten zijn voor experimenten met alternatieven. Wanneer wij niet kunnen uitleggen waar zittenblijven goed voor is, dan is het gevaarlijk om voor 'God' te spelen.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_128966165
Wel een leuk stuk. Ik herken de ergernis aan dat voor God spelen ook wel, die tussen de regels door geuit wordt.
pi_129036068
quote:
FOK.nl / Nieuws / 'Middelbare scholen weigeren 1040-urennorm' / FOK!frontpage

Middelbare scholen weigeren mee te werken aan de 1040-urennorm die na de zomervakantie ingaat. De scholen vinden dat ze niet genoeg geld krijgen om leerlingen in die tijd kwalitatief goed onderwijs te bieden, meldt het AD woensdag.

Voorzitter van de VO-raad Sjoerd Slagter laat aan de krant weten niet mee te doen aan de urennorm. "Als de onderwijsinspectie boetes oplegt aan scholen die niet voldoen aan de urennorm, dan betalen we die met zijn allen."

Slagter zegt een compromis met de overheid te hebben gesloten over duizend uur. "Die kunnen we leveren. Daar willen we ons ook graag aan houden", aldus Slagter. Volgens de voorzitter hebben scholen rekening gehouden met een norm van duizend uren en zijn daar de roosters al op gemaakt.

De Eerste Kamer ging in juni vorig jaar akkoord met de Wet op onderwijstijd. Daarin werd toen de 1040-urennorm vastgelegd. Die gaat vanaf 1 augustus in, schreef staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) onlangs in een brief aan scholen.
Bron: frontpage.fok.nl
Terug van weggeweest wegens bewezen succes ( :')_! ), de urennorm waar de kamer zich al weer tegen uit had gesproken. (Maar dat staat nog niet in de wet).
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_129059572
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 12:09 schreef Friek_ het volgende:
Wel een leuk stuk. Ik herken de ergernis aan dat voor God spelen ook wel, die tussen de regels door geuit wordt.
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Absoluut ben ik het er mee eens dat zittenblijven geen 'straf' moet zijn of iets wat daarbij in de buurt komt. Voor sommige kinderen, is mijn ervaring, is het echter wel degelijk (heel) nuttig om een jaar over te doen. Ik heb hier een stuk of 4, 5 heel goede voorbeelden van. Het moet echter (in mijn beleving) altijd in overleg gaan met school, leerkracht, ouders en kind. Daarin moet je heel duidelijk naar voren kunnen brengen waarom het zinvol is om, eventueel, te blijven zitten. Dit kan op sociaal-emotioneel vlak, maar ook op cognitief gebied. Wanneer je een duidelijk plan hebt met een kind, een goed onderbouwd verhaal en verbeterpunten voor het volgende jaar krijg je ouders vaak ook mee.
Bij de voorbeelden die ik heb heeft het heel erg goed uitgepakt. Ze voelen zich prettig in de klas, zitten goed in hun vel (wat ik het aller- allerbelangrijkste vind dat er is) en kunnen goed mee komen met de klas. Dit zegt ook meteen niet dat zo'n kind niet naar de havo o.i.d. zou kunnen. Het kan echter wel heel prettig zijn voor sommige kinderen wanneer ze een jaar extra krijgen om dat bereiken.

Neemt niet weg dat sommige leerkrachten er gewoon een pestbende van maken en de kinderen maar laten zitten, dan hoef ik er verder lekker niks meer mee te doen.
Home is where my frontdoor is
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:10:13 #188
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129060075
Ik ben het wel met Wupper eens. Ik heb ook voorbeelden gezien waarbij het zitten blijven voor de leerlingen uiteindelijk beter geweest is. En dat zeggen ze naderhand zelf ook.

Ik zie daarnaast ook nog het punt van motivatie: waarom zou je goed je best doen en hoge punten scoren als je toch niet kunt blijven zitten?
.
pi_129060164
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ben het wel met Wupper eens. Ik heb ook voorbeelden gezien waarbij het zitten blijven voor de leerlingen uiteindelijk beter geweest is. En dat zeggen ze naderhand zelf ook.

Ik zie daarnaast ook nog het punt van motivatie: waarom zou je goed je best doen en hoge punten scoren als je toch niet kunt blijven zitten?
Demotie (dus van 3vwo naar 4havo bijvoorbeeld), mindere carriereperspectieven, minder kans bij lotingstudies etc.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:16:16 #190
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129060345
Misschien was 4 havo dan toch de betere optie, in plaats van te blijven doorploeteren op het vwo. En de leerling zou in principe ná zijn havo-diploma nog door kunnen studeren voor zijn vwo-diploma. Carrièrekansen blijven m.i. dan open.
.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:34:55 #191
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_129061272
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Misschien was 4 havo dan toch de betere optie, in plaats van te blijven doorploeteren op het vwo. En de leerling zou in principe ná zijn havo-diploma nog door kunnen studeren voor zijn vwo-diploma. Carrièrekansen blijven m.i. dan open.
De loting-opleidingen zijn ook al geen probleem aangezien je in het buitenland die opleiding kan volgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 28 juli 2013 @ 03:49:54 #192
388140 Crazy-Al
President
pi_129425678
Zo, ik zal mezelf eens vaker op dit topic moeten abonneren...
Ik ga dit topic met enige regelmaat volgen en laat jullie voor mij een leerstof zijn tijdens de opleiding, even een mededeling zodat jullie weten dat er een lurker bij is :')

hoi O+
  zondag 28 juli 2013 @ 15:34:07 #193
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129434563
Welkom! Jammer dat deze reeks geen inhoudsopgave heeft. Er zijn al veel interessante zaken de revue gepasseerd :)
.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:01:19 #194
388140 Crazy-Al
President
pi_129435434
Top :)
Ik heb de afgelopen jaar al een paar keer wat van me laten horen, maar ik heb besloten om nu echt door te gaan. Daarom zal ik ook mezelf gelijk even voorstellen :)

