Ik zou zeggen om een keer zo'n kennismaken-met-het-onderwijs cursus te doen. Denk dat elke universiteit die wel heeft... Probleem is dat je dan misschien juist niet de externe dingen tegenkomt omdat je toch maar snuffelende bent - ik kwam die dingen eigenlijk weinig tegen toen ik stage liep.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:43 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Jij leeft echt in een andere wereld. Heb je wel enig idee wat de dagelijkse praktijk is van een leraar in het VO?
Loop eens een paar weken mee zou ik zeggen. Laat jezelf eens goed informeren.
Echt, ik weet niet wat me meer tijd zou kosten. A5-tje (Okay, half A4-tje) per leerling uittypen met commentaar op schrijfopdrachten of het er in de marges bijschrijven en dan tijd in de les moeten besteden aan het helpen ontcijferen van mijn handschrift... Kom ik van het najaar op terug.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:29 schreef motorbloempje het volgende:
Mijn eerste streven is in elk geval alle feedback die ik geef op essays en opdrachten LEESBAAR naar m'n studenten te sturen. Ofwel getypt, ofwel echt m'n best gedaan op het schrijven van de aantekeningen. Nu ook weer een essay terug waarbij ik de helft van het commentaar niet kan lezen Oh, en wel zoveel mogelijk antwoorden op mail van studenten Maar dat is welicht nu makkelijk praten, dat laatste
Postuleer en stel eens iets minder en doe wat ervaring op in het onderwijs. Incidentele onderwijsexperts zijn er al meer dan genoeg. Ook is het om je als docent te moeten "verdedigen" in een forumtopic welke bedoeld is voor docenten (in opleiding) volgen niet echt leuk, dat doen we al vaak genoeg.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een concreet voorbeeld is nodig om het algemene punt duidelijk te maken, ik gebruikte het enkel in functie daarvan. Op het moment dat vereiste examenstof niet toereikend is volgens de universiteiten dan stel ik dat een leraar de vrijheid moet hebben om hier wat aan te doen in het belang van zijn leerlingen. Als dat betekent dat je eens niet meewerkt aan de sportdag of iets dergelijks (maar wat anders wel doet) dan zou dat m.i. moeten kunnen. Dat is alles wat ik stel, zo extreem is dat toch niet. Maar goed, het is voor iedereen duidelijk hoe iedereen er over denkt en iedereen is vrij stellig in zijn mening dus het heeft geen zin om het hier verder nog over te hebben.
Ja, somehow denk ik niet dat ik dat ga kunnen gebruiken op de middelbare. Wel bij praktische opdrachten, dat dan weer wel.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:39 schreef motorbloempje het volgende:
Commentballonnetjes in Word in elk geval als ze zaken digitaal moeten inleveren, en anders beter m'n best doen op 't schrijven in de marges, maar no wai dat ik ze laat staren naar een stel hieroglyfen !
Word is echt een uitkomst inderdaad! Van mijn handschrift word ik zelf al weeïg, kan me voorstellen dat leerlingen daar helemaal misselijk van wordenquote:Op maandag 1 juli 2013 17:39 schreef motorbloempje het volgende:
Commentballonnetjes in Word in elk geval als ze zaken digitaal moeten inleveren, en anders beter m'n best doen op 't schrijven in de marges, maar no wai dat ik ze laat staren naar een stel hieroglyfen ! Ik ken m'n eigen 'normale' handschrift namelijk ook wel; onleesbaar zelfs voor mezelf vaak Dus als zo'n student dan zou vragen 'wat ik daar wilde zeggen' zou ik het zelf ook niet eens meer weten
Dit dus. Topic voor en door docenten (in opleiding) en natuurlijk is het geen kliekje waar iedereen maar lekker moet insideren en buitenafinput is (het is nota bene een forum) natuurlijk mogelijk en welkom, maar niet tot in den treure en neem ook eens wat aan van de mensen MET de ervaring. Maar inderdaad. Mooi geweest. Terug naar de docenten (in opleiding).quote:Op maandag 1 juli 2013 17:40 schreef Wizzor het volgende:
[..]
Postuleer en stel eens iets minder en doe wat ervaring op in het onderwijs. Incidentele onderwijsexperts zijn er al meer dan genoeg. Ook is het om je als docent te moeten "verdedigen" in een forumtopic welke bedoeld is voor docenten (in opleiding) volgen niet echt leuk, dat doen we al vaak genoeg.
Ik denk dat iedereen het in zoverre met je eens is dat wat meer vrijheid geen kwaad kan. Voor de rest toon je weer eens aan niet over realiteitszin te beschikken. Ook een sportdag ed. hebben hun meerwaarde.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een concreet voorbeeld is nodig om het algemene punt duidelijk te maken, ik gebruikte het enkel in functie daarvan. Op het moment dat vereiste examenstof niet toereikend is volgens de universiteiten dan stel ik dat een leraar de vrijheid moet hebben om hier wat aan te doen in het belang van zijn leerlingen. Als dat betekent dat je eens niet meewerkt aan de sportdag of iets dergelijks (maar wat anders wel doet) dan zou dat m.i. moeten kunnen. Dat is alles wat ik stel, zo extreem is dat toch niet. Maar goed, het is voor iedereen duidelijk hoe iedereen er over denkt en iedereen is vrij stellig in zijn mening dus het heeft geen zin om het hier verder nog over te hebben.
Leg uit.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:15 schreef stoereboii het volgende:
Nederland is toch ook maar een triestig landje wat onderwijs betreft zeg... Hier in België lopen we echt een heel eind voor.
Het niveau ligt veel hoger, geen centraal examen waarvan iedereen op voorhand de antwoorden al weet en we scoren ook als de betere internationaal.quote:
Copycatters.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
KLB is een goede bron voor topics vandaag
KLB / Werken in het (Nederlandse) onderwijs
Hoe worden de eindcijfers van leerlingen in België bepaald?quote:Op maandag 1 juli 2013 18:33 schreef stoereboii het volgende:
[..]
Het niveau ligt veel hoger, geen centraal examen waarvan iedereen op voorhand de antwoorden al weet en we scoren ook als de betere internationaal.
Ik vrees dat je gelijk hebt maar ook in België moeten de goede leraren op hun hoede zijn.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:15 schreef stoereboii het volgende:
Nederland is toch ook maar een triestig landje wat onderwijs betreft zeg... Hier in België lopen we echt een heel eind voor.
Enkel op basis van schooltoetsen, een schaal van 1 t/m 20 met enkel gehele getallen. De overheid schrijft in detail voor wat minstens behandeld moet worden (een goed curriculum) en geeft ruimte aan de scholen om extra stof naar hun eigen inzicht te behandelen. Scholen voeren competitie met elkaar door zo'n hoog mogelijk percentage schoolverlaters te hebbne die een 'goede' opleiding afrondt.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hoe worden de eindcijfers van leerlingen in België bepaald?
Hoe wordt de onderwijskwaliteit gegarandeerd? Enkel door de Belgische onderwijsinspectie?quote:Op maandag 1 juli 2013 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Enkel op basis van schooltoetsen, een schaal van 1 t/m 20 met enkel gehele getallen.
Vooral doordat de ouders kiezen voor die scholen waarvan de meeste schoolverlaters later succes hebben met de vervolgopleiding, dit wordt ingeschat op basis van het succes van een jaar of 5 eerder. Scholen die op dit vlak goede cijfers kunnen presenteren doen dit en maken hiermee reclame voor de kwaliteit van hun school. Ouders staan daar voor sommige scholen vele uren in de rij om hun kind in te schrijven voor de school van hun voorkeur (de eerste inschrijving!) zo gauw de inschrijving wordt geopend.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hoe wordt de onderwijskwaliteit gegarandeerd? Enkel door de Belgische onderwijsinspectie?
Examens die elke leerkracht voor zichzelf opstelt. En dan heb je ook dat het op sommige scholen dus moeilijker is om het te halen. Ikzelf zit op zo'n school met een hoger niveau (staat erom bekend maar ga niet zeggen welke het is) en tja, als ik dan kijk naar sommige andere scholen en dat die leerlingen klagen over dat het moeilijk is, dan moet ik toch eens lachen. Leerlingen anno 2013 willen het allemaal toegeworpen krijgen, en als er een beetje voor gewerkt moet worden dan is het hen al teveel. Echt dieptriest...quote:Op maandag 1 juli 2013 18:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hoe worden de eindcijfers van leerlingen in België bepaald?
Het pijnlijke is dat leerlingen en studenten die echt een serieuze handicap hebben hier de dupe van worden. Die worden automatisch minder serieus genomen en met wat pech is er standaardbeleid waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt naar gelang de handicap. Aan mijn universiteit is bijvoorbeeld dat standaardbeleid dat je een 1/6de extra examentijd krijgt, of dat je nu dyslectisch bent, ADHD hebt, autisme hebt, een ernstige fysieke handicap hebt aan je arm/pols of een combinatie van 2 of meer van die leuke dingen.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
Dat beschermende van ouders en de labeltjescultuur? Ik 'geloof' echt wel in dingen als adhd en dyslexie, maar tegenwoordig heeft iedereen het en is er altijd wel een excuus waarom er ondermaats gepresteerd wordt.
Tussen het eerste en het vierde kan je van richting veranderen ja, de derde graad zit je vast in 1 richting.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vooral doordat de ouders kiezen voor die scholen waarvan de meeste schoolverlaters later succes hebben met de vervolgopleiding, dit wordt ingeschat op basis van het succes van een jaar of 5 eerder. Scholen die op dit vlak goede cijfers kunnen presenteren doen dit en maken hiermee reclame voor de kwaliteit van hun school. Ouders staan daar voor sommige scholen vele uren in de rij om hun kind in te schrijven voor de school van hun voorkeur (de eerste inschrijving!) zo gauw de inschrijving wordt geopend.