Ik ben Crazy Al, echte naam houden we maar op M :)

Na de middelbare school besloten om de PABO te gaan doen. Na een eerste jaar (zonder P) besloten om te stoppen, ik was gewoon nog niet uitgepuberd. Na drie jaar defensie ben ik nu terug en ga ik voor de docentenopleiding Leraar Engels aan de HvA.

Ik begin dit jaar en heb er onwijs veel zin in. Ik ben wel wat zenuwachtig gezien ik al drie jaar school af ben, maar ik heb er een goed gevoel over!

Meer intro volgt als ik thuis ben. Even een korte via de iphone :-)
  maandag 29 juli 2013 @ 12:08:56 #195
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_129464738
Tellen mensen die over een jaar of 4 zo'n beetje docent zijn (naar aller waarschijnlijkheid) ook mee :D?
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 10:15:26 #196
388140 Crazy-Al
President
pi_129497859
Het topic heet "(Aanstaande) Docenten" dus dan lijkt mij; ja :)
pi_129511688
Nou, vooruit dan maar ;)

Gekke al, wat is jouw motivatie eigenlijk om voor Engels te kiezen ipv een ander vak? Ik kan me voorstellen dat wanneer je bij defensie ook nog andere vaardigheden hebt kunnen trainen die geschikt zouden kunnen zijn voor andere vakken?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:35:32 #198
388140 Crazy-Al
President
pi_129528356
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:12 schreef Wizzor het volgende:
Nou, vooruit dan maar ;)

Gekke al, wat is jouw motivatie eigenlijk om voor Engels te kiezen ipv een ander vak? Ik kan me voorstellen dat wanneer je bij defensie ook nog andere vaardigheden hebt kunnen trainen die geschikt zouden kunnen zijn voor andere vakken?
"Natuurlijke" aanleg, ik ben er gewoon van mezelf goed in, dus ergens de eenvoud. Dit maakt het een stuk makkelijker om te focussen op puur grammatica (de waarom) en de didactiek.

En de vaardigheden die ik geleerd heb vallen reuze mee, ik kan niet echt zeggen dat ik kennis die ik (nog niet) had uitgebreid heb. Voornamelijk planning en algemene controle, samen met leidinggevende capaciteiten (zoals natuurlijk overwicht, houding, representativiteit, actie/reactie) en de standaard dingen.
Ik ben meer bezig geweest met mezelf leren kennen en mijn competenties, dan met extra vaardigheden aanleren, dat is ook de reden dat ik gestopt ben weer.

Een tweede reden is dat ik één ding weet: Ik wil uiteindelijk (leeftijd 30-40) een docent/trainer baan hebben. De kerntaak van mijn docentenopleiding wordt de didactiek, leren lesgeven, leren praten, leren presenteren. De neventaak (voor mij) wordt engels. Wel is het mogelijk om na afgestudeerd te zijn aan te komen bij een MNO zoals bijvoorbeeld Microsoft of Apple of G4S of Securitas of IBM of McDonalds of noem maar een groot bedrijf, en daar intern naar een trainer te groeien. Je leert immers voornamelijk didactiek, en dan zijn Cambridge English certificaten nooit weggegooid. Het lijkt mij in ieder geval beter dan om met natuurkunde aan te komen.

Dat, en ik vind het gewoon leuk :)
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 13:32:23 #199
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_129645108
Mooi geschreven stuk van Peter Heerschop over het onderwijs _O_

[ Bericht 14% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-08-2013 14:46:47 ]
.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 14:16:04 #200
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_129646011
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:01 schreef Crazy-Al het volgende:
Top :)
Ik heb de afgelopen jaar al een paar keer wat van me laten horen, maar ik heb besloten om nu echt door te gaan. Daarom zal ik ook mezelf gelijk even voorstellen :)

Ik ben Crazy Al, echte naam houden we maar op M :)

Na de middelbare school besloten om de PABO te gaan doen. Na een eerste jaar (zonder P) besloten om te stoppen, ik was gewoon nog niet uitgepuberd. Na drie jaar defensie ben ik nu terug en ga ik voor de docentenopleiding Leraar Engels aan de HvA.

Ik begin dit jaar en heb er onwijs veel zin in. Ik ben wel wat zenuwachtig gezien ik al drie jaar school af ben, maar ik heb er een goed gevoel over!

Meer intro volgt als ik thuis ben. Even een korte via de iphone :-)
Geen IDEE? :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')