De selectie gebeurt daar volgens het "watervalsysteem". Zo'n 90-95% van de leerlingen start in hetzelfde eerste jaar en vervolgens is het een afvalrace waarbij door de meeste ouders en leerlingen hoog wordt ingezet, de leerlingen die voldoende presteren op het hoogste niveau mogen blijven en de leerlingen die onvoldoende presteren afdalen naar een lager niveau. Er is een selectie in het tweede jaar en in het vierde jaar.
Blijf je daar doorgaans bij dezelfde leraar door de jaren heen (in 3- en 4-ASO en in 5- en 6- ASO of zelfs in alle vier de leerjaren) of bepalen de leraren samen wat het niveau is voor meerdere klassen van meerdere leraren?quote:Op maandag 1 juli 2013 18:47 schreef stoereboii het volgende:
[..]
Examens die elke leerkracht voor zichzelf opstelt.
Nee op mijn school willen ze niet dat een klas (tussen 3 en 4 blijft die grotendeels samen) dezelfde leerkrachten heeft als het jaar voorheen, tenzij voor de minder belangrijke vakken zoals aardrijkskunde bijvoorbeeld. Maar voor geschiedenis is er bijvoorbeeld een leerkracht heel moeilijk en die heeft dan bijvoorbeeld 3 van de 6 klassen in het derde, en het jaar daarop geeft hij les aan de 3 andere klassen. Leekrachten stellen zelf hun examens op en kiezen dus ook het niveau, ze stellen zelfs hun eigen cursus op. Zolang ze binnen bepaalde normen blijven bepalen ze zelf alles, maar bijvoorbeeld in het vierde moeten ze wel de renaissance en het humanisme bespreken, maar ze mogen dat op hun eigen manier benaderen. (Zo is het dan toch op mijn school)quote:Op maandag 1 juli 2013 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijf je daar doorgaans bij dezelfde leraar door de jaren heen (in 3- en 4-ASO en in 5- en 6- ASO of zelfs in alle vier de leerjaren) of bepalen de leraren samen wat het niveau is voor meerdere klassen van meerdere leraren?
Nou ja, het scheelt vooral een hoop tijd en verwarring denk ik.. Zou ook wel vrij lullig zijn als ik m'n eigen commentaar niet meer kan reproduceren.... iets wat me nu al iets te vaak in m'n eigen werk overkomtquote:Op maandag 1 juli 2013 17:43 schreef Wizzor het volgende:
[..]
Word is echt een uitkomst inderdaad! Van mijn handschrift word ik zelf al weeïg, kan me voorstellen dat leerlingen daar helemaal misselijk van worden
Als ik het juist heb is het als volgt:quote:Op maandag 1 juli 2013 18:50 schreef stoereboii het volgende:
[..]
Tussen het eerste en het vierde kan je van richting veranderen ja, de derde graad zit je vast in 1 richting.
Je kan vanaf het begin al bijvoorbeeld houtbewerking volgen, maar de ouders hebben het liefst dat hun kind zo hoog mogelijk begint. Je hebt KSO (kunst secundair onderwijs), BSO (beroeps), TSO (technisch) en ASO (algemeen, met Latijn, Grieks, wetenschappen en economie). Ik kan enkel spreken over ASO, en daar is het zo dat er in het eerste en tweede vrij veel Latijn volgen, naar het derde toe vermindert dat meestal en dan gaan er veel naar economie (de "zwakkeren over het algemeen gezien") en wetenschappen (sterker in bijvoorbeeld wiskunde en chemie, fysica, ...) dus dan wordt er ook een scheiding gemaakt van de moeilijkheid en aantal uren wiskunde. Over het 3de en 4de blijven de leerlingen meestal hetzelfde volgen, maar ze mogen wel veranderen. Naar het vijfde komt er nog eens een scheiding: keuze tussen wetenschappen, economie, latijn en Grieks, maar dan komt de grootste scheiding in het aantal uren wiskunde. Bijvoorbeeld voor Latijn heb je Latijn moderne talen, Latijn wetenschappen en Latijn met 6 en met 8 uur wiskunde. Moderne talen heeft dan maar 3 uur wiskunde, wetenschappen 4.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als ik het juist heb is het als volgt:
- 1ste leerjaar gewoon onderwijs of speciaal onderwijs (5-10% van de mensen)
- 2de leerjaar algemeen vormend onderwijs of practisch onderwijs
- vervolgens aan het einde van het tweede en het 4de leerjaar een selectie voor het profiel waarbij je voor de tweede graad uiteraard een beperkter aantal profielen hebt en voor de derde graad een groter aantal profielen.
Het lijkt me leuk dat in Vlaanderen iedereen Grieks en Latijn kan volgen, in Nederland kan slechts 6% van de leerlingen deze vakken volgen en daar moet je nog geluk bij hebben ook, in Amsterdam wordt er bijvoorbeeld geloot wie wel en niet naar het gymnasium mag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |